Vanmiddag wandelde ik weer eens de kringloop winkel in en daar stond, enigzins in een hoekje verscholen, deze jongen voor 30 euro op me te wachten:
De hals stond krom door onmenselijk strak gespannen snaren; maar met de spanning eraf neemt ie weer een normale stand aan. De chromen kappen en vingersteunen ontbreken en er is kennelijk ooit een knop vervangen door een willekeurig ander exemplaar.
Ik kon 'm niet laten staan.
Thuisgekomen bleek er geen geluid uit te komen. Control cavity eerst opengemaakt om geen soldeer werk maar broddelwerk aan te treffen. Allereerst dus maar eens de elementen losgesoldeerd en direct tegen de kabel gehouden. Het voorste element werkte, het achterste niet. Tijd voor de operatietafel:
Te oordelen aan de vorm van mn de bovenkant van het element kreeg ik al de indruk dat er ooit nogal grof een reparatie aan was gedaan. Dat bleek inderdaad het geval. Hoe dan ook, na het verwijderen van het tape vond ik dat het wikkeldraad bij een van de contactpunten was afgebroken. Een slagje afwikkelen, weer aansolderen,
en een nieuwe jas eromheen (eerste een laagje teflon en daarover isolatietape):
Hij doet 't weer. Nu moet ik de zaak weer opnieuw aaneen solderen en dan ben ik voor heel weinig een oude bas rijker.
Natuurlijk hoor ik graag zoveel mogelijk over dit instrument; ik kan er zelf op het internet maar bar weinig over vinden.
Zometeen meer beelden.
Favorieten/bladwijzers