Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 42 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 419
    Senior Member

Standaard

Terwijl ik aan dit verhaal begon bedacht ik me stiekem misschien al een oplossing. Toch even mijn gedachtegang:
    Stel dat ik nou een panner of tremolo aan zou schaffen, i.c.m. een looper en die na de preamp zou plaatsen, zodat 'ie mijn droge geluid zou kunnen pannen/tremolo'en, zou ik dan geen 'last' krijgen van mijn delay en reverb die op mijn wet-speaker staan?
    Ik bedacht me twee mogelijkheden (even uitgaande van een harde tremolo (of slicer):
    Ik plaats 'm na de preamp in m'n droge signaal zodat ie m'n droge signaal bewerkt. De reverb en delay heeft doet er dan niets mee en gaat ongestoord verder. Levert dat geen rare dingen op?
    Andere mogelijkheid is het plaatsen van de tremolo vóór m'n preamp. Ten eerste wordt het effect anders, ten tweede krijg ik dan een reverb én delay over elke volumegolf. Ik verwacht hierbij ook vreemde zaken.
    Heeft iemand hier ervaring mee, of kent iemand een goede site waar ik alles over wet/dry kan leren? :P

EDIT: Ik heb net mijn (hele oude en semi-defecte) Digitech RP80 aangesloten voor een tremolo/slicer, en het effect van de reverb/delay valt me mee. Komt natuurlijk omdat deze effecten normaal altijd in serie staan en ná de tremolo komen. Alleen met hardere delay's werd het een zooitje, zoals verwacht.
    Nu moet ik voor mezelf nog gaan bepalen wat ik nodig heb en wat ik wíl
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 20 januari 2009 om 20:25

Senior Member

Standaard Probleem!

Vandaag wilde ik een phaser in m'n clean zetten want dat klinkt zo mooi. Maar dat werkt dus niet in parallel!!!
    De G-Major heeft die routings: serial, semi-parallel (delay en reverb parallel) en parallel: delay, chorus, pitch en reverb parallel. Filter/Mod (dus ook phaser) staan dus nog in serie. Het probleem: het enige geluid dat ik eruit krijg is, omdat ik 100% wet reverb aan heb/wil, een gereverbde phaser. Het oorspronkelijke en zo mooie phaser-geluid komt er niet uit .

Dat komt dus omdat ik kill-dry aan heb staan. Als ik m uitzet gaat het wel goed (met bv phaser op 100% wet en reverb op 20% wet) maar kill-dry kan ik niet per patch aan/uitzetten. Dat gaat voor de hele bunch. Een noodoplossing zou zijn om het inderdaad uit te zetten, en altijd een reverb aan te zetten op 100%. Is er geen andere oplossing? Of wordt het dan toch een phaser-pedaaltje, als ik in deze setup wil blijven? Want de G-major phaser is prima voor me!
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 21 januari 2009 om 17:07

Senior Member

Standaard

IMHO klinkt een phaser ook veel beter pre-gain, dus voor je versterker..
    je zult de phaser echt via 'n andere routing moeten laten lopen denk ik..
    echt een onderscheid maken tussen je post-gain fx (chorus, delay en verb) en je pre-gain (phaser/comp/filter)... en dan zul je (zeker als je toch aan't Petrucci-bulken bent ) toch serieus moeten kijken naar 'n pedalswitcher of 'n pre-gain multi-fx..

dan kun je je Gmajor in w/d laten (dus op 1 van de 2 50/50 kanalen) en vervolgens alles wat je over 'het hele signaal' wilt trekken, met een handjevol pedalen oplossen.. !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquid_Metal Bekijk bericht
    Vandaag wilde ik een phaser in m'n clean zetten want dat klinkt zo mooi. Maar dat werkt dus niet in parallel!!!
    De G-Major heeft die routings: serial, semi-parallel (delay en reverb parallel) en parallel: delay, chorus, pitch en reverb parallel. Filter/Mod (dus ook phaser) staan dus nog in serie. Het probleem: het enige geluid dat ik eruit krijg is, omdat ik 100% wet reverb aan heb/wil, een gereverbde phaser. Het oorspronkelijke en zo mooie phaser-geluid komt er niet uit .

Dat komt dus omdat ik kill-dry aan heb staan. Als ik m uitzet gaat het wel goed (met bv phaser op 100% wet en reverb op 20% wet) maar kill-dry kan ik niet per patch aan/uitzetten. Dat gaat voor de hele bunch. Een noodoplossing zou zijn om het inderdaad uit te zetten, en altijd een reverb aan te zetten op 100%. Is er geen andere oplossing? Of wordt het dan toch een phaser-pedaaltje, als ik in deze setup wil blijven? Want de G-major phaser is prima voor me!
    Godin '04 LGX-SA, Tokai '86 Partscaster, S. Cortez CS-240 -> Zoom G3
    Boss FZ-5>K's90>Clyde McCoy RI Wah>Maxon SD9>Danelec CTO-1>Arion SCH-1>Zoom CDR-70 / Marshall Blues Breaker mk1>Zoom G3
    Te koop: ...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nitefly7 Bekijk bericht
    IMHO klinkt een phaser ook veel beter pre-gain, dus voor je versterker..
    je zult de phaser echt via 'n andere routing moeten laten lopen denk ik..
    echt een onderscheid maken tussen je post-gain fx (chorus, delay en verb) en je pre-gain (phaser/comp/filter)... en dan zul je (zeker als je toch aan't Petrucci-bulken bent ) toch serieus moeten kijken naar 'n pedalswitcher of 'n pre-gain multi-fx..

dan kun je je Gmajor in w/d laten (dus op 1 van de 2 50/50 kanalen) en vervolgens alles wat je over 'het hele signaal' wilt trekken, met een handjevol pedalen oplossen.. !
    Hehe nog een Petrucci-fan hier? xD
    Je oplossing (die ik zelf ook in gedachte had) klinkt echt héél erg mooi! De beste en mooiste oplossing waarschijnlijk is om de phaser via een pedaaltje te laten lopen. Ik ben er echter niet uit of pregain mooier is, maar dat kan ik met het verleggen van een paar kabeltjes wel testen vanuit de g-major, of met behulp van de oude RP80.
    Ik zal eerst voor mezelf, wederom, moeten besluiten of ik een phaser echt ga gebruiken. Mocht die er komen, evt. tezamen met een compressor en noise gate, dan kan dat wellicht m.b.v. een mooie looper. Lijkt me wel een supermooi systeem, want met losse pedaaltjes kun je makkelijker customizen.
    Ik ben eigenlijk niet bekend met pregain multieffects. Zijn hier specifieke toestellen voor? Het enige effect dat ik voor de Gmajor heb gehad was de Boss GT8, waarbij je zelf fx-chains kon maken (wat ik echt gewéldig vond). Misschien ga ik tzt wel naar een GT Pro. Alleen in Wet/Dry heb je natuurlijk een stuk minder aan de fxchain omdat alles sowieso postgain is.
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 21 januari 2009 om 22:46

Senior Member

Standaard

best wel zwaar JP-fan inderdaad....
    mijn ervaring is dat filters als (auto)wah en phasers direct na de gitaar (vóór de preamp) het meest reageren op je spel..
    als je JP-fan bent, dan zul je toch ECHT een Phaser moeten hebben

W/D zoals je 't nu verkabeld hebt, is inderdaad niks te wijzigen post/pre-gain.. echter kun je met een pre-gain pad nog steeds w/d spelen (je 'dry' is dan alles wat pre-gain is, nog steeds je'geluid', alleen zonder gekke echo's of warbles e.d....)

echter, sommige multi-fx hebben een pre-gain/post-gain loop (MPX-g2, G-Sytem), waarbij je effecten voor/na de preamp kan zetten (in feite gebruiken deze systemen je preamp als een switch-bare 'overdrive-sectie')
    de GT-6 kan die met bijvoorbeeld de beroemde 4CM (4-cable method) ook heel goed doen..

als de GT je beviel, kun je 'alles' uit de GT-pro halen (of gewoon 'n GT-6 in je rack douwen..)
    weet even niet hoe die zich verhoudt t.o.v. de G-major qua tonesuck..

voor JP of 'gewoon degelijke progrock/cover'-zooi, on a budget, zou mijn stem gaan naar:

- kleine loopswitcher (voor max 4 pedalen)
    - compressor, phaser, Tubescreamer-achtige overdrive, evt. andere drive (of auto wah/envelope filter/POG/HOG)
    - je Engl e530
    - Rocktron Replifex (waarbij je bijvoorbeeld instelt dat de delay/modulatie alleen naar je 'wet' kant gaat..), TC D-Two, Lexicon MPX-1, G-Force, of gewoon je G-Major..
    - elke post-gain multidoos zou ik wel aan/in een mixer hangen...

ik heb de basic-budget versie gekozen door 'n Boss SE-70 op de kop te tikken, en daar 'n 250/500 stereo patch en 300/600 patch in te maken..
    live kan ik de return van een extra combo gebruiken..

thuis gebruik ik echter m'n studio monitors voor 'n soort quasi W/D/W-effect... de SE-70 regel ik via 'n eenvoudige Phonic mixer, en ik moet zeggen dat ook hier 'n mixer een uitkomst is...!!

overigens, zo'n SE-70 is een fantastisch apparaat, die ik zelfs lekkerder vind klinken in zo'n klein formaat, dan de GT-6 dat was.. voor chorus, delay en tikje reverb wil ik voorlopig niks anders meer... (totdat ik ook opge-bulkt ben om met 19" zooi te slepen... )

pregain uit 'n multi-fx zou ik afraden qua customize opties, maar de Replifex is transparant genoeg voor je signaal (analoog pad) en 'alleen als phaser, compressor of whammy' (je wilt toch nog Acid Rain kunnen spelen..) vond ik het als pre-gain multidoos erg geschikt...
    door dat analoog pad vond ik 't gebruik van 'n mixer ook niet direct nodig.. de Replifex klinkt gewoon erg prima...

Hehe nog een Petrucci-fan hier? xD
    Je oplossing (die ik zelf ook in gedachte had) klinkt echt héél erg mooi! De beste en mooiste oplossing waarschijnlijk is om de phaser via een pedaaltje te laten lopen. Ik ben er echter niet uit of pregain mooier is, maar dat kan ik met het verleggen van een paar kabeltjes wel testen vanuit de g-major, of met behulp van de oude RP80.
    Ik zal eerst voor mezelf, wederom, moeten besluiten of ik een phaser echt ga gebruiken. Mocht die er komen, evt. tezamen met een compressor en noise gate, dan kan dat wellicht m.b.v. een mooie looper. Lijkt me wel een supermooi systeem, want met losse pedaaltjes kun je makkelijker customizen.
    Ik ben eigenlijk niet bekend met pregain multieffects. Zijn hier specifieke toestellen voor? Het enige effect dat ik voor de Gmajor heb gehad was de Boss GT8, waarbij je zelf fx-chains kon maken (wat ik echt gewéldig vond). Misschien ga ik tzt wel naar een GT Pro. Alleen in Wet/Dry heb je natuurlijk een stuk minder aan de fxchain omdat alles sowieso postgain is.
    Boss FZ-5>K's90>Clyde McCoy RI Wah>Maxon SD9>Danelec CTO-1>Arion SCH-1>Zoom CDR-70 / Marshall Blues Breaker mk1>Zoom G3

Senior Member

Standaard

Zoals ik het nu bekijk zou ik inderdaad een looper halen met een phaser, compressor en (evt) gate. Ook een rackwah (dunlop?) zou wel cool zijn, misschien wat nutteloos.
    Wellicht ga ik toch over naar het gebruik van een stereo mixer. Dan kan ik mijn cab (weer) in stereo gebruiken en komen de delay's en chorus beter uit. Op dit moment heb ik 1 2x12 cab en dat kan best in stereo. Het voegt niet veel toe, maar meer dan niets :P. W/D/W gebruiken zit er voorlopig gewoon niet in, ook omdat er dan een extra poweramp/speaker of combo met return bij moet.
    Voorlopig blijf ik bij de G-Major. Ik zou 'm wellicht om kunnen ruilen maar voor die prijs blijf ik rond dezelfde kwaliteit hangen, en de major doet het prima.
    Een multi-effect met een pregain/postgain-loop is waarschijnlijk te duur en 4KM met een GT6/GT8 geeft weer een seriële aansluiting en daar wilde ik juist vanaf.
    Het zou dus worden:

gitaar->looper (met phaser,comp,gate)->preamp->stereo-mixer & G-Major (en terug)
    mixer->poweramp (in stereo)

Ik moet het allemaal nog maar eens diep gaan overwegen :P.

EDIT: de Boss GT's schijnen ook wel behoorlijk wat tonesuck te geven. Al met al vind ik het mixer-verhaal met stereo-speakers het gaafst. En dan pregain een andere effectenbak (seriëel) of een looper met iets er in.
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 22 januari 2009 om 10:00

Senior Member

Standaard

er is een mod om de FCB (9v toch?) via MIDI van stroom te voorzien, een andere oplossing zou dus kunnen zijn om 9v naar je board te brengen en daar 'n wah op aan te sluiten..

ik begrijp dat je nu met je gitaar 't rack in gaat ?

stereo-mixer lijkt me inderdaad voor jou 't slimste, dan heb je alle effecten die je wilt, full blown (dus phaser kan tot 'n bepaalde hoogte ook nog..), maar met regelbare transparantie van je basissound..

pre-gain multi-effects wordt wel eens gedaan, maar denk dat 't voor 2 of 3 effecten verstandiger (en flexibeler) is om dedicated stomps te nemen (kun je altijd nog pingpongen tussen een Boss PH- of of een MXR phase90..)

hoe dan ook, succes en veel plezier op zoek naar die mixer...!

Zoals ik het nu bekijk zou ik inderdaad een looper halen met een phaser, compressor en (evt) gate. Ook een rackwah (dunlop?) zou wel cool zijn, misschien wat nutteloos.
    Wellicht ga ik toch over naar het gebruik van een stereo mixer. Dan kan ik mijn cab (weer) in stereo gebruiken en komen de delay's en chorus beter uit. Op dit moment heb ik 1 2x12 cab en dat kan best in stereo. Het voegt niet veel toe, maar meer dan niets :P. W/D/W gebruiken zit er voorlopig gewoon niet in, ook omdat er dan een extra poweramp/speaker of combo met return bij moet.
    Voorlopig blijf ik bij de G-Major. Ik zou 'm wellicht om kunnen ruilen maar voor die prijs blijf ik rond dezelfde kwaliteit hangen, en de major doet het prima.
    Een multi-effect met een pregain/postgain-loop is waarschijnlijk te duur en 4KM met een GT6/GT8 geeft weer een seriële aansluiting en daar wilde ik juist vanaf.
    Het zou dus worden:

gitaar->looper (met phaser,comp,gate)->preamp->stereo-mixer & G-Major (en terug)
    mixer->poweramp (in stereo)

Ik moet het allemaal nog maar eens diep gaan overwegen :P.

EDIT: de Boss GT's schijnen ook wel behoorlijk wat tonesuck te geven. Al met al vind ik het mixer-verhaal met stereo-speakers het gaafst. En dan pregain een andere effectenbak (seriëel) of een looper met iets er in.

Senior Member

Standaard

FCB mod

Ik ga 'm zelf ook doen.

Edit: ik vond net deze. Lijkt me praktischer, want 9vDC
    Laatst gewijzigd door hole; 22 januari 2009 om 11:01

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nitefly7 Bekijk bericht
    er is een mod om de FCB (9v toch?) via MIDI van stroom te voorzien, een andere oplossing zou dus kunnen zijn om 9v naar je board te brengen en daar 'n wah op aan te sluiten..

ik begrijp dat je nu met je gitaar 't rack in gaat ?

stereo-mixer lijkt me inderdaad voor jou 't slimste, dan heb je alle effecten die je wilt, full blown (dus phaser kan tot 'n bepaalde hoogte ook nog..), maar met regelbare transparantie van je basissound..

pre-gain multi-effects wordt wel eens gedaan, maar denk dat 't voor 2 of 3 effecten verstandiger (en flexibeler) is om dedicated stomps te nemen (kun je altijd nog pingpongen tussen een Boss PH- of of een MXR phase90..)

hoe dan ook, succes en veel plezier op zoek naar die mixer...!
    Ik begrijp niet hoe je dat met de wah bedoelt. Zet ik dan een pedaal-wah in m'n rack en stuur ik die aan via n exp.pedal van m'n FCB? Gebruik je dan de 9V om de wah te veranderen?

Voor de rest heb ik inderdaad (op dit moment) hetzelfde idee in m'n hoofd als jij.

Senior Member

Standaard

Gebruik je dan de 9V om de wah te veranderen?
    Neuj, maar dan hoef je dat powercord niet meer te gebruiken.

Je FCB krijgt dan prik (9v) vanuit je rack via de midi kabel.

Wat Nitefly bedoeld is dat je die 9v ook op je pedalboard zou kunnen zetten (bv Powerbrick, of dat ding van VoodooLab) en dan gewoon een WAH pedaal kunt gebruiken ipv rack-wah
    Laatst gewijzigd door hole; 22 januari 2009 om 11:07

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten