Maar ik neem aan dat je dan je mics niet meer op de conus kan richten?
edit: laat maar........een 4x12 heeft 4 speakers en je zegt zelf dat je maar 1 blocker gebruikt ;)
Printable View
Ik doe t exact zo als jij inderdaad. Vaak betrap ik mezelf er op mn amp zelfs iets te zacht gezet te hebben. Maar als je je partijen kent is ook dat niet zo'n probleem, voor solo's heb ik n boost. In een gemiddelde kroeg vind ik van iedereen wat vocals op de monitor echt voldoende. Wat dat betreft moet ik mezelf echt wel goed horen, want zonder goede zangmonitor wordt t zwaar.
R.
Hoe kunnen jullie gitaarspelen zonder jezelf fatsoenlijk te horen:o Amazing bend-kings? Ultramegastemsnaren? Ik moet mezelf echt wel fatsoenlijk horen anders ga ik echt kutten!
Oh, bij solo's hoor ik mezelf ook wel, en met slag ook wel, maar wel zo dat ie in de mix niet overheerst.
Ligt helemaal aan de band. In een band waarvan ik weet dat we niet te hard staan en onderling eigenlijk gewoon precies goed... zeg maar dat een eventuele PA 't gewoon recht uit zou kunnen versterken. Dan zet ik mezelf zo dat ik mezelf precies goed hoor: solo's er net bovenuit, slag bescheiden erin. Met die volumes is dat voor de rest van de band meestal ook gewoon goed hoorbaar. Met die volumes is er namelijk niet zo snel een probleem met het podiumgeluid.
Bij een band waarvan ik weet dat ze gewoon allemaal loeihard gaan, zet ik mezelf zo hard dat ik m'n versterker eigenlijk net aan hoor. Dan vraag ik eventueel nog een beetje over de monitor en lukt 't wel. Vooral sinds ik de amp schuin achterover op een standaardje zet, is die amp zelf vaak al monitor genoeg.
Als de anderen mij niet goed genoeg horen en dat wel willen, dan vragen ze ook maar wat over de monitor... of ruim op tijd aan mij of ik 'm iets harder wil zetten.
Maar ik houd 'm dan liever iets aan de zachte kant (vergeleken met de rest tenminste), omdat ik eigenlijk in die situaties niet wil meedoen aan die volume-oorlog. Er is immers altijd minimaal één idioot die vindt dat als ik harder mag, dat hij ook weer wat harder mag/moet :D.
Hangt van de band af. In m'n laatste 4 koppige rockbandje kon ik mezelf prima horen, maar ik heb een tijd in een 9-mans coverband gespeeld en daarin moest ik mezelf echt zacht houden omdat alles anders een brei werd. Kon mezelf net aan horen, dus speel je meer op je geheugen dan op je gehoor. Solo's laat je er dan wel bovenuit knallen, maar dat hoort :)
Verder heeft de zaal en de akoestiek ook veel invloed op het podiumgeluid. Heb je een moeilijke akoestiek, dan moet van de geluidsman vaak het podiumgeluid bescheiden blijven zodat de zaal beter kan worden ingeregeld.
Ik zeg niet dat ik me niet hoor heh.. Ik weet wat ik speel. Dat in combinatie met een kleiiin beetje geluid van mn amp heb ik genoeg aan.
Solo's zijn bij ons lange improvisatie stukken waar ik me echt wel goed wil horen, vandaar de boost. Met een tubescreamer en een boost kan ik me in negen van de tien gevallen prima redden als het moet.
R.
De drums zijn belangrijk, daar sync ik mijn ritme aan.
Voor de rest speel ik als een bigband gitarist, zacht ritme en harde solo's. De mix laat ik over aan de mixers. Als iemand mijn gitaar wil horen dan gaatie maar zeuren bij de podiummixer, doe ik ook.
Ik werk met mijn volumeknop op mijn gitaar, daar valt toch niet op te mixen
Met geluidsmensen in grotere zalen/tenten of buiten heb ik niet echt een probleem.
Het is soms wat zoeken, en soms klinkt het op het podium niet helemaal OK, maar als het in de zaal goed klinkt heb ik daar geen problemen mee. Ze doen ook maar hun werk en meestal doen ze dat vrij goed ook.
Maar waar ik me kan aan ergeren is het volgende:
Je komt aan in één of ander jeugdhuis dat klein genoeg is om er zonder P.A. te spelen.
Toch tref je daar dan enkele individuen aan die zich koste wat het kost 'nuttig' willen maken en het al veel te kleine podium nog eens volstouwen met mic's. Daarenboven dwingen ze je dan de versterkers zo goed als uit te zetten.
Een kleine handleiding voor deze situatie:
Benodigdheden: Een meegereisde vriend die je ergens in de zaal kan plaatsen en die liefst geen alcohol drinkt, laten we hem BOB noemen.
Situatie: Na het eerste nummer werkt het chaotische geluid op je zenuwen en komt BOB je aan het podium melden dat het ook in de zaal op geen bal lijkt. Hierdoor krijgt BOB zin in alcohol, en daar moet dus iets aan gedaan worden!
Oplossing: -Verwijder zorgvuldig alle mic's van de PA, weg van de versterkers, drum,... (niet de zang)
-Hou een korte jam, en ga af op de instructies van BOB om het volume goed te zetten.
-Stuur BOB naar de lui van het Jeugdhuis die zich bezighouden met de PA om uit te leggen wat er aan de hand is
en om ervoor te zorgen dat de zang niet te luid/te stil staat. (dit stappenplan neemt zo'n 5 minuten in beslag)
-Verder met de set
- BOB ziet er al een stuk gelukkiger uit!
-Achteraf kan je veilig naar huis met BOB, die er weer een droge avond heeft opzitten.
:-)
oftewel:
bob kan zijn:
- mede chauffeur
- geluidsman
- "manager"
- regelneef
- gedupeerde om te helpen sjouwen
Zorg er ook voor dat BOB geen grapjas is die je band wil saboteren.
Dan kom je lelijk bedrogen uit met dat stappenplan.
Zoals al eerder gezegd is alcohol erg nefast voor het functioneren van BOB.
Als hij gedronken heeft kan hij je optreden laten klinken als de doortocht van de plaatselijke fanfare.
Maar nu toch echt genoeg over BOB, als hij te veel aandacht krijgt wil hij wel eens gaan zweven.
Ik durf te betwijfelen of de lokale geluidsboer vervangen door BOB (die dus geen geluidstechneut is, of muzikant) wel altijd het gewenste resultaat zal opleveren.
Maar goed, ieder zijn aanpak...
Ik heb het dan ook vooral over plaatsen als jeugdhuizen die beschikken over een eigen installatie, maar er minder goed mee overweg kunnen dan de gemiddelde BOB. Het is gewoon irritant dat ze je willen versterken wanneer dat helemaal niet nodig is.
Kijk, jij kent je eigen band goed. Jij weet wat voor sound je hebben wilt en dat je dat ook op een beschaafd volume kunt brengen zonder dingen uit te versterken.
De "locale geluidsboer" kent jouw band waarschijnlijk niet of nauwelijks en heeft hier dus een hele andere mening over. Misschien willen ze juist zelf controle hebben over de balans in plaats van een vage kennis van de band waarvan zij niet weten of hij er kaas van gegeten heeft.
Bovendien is er ook nog zoiets als een standaard. Elke tent heeft dat. Jij bent niet de eerste band die in zo'n zaaltje komt spelen. Vaak zijn er al honderden of duizenden jou voor geweest. De mensen die in zo'n tent werken en de vaste bezoekers hebben dan een bepaalde verwachting van het geluid. Meestal zorgt de locale boer er voor dat het publiek dat regelmatig komt het geluid goed te pruimen vind. Wat jij er zelf als band van vind doet er dan helemaal niet toe, want jij staat op het podium, niet in de zaal.
Als je dan "een vage kennis van de band" mee hebt die gaat lopen zeiken tegen de "locale geluidsboer" heb je een hele grote kans dat hij er de pest in krijgt en de boel voor je gaat lopen verzieken. Dan trek jij dus aan het kortste end.
Naja, ik kan me wel iets bij je verhaal voorstellen, maar dingen zijn nooit zo simpel als ze lijken. D'r zijn altijd twee kanten aan een verhaal.
Kijk, jij kent je eigen band goed. Jij weet wat voor sound je hebben wilt en dat je dat ook op een beschaafd volume kunt brengen zonder dingen uit te versterken.
De "locale geluidsboer" kent jouw band waarschijnlijk niet of nauwelijks en heeft hier dus een hele andere mening over. Misschien willen ze juist controle hebben over de balans in plaats van een vage kennis van de band waarvan zij niet weten of hij er kaas van gegeten heeft.
Bovendien is er ook nog zoiets als een standaard. Elke tent heeft dat. Jij bent niet de eerste band die in zo'n zaaltje komt spelen. Vaak zijn er al honderden of duizenden jou voor geweest. De mensen die in zo'n tent werken en de vaste bezoekers hebben dan een bepaalde verwachting van het geluid. Meestal zorgt de locale boer er voor dat het publiek dat regelmatig komt het geluid goed te pruimen vind. Wat jij er zelf als band van vind doet er dan helemaal niet toe, want jij staat op het podium, niet in de zaal.
Als je dan "een vage kennis van de band" mee hebt die gaat lopen zeiken tegen de "locale geluidsboer" heb je een hele grote kans dat hij er de pest in krijgt en de boel voor je gaat lopen verzieken. Dan trek jij dus aan het kortste end.
Naja, ik kan me wel iets bij je verhaal voorstellen, maar dingen zijn nooit zo simpel als ze lijken. D'r zijn altijd twee kanten aan een verhaal.
Bovendien is het als band al moeilijk genoeg om veel op te treden. Als jij dan ook nog eens aankomt met allemaal verhalen en suggesties kan dat wel eens geïterpreteerd worden als arrogantie en kom je nooit meer in die tent terecht.
Ik zeg; gewoon roeien met de riemen die je hebt e zorgen dat de balans van je band op het podium gewoon altijd goed voor elkaar is. Nu nog een beetje aardig doen tegen de geluidsmensen en je hebt een grotere kans dat je een goede sound hebt dan wanneer je het op jouw manier probeert, IMO.
In buurthuizen heb je soms idd wel wat over-enthousiaste vrijwilligers. Maar je moet ook niet meteen bij zo'n figuur gaan zeuren over dat 't niet nodig is en zo. Laat ze lekker al die mics ophangen en snoeren trekken... ga lekker aan de bar een biertje drinken en doe daarna een soundcheckje.
Zodra alles staat en individueel is ingeregeld, kan je gewoon overleggen wat volgens hem en jou een goed plan is. Je zult zelf bepaalde "eisen" voor je geluid hebben. Ik weet dat een stok-ouwe mic die ik gebruik bij bepaalde instellingen plots gaat leven. Bij meer normale instellingen klinkt hij eigenlijk juist minder dan een normale mic. Eerst laat ik 'm 't zelf inregelen en dan geef ik 'm daarna wel een por over die mic-instellingen. Dat soort shit ga je op je gemak met zo'n knakker doornemen als hij ook wat rust in z'n donder heeft.
En die rust is er niet als hij nog snoeren aan het trekken en kanalen aan het markeren is.
Dat hij overal een mic voor hangt, betekent toch niet dat alle schuiven ook open gaan? Hij heeft alleen dan de optie om 't wat bij te sturen in de zaal. 't Gaat pas fout als ze ook enthousiast met de knoppen worden :D.
Zelf sluit ik liever zo min mogelijk aan in een kleine soos waar ik wel 'ns achter de knoppen wordt geschopt... eigenlijk alleen zang als 't ff kan. En dan krijg je 't omgekeerde, zoals drummers die per se de kick uitversterkt willen omdat ze denken dat dat hoort. Dan moet ik dus een mic in de kick gooien en wat aan een gemute kanaal kloten totdat zij 't precies goed vinden klinken... dan moet ik er "niets meer aan doen!" en dat doe ik dan ook niet :D.
Doet me toch een beetje denken aan die scene uit The Commitmetns, waar die 'manager' voor het eerst een mengpaneel ziet. 'O, dus ik hoef hier alleen maar wat aan te draaien? Dat kan elke mongool!'
Ik heb het voor alle duidelijkheid dus ook niet over geluidsmensen, maar over mensen die overal mic's voor gooien en tijdens het optreden pintjes staan te tappen en als barman functioneren ipv als geluidsman. Dan denk ik: ofwel doe je het goed (of probeer je dat tenminste), ofwel doe je het niet.
Ik ben zelf geluidsman + gitarist, en ken het dus van beide kanten.
En ik kan je zeggen: zowel gitaristen als geluidsmannen zijn een stel azijnpissende, ik-weet-het-beter en ik-heb-altijd-gelijk-gasten, die altijd hun gelijk willen hebben en elkaar daarom contstant in de weg zitten...
Tip: Hou deze 2 dan ook tussen de 100 en 200 meter bij elkaar uit de buurt tot 2 minuten voor het optreden, en het loopt perfect :seriousf:
Deel jij jezelf dan ook in 2en, met minimaal 100 meter afstand tussen je 2 helften?
Ik ben zelf gitarist én frontman, dus een nóg ergere gitarist dan de meesten :P. Ik weet héél goed wat ik wil horen, maar iets minder goed hoe de PA werkt. En dat kan best frustrerend zijn voor een PA-technicus :P.
Als je met monitors werkt kan de gitarist uiteraard voor zichzelf bepalen hoe hard hij zichzelf daar wil horen, maar de geluidsman is verantwoordelijk voor het geluid in de zaal. Helaas merk ik maar al te vaak (van het luisteren naar concerten) dat geluidstechnici de mix niet helemaal in orde hebben. En dat is als publiek ook érg frustrerend.
Zelf wil ik maar al te graag een technicus die ik kan vertrouwen, en die ervaring heeft met mijn genre (progressive metal). De meesten hebben dat helaas niet :P.
Misschien wordt mijn band ooit groot, en krijgen we een eigen geluidsman. Want dat is natuurlijk ideaal! Tot die tijd is het maar afwachten, en soms noodzakelijk kwaad.
Je ziet het steeds weer: de geluidsman doet het en de geluidsman moet maar zorgen dat het zaalgeluid goed is. Maar dat kan hij niet in zijn eentje regelen, vaak is het podiumgeluid zodanig dat hij er niets meer van kan maken, maar hij krijgt wel de schuld.
Als je weer eens in zo'n zaal bent en het geluid is kut pet peren en pruimen, dan moet je eens heel vriendelijk aan de FOH technicus vragen of je eens met zijn koptelefoon naar elk kanaal afzonderlijk mag luisteren met de solo knop en een goede gesloten koptelefoon. Ik vrees dat je je een ongeluk schrikt en voor het eerst hoort wat overspraak en een slechte off axis response van een microfoon kan betekenen.
Ik moest het geluid doen voor een rockband op een groot festival. Het zangeresje met het kleine stemmetje gaat met haar SM58 vlak voor de drummer staan, een drummer die tot de hardste ooit moet hebben behoord. En dan moet je eens naar die zangmicrofoon luisteren in solo, meer snare dan zang en ga dan de zang maar eens harder zien te krijgen.
Ik weet een toverwoord: samenwerking. (en dat begint met overleg vooraf)
Heel herkenbaar, onze bassist staat midden vooraan op t podium en zingt bijna niet , bijna dus hij heeft wel een mike nodig. Alleen onze geluidstechnicus draait steevast dit kanaal dicht puur omdat deze mike geluid van de PA oppikt waardoor het geluid de neiging heeft brei te worden. Het vreemde vindt ik dan echter, op onze in-ear mix hebben we daar geen last van.......... t zal wel aan mij liggen. Verder ben ik erg tevreden met onze eigen vaste technicus, het is belangrijk dat je blind kunt vertrouwen op je geluidsman, dat speelt een stuk relaxter dan dat je je elk moment afvraagt of het wel goed klinkt...:strat:
Het is inderdaad het makkelijkst om de schuld op de geluidsman af te schuiven. Hij krijgt het geluid dat ik uit m'n amp wil hebben (en in de studio wel heb) namelijk niet de zaal in. MAAAAAR uiteraard is dat maar 1 kant van het verhaal. De geluidsman krijgt van ons een bepaalde sound, en meestal is die inderdaad al flink verneukt. Ik zit zelf in het biologisch (veld)onderzoek, en moet van veldsituaties ook zo mooi mogelijke data weten te construeren. Terwijl het vaak een puinhoop is.
Ik ben niet genoeg op de hoogte van het kennen en kunnen van geluidsmensen. Bij de zaaltjes waar ik optreedt is 1 geluidsman die alles inmixt en over de PA gooit. In wat kleinere zaaltjes wordt gitaar niet eens uitversterkt. Dan kan een geluidsman er helemaal maar weinig mee (maar het lijkt me wel makkelijker als hij alleen de vocalen moet doen).
Een snare over een vocalenmic die harder gaat dan de zang lijkt me inderdaad nogal prut. Daar kan niemand iets mee...
Nogmaals, ik heb te weinig ervaring met geluidsmensen, zeker op grotere podia. Maar ik ben zeker van het overleggen. Want ik weet hoe ik m'n geluid wil horen :P.
EDIT: Ik denk dat het, zeker voor de samenwerking, fijn zou zijn als men elkaar begrijpt. Als gitarist en andere muzikanten een beetje verstand hebben van PA (niet teveel want dan worden ze bijdehand :P) maar als geluidsman ook de gitarist kan aanvoelen (voor een gitarist is het heel belangrijk dat hij z'n eigen sound heeft, en uiteraard dat hij zichzelf hoort). Naar mijn idee is er nog niet genoeg begrip tussen beide werelden.
In principe heb ik niks tegen geluidsmannen, ik ga er vanuit dat ze gewoon hun best doen. En wat velen zeggen is waar, als het podiumgeluid bagger is, kan hij/zij alleen maar proberen het beste ervan te maken.
Toch hebben er afgelopen weekend 2 bij mij het dieptepunt weten te bereiken. Allereerst moesten we op het laatste moment onze eigen basversterker halen omdat daar alles ruk was. Die van de hoofdact mochten we niet gebruiken (kan ik nog wel inkomen moet ik zeggen) Soundcheck ging matig, de monitorman wist niet welk kanaal welke monitor was en welke mic voor welke amp stond. Wilde de ene gitarist meer van de ander horen werd vaak de verkeerde monitor verdraaid, of de verkeerde gitaar ging omhoog. Dat is al erg jammer...
Eerste nummer, geluid was voor mij wel ok (andere bandleden hadden het slechter begreep ik). Tegen het einde van het nummer begaf de microfoonkabel het. Toen ik keek was het ook een kabel die al eens opnieuw getaped was en dus al brak. Kan eigenlijk al niet...nummer afgerond, vooral muzikaal en de zanger wist de kabel zo te houden dat ie het grotendeels deed.
Wij maken een melding, want de geluidsmannen hadden het verdraaid niet eens door! Maar helaas, niemand schoot te hulp. Na een minuut of wat (een minuut lang elkaar half aankijken is op zo'n moment erg lang) moésten we zelf wel wat gaan ondernemen. Het staat erg slecht, maar er kwam werkelijk níemand helpen. Beetje rommelen, komt die monitorknul zeggen "Helaas, ik heb geen spare kabel liggen". What the f#ck moeten wij met die informatie maat?
Na wat muzikaal geimproviseer en geklooi eindelijk back on track. De laatste 4 nummers mochten we niet meer spelen 'in verband met het contract met de hoofdact'. Ze moesten en zouden om 11 uur beginnen. Graag had ik van tevoren gehoord wat onze speeltijd was, dus ik ging uit van een set van 45 minuutjes (kapotte kabeltijd niet inbegrepen) Grofweg onder de intro van onze afsluiter die we al eerder inzetten dan we zelf wilden (we hebben een vast afsluit-nummer die we tot dan toe nog altijd als laatste gespeeld hebben) werd ons geluid weggedraaid en de zaalmuziek gestart.
Over het algemeen heb ik alle respect voor geluidsmannen en zijn ze me tot nu toe (vrijwel) altijd zeer goed van dienst geweest, maar dit...
Als ik niet moest wachten tot mn buizentop afgekoeld was had ik nóg 20 minuten eerder weggeraced. Nog nooit zo snel na een optreden zat ik in een kroegje de avond lekker weg te drinken
het was dus een teringzooi in de Haarhorst?
Jep jep...ze hebben je hard nodig denk ik. Maar als ik jouw reactie een beetje aankeek ben je daar niet echt met een vriendelijke handdruk opgestapt, of wel?
Jammer dat je er niet meer was in ieder geval........
Meijndert kon er trouwens allemaal weinig aan doen. Die heeft z'n best gedaan. Maar gratis komen openen voor een al wat grotere band, 10 euro entree voor het publiek, en dat allemaal voor 5 muntjes (2,5 flesje bier) per bandlid vond ik stiekem een beetje slordig. Of ben ik dan erg veeleisend?
Band wedstrijden waar je je zelf voor opgeeft en dat soort zaken, dan kan ik het me allemaal heel goed voorstellen dat ze gewoon 3 tot 5 muntjes p.p. geven (net als Bliekenpop toen). Maar gevraagd worden om te openen voor een band en vervolgens geld toe moeten leggen op het drinken vond ik jammer.
Was de geluidsman ook stagemanager? En welke PA boer heeft niet een overschot aan kabels mee?
Nee..er was een stagemanager, een zaalgeluid man en een monitor man...
En....gezien de grootte van de locatie en podium verwachte ik een volledig magazijn..hoe ze het hebben opgelost met de band na ons weet ik niet want die hadden meer zangers dan wij..maar (met een beetje schaamte) moet ik zeggen dat ik toen al weg was
Ik was laatst bij een openlucht festival en dat liep rond half elf al een uur achter. Vreselijk aardige jongen die stagemanager, maar dat is geen voordeel, een stagemanager is onverbiddelijk en loopt gewoon op tijd.
Heb je helemaal gelijk in..maar de strikte stagemanagers zijn ook zo netjes om optijd de band in te lichten hoelang ze mogen spelen, hoelaat ze moeten beginnen en hoelaat ze uiterlijk klaar moeten zijn...
Als je dat niet doet kun je t de band ook moeilijk kwalijk nemen toch?
Moraal van het verhaal; als je ooit in die tent speelt, zorgen dat je een stevige rider vooruit stuurt;)
Heeft daar geen zin
ik hoor van veel bandjes dat ze me missen daar (enkele hebben ook gevraagd of ik voor ze wil werken), maar de organisatie hebben het zelf verziekt :D (tenminste de huidige mensen niet, enkele personen die daar werkte vroeger).
Het probleem daar:
pleuris veel geld in apparatuur gestoken zoals nieuwe geluidstafels/lichttafels/paar mooie 1kw lampen. Maar niet nagedacht over dingen die nou eenmaal slijten: microfoonkabels...
Het is daar gewoon een pleuriszooi..
Stond bennie nog achter de geluidstafel? betwijfel het want hij is altijd goed bezig :) (overigens de monitor man die er laatst werkte met The LOO was ook wel goed bezig)
Er zijn er een aantal die echt met veel energie voor die tent werken, maar locatie werkt niet mee (buiten het centrum) dus bezoekersaantal was echt niets eerst (hoe was dat nu?) daardoor is er weinig budget. Daarnaast is het budget wat er was scheef geinvesteerd... lang leve stichting pyramide stelsels!
Conclusie: Leuk poppodium met veel potenties, leuk setje staat er (alleen die jbl set moeten ze eruit gooien), maar ze missen vaste mensen want ze werken nu alleen met een zooi vrijwilligers die het als leerschool zien, maar er zijn geen docenten ;)
Volgens mij waren beide geluidsmensen anderen dan jij noemt, ben de namen even kwijt maar bij beide die je noemt gaat er geen lichtje branden...die monitorknul was trouwens erg jong nog, nog geen 20 schat ik.
Bezoekersaantal was nog steeds dramatisch, maar dan moet ik erbij zeggen dat ik 10 euro entree een beetje erg duur vind, of ligt dat aan mij?
Ik bedoel maak 't entree lekker goedkoop (hóóguit 7 euro ofzo) want dan draai je lekker op je baromzet. Geen publiek, geen baromzet. Er stonden 3 man achter de bar uit hun neus te vreten, beetje jammer...
Nog wel altijd druk met Kinkobra?
ze hebben nog een hoop te doen daar dus ;)
Kinkobra is sinds half augustus einde verhaal voor mij, diverse redenen (zal ik hier niet neerzetten).
ben sinds oktober werkzaam voor The LOO en hier en daar wat andere schnabbels...