Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Diepte 1x12 cab.

Hybrid View

Standaard

Simpele uitleg is volgens mij dat de open achterkant ervoor zorgt dat de frequentie karakteristiek veranderd waardoor het laag wat meer wordt weggefilterd en er bij de middentonen een piek komt waardoor die wat versterkt worden, in vergelijking met een gesloten achterkant.

De open achterkant zorgt voor (meer) interactie tussen de luchtdruk veranderingen die van de achterkant en de voorkant van de speaker afkomen. Deze interactie (van verzwakking tot versterking) is afhankelijk van de afstand tussen de voorkant van de speaker rondom het speaker cabinet naar de achterkant van de speaker, en de golflengte (1/frequentie * geluidsnelheid in lucht).

Als je voor het gemak even aaneemt dat een gesloten cabinet deze interactie niet heeft, zal in theorie een open cabinet met een een oneindig groot cabinet, hetzelfde moeten klinken als een gesloten cabinet.

Maar ik ben geen deskundige hierin...
    Laatst gewijzigd door flo123; 31 augustus 2010 om 00:34
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

Senior Member

Standaard Oplossing gevonden!

Toch nog even de plaat berken erbij gepakt en gaan rekenen:

De plaat is 70 bij 88 cm. Ik hen 2 stukjes van 50 cm en 2 van 38 cm nodig.

Als ik langs de lange kant een strook van 28 cm afzaag dan kan ik die plank precies verdelen in een stukjes van 38 en 50 (=88 cm) afzagen. Zo heb ik maar twee zaagsnedes te maken en kom ik precies uit.

Waar het rekenonderwijs uit de jaren 70 wel niet goed voor is.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ewoud Kuijt Bekijk bericht
    Toch nog even de plaat berken erbij gepakt en gaan rekenen:

De plaat is 70 bij 88 cm. Ik hen 2 stukjes van 50 cm en 2 van 38 cm nodig.

Als ik langs de lange kant een strook van 28 cm afzaag dan kan ik die plank precies verdelen in een stukjes van 38 en 50 (=88 cm) afzagen. Zo heb ik maar twee zaagsnedes te maken en kom ik precies uit.

Waar het rekenonderwijs uit de jaren 70 wel niet goed voor is.
    Dan kun je de cab toch 35 diep maken? Lijkt me ruim voldoende...
    "In God we trust, all others pay cash."

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Dan kun je de cab toch 35 diep maken? Lijkt me ruim voldoende...

Volgens mij is 28 cm een veelgebruikte maat. Het moet een handzaam cabje worden. 35 cm wordt dan denk ik wel erg diep als je weet dat de hoogt ongeveer 41 cm wordt.

Member

Standaard Diepte 1x12

Ben laatst ook in de weer geweest met een 1x12 cabinetje ,
    DXBXH=26x47x43. Had nl een speaker en hout over..

Senior Member

Standaard

Damn zeg... ik hoop dat die van mij er ook zo fraai uit komt te zien!

Ga namelijk zelf nog een 1x12 bouwen van H43xB43xD30.
    Die maten komen het mooist overeen met de top die er op komt.
    De achterkant wil ik dan ook zoals de jouwe maken, met een extra plank erbij
    zodat ik 'm zowel openback als closedback kan gebruiken.

Maar eerst nog even wat andere dingen afmaken... gingen er maar 48 uur in èèn dag.
    "In God we trust, all others pay cash."

Senior Member
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

Senior Member

Standaard

Mooi, succes met de bouw!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flo123 Bekijk bericht
    Simpele uitleg is volgens mij dat de open achterkant ervoor zorgt dat de frequentie karakteristiek veranderd waardoor het laag wat meer wordt weggefilterd en er bij de middentonen een piek komt waardoor die wat versterkt worden, in vergelijking met een gesloten achterkant.

De open achterkant zorgt voor (meer) interactie tussen de luchtdruk veranderingen die van de achterkant en de voorkant van de speaker afkomen. Deze interactie (van verzwakking tot versterking) is afhankelijk van de afstand tussen de voorkant van de speaker rondom het speaker cabinet naar de achterkant van de speaker, en de golflengte (1/frequentie * geluidsnelheid in lucht).

Als je voor het gemak even aaneemt dat een gesloten cabinet deze interactie niet heeft, zal in theorie een open cabinet met een een oneindig groot cabinet, hetzelfde moeten klinken als een gesloten cabinet.

Helder, dank je!
    -

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flo123 Bekijk bericht

Klopt. Je kunt zelfs met diepte nul toe als de baffle waarop de speaker gemonteerd is maar groot genoeg is. Om een goede basweergave te hebben, moet de afstand die de geluidsgolven moeten afleggen om van de voorkant naar de achterkant te komen, zo groot mogelijk zijn. Ik denk dat je eem prima geluid/basweergave hebt als je een multiplexplaat van 1,5x1,5m bij de bouwmarkt haalt, er een rond gat in maakt en onderaan pootjes, zodat het rechtop blijft staan.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten