Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 58

Discussie: Stalen gitaar

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekb Bekijk bericht
    Is het niet wat om de rest eerst te verhitten zodat het verschil niet zo groot is? Ik heb geen verstand van lassen enzo dus misschien kan het ook niet.
    Intressant onderwerp dit.
    Dat is precies wat ik nu wil gaan doen. Als eerste ga ik de omtrek van de voor en achterkant "strekken", dan plet je als het ware de plaat, die daardoor aan de buitenzijde groterword. Daarna hecht ik de body in elkaar, en gaat ie in de oven, om hem tot 240 graden voor te verwarmen, zodat alles nog wat exta uitzet. Als het goed is komt dan na het lassen en afkoelen de omtrek terug in zijn orginele positie.

Vandaag ga ik eerst een neckpocket maken , en aan de hand daarvan beslis ik of die 3e body er gaat komen.

Banned

Standaard

kleine stukjes lassen op laagstroom,af laten koelen ne dan weer een klein stukje. zo verder tot hij af is. in één keer lassen gaatalle materiaal van trekken.
    Lijkt erop dat je voorbereiding of kennis niet je dat is trouwens,ik durf te zeggen dat het wél kan zonder voornoemde ellende.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olaftheholy Bekijk bericht
    kleine stukjes lassen op laagstroom,af laten koelen ne dan weer een klein stukje. zo verder tot hij af is. in één keer lassen gaatalle materiaal van trekken.
    Lijkt erop dat je voorbereiding of kennis niet je dat is trouwens,ik durf te zeggen dat het wél kan zonder voornoemde ellende.
    Ik zou zeggen, laat maar zien.

Velen hebben mond genoeg andermans werk te kraken, weinig hebben handen om zelf beter werk te maken.

Banned

Standaard

Ff een gek idee:

Twee platen MDF van 22 mm op elkaar lijmen, de telecastervorm uitzagen, dan in de lengterichting vanaf de neckpocket een stroken zagen. Bij de onderste horn, de laaste strook in twee delen zagen, vauit het midden gezien naar voren. Dan zou je de boel mischien kunnen klemmen, lassen en dan de stroken eruit trekken. Vanuit het midden haal je de stroken eruit. Je schuift de stroken vanaf de zijkant naar het midden toe en trekt ze eruit.

Beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik hoop dat je het idee snapt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Ff een gek idee:

Twee platen MDF van 22 mm op elkaar lijmen, de telecastervorm uitzagen, dan in de lengterichting vanaf de neckpocket een stroken zagen. Bij de onderste horn, de laaste strook in twee delen zagen, vauit het midden gezien naar voren. Dan zou je de boel mischien kunnen klemmen, lassen en dan de stroken eruit trekken. Vanuit het midden haal je de stroken eruit. Je schuift de stroken vanaf de zijkant naar het midden toe en trekt ze eruit.

Beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik hoop dat je het idee snapt.

Ik snap je idee, de stroken iets smaller dan de neckpocket houden, en de neckpocket als laatse lassen, nadat de stroken verwijderd zijn. Nadeel is dat het erg brandbaar is

Waar ik zelf aan gedacht heb, om de body na het hechten te vullen met zand via het gat waar de jackplug komt. Even een stop erin en na het afkoelen weer verwijderen en het zand eruit laten lopen.

@olaftheholy: mocht je twijfelen aan mijn voorbereiding/kunnen, ik ben met mijn 17 jaar van school gekomen als machine bankwerker, en heb de afgelopen 20 jaar onafgebroken in de metaal gewerkt als lasser, ik ben in die 20 jaar ook altijd doorgegaan met leren, en heb zo'n beetje voor alle lastechnieken papieren bij gehaald.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olaftheholy Bekijk bericht
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door spirit Bekijk bericht
    @olaftheholy: mocht je twijfelen aan mijn voorbereiding/kunnen, ik ben met mijn 17 jaar van school gekomen als machine bankwerker, en heb de afgelopen 20 jaar onafgebroken in de metaal gewerkt als lasser, ik ben in die 20 jaar ook altijd doorgegaan met leren, en heb zo'n beetje voor alle lastechnieken papieren bij gehaald.
    Ff als mod:

Olaf: laten we dit deel van het forum in ieder geval zo respectvol houden als dat het altijd geweest is. Misschien bedoel je het niet zo, maar het komt er wel verdomd rot uit.

Spirit: Nette reactie.

Standaard

kijk, dat vind ik leuk, ik ben ook al zo,n 25 jaar werkzaam in de metaal als lasser en heb ook de nodige certificaten en diploma's gehaald waarvan afgelopen jaar het diploma IWP. dit zegt de gitaarbouwers onder ons natuurlijk niks, maar degenen die zich uitgeven als lasser weten vast wat ik bedoel

en ik moet zeggen dat ik er ook wel eens aan gedacht heb om een stalen gitaar te maken. wij hebben een prachtige laser snij machine op het werk staan die het contour op een tiende nauwkeurig uit kan snijden, misschien moet je er aan denken om het midden stuk gewoon van hout te maken, en door middel van stalen stroken van 2mm dik of zo op je onder en boven plaat te hechten, waar het stuk hout precies tussen past breng je ook wat stevigheid in je constructie.

ik zou er denk ik ook nog wat meer ribben in hechten voor de stevigheid. dan heb je ook niet dat het midden van de plaat zo naar binnen trekt. daarna de gebogen zijkanten hechten en met een zo laag mogelijke spanning met een 0,8 draadje zodanig lassen dat je niet alles in een keer aflast, maar bv aan de achterkant beginnen met lassen, en daarna een stukje aan de voorkant, en dan weer een stuk aan de zijkant, enz, enz zodat je de warmte zo gelijk mogelijk verdeelt. want als je het ding in een keer aflast dan krijg je idd problemen.

nog mooier zou zijn om hem van aluminium te maken, met het zelfde idee van stevigheids ribben, dan word hij ook niet zo zwaar.

en btw aluminium is heel goed te lassen met tig, en ligt er echt niet bovenop hoor, wij lassen dagelijks aluminium en het is ook heel goed te slijpen en na te bewerken zonder problemen.
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

Standaard

Aluminium is natuurlijk ook wat prijziger... en voor mijn 1e keer is het niet verstandig.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Misschien moet je dan eens zoeken hoe ze die resonator gitaren maken, bij sommige modellen is de klankkast ook volledig in een metaal, maar vraag me niet welk metaal.
    Messing (brass) plaat. daarna verchroomd.

De resonator(en) is (zijn) heel dun aluminium.

Maar een stalen gitaar?

Je bedoelt toch niet een steel guitar, hoop ik, want dat is iets heel anders.....
    Laatst gewijzigd door RB-1; 23 februari 2009 om 21:44
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

Senior Member

Standaard

oke ik haal even een oud topic naar boven...
    is niet echt van mijn gewoonte
    maar ik zag vandaag dit, oke het kon in een nieuw topic, maar ja.

http://cgi.benl.ebay.be/Hollow-Steel...3A2%7C294%3A30
    stalen les paul kitje

no life without music

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten