er is toch vast wel iemand die de breedte weet van de control plate, dan kan ik op school wel vragen of iemand mijn foto wil verschalen.
er is toch vast wel iemand die de breedte weet van de control plate, dan kan ik op school wel vragen of iemand mijn foto wil verschalen.
Als je resonator gitaren bedoeld - National, Continental, enz. - die worden gemaakt van verchroomd messing. Mooi spul; echte zijn helaas schreeuwend duur. Ik heb wel eens een hals gemaakt voor mensen die zelf een dergelijke klankast hadden gemaakt, maar niet voldoende vertrouwen hadden in hun 'skill's' met hout.
Joh ik ben al 20 jaar co2 lasser (en ik bewerk en werk met alle metalen) maar dáár heb ik nog nooit van gehoord hoor!
n.b. weet zeker dat met een vaste hand,slijptol en b.v. een esab aristo-mig het prima lukt.
wil je zelfs nog wel helpen als het moet,
je zou evetnueel metaal van 3 millimeter dikte kunnen nemen..als je dat koud last gebeurd er nix met het
oppervlakte (als draad neem je dan copperfilled INCONEL 800). blijft mooi strak dan hoor en de lassen kun je met een afbraamschijf vlakken endaarna schuren en polijsten.
Laatst gewijzigd door olaftheholy; 16 februari 2009 om 11:27
krijg je trouwens geen gigantisch aardingsprobleem, of juist een giga-antenne als je dat hele ding van staal maakt?
Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Ik zou de neckpocket maken met de maten van de hals die ik voor de gitaar maakte/aanschaf... er zit onderling nogal wat verschil in halzen namelijk...dus pas beginnen als je een hals hebt.
Verder zou ik de bevestiging net zo maken als op een normale gitaar.
Voor snaren bevestiging... string through body; je zou 6 busje er in kunnen lassen (soort van pijpjes die van de onderblad door de body naar het bovenblad lopen (meest politiek correct)
Of je zou er een tele brug op kunnen bevestigen en de snaren aan de achterkant van de brug kunnen maken
Dat projectje hier op het forum was van mij, en ik kan je zeggen dat het bijna niet te doen is.
Ik heb nu 2 on-afgewerkte bodies liggen, de eeste (zeg maar het prototype) was helemaal een mislukking, de 2e is redelijk gelukt, maar het valt idd niet mee de (1mm)plaat recht te houden. Doordat je de omtrek van de gitaar last, krimpt deze, het midden van de plaat krimpt niet, en gaat dus bol/hol staan.
Ook het vlak houden van de body valt niet mee, hij tordeerd als het ware. Dit is weer te voorkomen door de body op te spannen op een zware plaat, maar dan nog.
Om de body weer vlak te krijgen, zal je na het lassen de lasnaden weer op moeten rekken, of de binnenzijde laten krimpen. Dit laatse wil ik nog een keer proberen, als het niet lukt gaan beide bodies de schrootbak in.
Mocht je het toch willen proberen, wens ik je veel succes, en ben ik benieuwd naar het resultaat.
Ik zal proberen binnenkort wat foto's te posten.
btw, ik las al 20 jaar en heb de nodige ervaring, diploma's en certificaten op las gebied, daar zal het dus niet aan liggen.
Laatst gewijzigd door spirit; 17 februari 2009 om 19:50
Zou het met klinknagels niet beter te doen zijn? 't Is maar een noobvraag, ik ben volledig ongeletterd op het gebied van metaalbewerking![]()
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Favorieten/bladwijzers