Zonder hier alle bands over één kam te willen scheren:
Veel bands doen dit inderdaad, maar het maakt voor hen in veel gevallen geen ruk uit of de volumeknop in het repetitiehok op "standje oorlog" staat.
En als ze dan eenmaal op het podium staan zijn ze zó aan dit geluid gewend, dat dan al gauw de opmerking komt: "Ik wil graag alles op mijn monitor, en HARD!". En daarbij draaien ze dan rustig óók de volumeknop van hun versterker op maximaal.
Natuurlijk zijn er ook de nodige bands die dit wél snappen, en ook al op een beschaafd volume repeteren (al is het maar om hun eigen gehoor te ontzien), en dit ook bij een optreden handhaven. Maar zoals ik al eerder schreef: Die zijn helaas in de minderheid.
Over te weinig microfoons en kapotte apparatuur: Dit kun je als geluidsverhuurder simpelweg niet maken!
Ik mix niet vaak (jammer genoeg, want ik zou best vaker onderweg willen zijn). Maar ik heb wél een tas bij me met hoofdtelefoon, microfoons die in veel gevallen handig zijn, verloopjes, wat kabels, tape en noem maar op...
Gewoon omdat ik er zelf een hekel aan heb om te moeten zeggen dat het één of het ander niet werkt, niet lukt, kapot is of wat dan ook...
En over die betaling: tot nu toe is mijn gage altijd onder die van een gemiddeld bandlid gebleven...
Terwijl ik meestal al ver vóór de soundcheck aanwezig ben, wel nog help om de collega's van de geluidsverhuurder te helpen met afbouwen, en als de band pauzeert vaak nog probeer her en der wat puntjes op de spreekwoordelijke "i" te zetten.
Natuurlijk zou ik wel meer willen verdienen, maar dat is in het circuit waarin ik me op dit moment begeef niet mogelijk.
Groet, Rob.
Favorieten/bladwijzers