Bedankt voor het succeswensen zoals je op pagina 1 kan zien is ie al helemaal klaar.
Bedankt voor het succeswensen zoals je op pagina 1 kan zien is ie al helemaal klaar.
Maar daar komen ze dus uit de CNC machine vandaan en body's met een foutje komen de fabriek niet uit. Waar wij als amateurbouwers sterk in zijn is het extra beetje aandacht. Zo speelde ik pasgeleden bij Rockpalace op een Les Paul goldtop. Eerst natuurlijk even stemmen en het eerste wat ik van die gitaar hoor is het "ping" geluid van een snaar die blijft haken in een slecht kammetje. Dat zou toch niet moeten kunnen bij een gitaar waar je bijna 2000 euro voor moet neerleggen. En dat zal mij dus niet gebeuren. Daar gaat een goede tusq van graphtech op van ongeveer 7 euro. Wat grafiet van een potlood in de slots en dat loopt prima.
En ik zeg dit nu wel terwijl ikzelf een "huge Gibson fan" ben.
Het is gelukt!!
Je zult je misschien afvragen wat er gelukt is. Het is me gelukt om de gitaar maar liefst 4 weken te laten hangen. De laatste 2 projecten kon ik met moeite 2 weken laten wachten. De truc? Ik ben bezig geweest met een refinish van mijn eerste pannenkoek.
Mijn schema;
1200 grit (24 uur wachten)
1500 grit
2000 grit
2500 grit
Commandant 4 (met de hand)
Scratch-X van Maguiars
Daarna ziet het er zo uit:
Nu zal ik laten zien waar ik nog steeds geen oplossing voor weet:
Zie je ze? Die hele fijne, rondlopende krasjes wanneer je er kunstlicht op laat schijnen. Met scratch-X wordt het al een stuk minder maar ik krijg het niet helemaal weg. Is zo'n schuimkop van StewMac dan de oplossing?
Het gekke was ook dat de achterkant in een keer goed was en dat ik de voorkant 3 keer opnieuw heb moeten doen. Ik blijf er een aantal diepere krassen in zien. Het is zelfs zo erg dat ik waarschijnlijk de top een paar nieuwe laagjes lak ga geven en dan opnieuw ga schuren en polijsten. Als het goed is smelt zo'n nieuwe laag een beetje in de oude.
Ik denk dat het komt omdat ik dit keer met 600 grit begonnen ben en dat de sprong van 600 naar 1200 te groot is om alle krassen van 600 er weer uit te krijgen. Ook ga ik de volgende keer een gummetje gebruiken in plaats van een schuurblokje.
Toch blijf ik dit proces het leukste en meest uitdagende vinden vooral doordat een goed paintjob een gitaar kan maken of breken. Het moment dat die mooie glans onder de commandant vandaan komt vind ik geweldig.
Dit is een klusje wat denk nog wel eens vergeten of achterwege gelaten wordt. Toch vind ik 'm heel belangrijk.
Omdat ik de HB's allebei ga splitten (en ze dus gevoelig zijn voor storing wanneer ze in single coil modus staan) heb ik alle cavities op de jack-ingang na met kopertape beplakt. Heb alleen vergeten daar een foto van te maken. Sorry.
Ook heb ik de slagplaat volledig geshield. Bij mijn eerste pannenkoek had ik alleen de omgeving van het elementgat beplakt. Elke keer als ik met een vinger over de slagplaat wreef tijdens het spelen hoorde je een soort statisch geknetter. Uiteindelijk bleek het volledig beplakken de juiste oplossing:
Ik vond me achteraf wel een beetje een freak toen ik een strookje kopertape met metaalpolish heb opgepoetst omdat dat stukje wat was verkleurd door contact met de lucht. Niemand die dat zou zien maar ik zou het weten...
Ach, aan de andere kant is "attention to details" wat mij betreft belangrijk voor mensen die echt goede gitaren willen bouwen. Misschien komt het daardoor wel ooit een keer goed met me.
Gelukkig heeft Seymour Duncan een schemaatje voor een Telecaster met 2 HB's en 2 splits. Ze hadden wel het bovenste element met de onderste knop gekoppeld en andersom dus dat was een kwestie van omdraaien.
Ook moest er even gepuzzeld worden met de kleurcodes omdat die van Tonerider anders zijn dan van SD.
Eerst maar zoveel mogelijk soldeerwerk gedaan waar je de elementen niet voor nodig hebt. Zo kun je het mooie nieuwe lakwerk niet verpesten of zelfs in de brand (cellulose!!) zetten. Peer Dellen heeft me wel eens vertelt dat dat bij hem een keer gebeurd is.
Ook het later onzichtbare soldeerwerk wilde ik zo netjes mogelijk doen:
Ik heb voor het meeste deel draad gebruikt met een massieve kern. Dat vind ik makkelijk en netjes werken. Voor de draadjes voor aarde en jackaansluiting heb ik draad gebruikt met een gevlochten kern.
Het nadeel van push/pull potmeters is is dat je alle aardedraden op de zijkant van de pots moeten solderen ipv op zo'n grote mooie onderkant van een normale pot. Het was even priegelen maar ik werd beloond. Allen de schakelaar schakelde verkeerd om dus dat was 2 minuten werk om de twee elementdraadjes om te gooien. Dat was beter dan ik verwacht had. Geen spoortje van brom. I'm one happy camper!
Wat heb ik allemaal geaard: Ik heb de twee elementgaten met een draadje mer elkaar verbonden waardoor ik maar 1 gat heb aangesloten op de aarde van de volumepot en ik heb de brug geaard. Thats it.
Mensen doe dit nou maar goed en netjes, het scheelt je een hoop irritaties vanwege brom, kraak, en ruis!
erg knap allemaal. Dat van dat polishen van koper binnenkant slagplaat : zal mij niet vlug overkomen ...
maar hoe die laatste mini ronde krasjes vermijden na het polijsten: dat wil ik ook wel weten hoe dat moet. ik herken het probleem maw, ik had nochtans goed opgebouwd qua grid.
Zow da's wel een beetje overkill qua shielden. Ik ben van mening dat shielden in tegenstelling tot wat de naam suggereert niks tegenhoudt. Het werkt als een bliksemafleider. Meestal aard ik de pickups dan ook alleen maar op de schakelaar, de brug op 1 potmeter en die potmeter op de input en dan heb ik een volledig geaarde gitaar zonder groundloops. Zolang alle controls maar strak tegen de shielding zitten.
Ik wil niet zeggen dat dit 100% optimaal is, maar naar mijn beperkte kennis wel 100% efficiënt zonder enige vorm van redundantie. Maar meer zal ongetwijfeld wel beter zijn.
Schuur je nat? want je moet natuurlijk opletten dat het schuurpapier niet vol gaat zitten.
Ik schuur tijdens het lakken, en bijna op het einde eerst met 340 (nat) en dan nog 4 lagen (2 x 2) en dan met 1200. als alles dan echt goed is ga ik er over met commandant 4, die ik inwrijf met een tampon van katoen. Ik ben eigenlijk al wel tevreden met het resultaat, maar misschien moet ik toch eens die scratch-X, of iets dergelijks, proberen om nog een stapje blinkender te gaan.
s
Ja, ik schuur nat. Ik laat de papiertjes een nacht weken in water met afwasmiddel. Zoals het moet dus. Ik heb mijn LP studio terug bij Peer Dellen vandaan. Hij heeft 'm opnieuw gelakt. Daar zit geen enkel krasje op. Hij wil me vast niet vertellen hoe die dat doet.
Favorieten/bladwijzers