Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 37 van 76 EersteEerste ... 27353637383947 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 361 t/m 370 van 752
    Senior Member

Standaard

Ik zit met een vraagje : voor mijn toekomstige zelfbouw wilde ik graag WRC gebruiken, maar dit is nogal relatief licht hout. Nu vrees ik dat als ik mahonie, esdoorn of padoek zou gebruiken voor de hals, de gitaar met de kop naar de grond wil duiken. Is er een lichte houtsoort die geschikt is voor een hals, zodat de gitaar wat meer in evenwicht zou blijven ? Of kan ik beter gaan voor de combinatie elzen + esdoorn ?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Ik zit met een vraagje : voor mijn toekomstige zelfbouw wilde ik graag WRC gebruiken, maar dit is nogal relatief licht hout. Nu vrees ik dat als ik mahonie, esdoorn of padoek zou gebruiken voor de hals, de gitaar met de kop naar de grond wil duiken. Is er een lichte houtsoort die geschikt is voor een hals, zodat de gitaar wat meer in evenwicht zou blijven ? Of kan ik beter gaan voor de combinatie elzen + esdoorn ?
    Nooit een instrument gebouwd, maar misschien is het een
    goed idee om een zware sterke houtsoort te gebruiken
    als toets.

Senior Member

Standaard

Benader het probleem van de andere kant : verzwaar je body door het verwerken van iets zwaars (lood?) in een chamber in de body)

Ik heb een hals gemaakt van honduras mahonie, en die is erg licht. Ik weet eigenlijk niet of dat een eigenschap is van honduras maar misschien is dat even uit te zoeken.

Heeft iemand wel eens chambers aangebracht in een hals? Klinkt heel raar, maar ik denk dat het best mogelijk is om plekken te kiezen waar dit kan terwijl de hals toch sterk blijft en ook gewicht verliest (evt verstevigen met carbon strips). Geen idee wat het met de klank zou doen. Misschien is het wel heel bijzonder en heeft het een klankkast-effect

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Benader het probleem van de andere kant : verzwaar je body door het verwerken van iets zwaars (lood?) in een chamber in de body)

Ik heb een hals gemaakt van honduras mahonie, en die is erg licht. Ik weet eigenlijk niet of dat een eigenschap is van honduras maar misschien is dat even uit te zoeken.

Heeft iemand wel eens chambers aangebracht in een hals? Klinkt heel raar, maar ik denk dat het best mogelijk is om plekken te kiezen waar dit kan terwijl de hals toch sterk blijft en ook gewicht verliest (evt verstevigen met carbon strips). Geen idee wat het met de klank zou doen. Misschien is het wel heel bijzonder en heeft het een klankkast-effect
    Gebruik een stuk daklood als shielding niks 'weg van minste weerstand', gewoon de straling absorberen!
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Standaard gewicht.

zou het misschien een idee zijn om ipv. trussrod een holle vierkante aluminiumbuis te gebruiken . als dit niet verkrijgbaar is plak 2 aluminium hoekprofielen aan elkaar, zodat je een stevig maar lichtgewicht T profiel overhoudt, frees hier vervolgens de groeven voor , gebruik spleetvullende lijm en voila u heeft een sterke halsconstructie.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht

Bij violen wordt de toets vanonder gedeeltelijk uitgehold om gewicht te besparen.

Senior Member

Standaard

vermits je bodyontwerp een beetje in de telehoek zit, is er een kans van topzwaar, maar ik denk dt het wel zal meevallen

Ik zou voor je eerste bouw ook niet gaan prutsen met alternatieve dingen in je hals enzo...

als je dat licht hout voor de body wil gebruiken: hier nog wat truken van de foor:

- body 1 of 2 mm dikker maken
    - geen zware tuners gebruiken
    - geen grote headstock ontwerpen, die van de tele is zo smal for a reason
    - de hals bv 1 of 2cm dieper in de body zetten, je boet iets in aan high acces al valt dat wel mee, en je brug komt iets naar achter, maar je hebt nog plaats genoeg.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Bij violen wordt de toets vanonder gedeeltelijk uitgehold om gewicht te besparen.
    Maar per definitie niet op het te verlijmen vlak!! Er wordt géén holle, afgesloten ruimte gecreeerd!!!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    vermits je bodyontwerp een beetje in de telehoek zit, is er een kans van topzwaar, maar ik denk dt het wel zal meevallen

Ik zou voor je eerste bouw ook niet gaan prutsen met alternatieve dingen in je hals enzo...

als je dat licht hout voor de body wil gebruiken: hier nog wat truken van de foor:

- body 1 of 2 mm dikker maken
    - geen zware tuners gebruiken
    - geen grote headstock ontwerpen, die van de tele is zo smal for a reason
    - de hals bv 1 of 2cm dieper in de body zetten, je boet iets in aan high acces al valt dat wel mee, en je brug komt iets naar achter, maar je hebt nog plaats genoeg.
    Hey Barno,

Thx voor de tips. Sowieso was ik niet van plan om te 'keunekloten' (lekker toch soms, dat Westvlaams ) met de hals.
    De stukken hout die ik op het oog heb voor de body zijn iets van een 45mm dik en al netjes gevlakt, dus dat is al een 2 à 3 mm dikker dan een conventionele tele dacht ik ? Ik twijfel ook nog om een topje er op te lijmen om het ceder wat te beschermen.
    Een headstock moet ik nog ontwerpen, dat blijkt een lastiger klus dan ik had vermoed, maar ik ga zeker rekening houden met de grootte. Ik weet nog niet of het 3x3 of 6x1 wordt.
    Ik was van plan om de hals in de body te laten komen ter hoogte van de zestiende fret, een centimeter dieper zou betekenen dat hij er nu ongeveer rond de vijftiende zou ingaan, wat best nog te doen is. Ik ga toch maar zelden voorbij fret nummer 17.
    Qua tuners was ik van plan om gewone Gotohs te gebruiken, ik ga ervanuit dat die niet al te zwaar zijn. Ultralights van Hipshot zijn ook een optie, maar die zijn me wat te duur
    Nogmaals bedankt!
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Senior Member

Standaard

Dan vraag ik me af hoe licht die body dan wel niet is...mijn esdoornhals die ik aan het maken ben weegt helemaal niets....

jj
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten