danku![]()
Ho, stop! Er is een uitzondering. Heeft weliswaar niets te maken met de nekspanning, maar ik vermeld het toch maar even.
Bij een gitaar met een Floyd Rose vibrato is het wèl verstandig om 1 snaar tegelijk te vervangen. Als die brug los komt te liggen met alle snaren er af en je gaat opnieuw opspannen, beschadig je namelijk heel gemakkelijk de meskanten van het kantelpunt.
Weet je dat ook weer.
Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...
Piezo bedankt! Ik gebruik deze wijze nu al geruime tijd en ben uiterst tevreden! Top!
Ik heb het geprobeerd, en ik kan er niets mee, omdat ik allergisch ben aan uitstekende snaaruiteindes. (ik ben ook iemand die vintage mechanieken gebruikt, en ik frot het snaaruiteinde gewoon in dat asje, zoals het hoort).
Ik haal de snaar gewoon door het mechaniek, knip op 5cm/2 mechanieken verder (bij 6 in lijn) af, zie dat het afgeknipte eindje mooi gelijk ligt met de rand van het gaatje, en wikkel dan strak op (met m'n vinger druk ik de snaar tegen het asje aan, zodat die mooi strak opgewonden wordt)...
Resultaat is hetzelfde als dit, met als bijkomend voordeel dat het er nog eens erg netjes uitziet!
Ik ben het geheel eens met Mr. Fingers (ik heb allemaal mechanieken met slechts een gaatje door het asje); heb het ook geprobeerd en ben snel weer teruggevallen op mijn oude methode. Met een mechaniekslinger in de buurt heb ik in een kwartier de oude snaren verwijderd, de nieuwe erop gezet en de gitaar gestemd.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
ik heb het een tijd gedaan en ben een tijdje geleden ik weet eigenlijk niet waarom overgestapt op deze.
Ik trek de snaar altijd strak door het gat en haal ze dan een eindje terug, wat minder voor de dikkere snaren en wat meer voor de dunnere. Dat 'knoopwerk' doe ik alleen met nylonsnaren; anders veel te veel gedoe met loshalen, en nergens voor nodig.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Doe het ook zo (als Mr. Fingers), en tot volle tevredenheid.
De reden dat ik snaar per snaar vervang, en niet alles tegelijkertijd, heeft te maken met de "tonnetjes" van mijn Tele. Ik vrees dat ze zouden verschuiven, en dan kan ik gaan rommelen met de intonatie. Dat zal wel lukken, maar nu staan ze precies goed, en gaat het dus sneller.
Favorieten/bladwijzers