Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Huisjes Bekijk bericht
De meningen lopen wat uiteen blijkt maar weer.
Zo is dat!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EJ NL Bekijk bericht
Hendrix moet je in de tijd plaatsen. Die kerel ging reeds in 1970 dood en als je naar live opnames luistert hoor je de beheersing over zijn instrument en hoe ontiegelijk snel die man toen kon spelen. Ongehoord voor die tijd. Improviseren kon hij ook als geen ander, luister maar hoe vaak hij dat ene nummer weer (totaal) anders speelt. Hetzelfde geldt voor Clapton. Nu lijkt zijn stijl misschien eentonig, simpel en weinig spannend maar in het midden van de jaren '60 en begin '70 was zijn spel en geluid revolutionair en konden maar weinig mensen tippen aan zijn spel en controle over de gitaren. In de loop der tijd hebben meerdere gitaristen natuurlijk dingen van Hendrix & Clapton overgenomen waardoor het lang niet zo speciaal meer lijkt.

Wat misschien dan beter is om dat ene werk, dat ene nummer - uit laten we zeggen 1969 - te vergelijken met ander werk uit die periode. Dan zie je wel hoe uniek of juist misschien hoe ongeïnspireerd het was. Ik merk trouwens wel dat het merendeel van de mensen die die en die artiest overgewaardeerd vindt nauwelijks wat van diens euvre kent
Ik ben het met je eens dat je het in de tijd moet plaatsen, maar het moet ook niet te zwaar wegen vind ik. Want muziek is muziek, en als het goede muziek is is het tijdloos. In zijn tijd was Hendrix zonder twijfel de beste gitarist, maar tegenwoordig zijn er naar mijn meningen mensen (geweest) die betere muziek maken/hebben gemaakt.

Wat die rond 1969 betreft, ik vind dat Ritchie Blackmore veel te weinig credits krijgt voor die tijd. Hij speelde toen ook al geen nummer of laat staan solo hetzelfde, en toen al bijna met de snelheid van Malmsteen. En nu ik er over nadenk denk ik dat hij toen al aan het sweepen was terwijl de rest van de wereld daar zo'n 10-15 jaar extra voor nodig had...

Ik spreek me nu een beetje tegen omdat ik dus vind dat je het niet te veel in zijn tijd moet plaatsen als je muziek in het algemeen oordeelt (tenzij je over invloedrijke/revolutionaire gitaristen praat), maar nu we het toch over hebben...