Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24
    Senior Member

Standaard reparatie project aria pro II the cat ! HELP !

Hallo gitaarnetters,

ik heb gisteren een project binnen gekregen.
    De vriendin van mijn broer had een gitaar waar " van alles los aan hing " en met maar 3 snaren.
    Ik wist niet welke gitaar maar was aangenaam verrast toen ik " The Cat " zag.
    Het is een gitaar uit 1986 ( mijn geboorte jaar ) en er zat al zo'n vintage look aan.
    Verder ziet ze er wel nog niet uit.
    Vol stof en vuiligheid maar dat dacht ik wel aan te kunnen.
    De eerste foto's

Het eerste duidelijke probleem was de brug, maar dat leek me nog geen reden tot zorgen.

Ik heb gouw de snaren weg genomen en de brug viel meteen op zijn plaats maar zat los.
    Dan heb ik ze eruit genomen.
    Zoals je ziet zit er maar 1 veer meer in de gitaar en het draadje dat vertrekt aan de haakjes zit los ( zoals je dadelijk zult zien zitten alle draadjes los en daar begint mijn probleem )

Probleem 2 aan de buitenkant.
    Er stond zoveel spanning op de hals ( verder een heel mooie hals) dat er kleine barstjes gekomen zijn ( ik denk alleen in de lak )

En aan de andere kant ook

Senior Member

Standaard Het vervolg ( de electronica )

Het echte probleem begint pas bij de elektronica!
    Hier heb ik ook minder verstand van een gitaar kuisen en nieuwe snaren tot daar toe maar ik heb nog geen pick ups aan gesloten.
    De humbucker heeft een coilsplitter en die werkt met de onderste draaiknop die tevens een push / pull knop is.
    De foto's
    Het losse draadje

Het overzicht

Hier volg ik gewoon het plaatje maar met meer detail

Senior Member

Standaard

En weer meer detail de draadjes die loshangen en de eerste potmeter waar niets meer aanhangt ( hopelijk geef ik een duidelijk beeld )
    [

Ik weet niet of het duidelijk is maar hier is er ook nog plaats voor draadjes aan te solderen

Hoe pak ik dit nu het beste aan ? Hoe soldeer ik alles weer aan mekaar en hoe doe ik dat op een nette manier ?
    Misschien heb ik teveel foto's gepost maar er zit zoveel fout dat ik anders geen duidelijk beeld kon maken.
    Dit is voor velen van jullie kinderspel maar als jullie mij op weg helpen is het zo gefixed
    Laatst gewijzigd door bagheera; 26 juli 2009 om 18:54

Standaard

Die barstjes in de lak lijken me geen probleem. Als uiteindelijk de hals maar stevig en bewegingloos vast zit.

Die dradenboel lijkt ingewikkeld, maar als je systematisch werkt, is er niets aan de hand. Volgens mij moet je een schema zoals dit volgen:

http://www.seymourduncan.com/support...2s_1v_1t_5w_pp
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

zou ik eerst alles losmaken om zo een beter begin te hebben of gewoon zo laten en vastmaken wat vastgemaakt moet worden.

Standaard

Als de bedrading nergens is afgeknipt, heb je kans dat je alles weer op z'n plek terug kunt solderen. Zou ik zeker eerst proberen. De bedrading ziet er op zich wel degelijk uit.
    Aaron Stonebeat

Standaard

PS

Door dat stukje shielding in je Aria zijn de behuizingen van pots en schakelaar al met de sleeve van de output verbonden; die hoef je dus niet apart aan te leggen zoals op het SD-schema.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    PS

Door dat stukje shielding in je Aria zijn de behuizingen van pots en schakelaar al met de sleeve van de output verbonden; die hoef je dus niet apart aan te leggen zoals op het SD-schema.
    Ik ben wellicht gewoon traag maar ik zie niet goed wat wat is op het schema.

In het echt heb ik
    2 sc pick ups
    1 humbucker
    dan
    1 draaiknop
    1 vijf standen schakelaar
    1 puch pull draaiknop voor de humbucker

dan de output jack

Bij de singlecoils hangt telkens de zwarte draad los ( ik heb een rode rechts en een zwarte links)

Bij de humbucker zit alles in een grijze draad die naar de 5 standen schakelaar gaat en uit die grijze draad komt een groene en een rode die naar de puch pull pot gaat en die zitten vast.

Aan de push pull knop zitten ook nog 2 losse draadjes een 2 rode en één witte.

1 van die rode moet naar de jack en ik weet welke denk ik.

Dit is zo dom uitgelegd mijn excuses hiervoor maar ik hoop dat ik het nu eindelijk eens ga leren.

bedankt voor de hulp hoor

Standaard

Zo te zien is ooit de volumeknop (draaiknop 't dichts bij de humbucker) buitenspel gezet. Nu gaat het signaal via die blauwe draad vanaf de schakelaar naar de output. Die blauwe draad zou vanaf het middelste contact van die potmeter naar de output moeten gaan; het contact dat niet aan het huis is gesoldeerd moet komen waar nu die blauwe draad op de schakelaar zit.

Die twee zwarte van de single coils moeten aan de aarde

Het middelste contact van de toonpot moet ook verbonden worden met het middelste van de volume pot.
    Die rode die je nu naar de output hebt gelegd, hoort er volgens mij helemaal niet te zitten.

Het valt een beetje tegen om het op die foto's precies te zien, maar ik denk dat je helemaal niet zo ver van huis bent.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Zo te zien is ooit de volumeknop (draaiknop 't dichts bij de humbucker) buitenspel gezet. Nu gaat het signaal via die blauwe draad vanaf de schakelaar naar de output. Die blauwe draad zou vanaf het middelste contact van die potmeter naar de output moeten gaan; het contact dat niet aan het huis is gesoldeerd moet komen waar nu die blauwe draad op de schakelaar zit.

Die twee zwarte van de single coils moeten aan de aarde

Het middelste contact van de toonpot moet ook verbonden worden met het middelste van de volume pot.
    Die rode die je nu naar de output hebt gelegd, hoort er volgens mij helemaal niet te zitten.

Het valt een beetje tegen om het op die foto's precies te zien, maar ik denk dat je helemaal niet zo ver van huis bent.
    Bedankt echt geweldige hulp ,

ik ga morgen na men werk eens kijken hoe het dan precies zit misschien nog een duidelijkere foto nemen.

ps: Assen daar heb ik men rijbewijs nog afgelegd

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten