Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 35 van 55 EersteEerste ... 25333435363745 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 341 t/m 350 van 544
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Sinterklaas 2009??

Zou het niet veiliger zijn om de toets tussen de fretten even af te plakken bij het vijlen? De vijl hoeft maar één keer even er naast gaan en je hebt een paar lelijke krassen.
    Hmmm... hoe verleidelijk het idee ook is, ik denk dat het me niet in dank wordt afgenomen als ik de boel een vol jaar zou stilleggen. Bovendien kan ik hem dan pas in 2012 meenemen naar de DGBM!

Afplakken was vast wel extra veilig geweest, maar dit voelde allemaal vrij gecontroleerd. En het is dus ook gewoon goed gegaan. (Maar je zult zien, de volgende keer dat ik het zelf probeer, maak ik er een puinhoop van. Misschien dat ik dan voor de zekerheid toch maar even de rol met tape er bij pak )
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Ergens ben ik wel blij dat de les van vorige week niet doorging. Nu het stof weer wat is gaan liggen kan ik rustig mijn volgende update doen, zonder te hoeven dubben of ik me ook solidair met Barno zou verklaren. (Denk dat hij daarvan zelf een van de zwaarst getroffenen zou zijn... )

N.i.w., we waren gebleven bij de hals. De zwaluwstaart zat wat ruim in het gat, maar met twee stukjes fineer aan weerszijden was hij weer net te dik. Mooi genoeg om langzaam wat snippertjes te verwijderen, totdat hij uiteindelijk soepel en strak op zijn plek schuift. Het verschil met de foto van vorige week is eigenlijk niet echt te zien, dus een extra plaatje voegt weinig toe. Ook de tong (het stuk dat boven de kast hangt) nog een beetje vloeiender gemaakt, en daarna is het weer tijd voor een echte nieuwe stap: vormgeven van de nek!

De hals was nog wat te dik, dus eerst even onder de schaaf door. Hij is nu bij de kop iets van 21 a 22 mm. dik, en bij de hiel zo'n 24. Dat is zo ongeveer waar we wezen willen.
    Daarna kan hij in alweer zo'n mooie opstelling:

En dan gaan we aan de slag met spookschaven!

Dit is niet eens een spookschaaf, maar een kromgemaakt mes uit de vlakbank. Voor het echte grove werk.

Was me eigenlijk net iets te onvoorspelbaar. Vooral als je de richting van het hout net tegen hebt zitten, komen er allerlei rare happen uit. Sniegoed.
    Dan liever met een rasp aan de beide uiteinden een eerste streef-kromming maken, en dan met een iets fijner afgestelde schaaf het tussenliggende stuk daar naartoe zien te werken.

Leuk klusje, dit! Je hebt er lekker snel resultaat van, het voelt alsof het nu echt opschiet!
    Neemt alleen niet weg, dat het toch echt niet af gaat komen dit jaar. Ook volgende week valt weer uit, en eind december is natuurlijk al helemaal onvoorspelbaar...
    Laatst gewijzigd door Woml; 8 december 2009 om 12:44

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht

Leuk klusje, dit! Je hebt er lekker snel resultaat van, het voelt alsof het nu echt opschiet!
    Te gek! Hierop zat ik te wachten

Vanaf de eerste keer vond ik het rond maken van de hals verrassend makkelijk en erg leuk. Ik gebruik vooral schuurmachines, maar het maakt niet zoveel uit, denk ik. Ik heb ook zo'n mes (haalmes geloof ik dat het heet) dat ik nog steeds aan het slijpen ben maar ik kan me het helemaal voorstellen van die happen; tenzij het mes echt vlijmscherp is en goede handvaten heeft.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Kan je dit soort dingen ook op vuurhout ofzow oefenen?
    Want ik heb nog geen ervaring in het vormen van een nek maar wil t wel een keer uitproberen op een wat goedkoper stuk hout

Maar ziet er f*kicg goed uit man, wat gaan de kleuren van t hout er mooi uit zien als ie gelakt is

Senior Member

Standaard

Ik had er verder ook nog geen ervaring mee, maar je merkt vrij snel hoe het spul zich gedraagt. En het gaat niet zo snel dat je de boel hopeloos verknoeit in de tijd dat je aan het wennen bent, voor zover ik heb gemerkt.
    Je kunt het vast ook eerst uitproberen op een stuk vuren, maar dat werkt ook weer anders omdat het een stuk zachter is, verwacht ik...

Senior Member

Standaard

Handig zo'n "jig" voor de hals, die ga ik kopieeren
    En hals maken vind ik ook een leuk klusje, tenzij er ongelukjes gebeuren. (spookschaaf die een onbedoeld hapje te veel neemt)

Wim
    Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Standaard

ik ga deze keer eerst mezelf ff leggen of t fresen van mn fretboard en t binden en fretten, misschien dat ik daarna s ga oefenen met die schaven.

Maar eerst t belangrijke werk

Senior Member

Standaard

Ziet er goed uit Woml - vakwerk!

Zelf gebruik ik ook een spokeschaaf en dat bevalt me uitstekend. Het is wel zaak om de schaaf heel fijn af te stellen anders loop je inderdaad het risico van "grote happen".

Ik zie dat je een aantal spokeschaven hebt liggen. Waarschijnlijk een rechte een holle en een bolle?

Mijn eerste ingeving was om een holle te gebruiken voor de nek, maar bij nader inzien bevalt een gewone rechte toch beter.

Ik had zelf ook zo'n soor "jig" gemaakt om de hals in te klemmen. Gewoon een stuk vuren balk met verplaatsbare klemmen. Simpel maar doeltreffend:

Laatst gewijzigd door Ike57; 8 december 2009 om 12:01
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Ik zie dat je een aantal spokeschaven hebt liggen. Waarschijnlijk een rechte een holle en een bolle?
    Ik heb ze nog niet eens allemaal bekeken, ze liggen daar meer voor de foto
    Een bolle lijkt me nergens goed voor, en ik heb tot nu toe eerst een paar flinke halen met dat losse ijzer gedaan (in feite een holle dus) en daarna verder met een rechte.
    Ik geloof dat de schaven die daar liggen voornamelijk rechte zijn, maar de ene wat fijner staat afgesteld dan de andere. Dat is wat handiger afwisselen dan steeds weer dat mesje te verzetten. Ga ik thuis ook doen, denk ik. Ik heb zelf een cheapo spookschaafje waarmee ik vermoedelijk de grote lijnen wel goed genoeg kan doen, en dan nog een deftige, die ik ga bewaren voor het secuurdere werk.

Standaard

een bolle daar ken je een vlak blad hol mee maken, zoald bijvoorbeeld de binnenkant van een top, toch?

lijkt mij tenminste

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten