Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 544

Threaded View

Senior Member

Standaard

Ergens ben ik wel blij dat de les van vorige week niet doorging. Nu het stof weer wat is gaan liggen kan ik rustig mijn volgende update doen, zonder te hoeven dubben of ik me ook solidair met Barno zou verklaren. (Denk dat hij daarvan zelf een van de zwaarst getroffenen zou zijn... )

N.i.w., we waren gebleven bij de hals. De zwaluwstaart zat wat ruim in het gat, maar met twee stukjes fineer aan weerszijden was hij weer net te dik. Mooi genoeg om langzaam wat snippertjes te verwijderen, totdat hij uiteindelijk soepel en strak op zijn plek schuift. Het verschil met de foto van vorige week is eigenlijk niet echt te zien, dus een extra plaatje voegt weinig toe. Ook de tong (het stuk dat boven de kast hangt) nog een beetje vloeiender gemaakt, en daarna is het weer tijd voor een echte nieuwe stap: vormgeven van de nek!

De hals was nog wat te dik, dus eerst even onder de schaaf door. Hij is nu bij de kop iets van 21 a 22 mm. dik, en bij de hiel zo'n 24. Dat is zo ongeveer waar we wezen willen.
    Daarna kan hij in alweer zo'n mooie opstelling:

En dan gaan we aan de slag met spookschaven!

Dit is niet eens een spookschaaf, maar een kromgemaakt mes uit de vlakbank. Voor het echte grove werk.

Was me eigenlijk net iets te onvoorspelbaar. Vooral als je de richting van het hout net tegen hebt zitten, komen er allerlei rare happen uit. Sniegoed.
    Dan liever met een rasp aan de beide uiteinden een eerste streef-kromming maken, en dan met een iets fijner afgestelde schaaf het tussenliggende stuk daar naartoe zien te werken.

Leuk klusje, dit! Je hebt er lekker snel resultaat van, het voelt alsof het nu echt opschiet!
    Neemt alleen niet weg, dat het toch echt niet af gaat komen dit jaar. Ook volgende week valt weer uit, en eind december is natuurlijk al helemaal onvoorspelbaar...
    Laatst gewijzigd door Woml; 8 december 2009 om 13:44
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten