Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 24 van 104 EersteEerste ... 1422232425263474 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 231 t/m 240 van 1037

Standaard

Ik heb afgelopen zaterdag het nieuwe bandje van Marlies van Idols gedaan. Een erg goede band maar ze stonden behoorlijk hard op het podium. Ik heb echt standaard mics gebruikt (57's/58's ed) Maar ik heb absoluut geen last gehad van de overspraak, als je de mics goed plaatst heb je geen probleem. De drummer sloeg zo hard dat ik de overheads bijna uit had staan en ik de snare ook bijna niet hoefde open te zetten omdat ie door de andere microfoons wel opgepikt werd. Dus alleen de kick en de toms stonden flink open.
    Ik had alleen gates op de toms, en dat werkte prima.

Ook de gitaren stonden behoorlijk hard op het podium, ik heb de kanalen een beetje open gezet, maar dat was meer voor de sound.

Dus als de band op het podium zo hard staat is er ook een prima sound te maken, je moet alleen iets anders te werk gaan. Ik ben met alles op inf. begonnen en daarna eerst de lead vocals open gezet en toen de balans gaan maken in relatie tot de lead vocals.

Standaard

Nou, ik zal ook weer eens op wat losse flodders reageren...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    [...]Als je dus de indruk hebt dat de geluidsman kundig is en serieus, volg dan zijn adviezen op en je zult in de zaal een stuk beter klinken. Heb je de indruk dat de geluidsman een oetlul is die niet weet waar hij het over heeft, dan heb je vette pech en komt het niet meer goed.
    Helaas waar... Een show is zo sterk als de zwakste schakel... En niet iedereen zit op hetzelfde niveau... zo is dat met muzikanten, zo is dat nog VEEL erger met audio-techneuten... Soms zie je wel dat goede muzikanten (meestal als hobby) in het kleine circuit blijven spelen, vaak naast het reguliere werk... maar als je als audio-techneut een beetje snapt waar je mee bezig bent, dan ontgroei je de cafe's en buurtzalen ontzettend snel !! Ook als je maar een paar klusjes per maand doet naast je werk, zit je dan toch steeds in het hogere circuit.

Het is geen stelregel, maar over het algemeen zetten de 'duurdere' / 'grotere' en 'meer ervaren' techneuten gewoon veel betere kwaliteit neer. En dan heb ik het niet alleen over geluidskwaliteit, maar ook over de manier/ rust van werken. Helaas zijn deze mensen dus meestal ver te zoeken in het kleinere circuit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Wat we misschien een beetje over het hoofd zien is dat veel geluidsmensen inderdaad amateurs zijn. Lui met een hobby. Maar dat zijn wij muzikanten ook, in de meeste gevallen. [...] Dat verandert niks aan de ergernis, maar het scheelt wel als je bedenkt dat veel van die gasten nog veel moeten leren.
    Verder in de context van wat ik al eerder zei... helaas geldt maar al te vaak wat techneuten betreft: if you pay peanuts, you'll get monkeys ... uitzonderingen zijn er... maar ze zijn niet talrijk.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    [...]De geluidsman moet niet proberen het geluid van de band te maken... [...]
    NIET mee eens !!! Ligt maar helemaal aan de context... een goede mixer functioneert als een 'producer' die live meegaat. Het optreden gaat om het overbrengen van muziekn... en mixers die hun vak verstaan weten precies de juiste sfeer/ feel neer te zetten... en daar komt echt wel wat meer bij kijken dan alleen maar 'koud' een bandje uitversterken... En ik spreek uit ervaring !!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    [...] en dan 'draaien' ze, maar je hoort niks veranderen. En ik blijf maar vragen om meer kick, maar er gebeurd gewoon niks.[...]
    Je moet je goed realiseren dat je pas na een bepaalde 'grenswaarde' een geluid kunt waarnemen. Stel je voor dat ik in een druk cafe iets tegen je fluister... dat ga je niet horen als ik niet harder tegen je spreek... er is een grenswaarde vanaf wanneer je me kunt horen... en hoewel ik ook al eerder tegen je sprak, hoorde je dat niet, omdat het simpelweg niet 'hard' genoeg was.

Zo werkt het exact hetzelfde met monitors in het voorbeeld dat je schetst... het zit er misschien wel in, maar het is niet hard genoeg voor jou om het goed te horen. Als monitor-techneut ga je ook niet direct iets op standje oorlog erin draaien als er ergens om gevraagd wordt (je maakt vooral je eigen werk lastig als je dat als MON tech zou doen)... je begint rustig en draait het steeds harder, totdat het OK is...

Gewoon doorvragen dus... COMMUNICEREN !!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Highway49 Bekijk bericht
    [...] Als ik die verhalen lees, begint het toch steeds meer te kriebelen om me in dit werk te verdiepen. Is de enige manier om mee te kijken met een geluidsman die bezig is? Ik heb namelijk weinig/geen vrienden die dit werk doen.

Hoe zou ik ermee kunnen 'oefenen'? Kleinere mengpaneeltjes en de principes etc ken ik wel. Maar als ik bijvoorbeeld monitoren in 4 of 5 verschillende groepen moet gaan verdelen sta ik al moeilijk te kijken denk ik.
    Leuke post (!) . Eerste tip die ik je kan geven is... schrijf je in op DIT forum en maak vooral gebruik van de overdaad aan informatie die hier te vinden is. Vooral het 'newbie/ starters' gedeelte zul je veel aan kunnen hebben !!

Zoek gewoon een goede techneut waarmee je een paar keer mee kunt gaan... alles opbouwen en afbreken... zelf doen... daar leer je het meeste van.

Standaard

Je zou een Amerikaan kunnen zijn, die zijn ook allemaal zo gek van Shure en ik moet toegeven dat de SM7 een mooie microfoon is. De 57 en 58 zijn standaard omdat ze idiotproof zijn en goedkoop. Die amerikanen zijn ook al zo gek van de SM81. Geef mij dan maar een C451 of een KM84, een stuk duurder maar ook veel mooier, ook live. Maar heb jij wel eens met Sanken gewerkt? CU41 of CU31/32? Dat is pas mooi.

En idd heb ik drie Shure microfoons die ik nooit gebruik.
    Ik ben helemaal niet gek van Shure, ik vind het gewoon prima microfoons. En ja ik gebruik ook regelmatig m201's en m88's. Als overheads heb ik altijd een setje SP B1's mee, klinken uitstekend live. En ik ben ook geen fan van de sm81, geef mij ook maar de 451 of (1)84's.
    Maar voor gitaarversterkers blijf ik bij de combi van een 57 en een 421, ik krijg met die combinatie een vettere sound dan met een m201 of een m88.
    Ik heb het nu trouwens alleen over PA werk, in de studio gebruik ik weer andere mics.

Maar Han, ik heb de Sanken helaas nog nooit gehoord. Ik ben wel een fan van Schoepps CMC's, fantastische microfoons.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    [...] Dus als de band op het podium zo hard staat is er ook een prima sound te maken [...]
    Dit zou ik zeker niet als een gegeven willen beschouwen en ik zou het hier ook niet te hard roepen, want je slaat je eigen ruiten in als je nog een keer een discussie hierover hebt ...

In sommige gevallen/ zalen is er wellicht met een hard podiumgeluid nog redelijk goed te werken. Maar in VERREWEG de meeste gevallen is een hard podiumgeluid DESASTREUS voor de controle die je als audio-tech hebt... en dus ook voor het uiteindelijke geluid !!! Je bent dan meer schade aan het beperken, dan sound aan het maken en daar pas ik voor... dat heeft niks meer met creativiteit te maken... bellen ze maar iemand anders... sorry...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Dit zou ik zeker niet als een gegeven willen beschouwen en ik zou het hier ook niet te hard roepen, want je slaat je eigen ruiten in als je nog een keer een discussie hierover hebt ...

In sommige gevallen/ zalen is er wellicht met een hard podiumgeluid nog redelijk goed te werken. Maar in VERREWEG de meeste gevallen is een hard podiumgeluid DESASTREUS voor de controle die je als audio-tech hebt... en dus ook voor het uiteindelijke geluid !!! Je bent dan soms meer schade aan het beperken, dan sound aan het maken en daar pas ik voor... sorry...
    Je hebt gelijk, het is geen gegeven. Ik had moeten zeggen:

als de band zo hard staat kan je soms ook een prima sound maken.

Standaard

<<<< OFF-TOPIC >>>>

Wat die mics betreft... dat past in mijn ogen ook niet in dit topic, maar alleh... eentje dan:

Ik zeg: zoveel mixers, zoveel wensen....

Ik kan PRIMA uit de voeten met Shure mics... Een SM58 op zang word ik nog altijd erg blij van, nog altijd 1000 x beter dan 95% van de anderen. Een Beta 57 kan ook, dat is een hyper-nier en heeft dus wat minder last van overspraak, vind hem klankmatig net iets minder. Een SM57 is voor mij echt een werkpaard, zeker wat percussie betreft. Maar ook op snare heb ik nog maar weinig goede alternatieven gevonden. Dan de Beta 52... da's toch wel mijn favoriet op kick...

Ik heb laatst twee paartjes Earthworks SR-25's gekocht voor live gebruik (OH en snare)... nou, je weet niet wat je hoort !! Ik was eerder altijd weg van AKG C414's of Neumann KM 140's op OH, maar met deze mics ging echt een wereld voor me open. Het zal best zo zijn dat er andere mixers zijn die er geen bal aan vinden (ben ze nog niet tegen gekomen )... maar daar trek ik me geen zak van aan. Ook in de studio staan ze hun mannetje trouwens, heb er laatst akoestische gitaar voor opgenomen voor een single die eind deze maand uitkomt... werkte echt goed !! Ik kan dus iedereen aanraden deze mics eens uit te proberen... maar dat terzijde... Ach ja... ik kan nog wel uren doorlullen over mics en combi's die ik tegek vind...

Maar wat ik vooral wil zeggen is dat OAR een van de laatste dingen is waar je je live druk over moet maken in mijn ogen. Voor mij bepaalt het klankkarakter van een mic, alsook het pick-up pattern mijn mic-keuze... en zeker niet in de eerste plaats OAR. Als je echt veel last hebt van (lelijke) overspraak, dan zijn er in mijn optiek 1001 dingen die je eerder moet/ kunt aanpakken om het beter te maken. Persoonlijk wil ik geisoleerde instrumenten binnen krijgen (even afgezien van drums natuurlijk)... ook live... dat geeft een veel werkbaardere situatie dan de 'alles tegelijk en overal doorheen versterken' aanpak... dat werkt soms ook... maar meestal niet...

0,02
    <<<< OFF-TOPIC >>>>

Moderator

Standaard

Maar wat ik vooral wil zeggen is dat OAR een van de laatste dingen is waar je je live druk over moet maken in mijn ogen.
    Dat is een van de dingen die je dus wel serieus moet nemen want live moet je dus wel alles te gelijk doorversterken. De SM57 kan geweldig zijn op snare, maar dat kunnen nog veel meer microfoons. Maar als je een hat basher hebt, is het je dan wel eens opgevallen hoe smerig en hard die hi hat kan klinken op die snare mic? Dat heeft alles te maken met de OAR van de 57 en dan heb je helaas een andere nodig, of je moet genoegen nemen met dat geluid.

Het is een moeilijk vak, heb je wel eens een M160 gebruikt op blazers? Hyper cardioid en dan heb je het over vet klinken. Of een MD441 op tenor sax?
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Je moet je goed realiseren dat je pas na een bepaalde 'grenswaarde' een geluid kunt waarnemen. Stel je voor dat ik in een druk cafe iets tegen je fluister... dat ga je niet horen als ik niet harder tegen je spreek... er is een grenswaarde vanaf wanneer je me kunt horen... en hoewel ik ook al eerder tegen je sprak, hoorde je dat niet, omdat het simpelweg niet 'hard' genoeg was.

Zo werkt het exact hetzelfde met monitors in het voorbeeld dat je schetst... het zit er misschien wel in, maar het is niet hard genoeg voor jou om het goed te horen. Als monitor-techneut ga je ook niet direct iets op standje oorlog erin draaien als er ergens om gevraagd wordt (je maakt vooral je eigen werk lastig als je dat als MON tech zou doen)... je begint rustig en draait het steeds harder, totdat het OK is...

Gewoon doorvragen dus... COMMUNICEREN !!!
    Ik heb het echt een stuk of 5 keer gevraagd waarbij ze hem elke keer harder deden. Normaal lukt het wel altijd, maar ik denk echt dat zij gewoon zoeits hadden van 'we doen alsof'. En geloof me, ik ben altijd degene die voor communiceren, maar uiteindelijk houd het natuurlijk op!
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

Standaard

[...] De SM57 kan geweldig zijn op snare, maar dat kunnen nog veel meer microfoons. Maar als je een hat basher hebt, is het je dan wel eens opgevallen hoe smerig en hard die hi hat kan klinken op die snare mic? Dat heeft alles te maken met de OAR van de 57 en dan heb je helaas een andere nodig, of je moet genoegen nemen met dat geluid.[...]
    Klopt... maar zoals ik al zei: even afgezien van drums ...
    Van een 201 vind ik de OAR wel mooier, maar die vind ik gewoon minder bruikbaar in de mix... ik mis het explosieve van een SM 57, die penetreert toch beter (daarom wil mijn vriendin ook zo'n mic ). Overmorgen speel ik weer met Gare du Nord in het theater... dan ga ik eens een SR-25 op snare top en bottom proberen ... I'll let you know !

Adios

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Ik heb het echt een stuk of 5 keer gevraagd waarbij ze hem elke keer harder deden. Normaal lukt het wel altijd, maar ik denk echt dat zij gewoon zoeits hadden van 'we doen alsof'. En geloof me, ik ben altijd degene die voor communiceren, maar uiteindelijk houd het natuurlijk op!
    Ja, heel vervelend... dan komen we weer uit bij:
    [...]Heb je de indruk dat de geluidsman een oetlul is die niet weet waar hij het over heeft, dan heb je vette pech en komt het niet meer goed.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten