Dat dus.
Printable View
danku :ok:
Ho, stop! Er is een uitzondering. Heeft weliswaar niets te maken met de nekspanning, maar ik vermeld het toch maar even.
Bij een gitaar met een Floyd Rose vibrato is het wèl verstandig om 1 snaar tegelijk te vervangen. Als die brug los komt te liggen met alle snaren er af en je gaat opnieuw opspannen, beschadig je namelijk heel gemakkelijk de meskanten van het kantelpunt.
Weet je dat ook weer.
Piezo bedankt! Ik gebruik deze wijze nu al geruime tijd en ben uiterst tevreden! Top!
Ik heb het geprobeerd, en ik kan er niets mee, omdat ik allergisch ben aan uitstekende snaaruiteindes. (ik ben ook iemand die vintage mechanieken gebruikt, en ik frot het snaaruiteinde gewoon in dat asje, zoals het hoort).
Ik haal de snaar gewoon door het mechaniek, knip op 5cm/2 mechanieken verder (bij 6 in lijn) af, zie dat het afgeknipte eindje mooi gelijk ligt met de rand van het gaatje, en wikkel dan strak op (met m'n vinger druk ik de snaar tegen het asje aan, zodat die mooi strak opgewonden wordt)...
Resultaat is hetzelfde als dit, met als bijkomend voordeel dat het er nog eens erg netjes uitziet!
Ik ben het geheel eens met Mr. Fingers (ik heb allemaal mechanieken met slechts een gaatje door het asje); heb het ook geprobeerd en ben snel weer teruggevallen op mijn oude methode. Met een mechaniekslinger in de buurt heb ik in een kwartier de oude snaren verwijderd, de nieuwe erop gezet en de gitaar gestemd.
ik heb het een tijd gedaan en ben een tijdje geleden ik weet eigenlijk niet waarom overgestapt op deze.
http://www.youtube.com/watch?v=Ae7HsWFRdYY
Ik trek de snaar altijd strak door het gat en haal ze dan een eindje terug, wat minder voor de dikkere snaren en wat meer voor de dunnere. Dat 'knoopwerk' doe ik alleen met nylonsnaren; anders veel te veel gedoe met loshalen, en nergens voor nodig.
Ik ook hoor, op m'n strat en m'n akoestische, en dat ziet er dan zo uit...
http://i528.photobucket.com/albums/d...7/854e2b95.jpg
De winding drukt het stukje snaar dat in het gaatje zit omhoog, en vast (beetje hetzelfde idee als de dubbele strop die piezo heeft met zijn systeem, alleen is dit vele netter.
Doe het ook zo (als Mr. Fingers), en tot volle tevredenheid.
De reden dat ik snaar per snaar vervang, en niet alles tegelijkertijd, heeft te maken met de "tonnetjes" van mijn Tele. Ik vrees dat ze zouden verschuiven, en dan kan ik gaan rommelen met de intonatie. Dat zal wel lukken, maar nu staan ze precies goed, en gaat het dus sneller.
Is deze methode dezelfde als beschreven in dit filmpje?
http://www.youtube.com/watch?v=_sAQcAlAeKU
Bijna het zelfde.
Ok, bedankt voor je antwoord:noob:
Tip (weet niet of die er tussen staat, heb hem in ieder geval niet gezien): Om tot het juiste aantal slagen te kunnen komen om de tuners had ik nogal wat problemen. Ik heb nu voor mezelf een manier gevonden om altijd tot 2,5 - 3 slagen te komen. Ik zet mijn string winder rechtop op de 12de fret en leg de nieuwe snaar hierover heen. Daarna de snaar op spanning brengen (nadat de string winder natuurlijk weg is). Dit resulteert bij mij dan in 2,5 - 3 slagen rondom de tuner. Wellicht bruikbaar voor anderen.
jamaar, hoeveel dan minimaal? want enige overlap is toch noodzakelijk. Het lijkt me dat een bepaalde methode aanleren die in ieder geval genoeg is, je de ervaring kan opleveren om 't voor jezelf aan te passen tot iets dat voor jouw gitaar altijd werkt. Dus als je 't niet weet, kan je deze methode toepassen, als je er gevoel voor hebt kun je 't anders (makkelijker?) doen.
In principe heb je maar 1 overlap nodig: da's diegene die de snaar vastzet. Bijkomende wikkelingen geven volgens mij alleen maar extra speling die voor rek kunnen zorgen (hoe minimaal ook). Rek gaat op zijn beurt weer voor ontstemming zorgen. Dus hoe minder wikkelingen, hoe beter.
In de praktijk heb ik gemerkt dat ik voor de hoge E-snaar twee wikkels gebruik omdat die dunne snaar wel eens "uit de knoop glipt" en een tweede wikkeling voorkomt dat.
Verder blijft het een erg goed systeem!
Mij is altijd geleerd (maar ja fout aanleren kan altijd) dat je 2 - 3 wikkelingen om de as moet hebben om de snaar stabiel vast te hebben en geen slippende snaren te hebben. Vandaar het aantal wikkelingen. Systeem is natuurlijk aan te passen aan het aantal wikkelingen wat je wilt....
Ik doe het zo:
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren06.JPG
Eerste winding boven het uiteinde langs en de tweede eronder door. Zo klem je bij spannen het uiteinde af, meer windingen heb je gewoon niet nodig en er ontstemt niks :ok:
Opgelet trouwens, met deze methode: als je de snaren er met de hand omwikkelt (dus niet opdraait met het stemmechaniek), dan zet je per omwenteling die je zo maakt 360° torsie op de snaar. En zo'n torsie is nefast voor de klank, en kan met een beetje pech de windingen losmaken van de kern.
Liep er vanmorgen toevallig tegenaan. had alletwee mijn Les Pauls binnen een uur gerestringed en gestemd!!!
Piezo, hartstikke bedankt!!! :makeup:
Verderop in het topic staat een youtube filmpje: Dat is uiteindelijk exact hetzelfde, alleen werkt hij anders om: eerste snaar door gaatje, en daarna (dmv aandraaien) de snaar tussen de twee windingen klemmen.
Simon
Hoi Piezzo,
7 jaar nadat jij je bericht hebt gepost, dacht ik dat het wel aardig was je te bedanken voor je super tip.
Dat is niet zo heel laat wanneer je bedenkt dat ik eerst 35 jaar heb zitten k%*@$n met ontembare (g) snaren, alvorens jouw methode te proberen.
Het werkt en ik ben er blij mee dus BEDANKT!
Gr,
Lexz
Ik kwam de methode gisteren tegen, gelukkig net voordat ik nieuwe snaren op mijn gitaar moes leggen.
Wat een geweldige techniek! De eerste snaar was even aankloten, maar daarna ging het bijna vanzelf!
Bedankt voor de super tip!
Zojuist deze manier toegepast(voor de eerste keer) bij slotted kluson tuners op mijn telecaster. Ik vind het HELEMAAL geweldig, echt serieus een fijne manier om nieuwe snaren op te zetten.
Super bedankt voor de tip!
Helemaal super deze manier, heb op 2 gitaren vorige week de snaren er zo opgelegd, en me verbaasd over de stemvastheid!
alleen trek ik het losse snaar uiteinde nog wat aan met een punt tangetje voor ik ga opdraaien...zit echt keurig dan!
BEDANKT!
:punk:
En hier nog een tevreden gebruiker! Geweldige tip man! Nu eens proberen of het bij mijn Spaanse gitaar net zo goed lukt. Vast wel :-)
Met spaanse gitaar zal het toch echt anders moeten.
Tevreden gebruikers, bedankt!
Ontevreden gebruikers, óók bedankt, anders zou ik maar naast mijn schoenen gaan lopen.
Echt waar? Grappig, zonder taille.
Wat ik liefst doe met nylonsnarig is 1 keer doorsteken, dan tegen de wikkelrichting in 180 graden om de wikkelas, flink strak trekken en zo mogelijk houden, onder vaste deel door, terugbuigen. Dan stukje aandraaien (=klem), met beleid gelijkmatig oprekken nabij topkam en dan die laatste 2 steeds herhalen.
Ik weet niet eens wat ik nou gedaan heb laatst. Maar zo heb ik voor de eerste keer mijn snaren opgezet. Het is gewoon knap dat de bovenste snaar vast blijft zitten. Heb dan wel een topkam met klemblokjes, maar toch het idee, dat ik het snel nog een keer mag doen hehe :soinnocent:
*Dan ga ik deze methode dus proberen.
http://s21.postimg.org/ocp6zzkxz/foto_no_exif.jpg
Ik doe het altijd zo op mijn non-locking gitaren:
http://www.fretnotguitarrepair.com/i...ring/step4.jpg
(hier is links naar het fretbord en rechts het losse eind dat straks netjes afgeknipt wordt)
http://i256.photobucket.com/albums/h.../Lock-Wrap.jpg
Hoe minder omwentelingen hoe beter, en nu trekt de snaar zichzelf nog beter vast dan de methode van piezo.
Die laatste ziet er niet uit, no offence.. Al die techniekjes, voor omwonden snaren is het allemaal niet nodig, die klemmen zichzelf wel vast. In mijn geval zijn dat er 4 en de twee onomwonden snaren doe ik min of meer op de manier van Piezo, maar is ook niet altijd nodig..
Ik trek ze strak met de pink en ringvinger, met de wijsvinger geleid ik de snaar en druk 'm weer naar beneden, terwijl m'n hand op de duim en middelvinger 'staat'.. kwartiertje werk op de bank, 10 minuten op de werktafel.. met iedere snaar mooi om het asje met anderhalf tot 2 windingen max..
Thx voor de tips Piezo en Thyrif. Ik merk dan m'n Gibson nog wel eens plotseling verloopt op één snaar, dat komt waarschijnlijk omdat de snaren er niet goed opliggen. Ik heb jaren op Music Man en PRS gespeeld met locking tuners of een JS1000 met locking nut dus moet ik nu weer ff aan m'n snaaroplegtechniek werken :sssh:
Moi. ik ben nieuw hier maar ik doe het vastzetten net zo als U . Alleen ik zie dat jij alle snaren verwijdert ??
ik poets mijn hals eerst op soms met wat olie en verwissel dan 1 voor 1 de snaren om de hals niet onbelast te krijgen.
ik weet niet of een hals reageert na zo'n ingreep
ik ben benieuwd of jij daar iets van ziet/merkt
Bij een Floyd Rose zou ik het 1 voor 1 doen omdat de brug dan enigszins in balans blijft. Bij gitaren waarvan de brug los op de body rust (zoals mijn Gretsch en veel jazz gitaren) zou ik het ook zo doen, zodat de brug dan op zijn plaats blijft.
Verder kunnen gitaren het prima hebben hoor, niks aan de hand.
oke en dank U
Ik had deze volledig over het hoofd gezien, maar kwam hem nu op video tegen. Iets uitgebreid, met smeren topkam, zadels en gebruik van Bigsby:
https://www.youtube.com/watch?v=4Fg5dB0ftqw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0d pGxSpJiy86876vW2VB6NewwbLCxu9W9Ad17sp hxQPYRm_huG-Tz4YdI
Die kwam uit een handleiding die ooit in de 60s bij een Gibson zat, grappig genoeg. Maar ik zie dat bij het plaatje van Thyriff de credits naar iemand van Martin gaan. Anyway, lang bestaande techniek, ik kende 'm zo nog niet.
Werkt als een tierelier, als je topkam goed is gevijld.