Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 40
    Moderator

Music

Wat een briljante redenering. Sinds wanneer zijn buizen ruimte-afhankelijk?

@Jaywalker: heel simpel. Ik gebruik hoofdzakelijk drie verschillende gitaren. Met twee daarvan klinkt -ie puik, maar moet ik 'm eigenlijk anders instellen. Met nummer drie klinkt -ie niet zo jofel helaas. Mijn ouwe trouwe gemodde MS10 is dus weer terug. Minder natuurlijk en dynamisch als de DLS, maar alle drie de gitaren klinken er even makkelijk mee. Pragmatisch dus.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Senior Member

Standaard

Waarschijnlijk spelen jullie een stuk harder op het grote podium. Bij hoger volume klinkt alles anders.

Wat er ook aan de hand kan zijn (en zeer waarschijnlijk is), is dat op het grote podium het hogere volume van de lage- en middenfrequenties van de rest van de band jouw laag en midden overstemmen/camoufleren en je oren alleen de hoge frequenties van je amp uit de 'frequentie-brij' oppikken. Het laag is er dus nog wel, maar het valt gewoon weg tegen de bas, drums, toetsen of whatever.

Zachter spelen op het podium met de hele band, betere balans van het geluid zien te vinden. In die richting moet je het zoeken denk ik.

(@muziekschuur: oude eindbuizen die dof worden/hoog verliezen of overall power verliezen heb ik meegemaakt, maar oude buizen die schel worden?!?!?)
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Senior Member

Standaard

Als je speakers te beamy zijn zou ik eens kijken naar dit draadje op gearpage : http://www.thegearpage.net/board/sho...d.php?t=470956
    Werkt, naar mijn mening, veel beter dan een beamblocker (nadat ik beide methodes zelf heb geprobeerd), daarnaast zijn er meerdere mensen die bevestigen dat Jay's truc met het akoestische schuim gewoon beter klinkt.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.
    -George Orwell's Animal Farm

Moderator

Music

Ik geloof best dat zijn eigen truuk goed werkt, maar het theoretische verhaal over vertraging en kamfilters waardoor een beamblocker slecht zou werken: nou nee. Daarvoor heb ik er al té veel gehoord die uitstekend doen wat je wil van zo'n ding.
    Maar goed, da's gedeeltelijk off topic, het gaat toch om het verschil groot podium/hoog volume versus oefenruimte/lager volume.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Standaard

Volgens mij heb je te weinig vermogen in de ac30 om de lage tonen op hoge volumes te krijgen. De oplossing is volgens mij een ac30 bijkopen.

Senior Member

Standaard

In kleine ruimtes als 'n oefenhok of kroeg krijg je veel en snelle reflecties van je geluid. In grotere ruimtes heb je dat niet. Het kan dan al snel wat 'kaal' gaan klinken. En ook scheller. Want de hoogste tonen worden 't meest afgezwakt door die reflecties.

Je amp / speaker richten op de dichtstbijzijnde reflecterende wand, wil nog wel eens helpen bij gigs in wat grotere ruimtes.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geoff Bekijk bericht
    Volgens mij heb je te weinig vermogen in de ac30 om de lage tonen op hoge volumes te krijgen. De oplossing is volgens mij een ac30 bijkopen.
    Ja doei!!!
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

Standaard

Wat een rare oplossingen hoor ik hier. Je gaat toch geen versterker erbij kopen als je last hebt van te hoge tonen.

Ik zou de volgende dingen proberen:

1. Mic ervoor en over de Pa. Voordeel is dat je versterker minder hard hoeft + heb je ook nog de eq van de pa

2. Je versterker hoger zetten.

3. Eq pedaaltje

4. Andere voorbuizen ( JJ bijvoorbeeld ) klinken vrij donker. Eindbuizen gaan inderdaad ook schreeuwen, piepen , ploppen als ze op zijn.

5. Je kan ook overwegen een andere speaker erin te zetten. Een g-12 65 klinkt donker en compressed.

6. een beambocker

4 en 5 zou ik pas proberen als het overige niet werkt.

Senior Member

Standaard

De vraag is eerder of het in de zaal slecht klinkt. Op het podium kan het gewoon slecht klinken. Je kan het proberen op te lossen met kleden op het podium om reflecties wat te dempen. Je moet niet uit gaan van je podiumgeluid , maar van het zaalgeluid. dat moet goed zijn.
    Als je naar grote zalen gaat kijken zul je zien dat er erg veel speakers nodig zijn om een goed laag op grotere volumes te produceren. Waar je thuis met 1 of 2 x12 inch heel wat bereikt , heb je in een grotere zaal of tent met een 15 of 18 inch nog niet genoeg. Je laag uit de amp valt dan gewoon snel weg.
    Een microfoon er voor en over de p.a. spelen is dus de oplossing en die pompt het laag dan wel de ruimte in.
    Het podiumgeluid ( monitoring) is er eigenlijk om de toonhoogte te horen voor de zang. Dat geluid is vaak droog en niet van al te beste kwaliteit. Ook komt het voor dat voor monitoring nogal slechte speakerkasten wordt gebruikt. Die maken het geheel nog al schel.
    Wij hebben een eigen geluidstechnicus die voor ons het geluid , ook op de grotere podia , regelt. Het enige wat ik wil weten , van hem , is hoe het in de zaal of tent klinkt.
    Op het podium is het vaak ruk. Soms heb je te maken met zoontjes van zaaleigenaren of festivalorganisatoren die thuis ook een CD speler hebben. Die staat dus jouw monitoring te regelen en weet er geen reet van. Pa heeft de boel geregeld en de band mag niet aan de p.a. komen. Zodra we dit horen weten we vaak al genoeg.
    Gelukkig gaat het heel vaak ook gewoon goed. De meeste verhuurbedrijven zijn goed bezig en laten een eigen geluidtechnicus makkelijk achter de knoppen zitten. Het spaart veelal een tijdje soundchecken.
    Zoek het dus niet altijd direct in je eigen materiaal. Zet je amp op een niveau waarop je weet dat die goed moet zijn en laat de rest over aan de p.a.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

Senior Member

Standaard

Ik weet niet of je bij de AC30 de achterplaat los kan maken zonder schade. Wat wel gebeurt bij 2x12 cabinetjes is dat ze de achterkant meer/minder afsluiten. Een afgesloten speakerbox geeft meer bas dan een open achterkant. Het kan zijn dat met het afsluiten van de achterkant dat je meer laag uit je 2x12 AC30 haalt.

Extra gaten in je AC30 wil je natuurlijk niet. Dus probeer het wel zo te doen dat je niets kapot maakt. Er zijn flightcases waarbij je alleen de voorplaat verwijdert. Dat kan een mogelijkheid zijn als je die nog niet hebt. Een beetje ducktape en een flightcase deksel achter je combo in een grote ruimte kan ook.

Doorlussen naar een 4x12 gebeurt ook. Zat podia waar zoiets beschikbaar is. Zorg dan wel voor een eigen kabel.

Verder is laag op een open podium (waar er geen muren rond je heen staat) er vaak minder bas voorradig.

Versleten buizen geven onvoorspelbaar gedrag. Vandaar mijn tip hierover. Een aantal buizen op voorraad lijkt me geen overbodige luxe. Mitch denkt daar anders over geloof ik.
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 29 maart 2011 om 09:57
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten