Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 14 EersteEerste ... 89101112 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 134
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    @ Barno:
    Ik zou die stelling toch vol willen houden; daar zijn een hoop aanwijzingen voor en ik weet het ook uit eigen ervaring.
    Wiskundig inzicht hoeft zich overigens niet automatisch te manifesteren als goede schoolcijfers voor het vak (ik weet niet of je op iets in die richting doelt?)

Zowat al mijn grote helden, muziek die mij kan raken, is gemaakt door mensen die weinig of geen muziaal theoretische kennis hadden/ hebben. Wel zijn ze straf in vermogen tot synthese, out of the box thinking, waarneming, empathie enz... allemaal dingen die theoretisch tegenover analytisch denken staan. Nu, ik zie muziek maken nooit los van songs, tekst en uitstraling.
    Ik hoor wel es van producers of technici tijdens studiosessies: wat doe je daar ? Dat klopt niet ... maarrreuh het klinkt wel vet

Ik weet heel goed dat muziektheorie verdomd handig kan zijn (ik vervloek mezelf dat ik het nooit leerde nu ik een jazzfreak ben geworden ...)

Ik ben slecht in wiskundig denken, maar mss ben ik juist daarom creatief geworden in het zoeken naar unieke oplossingen op een wiskundig onverantwoorde manier ...

Standaard

Ha, ik hoop dat Stijn het niet erg vind dat we even een beetje afdwalen.

Muzikaal talent en kennis van muziektheorie lijken me dingen die nogal los van elkaar staan; ik heb het over het eerste.
    Zo kan ook wiskundig inzicht aanwezig zijn zonder dat het expliciet ontwikkeld is. Jij hebt bijvoorbeeld wel bewezen dat je zoveel ruimtelijk voorstellingsvermogen hebt dat je goed werkende gitaren kunt bouwen, met alle constructie-, maat-, en verhoudingsproblemen die je daarbij tegenkomt. Misschien zie je dat zelf niet zo, maar naar mijn idee is dat wel een indicatie van oa wiskundig inzicht. Niet als iets dat je op een school hebt geleerd, maar als iets dat je gewoon hebt.
    En bij het maken van muziek heb je ook altijd van doen met verhoudingen, zowel in de tijd als tussen frequenties; ook al benoem je dat zelf niet expliciet zo. Je hanteert ze wel, en kennelijk met succes.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

ah ok, ik zag "wiskunde" in een wat engere definitie ...
    dus we hebben allebei gelijk
    and now back to 125 business ...

Senior Member

Standaard

Haha, zalig, ik dacht even op een wiskunde nerd forum terecht gekomen zijn...

ok, de es125:
    Ik weet niet of hij ze zelf magnetiseert, maar dat zou ik zelf kunnen doen, niet?
    Met van die 'neodinium magneten', daar heb k er wel een hele hoop van liggen (handig om midden op een klankblad een barst dicht te lijmen). Daar kan ik mij misschien eens op toeleggen.

shit, nu ik er aan denk, die pickup heeft daar nogal dicht tegen gelegen, wat dus helemaal niet mag als je het ongecontroleerd doet.
    Ik ga die magneetjes toch ergens anders moeten leggen dan.

Eerst m'n hok kuisen, en nog wat administratie, en dan van mss vanavond nog in het atelier kruipen.

s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Standaard

Ik weet maar weinig concreets over magnetiseren, alleen dat het met een krachtig magneetveld gebeurt. Ik zou 'ns op zoek moeten gaan naar exact waardes.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Hier staat er wat over geschreven.

Maar ik heb niet veel goesting om een verse pickup aan zo'n experiment bloot te stellen...

s

Senior Member

Standaard she's alive !i!

Ik ben vandaag terug naar steff gegaan.
    Aan de telefoon vertelde hij me dat die magneet truuk niet zou werken, en waarschijnlijk zelfs de pickup naar de vaantjes zou helpen.

De uiteindelijke boosdoener was dus een verkeerd geplaatste magneet: onder in de p90 zitten twee staafmagneten, als er een de verkeerde kant opligt dan is het gedaan met de klank, en een zwaar gefluit als je de gain opendraait op de versterker.

Maar nu dus:
    grommen, brullen, heel scherp klinken en toch zalig veel bas, ookal staat de bas knop helemaal dicht op t versterkertje.
    Er moet nog een beetje aan gebeuren, maar heb er toch al lekker op liggen jammen.

En ben al stiekem op zoek naar een nieuw projectje...

foto's:
    Ik ga beginnen met de close up's, om de spanning erin te houden...

En dan nu... !i! TADAA !i!

s

Standaard

Goed nieuws!
    En weer interessant om te horen. Ik wist dat bij een P90 de magneten met gelijke polen tegen de polepieces liggen. En ik ben in gedachten al aan het experimenteren met verschillende configuraties van pickups; zo heb ik me ook wel eens afgevraagd wat er zou gebeuren als ze met verschillende polen worden geplaatst. En ik zou verwachten dat de polepieces dan ahw in het midden van de magneet zitten, juist op de plek waar het veld op z'n zwakst is.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Jep, dat was het geval.
    Met de polariteit-tester van stewmac
    Kun je zien hoe de magneten liggen.

normaal gezien moet 'zuid' perfect boven de 6 pinnetjes zitten, en noord aan de twee zijkanten.
    Waarschijnlijk werkt een element ook wel als het andersom zit (ook zoals de windingen in twee richtingen kunnen zitten.)
    Maar als de elementen zich niet afstoten, komt er bijna geen klank uit de gitaar.
    Grappig, heb daar nooit bij stil gestaan.

s

Standaard

Omwisselen van magneetpolen geeft hetzelfde effect als reverse winding cq. pickup andersom aansluiten. Ik heb me al wel een beetje verdiept in die materie. Wel een beetje maf dat Stef dat bij de bouw niet gemerkt heeft; als je de magneten juist zet, moet je ze een beetje op hun plaats dwingen omdat ze elkaar afstoten; als je ze verkeerd om zet, klikken ze gretig tegen elkaar (tegen de polepieces althans).

Maar hij heeft het vast heel druk. Als ik in juni in Antwerpen ben, moet ik toch eigenlijk even proberen hem ook te bezoeken.

Soundclipje ?

EDIT:
    Wel mooi, zo'n polarity tester van stewmac. Maar met elk compas kan dat ook.
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten