Is deze methode dezelfde als beschreven in dit filmpje?
http://www.youtube.com/watch?v=_sAQcAlAeKU
Is deze methode dezelfde als beschreven in dit filmpje?
http://www.youtube.com/watch?v=_sAQcAlAeKU
Bijna het zelfde.
Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30
Ok, bedankt voor je antwoord![]()
Tip (weet niet of die er tussen staat, heb hem in ieder geval niet gezien): Om tot het juiste aantal slagen te kunnen komen om de tuners had ik nogal wat problemen. Ik heb nu voor mezelf een manier gevonden om altijd tot 2,5 - 3 slagen te komen. Ik zet mijn string winder rechtop op de 12de fret en leg de nieuwe snaar hierover heen. Daarna de snaar op spanning brengen (nadat de string winder natuurlijk weg is). Dit resulteert bij mij dan in 2,5 - 3 slagen rondom de tuner. Wellicht bruikbaar voor anderen.
jamaar, hoeveel dan minimaal? want enige overlap is toch noodzakelijk. Het lijkt me dat een bepaalde methode aanleren die in ieder geval genoeg is, je de ervaring kan opleveren om 't voor jezelf aan te passen tot iets dat voor jouw gitaar altijd werkt. Dus als je 't niet weet, kan je deze methode toepassen, als je er gevoel voor hebt kun je 't anders (makkelijker?) doen.
In principe heb je maar 1 overlap nodig: da's diegene die de snaar vastzet. Bijkomende wikkelingen geven volgens mij alleen maar extra speling die voor rek kunnen zorgen (hoe minimaal ook). Rek gaat op zijn beurt weer voor ontstemming zorgen. Dus hoe minder wikkelingen, hoe beter.
In de praktijk heb ik gemerkt dat ik voor de hoge E-snaar twee wikkels gebruik omdat die dunne snaar wel eens "uit de knoop glipt" en een tweede wikkeling voorkomt dat.
Verder blijft het een erg goed systeem!
Mij is altijd geleerd (maar ja fout aanleren kan altijd) dat je 2 - 3 wikkelingen om de as moet hebben om de snaar stabiel vast te hebben en geen slippende snaren te hebben. Vandaar het aantal wikkelingen. Systeem is natuurlijk aan te passen aan het aantal wikkelingen wat je wilt....
Ik doe het zo:
Eerste winding boven het uiteinde langs en de tweede eronder door. Zo klem je bij spannen het uiteinde af, meer windingen heb je gewoon niet nodig en er ontstemt niks![]()
"Meten is weten, gissen is missen"
Opgelet trouwens, met deze methode: als je de snaren er met de hand omwikkelt (dus niet opdraait met het stemmechaniek), dan zet je per omwenteling die je zo maakt 360° torsie op de snaar. En zo'n torsie is nefast voor de klank, en kan met een beetje pech de windingen losmaken van de kern.
Favorieten/bladwijzers