Citaat Oorspronkelijk geplaatst door morris Bekijk bericht
Dat ben ik niet met je eens. Ofwel, ik ben het gedeeltelijk met je eens (mijn glas is altijd halfvol ).

1) mono PA's zijn anno 2010 uitgestorven (tenminste is mijn ervaring)
2) voor wat betreft een AXE FX is een WDW discussie inderdaad arbitrair, daar we het over digitaal/modelling hebben. Echter bij een analoge setup moet je de impact van switchers, mixers en effecten op je mono basissound niet onderschatten. Het summen van een WDW op een goede PA klinkt altijd beter dan het stereo miken van een setup, omdat de basistoon simpelweg puurder (droog) gemiked kan worden. Dan moet je wel een geluidsman hebben die weet wat ie doet.
3) je hebt bij een PA geen ideale luisterpositie nodig bij een WDW signaal. Er is een zeer breed veld in de zaal waarbij het stereo duidelijk hoorbaar is.
4) faseproblemen zijn eenvoudig te verhelpen. Droog in je wet cab is misschien lekker op de buhne, beter is een grotere/betere dry cab, dan heb je ook geen problemen met fase.

0,02,
Morris
Hi Morris!

Yep, de PA's zijn wel stereo, maar ik hoor van veel geluidsmannen dat ze Pan/Bal bewust niet gebruiken, dus effectief mono draaien. Ik zou WDW kunnen draaien, zaal en eigen monitors, maar persoonlijk vind ik het niet de moeite waard.

Het was waarsch niet duidelijk maar ik wilde in m'n bericht WD(W) vergelijken met mono, niet met stereo. Als je de keuze hebt tussen stereo en WDW, dan ligt mijn voorkeur zeker bij het laatste.