-
Ik heb inmiddels wel geleerd dat het eigenlijk altijd wel beter is om verder van het podium vandaan te staan. Tijdje terug bij Kashmir bijvoorbeeld, stond ik helemaal vooraan. Drums en bas hoorde ik duidelijk. Bas is logisch: er stond op het podium een enorme Ampeg te blazen. De gitaarversterkers stonden aan de achterkant naar achter toe gekeerd, en het piëzogeluid hoorde ik al helemaal nauwelijks (in het begin). Daar komt nog bij dat de band vertrouwt op in-ears en dus geen monitoren op het podium heeft staan. Dan kun je beter ergens staan waar je wel gewoon de PA goed hoort.
Bij Sarah Blasko (kleine zaal paradiso) had ik het vermoeden dat ik de zang vooral uit haar eigen monitoren hoorde.
Overigens, het beste geluid ooit - zonder oordoppen, die was ik vergeten - was bij Sigur Rós in Palladium, Keulen. We stonden best een stukje naar achter, en het klonk werkelijk fenomenaal. Qua balans en geluidskwaliteit deed het niet onder voor een CD die over de PA word afgespeeld. Sowieso was dat optreden onbeschrijfelijk, en ik ga er toch wel van uit dat het geluid daarop ook een grote invloed heeft gehad.
Regels voor berichten