Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58

Discussie: Stalen gitaar

Standaard Stalen gitaar

Ik heb er al vaak wat over gehoord, een stalen gitaar. In dit forum heb ik gezocht hierna, en kwam ik uit bij een Tele project. Maar daar is al heel lang niks bij gepost. Daarom maak ik maar een nieuw topic.

Nou ben ik aan het overwegen of ik er 1 zal bouwen, nou heb ik het over alleen de body. De hals haal ik gewoon van marktplaats of iets dergelijks.
    Gereedschap en dergelijke zijn geen probleem, want mijn vader heeft een eigen bedrijf. Waar veel gelast wordt enzo.

Nou is mijn vraag, of er mensen zijn die ervaring hebben hiermee, en of het wel verstandig is. het handigste lijkt mij een een Telecaster omdat deze een vlakke body heeft. heb je andere suggestie's, of tips dan hoor ik ze graag.

Senior Member

Standaard

Staal is te zwaar voor een solid body, plaatstaal zal je bedoelen?
    Metaal wordt vaak gecombineerd met hout, misschien is alluminium beter te bewerken.
    Was dit nuttig? Y/N

ℬℯℱ퓊풸퓀풾퓃'풩풾풸ℯ!™️

Senior Member

Standaard

ik zou ook eerder voor aluminium gaan, of ijzer en dan een tijdje laten roesten
    no life without music

Senior Member

Standaard

Ja alluminium hollow body zou ik doen anders word hij te zwaar

Senior Member

Standaard

ken wel iemand die het es gedaan heeft. heeft veel moeilijkheden gehad met het laswerk omdat de hitte een te dunne plaat vervormt... en een dikkere plaat is belachelijk zwaar.
    de trussarts zijn idd het bekende voorbeeld

Standaard

Ik heb wel eens een body gemaakt van 2 stalen u-profielen; dat werkte prima. Massief zou idd erg zwaar worden.
    Ik denk dat aluminium nogal wat output van je pickups op zou gaan vreten.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

ik heb het ook niet over een solid body gehad, ik was sowieso al van plan om een hollowbody te maken. Maar ik snap waarom jullie dachten dat ik solid bedoel.
    Alluminium is heel moeilijk te bewerken, je moet de las op het materiaal "leggen" dat zie je altijd weer.
    RVS kan ook, trouwens ook nog niet aan gedacht.

Standaard

Heeft iemand een tekening van een telecaster, met maten erbij. Of is er iemand die die van mij wil verschalen naar 1:1. Ik ben namelijk niet echt handig met autocad. ik heb een tekening van guitarbuild.com gehaald, maar die moet ik nog op schaal hebben.

Senior Member

Standaard

Misschien moet je dan eens zoeken hoe ze die resonator gitaren maken, bij sommige modellen is de klankkast ook volledig in een metaal, maar vraag me niet welk metaal.

s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten