Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 86

Discussie: plectrums

Standaard

Ik vind dat een plectrum behoorlijk van invloed is op de klank. De normale dunlops vind ik bv een wat bedompt resultaat hebben op akoestische gitaren.

Met goedkope plectrums heb ik al eens een bovenblad verpest. Zat een scherp randje om het plectrum, allemaal krassen.

Senior Member

Standaard

Zekers, een stubby 3mm klinkt voller en glijd makkelijker van een snaar af naar de volgende, waardoor ik het makkelijker soleren vind.

On the other hand, slag gaat er echt niet mee. Ik heb daarvoor mijn nagels maar vind ultex toch iets beter 1,14 .. ik ga iets dunner proberen.. ben er nog niet helemaal uit.
    Opinions are like azzholes, everyone has one and they usually stink.

P.S Your dinner is ready!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Tot voor kort tortex 1 mm, nu tortex 0,6 mm. Slijten bij mij ongeveer even hard.
    Damn dat is ook wel erg dun vergeleken met je snaren (.12 las ik toch in dat andere onderwerp?)
    Ik gebruik met .12s deze:
    en die zijn behoorlijk slijtvast. De dikte staat er niet op, maar ze zijn erg hard en recht, de dikste in hun soort. Door het dunnere puntje kun je er toch ook verrassend makkelijk slag mee spelen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Git Aar Bekijk bericht
    Met goedkope plectrums heb ik al eens een bovenblad verpest. Zat een scherp randje om het plectrum, allemaal krassen.
    Hoe sla jij in hemelsnaam je snaren aan
    Zelfs bij stevig 'strummen' kom ik nog niet in de buurt van mijn bovenbladen. Ik blijf altijd vrij evenwijdig.

Ligt m.i. niet aan je (goedkope) plectrum maar aan je techniek.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Damn dat is ook wel erg dun vergeleken met je snaren (.12 las ik toch in dat andere onderwerp?)
    Ik gebruik met .12s deze:
    en die zijn behoorlijk slijtvast. De dikte staat er niet op, maar ze zijn erg hard en recht, de dikste in hun soort. Door het dunnere puntje kun je er toch ook verrassend makkelijk slag mee spelen.
    Tsjah, ik vind mijn snaren eigenlijk helemaal niet dik. De balans tussen snaren en plectrum is prima zo!

Wat betreft de slijtage: aan je plectrum te zien speel je meer richting jazz - ik niet. Ik ga behoorlijk tekeer op mijn gitaar.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 27 december 2009 om 19:01

Standaard

Maar tortex slijt toch sneller dan een 'gewoon' soort plectrum, veel harder materiaal?

vs

it's better to burn out than to fade away

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Tsjah, ik vind mijn snaren eigenlijk helemaal niet dik. De balans tussen snaren en plectrum is prima zo!

Wat betreft de slijtage: aan je plectrum te zien speel je meer richting jazz - ik niet. Ik ga behoorlijk tekeer op mijn gitaar.
    nohh het heten dan jazzIII plectrums maar dat zegt echt niets.
    het is net als rock assen met een jazzbas kan makkelijk en is puur smaak gebonden. ik speel bestwel stevige rock maar ik zweer bij jazzIII plectrums. gewoon omdat je amper bijgeluiden heb van je plectrum, mooie sound en übersnelle solo's kan je ermee spelen!!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soupero Bekijk bericht
    Maar tortex slijt toch sneller dan een 'gewoon' soort plectrum, veel harder materiaal?

vs

Nylon vind ik gewoon geen fijn materiaal, die tortoise-achtige plastic plectra krijgen deukjes. En ach, voor 10 cent per plectrumpunt maakt het mij niet zoveel uit.

Standaard

Mijn favoriete plectrum. Met deze kan ik heel precies raggen en ligt goed in de hand vind ik, met name omdat je hem op een groot vlak kunt vastpakken en er dan nog steeds meer dan fatsoenlijk mee kunt spelen.

Standaard

Ik gebruik al een hele tijd Big Stubby's van 3 mm voor alles, als ik niets anders bij de hand heb. Want nog liever speel ik met zelf gemaakte plectrums.
    Op het moment vooral met deze, gemaakt uit de schil van een kokosnoot:

En eerder een hele tijd met deze gemaakt uit been:

Maar die was onderhand behoorlijk afgesleten en inmiddels heb ik 'm ergens neergelegd waar ik 'm niet meer terug kan vinden.

Toen ik eenmaal begon dikkere plectrums te gebruiken, was er geen weg terug meer. Dikker en harder dan de Big Stubby heb ik nog niet kunnen vinden en omdat ik 10 a 20 euro absurd veel vind voor plectrums uit andere materialen (been, hout en verschillende mineralen) ben ik ze zelf gaan maken.
    Het is eigenlijk een fluitje van een cent.

Eenmaal eraan gewend, vond ik ook slag spelen geen enkel probleem met zo'n dik en hard plectrum. Sowieso niet te doen voor mij om te wisselen want ik speel ik zowel slag als solo tijdens en tussen het zingen door.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten