Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Diepte 1x12 cab.

Senior Member

Standaard Diepte 1x12 cab.

Tijdens de zomervakantie heb ik, voor mijn Night Train, een 2x12 OS gebouwd. (Misschien dat ik er nog een verslagje van maak maar ik weet niet of er mensen zijn die nog interesse hebben in het 1 miljoenste bouwverslag van een 2x12)

Nu is deze cab toch wat groter en zwaarder geworden dan wenselijk is. Nou dacht ik aan een extra 1x12 cabje. Ik heb even de maten opgezocht van het Vox cabje wat voor de Night Train bedoelt is:

Nou heb ik nog een Plaatje Berkenmultiplex over dat precies genoeg is om dit cabje mee te maken.

Mijn vraag:

De officiele dieptemaat voor deze cab is 21 cm. Is dat niet wat weinig of maakt dat niet zo uit omdat het een open achterkant heeft?

De plaat die ik heb is 88 cm breed dus dat kan precies. Als het echt dieper moet dan doe ik het niet. De 2x12 heeft al genoeg gekost en een nieuwe plaat multiplex kost weer een extra 60 euro.

Standaard

Bouwverslagen zijn altijd leuk om te lezen, dus posten die handel !

Ter info : net even mijn 2 1x12's gemeten.
    De Orange PPC112 is 28cm diep (gesloten).
    De Blackheart combo is eveneens 28cm (open achterzijde).

Jouw 21cm lijkt mij dus wat weinig, maar misschien moeten mensen met zo'n Vox cabinetje hun mening maar eens geven.
    Let there be rock.

For sale : niks.

Senior Member

Standaard

Inderdaad, hop posten dat bouwverslag, ben benieuwd!

Over de diepte, ik heb een 1x12 combo van 25cm diep en een 1x12 cab van 25 cm diep, beide zelf gebouwd.

21cm zou goed kunnen werken hoor, zeker met open back, maar het lijkt me toch wat ondiep.
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

Senior Member

Standaard

Jullie zullen toch nog even moeten wachten hoor! Ik wil eerst mijn logo er nog op doen en dat moet eerst nog gecshuurd en gelakt worden.

Net als bij een gitaar vind ik een cab zonder logo erg "naakt".

Senior Member

Standaard

Als je die 1x12 maakt, dikke blokken hout in de hoeken plakken, kun je hem net zo afronden als het Vox cabje...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Als je die 1x12 maakt, dikke blokken hout in de hoeken plakken, kun je hem net zo afronden als het Vox cabje...
    Heb ik ook aan gedacht maar ben er niet zeker van dat ik dan de bekleding er netjes omheen krijg. Een gewone haakse hoek is denk ik makkelijker netjes te krijgen.

Senior Member

Standaard

Goeie vraag, ik vraag me ook altijd af wat de diepte van een cab nog voor nut heeft wanneer hij openback is. Maar ja, als je dergelijke cabjes/combo's test hoor je toch dat het wat uitmaakt.

Kan iemand uitleggen hoe dat (technisch gezien) werkt met openbacks?
    -

Standaard

Simpele uitleg is volgens mij dat de open achterkant ervoor zorgt dat de frequentie karakteristiek veranderd waardoor het laag wat meer wordt weggefilterd en er bij de middentonen een piek komt waardoor die wat versterkt worden, in vergelijking met een gesloten achterkant.

De open achterkant zorgt voor (meer) interactie tussen de luchtdruk veranderingen die van de achterkant en de voorkant van de speaker afkomen. Deze interactie (van verzwakking tot versterking) is afhankelijk van de afstand tussen de voorkant van de speaker rondom het speaker cabinet naar de achterkant van de speaker, en de golflengte (1/frequentie * geluidsnelheid in lucht).

Als je voor het gemak even aaneemt dat een gesloten cabinet deze interactie niet heeft, zal in theorie een open cabinet met een een oneindig groot cabinet, hetzelfde moeten klinken als een gesloten cabinet.

Maar ik ben geen deskundige hierin...
    Laatst gewijzigd door flo123; 31 augustus 2010 om 00:34
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

Senior Member

Standaard Oplossing gevonden!

Toch nog even de plaat berken erbij gepakt en gaan rekenen:

De plaat is 70 bij 88 cm. Ik hen 2 stukjes van 50 cm en 2 van 38 cm nodig.

Als ik langs de lange kant een strook van 28 cm afzaag dan kan ik die plank precies verdelen in een stukjes van 38 en 50 (=88 cm) afzagen. Zo heb ik maar twee zaagsnedes te maken en kom ik precies uit.

Waar het rekenonderwijs uit de jaren 70 wel niet goed voor is.

Senior Member

Standaard

Mooi, succes met de bouw!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flo123 Bekijk bericht
    Simpele uitleg is volgens mij dat de open achterkant ervoor zorgt dat de frequentie karakteristiek veranderd waardoor het laag wat meer wordt weggefilterd en er bij de middentonen een piek komt waardoor die wat versterkt worden, in vergelijking met een gesloten achterkant.

De open achterkant zorgt voor (meer) interactie tussen de luchtdruk veranderingen die van de achterkant en de voorkant van de speaker afkomen. Deze interactie (van verzwakking tot versterking) is afhankelijk van de afstand tussen de voorkant van de speaker rondom het speaker cabinet naar de achterkant van de speaker, en de golflengte (1/frequentie * geluidsnelheid in lucht).

Als je voor het gemak even aaneemt dat een gesloten cabinet deze interactie niet heeft, zal in theorie een open cabinet met een een oneindig groot cabinet, hetzelfde moeten klinken als een gesloten cabinet.

Maar ik ben geen deskundige hierin...
    Helder, dank je!
    -

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten