Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 14 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 134
    Senior Member

Standaard

ik ken niets van electronica. Een lamp of een radio aansluiten kan ik nog, maar vanaf dat het moeilijker wordt snap ik er niets meer van.
    Ik zal me er wel eens op moeten toeleggen, want als hersteller...

Doormeten, hm, dan heb ik zo'n geel bakje, met twee draadjes aan, nodig, niet??

s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

correct een multi meter!
    Zet de multi meter op kOhm, als je niet weet welke stand dat is, begin dan met de grootste stand waarmee je weerstand kan meten en wanneer je een redelijke waarde krijgt ( <20) dan zit je in het kOhm gebied. Gewoon de 2 draden van de pickup aan de andere draden van de multimeter houden en meten, t maakt niet uit welke draad je aan welke zet, je waarde verandert er toch niet van!

Zo hoop ik je het duidelijk uit gelegd te hebben hoe je de pickup moet door meten aangezien je zelf al aan gaf dat je er geen kaas van hebt gegeten

grt. Arjan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    Om eerlijk te zijn staat hij daar wel op een groter podium, met band, inplaats van rockposes neer te zetten op een slaapkamertje onder het genot van een glaasje appelsap. Waus.

Senior Member

Standaard

ok, eerste job maandag:
    op zoek naar een multimeter.

k heb het al eens 'zien doen'.
    Moet je ook niet zorgen dat je volume open of dicht staat, anders zou die wel eens langs daar kunnen meten?

s

Senior Member

Standaard

stijn, ge zijt niet alleen, ik ken ook geen hol van electronica , maar begin dat ook vervelend te vinden, dus ik ga me ook zo'n multiding halen en es wat zelfstudie ...

jammer dat de 125 niet dadelijk aan de verwachtingen voldoet, zal wel opgelost geraken.

Standaard

Als je aan de output meet, moet het volume wel open staan, en de tone ook. Ik denk dat bij een pickup als op deze gitaar de waarde ergens rond de 5 KOhm ligt. Als het veel minder is, is er iets aan de hand.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

aha, allemaal bruikbare info, zal er maandag of zo eens omgaan.
    Ook eens een mail naar steff sturen, ivm de slecht werkende pickup.

Ok, heb ze bij hem niet kunnen testen (buiten het tikken op de kleine magneetjes) want de rug was er nog af. Dus je kan de gitaar niet besnaren, want dan breekt die gewoon in 2.

Ben aan het denken om een soort klem te bouwen die je op een gitaar zonder rug kan monteren, de klem zou er dan voor zorgen dat staartblok en hielblok verankerd worden, zodat je de gitaar toch kan besnaren.

Maar soit, eerst eens horen wat steff zijn antwoord is.

s

Standaard

Ik heb het pas nog ergens ander hier geschreven: elektronica is echt heel erg leuk. Best overzichtelijk om je eigen te maken. En heel, heel erg bruikbaar om het geluid van je gitaar mee te manipuleren. V = I x R en simpelweg in globale termen begrijpen wat een handjevol onderdelen doet, is meer dan voldoende om gitaar-elektronica zelf succesvol uit te voeren.
    Als je het ingewikkelder wil maken, zijn er allerlei applets en programma's die schakelingen nauwkeurig simuleren. En aangezien muzikaal talent hand in hand gaat met wiskundig inzicht, zal het voor de meesten van ons in principe niet moeilijk zijn om zonodig zelf aan het rekenen te slaan met eigen brouwsels.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    .......
    En aangezien muzikaal talent hand in hand gaat met wiskundig inzicht.....
    ff off topic: ik weet dat je dit niet letterlijk bedoelt maar ik wil deze stelling even expliciet in twijfel trekken (ook al omdat het er anders heel slecht voor mij uitziet )

Senior Member

Standaard

@ barno, bedoel je dan muzikaal inzicht, of wiskundig talent???

Heb ene mail van steff gekregen:

Ik weet niet direct wat er mis is (het kan een magnetische oorzaak hebben vermoed ik) maar uiteraard zal ik het nakijken en rechtzetten hé !

Wel een beetje kak, nu kan ik terug naar hoogstraten, das weer een halve dag kwijt.
    Maar ja.

s

Standaard

@ Barno:
    Ik zou die stelling toch vol willen houden; daar zijn een hoop aanwijzingen voor en ik weet het ook uit eigen ervaring.
    Wiskundig inzicht hoeft zich overigens niet automatisch te manifesteren als goede schoolcijfers voor het vak (ik weet niet of je op iets in die richting doelt?)

@ Stijnkenens:
    Als het magneetveld niet sterk genoeg is, zal een pickup idd ook een lage output geven. Magnetiseert hij ze zelf?
    Aaron Stonebeat

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten