Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 35 van 43 EersteEerste ... 253334353637 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 341 t/m 350 van 421

Standaard

De allereerste keer snaren op een gitaar vind ik altijd een opwindend en spannend moment. 'n Soort Uur der Waarheid.
    So far, so good:

Ik ben begonnen met de buitenste 2 snaren. Het eerste dat me in het begin opviel, was dat de intonatie en actie al heel goed in de richting zaten, maar ook dat ze allebei een flinke buzz produceerden. Zowel gefret als open; en dat laatste bevreemde me een beetje want het kon niet aan een te lage actie of bolle hals liggen.

Maar ik had het kunnen weten, zowel de topkam als de kam op de brug waren nog veel te vlak zodat de grootste knikken in de snaren aan de 'buitenkant', de kant van de mechanieken cq. het tailpiece zaten; en die moeten juist aan de binnenkant zitten anders trillen de snaren op de (top-)kam.
    Na wat vijlen en schuren ben ik nu zover als op de foto's te zien is en heb ik al een bespeelbaar instrument zonder buzz en met een mooi helder geluid.
    De actie moet nog wat lager (zowel bij de brug als bij de topkam) en de intonatie kan nog beter, maar beide liggen binnen handbereik.

De gitaar ligt ook lekker in de hand, is in balans en ik heb geen last van de bovenrand van de body (waar de rechterarm tegen de kast komt; daar was ik aanvankelijk 'n beetje beducht voor). Ik denk dat dat laatste komt door de hoogte van de brug, als die lager was geweest, had ik die rand wel in m'n onderarm voelen snijden.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Na wat vijlen en schuren ben ik nu zover als op de foto's te zien is en heb ik al een bespeelbaar instrument zonder buzz en met een mooi helder geluid.
    De actie moet nog wat lager (zowel bij de brug als bij de topkam) en de intonatie kan nog beter, maar beide liggen binnen handbereik.
    Een woord bigman;
    MEGA!!!
    Die intonatie komt nog wel helemaar goed mits wat aanpassingen, misschien de brug onderverdelen in zadeltjes door middel van ze onderling te vijlen zoals http://www.vintagehofner.co.uk/factf...y/bigsby8.jpg? ? Of andere brug bouwen om de perfectie te evenaren, waarom niet in de aard van dit http://www.guitar-parts.com/pictures...ner-Bridge.jpg
    Respect!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Laatst gewijzigd door JacquesLeDick; 6 januari 2009 om 20:32
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

Respect hoor, ik heb al moeite om een deftige kont te tekenen, laat staan dat ik mijn eigen hardware zou beginnen brouwen. I stand in awe...
    What's the next step ? Zelfgefabriceerde tuners of toch maar zelfgewonden pickups ?
    Respect, echt wel respect.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JacquesLeDick Bekijk bericht
    Een woord bigman;
    MEGA!!!
    Die intonatie komt nog wel helemaar goed mits wat aanpassingen, misschien de brug onderverdelen in zadeltjes door middel van ze onderling te vijlen zoals http://www.vintagehofner.co.uk/factf...y/bigsby8.jpg? ? Of andere brug bouwen om de perfectie te evenaren, waarom niet in de aard van dit http://www.guitar-parts.com/pictures...ner-Bridge.jpg
    Respect!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Dank je, Hilko; dat vind ik zeker van jou tof om te horen. Ik had idd gedacht die brug per snaar op intonatie te vijlen. Nu is de brug vanaf de voorkant van de gitaar gezien nog één recht streep; als ik die zo zet dat 2 van de snaren goed zijn en 4 nog een tikje te hoog en vervolgens de andere 4 zover terugvijl als nodig, dan moet het goed komen met de intonatie.

Wel grappig, dat basbruggetje in je post: ik heb net een aan barrels geslagen höfner vioolbas-kloon gerepareerd; daar zit precies zo'n ding op. En dat vond ik alweer een openbaring want op m'n eerste zelfbouw heb ik ook stukje fretdraad als zadeltjes gebruikt. Ik wist toen helemaal niet dat dat al meer werd gedaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Respect hoor, ik heb al moeite om een deftige kont te tekenen, laat staan dat ik mijn eigen hardware zou beginnen brouwen. I stand in awe...
    What's the next step ? Zelfgefabriceerde tuners of toch maar zelfgewonden pickups ?
    Respect, echt wel respect.
    Kakihara, 't komt zeker goed met die kont, daar ben ik van overtuigd.
    Pickups heb ik al zelf gemaakt, alhoewel ik nog niet verder ben dan wat prototypes; ik heb dat even terzijde gelegd omdat er op een gegeven moment al mijn tijd in ging zitten. Maar als de huidige 2 projecten af zijn, wil ik dat weer gaan oppakken. 't Is voorwaar 'n fantastisch gevoel om geluid te horen komen uit een zelfgemaakte pickup.

Tuners gisten ook ergens in mijn hoofd, maar vooralsnog heb ik daarin geen eureka-moment gehad.
    Maar het borrelt rustig verder in een hoekje van m'n hoofd.

Tnx guys !
    Aaron Stonebeat

Standaard

Ik heb net de P90's op de gitaar gezet en meteen maar even de draadjes van de pups tegen een ingeplugde gitaarkabel gehouden: er komt geluid uit !!! Jippieeeee !! Ik kan over de kwaliteit ervan nog weinig zeggen, de gitaar ligt op een bank, met 1 hand houd ik de pup-draadjes tegen de jackplug en met de andere sla ik de open snaren aan. Maar een duidelijk hoorbaar verschil tussen brug en hals, uiteraard. De eerste meer 'growling', maar natuurlijk niet zo heet als een humbucker de laatste wat cleaner, breder van frequentie, haast wat fender-achtiger.
    Akoestisch komt er duidelijk meer geluid uit deze gitaar dan een solid body, maar toch een geluid dat zo al goed hoorbaar is. Eigenlijk nog iets harder dan ik had verwacht.

Ik ga zien dat ik de componenten bijeen zoek om de zaak af te bouwen.

Ik ben natuurlijk ook nog met de brug en de topkam bezig geweest. In beide heb ik slots gezaagd met getande voelermaten, maar ik kom alleen bij de dunne e-snaar aan de exacte dikte van 0,25 mm; bij de andere snaren is het een compromis van enkele hondersten, want de voelermaten variëren in stappen van 0,05 mm. In eerste instantie heb ik voor de te krappe maten gekozen; zolang de snaren er niet helemaal in liggen, zou dat moeten kunnen. Maar op een gegeven moment werden de sleufjes toch zo diep dat sommige snaren (de dunne) er helemaal in lagen en klemden: stemproblemen en knarsen in de kam bij stemmen en bends, vooral de g.

Toen dus voor de eerste overmaat gekozen, in het geval van de g 0,45 mm (snaar is 0,43). En nog knarsen, he.
    Ik zou graag eens horen wat de ervaringen van de zelfsnijders en -zagers zijn. Welke maten gebruiken jullie?
    Of zou het probleem in het been kunnen zitten, dat dat stroef is? En dat ik beter zowel brug als topkam a la gibson kan maken met een groefje van minimale diepte, net zodat de snaar niet zijwaarts verschuift?
    (Als ik nl. een snaar boven over de topkam leg, naast de groef, treedt het probleem niet op)
    Aaron Stonebeat

Standaard

PS
    Nog een leuke: het brugelement zweeft idd een paar mm boven de body, aan de achterkant iets meer dan aan de voorkant omdat het met de snaren meeloopt. Ik had de gitaar al zover af toen ik de P90's bestelde en later zag dat ze veel dunner zijn dan ik dacht.
    Het stoort me niet erg, maar toch; misschien dat ik er toch een discreet randje omheen verzin.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Music

Aaron,

ik doe de topkam altijd ruimer maken als de snaar en met een grotere tolerantie als jij omschrijft. het blijft een compromise tussen "iets te ruim" en "te ruim" ( trail en error ). dus: de snaar moet zo weinig mogelijk weerstand ondervinden van de zijkanten van de slots, maar mag weer niet zo ruim zijn dat als je de snaar bend je het welbekende "kling" geluidje hoort van het schuiven van de snaar. ik heb bij mijn stratjes nu op zo'n manier de topkam ingevijld zodat ik toch de tremelo's intensief kan gebruiken zonder ontstemming en dat wil toch wel wat zeggen. en één van deze topkammen is gewoon van kunststof.

natuurlijk begrijp ik dat je je benen topkam niet als experiment wil gaan gebruiken. maar ik ben van mening dat je de diameter van de slots ( vooral de G-B-E snaren ) iets groter moet maken dan de diameter van de snaar. zolang de slots maar mooi rond zijn. maar ik geef toe, het is niet makkelijk; wat je er teveel vanaf haalt kun je niet meer terug schuren. en ook ik heb hier fouten mee gemaakt zoals te diep en te ruim.

succes, en het wordt een mooie plank, dus voorzichtig!

groeten Pasqual.

Standaard

Dank, Pasqual. Ik denk dat ik het kammenprobleem opgelost heb. Met de configuratie van tuners zoals ik die heb, maken mn. de d- en g-snaar net boven de topkam een hoekje; als ze dan door een sleuf lopen, maken ze op dat punt een scherpe knik. Als ze er a la gibson overheen lopen, is de scherpte uit die knik.

Maar er is er nog een:
    Na het opzetten van de eerste 2 snaren, viel me onmiddellijk op dat de dunne e niet goed in de mechaniek bleef zitten; bij het eerste stemmen gleed hij door het gat en schoot los, dat gebeurt me anders echt nooit. Ook viel me op dat het bij deze Sperzel mechanieken wat moeilijker is om snaren op te zetten dan anders omdat het asje maar een klein beetje boven de headstock uitsteekt en er boven het gaatje ook nog maar weinig hoogte zit.
    We kijken even naar de beelden:

Sperzel:

En de Gotoh's op mijn eerste zelfbouw:

Ik zou zelfs haast denken dat bij de Sperzels het asje op de plek van het gaatje zit wat dikker is dan bij de Gotohs, maar dat kan illusie zijn.

Wat zijn jullie ervaringen? Vereisen Sperzels een speciale manier van snaren opzetten (dit zijn geen locking tuners, gewoon standaardmodel)? Zoals ik het nu doe (niet te zien op de foto's) loopt het uiteinde van de snaren tussen de eerste 2 wikkelingen op het asje door.
    Dikte van de headstock is net iets meer dan 15 mm (het door Sperzel aanbevolen minimum), dus daar kan het niet aan liggen.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 9 januari 2009 om 13:38
    Aaron Stonebeat

Standaard

Gisteren heb ik een nieuwe tailpiece gemaakt. Op een andere aanbouw heb ik gemerkt dat ik het systeem van snaren inhaken ipv door een gaatje halen wel zo prettig vind, vooral bij het verwijderen van snaren (of het in geval van nood opzetten van een gebruikte snaar).
    Nog simpeler dan de vorige; bestond die nog uit 4 onderdelen plus 2 schroeven, deze heeft maar 2 onderdelen en 2 schroeven:

Het slagplaatje is inmiddels ook gemonteerd. Het heeft een schuin oplopend voetje gekregen dat met 2 schroefjes door het voorblad vast is gezet. M'n mooie messing schakelaartje moet nu toch weer korter, het blijkt ongeveer een kilometer te lang. Maar goed dat ik gewacht heb met het customizen van de andere 2

Er zit nu een setje echt verse snaren op; eens zien hoe die zich op stemming laten houden. Ik heb nu iig niet gemerkt dat ze niet goed in de mechanieken pakken.
    Aaron Stonebeat

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik moet nog ergens een verzameling oude centen en stuivers hebben; maar die heb ik nog niet terug gevonden.
    Ik volg al een tijdje stilletjes dit prachtige (perfekt gedocumenteerde) bouwproces.
    Een 10+ voor jou!!

Ik heb enige jaren geleden een potje met oud kaartgeld teruggevonden.
    Er zitten stuivers, dubbeltjes, kwartjes en enkele guldens in.
    Als je ergens in geïnteresseerd bent, aaronstonebeat, PM mijn dan maar.
    Dan kan ik wel wat naar je sturen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten