Het is een handigheidje, ken je het eenmaal dan doe je niets anders meer, gaat namelijk supersnel!
Het is een handigheidje, ken je het eenmaal dan doe je niets anders meer, gaat namelijk supersnel!
Een dikke streep is ook een lijn.
Zojuist geprobeerd. Ik ben normaal wel redelijk rap met snaren verwisselen, dit is duidelijk een handigheidje die ik even onder de knie moet krijgen. De hoge e slipte wel ineens iets door. Goede methode, kan nog net niet op tegen de Chinese-shirtvouw manier!
Zet nu om de twee maanden nieuwe snaren op een akoestische gitaar en een strat en LP. Ondertussen bijna met de ogen dicht.
Laatst bij het inspelen voor een optreden, knapte de hoge E snaar.
Direct vervangen op deze manier en tijdens het optreden maar een keer hoeven te herstemmen. (Wel flink rekken bij het opzetten, maar de gitaar ontstemt daarna nog nauwelijks.)
Ik stelde het verwisselen van de snaren altijd uit, want ik vond het een rotklus. Nu stel ik het uit om geld te besparen.
Kortom: Supermethode !
Bouw je eigen gitaar !!!
Ik gebruik al jaren Sperzel of Schaller mechanieken die voorzien zijn van een staafje in de schacht.
Zodra je een snaar door het gat steekt, kan je met een wieltje aan de achterkant van het mechaniek het staafje naar boven draaien zodat de snaar in het gat wordt vastgeklemd.
Vervolgens kan je de snaar gewoon stemmen. Wel even aan de snaar trekken om de rek eruit te halen en opnieuw stemmen.
Met enige oefening verwissel je zo een snaar in 10 tot 30 seconden.
Theoretisch heb je dan geen enkele winding nodig. Maar dat vind ik weer onverstandig omdat de snaar bij het gat geknikt wordt. Dan loop je weer het risico op metaalmoeheid op dat punt. Eén winding is genoeg om dat ook uit te sluiten.
Na één nummer spelen en stemmen is die snaar helemaal stabiel.
Ik voorzie al mijn nieuwe gitaren altijd meteen van Sperzels. Voorkomt veel ergernis en tijdverlies tijdens optredens. De Schallers zijn kwalitatief wat minder gebleken.
De stabiliteit is zo extreem dat ik na vervoer niet of nauwelijks hoef te stemmen. Extreme temperatuurschommelingen daargelaten.
ziet er goed uit ga ik ook proberen de volgen de keer
ALVAST BEDANKT
Zelf doe ik het eigenlijk heel simpel, ik draai nog nieteens 1 keer de snaar rond de stemmers.
Veelgestelde vragen:
is dit wel stemvast? Yeps!
schiet er nooit een snaar los? Nops!
zo kun je wel heel snel snaren erop leggen he? Yeps!
Meer is feitelijk echt niet nodig, althans niet in mijn ervaring. Nylonsnaren doe ik trouwens niet zo. Dat schiet wel los.
Zo, vandaag weer een avondje "gitaaronderhoud" gepleegd. Fretboard poetsen (oppassen dat je de rest van je gitaar niet poetst!), olien, nut saucen en dan met het doeweetje een nieuw setje snaren er op.(maal 2 gitaren)
Perfecte methode die me al heel veel plezier heeft gebracht!
verrekte handige methode, komt me morgen van pas als ik nieuwe snaren leg
THX!
Gibson LP Studio Ebony Gold, Fender Classic 60's Strat, Fender Twin Reverb '76, Marshall JCM900 SL-X + 1960A, Boss GT-3, ...
Pas voor het eerste keer een setje snaren vervangen!
Deze methode gebruikt.
Werkt super! dankjewel!
Ga deze methode ook even proberen. Pas een enkele keer nieuwe snaren erop gezet.
Ik had nog een vraagje: Sommige zeggen dat je 1 snaar paar keer moet vervangen, zodat je de nekspanning niet direct verlies.
Anderen zeggen weer dat het een broodje aap is.
Wat denken jullie?
Favorieten/bladwijzers