@liquid:
Waarom ga je 4x12's testen en een 2x12 kopen?
Printable View
@liquid:
Waarom ga je 4x12's testen en een 2x12 kopen?
Dat is absoluut niet waar ... Ik vond de K&E 2x12 enorm ruk en de 4x12 best aardig. De XXL is weer anders (heb ik niet getest, maar kan me voorstellen dat het verschil tussen de 4x12 xxl met de 2x12 nog groter is). Bij Orange precies andersom: 2x12 erg lekker, 4x12 teveel van het goede. Bogner 4x12 en 2x12 zijn verschillend qua sound, maar vond ik beide erg goed.
Test ook het huismerk Kingcab eens. Zijn zeer goede 2x12's imho!
Wel doen!
Ik heb de cabs naast elkaar gehoord. De K&E is kil, steriel, weinig laag en voegt niks toe. De Bogner is veel warmer, vintage en lekker punchy, daar kon de K&E niet tegenop.
Smaken verschillen: testen dus. Bogner zal waarschijnlijk tweedehands makkelijker te slijten zijn (toch een beter bekende naam). Wel is de K&E compacter en lichter, dus stukken handzamer (alhoewel met flightcase erom betwijfel ik dat ook ...).
De ruildeal van K&E tegen bogner gaat waarschijnlijk niet door. De verkoper wilde nog 100 euro extra hebben van mijn kant uit. 1 op 1 had ik waarschijnlijk wel gedaan. maar voor 100 euro extra vind ik het te gek worden. Een K&E kost 700 euro plus een flightcase van 180 euro erbij. En dan begint hij over de verkoopwaarde ervan.
Ik snap best dat K&E minder makkelijk slijt 2e hands dan bogner en de prijs van K&E dus ook lager ligt. maar ik vind ruilen + nog eens 100 euro van mijn kant wat te gek.
Plus... ik heb de indruk dat de markt voor die Bogner OS cabs wat verzadigd begint te geraken. Waar mensen eerst elkaar bijna vertrappelden om er eentje (tweedehands) te hebben, blijven ze nu vaak gewoon te koop staan...
MS
Ik ga het proberen. Kritisch luisteren ben ik wel goed in, hopelijk vind ik een goed resultaat.
Hij verkoopt vanzelf toch wel. Soms duurt het wat langer, maar als je eigenlijk niet wilt ruilen moet je dat niet doen. Ik heb een ruildeal aangeboden gekregen voor een gitaar (gesloten beurs) maar heb die gitaar eigenlijk niet nodig :P.
Smaken verschillen inderdaad. Ik vind juist dat een kast redelijk kil en steriel moet zijn want ik wil het geluid van mijn amp en gitaar. De Bogner kleurt het geluid heel erg, voegt warmte toe, en klinkt inderdaad vintage maar met een vintage versterker wordt het dan bijvoorbeeld wel heel vintage. Clean vond ik hem wel mooi klinken en gaf veel druk maar met een randje al gauw te vuil, maar proberen is sowieso handig. Vind het geen slechte kast, hij kan alleen het geweld van mijn Brunetti niet aan.
Dat is 2x12 brunetti kastje met jensen's? Die lijkt me ook wel erg gaaf, lekker compact.
Maar goed het speelt beetje door mijn hoofd zelf kastje te bouwen. Aangezien ik hem thuis gebruik onder mijn blackstar. Ik heb nu mijn K&E op zijn kant staan maar ben dus eigenlijk van plan beetje engl vertical 212 te bouwen ofzo.
Zijn er eigenlijk nog meer merken die verticale 2x12's maken?
Ik denk dat Sjaak z'n Brunetti (Mercury?) amp bedoelt.
Mesa Boogie heeft/had ook verticale 2x12 cabs.
http://www.submergentmusic.com/studio/gearpics/2x12.jpg
ah natuurlijk, ik vatte de zin anders op. Gave amp trouwens! uitgeprobeerd bij guitarking maar dat scheurde als een malle. Hoewel ik hem met boost aan bijna altijd lekkerder vond klinken.
Bedankt voor de tip van mesa. Zoiets ben ik idd van plan te kopen/maken voor onder mijn blackstar HT-5 thuis. Ik vind alleen die grill van mesa en van engl heel jammer. zeker onder blackstar en thuis in me kamer heb ik liever een mooi speakerdoekje ervoor.
Engl heeft ook verticale 2x12
Koch maakt of maakte ook verticale 2x12's. Een kast zelf bouwen is wel een gok. Als je kijkt naar de kleine constructie verschillen tussen cabs met ongeveer dezelfde specs en als je dan hoort hoe groot het verschil is.
Ik heb een Brunetti 2x12 met v30's, ben er heel erg tevreden mee. Voor mij is het tot nu toe de beste 2x12 die ik gehoord heb. Hij heeft veel diepte in het geluid voor een 2x12, erg strak, In mijn oren een beetje een mix tussen de strakheid van een mesa 2x12, en qua hoog en mids zit hij een beetje in tussen K&E en Orange, wat meer in your face dan K&E maar ook weer niet zo als Orange.
Heb Bogner, Orange, Kool&Ellfring, Guitar King, Mesa enzenz gehoord.
Ik heb ook een Brunetti 2x12 met Jensens gehad maar vond de v30's toch lekkerder.
Helaas geen Mercury die heb ik (nog) niet. Heb een xl r-evo.
De nieuwe Mesa: :lovelove::lovelove::lovelove:
http://www.mesaboogie.com/Product_In...ctoVfnt-LG.jpg
Ja het zijn zeker mooie cabjes maar ze vragen er 900+ euro voor. Dat vind ik beetje veel om zo even thuis neer te zetten. Voor dat geld kun je een marshall full stack bouwen als je wilt. Ik denk dat ik toch zelf aan de bouw ga en dan een exacte kopie maak van engl 2x12 vertical. Mijn gitaarleraar heeft er zo een staan dus die kan ik wel even keer opmeten en goed bekijken hoe het in elkaar zit. En dan misschien de speakers backloaded ipv front.
Dan heeft hij misschien al minder kil en wat meer woody sound.
Grappig, ik vind de grill van Engl juist briljant. Maar eigenlijk alleen in combinatie met een Engl versterker. Bij een Marshall lijkt het me ook niets.
Ik hoop stiekem dat ik de Engl goed vind klinken want dat levert zo'n mooi setje op. De Mesa lijkt me qua naam ook wat, maar die zijn toch eigenlijk te duur. Ik hoop dat ik me morgen van de namen kan afzetten en echt goed kan luisteren.
Waarschijnlijk hebben ze bij ENGL veel gekeken naar beeldmateriaal van Pete Townsend in actie, en gedacht: "We zullen zorgen dat dat 'm met onze spullen niet zal lukken"...
Ik vind het onder de fireball en powerball idd wel gaaf staan (liefst de zwarte dan) maar onder de versterkers met de stangen in het front vind ik een gewoon dichte cab ook al mooier.
Vandaag ben ik bij Guitar King in Boekel geweest. De shop is helaas niet goed te bereiken met openbaar vervoer (ruim 3 kwartier met de bus vanaf Eindhoven) maar het is een héle gave winkel met fantastische service. Ik ben heel goed geholpen en kon in het testhok zoveel en zolang herrie maken als ik wilde. Absoluut een aanrader!
Hier is wat ik getest heb, met mijn mening er per cabinet bij (op chronologische volgorde). Alles is getest met een Engl Fireball (which rocks) omdat die het meeste leek op mijn amp.
Bogner OS212 (V30): donderend laag, heel organisch, niet strak genoeg
King's Cabinet 212 (V30): custom cabinet van Guitar King. Volgens de verkoper (goeie gozer) heel veel tijd en moeite in gestoken. Hij was superstrak maar hij was mij iets te scherp en fizzy.
Kool & Elfring 212 (V30): redelijk strak en vol, goede voicing maar klinkt 'dozig'.
ENGL PRO 212 (V30): strak, veel laag en punch, heerlijke sound
Orange PPC212 (V30): dik, strak (niet zo strak als ENGL), vol, veel laag
Ook heb ik twee 412 cabinets getest.
ENGL PRO 412 (V30): súpersound. Strak, veel punch, echt mijn ding
Mesa Boogie Rectifier 412 (V30): mist presence (tophoog), klinkt 'hol'
Het leek mij duidelijk: ENGL!!! Bij vergelijken tussen de 412 en 212 bleef van de laatste maar weinig over, dus de 412 was wel echt mijn ding. Maar zonder de 1:1 vergelijking vond ik de 212 ook fantastisch klinken.
Omdat 212 hard zat kan, minder zwaar is en makkelijker te sjouwen is, denk ik toch dat ik voor een 212 ga. Ik ben er nog niet uit dus alle tips zijn welkom. Ik weet wel dat ik voor ENGL ga.
Tweede keus was de Orange en dat zou betekenen dat de Egnater Tourmaster nog steeds hoog scoort: die vond ik bij Nederland Muziek lekkerder klinken dan de Orange PPC412. In mijn oude vergelijking vond ik de Orange te dik en nu eigenlijk ook. Eigenlijk zou ik de Egnater en ENGL naast elkaar moeten testen, dat ging helaas niet. Omdat de 212 van Egnater heel anders is en ik bovendien de looks van de Egnater niet mooi vind, is de kans groot dat ik voor een ENGL ga.
Het was voor mij echt een verrassing dat ik de Mesa zo slecht vond klinken. De verkoper dacht het al.
Ook nog even mijn oude resultaten gequote. Voor de volledigheid.
Mooi dat je goed 1:1 hebt kunnen vergelijken daar. Goeie service dus, Ik herken wel wat je over die cabs zei en dat is juist waarom de engl cab afviel ondanks dat ik zelf een engl amp heb.
Het zal de leeftijd zijn.
Dan zou ik dus als ik ouder wordt ook geen ENGL cabs meer leuk moeten vinden ;). Ik ben benieuwd.
Qua clean trouwens, was de ENGL natuurlijk niet superwarm. Maar de Fireball heeft ook niet het meest fantastische clean. Dat heeft mijn Groove Tubes Trio wel, dus ik denk dat ik een heel mooi clean neer kan zetten met het ENGL cab.
Goeie review. :ok:
Succes met de zoektocht.
Van waaruit is jouw startpunt bij deze beoordeling?
Wat is je referentiepunt bedoel ik . Want ik heb het idee dat je ergens begint met luisteren en dat eigenlijk alles het nooit kan worden voor je. Of je maakt een heel erg specifieke muziekstijl dat kan ook.
Ik weet niet of ik in woorden kan beschrijven wat ik zoek, maar ik weet als ik een geluid hoor wel of ik het geschikt vind. En zeker als ik meerdere sounds (in dit geval cabinets) naast elkaar hoor.
Mijn sound is strak, vol, veel punch en enigzins organisch. Ik ben niet echt fan van bepaalde sounds, maar ik begon met de sound van John Petrucci en Jeff Loomis (Nevermore). Vanwege Petrucci wilde ik dan ook de Mesa uitproberen. Grappig dat ik 'm zo slecht vond klinken.
Er waren daarnaast nog twee cabs die ik echt moest testen: Engl omdat ik de Engl-sound erg dig, en Kool & Elfring omdat die hoog aangeschreven staan. De laatste werd het dus niet.
Verder ben ik voor mijn eerste test naar de muziekwinkel gegaan om zoveel mogelijk kasten te testen. Daar is mijn referentie eigenlijk ontstaan.
Je zegt dat alles het nooit kan worden? Het kan waarschijnlijk altijd beter, maar ik was zwaar onder de indruk van de ENGL 412. Het zou best kunnen dat er kasten zijn die nog meer naar mijn smaak zijn, maar met deze kast (en ook de 212 hoor) ga ik echt tevreden zijn.
De steekwoorden die ik gebruik zijn volgens mij tamelijk objectief, omdat ik de kasten naast elkaar heb getest. Strak is iets waar je van houdt of niet, maar de definitie staat vast. Hetzelfde voor schel. Het King's Cabinet is scheller dan de Engl en voor mij dus niet geschikt. Maar kan heel goed dat het voor niet-Engl gebruikers erg geschikt kan zijn.
Je kan ook nog overwegen om een combinatie van speakers te nemen. Ik heb vorig jaar namelijk ook een zoektocht gehad naar een nieuwe amp met speakerkast en heb toen bij Guitar King ook van alles naast elkaar getest. Waaronder veel dezelfde kasten als jij nu getest hebt. Voor mij is het toen een Kool en Elfring geworden (4x12) met CL80 en V30 speakers. Ik vond deze stukken muzikaler klinker dan de Engl 4x12. Je opmerking dat K&E dozig klinkt herken ik dus niet zo. Maar wellicht dat dat met een andere speakercombinatie beter is.
Ik heb destijds alles met een E570 getest trouwens.
LM, super dude ;), zo'n reviews lees ik gaarne!!!!
Jezus, wat een onoverzichtelijk topic is dit geworden!
Is het niet eens tijd voor een apart subforum?
Overigens: de nieuwe Mesa cab vind ik foeilelijk. Het lijkt wel alsof het ding uit verhouding is. (hoogte breedte verhouding)
Het logo is ook veel te groot, lelijk gewoon.
Klopt, vind de r-evo alleen niet puur een metal-amp want hij heeft bijvoorbeeld een geweldig clean kanaal maar hij doet ook heel brute dingen. Mijn smaak is tegenwoordig toch wat meer vintage, weet ook niet of ik de xl r-evo weg zou doen, lijkt me leuk om ze samen te gebruiken.
ENGL maakt zeer strakke cabs dus lijkt me een goede als je iets dergelijks zoekt.
Toffe review! Kan mezelf er erg in vinden. Ik vond de Mesa cab ook hol klinken, denk dat hij alleen echt goed werkt om een extreem lompe amp te temmen waar dat nodig is. Ik vond de ENGL cabs die ik gehoord heb te stijfjes maar denk eerlijk gezegd dat dat vooral lag aan nieuwe nog stugge v30's helaas. Wel geweldig strak en direct.
Die orange cabs zijn echt mooi :) Vond de King cabs ook wat te scherp en de K&E 2x12 idd een beetje dozig, hier heeft de 4x12 dan totaal geen last van.
Is een poosje geleden gevraagd, werd afgewezen. Misschien kun je het nog eens vragen? :cheerup:
Dank jullie wel voor de lof over mijn review. Blijkbaar geef ik de goede naam aan bepaalde eigenschappen (strak, dozig, hol, organisch, etc). En dan te bedenken dat ik twee jaar geleden nog op een Marshall 8080 met Boss GT-8 speelde en 1½ jaar geleden mijn eerste buizenversterker kocht.
Welke Mesa heb je eigenlijk getest, de oversized versie of de gewone?
Ze hebben verschilende benamingen namelijk, eerder had je de traditional en de standard waarbij de standard groter is. Nu heb de je splitsing tussen rectifier en stiletto (kleiner) geloof ik.