@terrasbeest:

Sorry, met 'jullie' bedoelde ik dus jou en =jeroen=, diegenen die werken volgens het systeem dat je net in je post dus uiteenzette. Ik zette het tussen aanhalingstekens, omdat ik niet de rest van het forum bedoelde.

Maar goed, om even op je antwoord terug te komen:
maar als men 4-klanken gebruikt spreekt men terecht van een min7 b5,maar het wordt eveneens terecht gezien als een dim7 akkoord binnen het kader van een majeur toonladder.
Als je dim7 uitspreekt als verminderd septiemakkoord, zoals ik doe, dan bedoel ik, hoe dan ook, een vierklank met een kleine terts, verminderde kwint en verminderd septiem. Deze intervallen zijn ooit afgeleid van de kerkmodi, maar het akkoord staat voor de rest los van de toonladder waarop deze geharmoniseerd wordt. Stel dat je bijvoorbeeld een ennaetonische ladder op F# zou toepassen, dan is een dim7-akkoord op elk van de negen tonen gevormd uit exact dezelfde tertsenstapeling, nl. drie kleine tertsen op elkaar.

Als men een Melodisch Mineur toonladder ( C D Eb F G A B ) volgens het principe van de stapeling van tertsen gaat harmoniseren..
Wellicht flauw, maar die ladder heet niet voor niets melodisch en niet harmonisch.

Enfin, ik geloof niet dat wij er uitkomen. Ik leidt akkoorden af uit een bepaalde tertsenstapeling, en niet van het al dan niet verkleinen of vergroten van de toontreden van een geharmoniseerde ladder. Ik zou het heel verwarrend vinden als Cdim7 in de ene toonladder een ander akkoord inhoudt dan in de andere ladder.