Nou ik geef ook wel duizenden euro's uit aan gear hoor, daar gaat het niet om .
Printable View
Nou ik geef ook wel duizenden euro's uit aan gear hoor, daar gaat het niet om .
Nou, dan vind ik het gek dat je geen 90 eu over hebt voor ongeveer het belangrijkste apparaat in je hele keten. Maar goed, wat Mitch al zei, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. :)
In dat geval neem ik mijn woorden terug en moet je, zodra die Behringer in elkaar stort gewoon jezelf een goede tuner gunnen :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmu
Dat zal ik misschien ook wel doen.Punt blijft, dat je het wel relatief moet zijn. 90 euro voor iets wat aangeeft of je gestemd bent of niet.Vind ik aan de prijs!en deze doet het net zo goed.
Maar, een juiste stemming is het belangrijkste van alles. En ik moet zeggen dat ik de Behringer niet getest heb, maar er zit wel degelijk verschil tussen de diverse tuners. Ik wil het risico zelf niet lopen, het moet gewoon goed zijn.
Ik zou trouwens graag eens die Behringer 1 op 1 willen testen met mijn DT-10, kijken of ie idd net zo goed is.
Voor me nieuwe pedalboardje direct een Boss tu2 opgehaald, omdat ik het gewoon belangerijk vind.
maar als een Behringer net zo goed voor jou werkt klaar toch!
Alleen ik vind het zonde! wat kosten die dingen nieuw? 40 eu? gooi daar een beetje bij en je hebt een Korg dt10 of een tu2?
Even wat spec's op een rijtje, wat betreft de nauwkeurigheid:
Boss TU-2: +/- 3 cent
Korg DT-10: +/- 1 cent
Korg Pitchblack: +/- 1 cent
Korg Pitchblack+: +/- 0,1 cent
Peterson Strobostomp: +/- 0,1 cent
Sonic Research TurboTuner: +/- 0,2 cent
Behringer TU-300: kan ik niets over vinden, maar aangezien ze technologie van anderen jatten, neem ik die van de TU-2 over, dus +/- 3 cent. Wat een USP bij de Strobo als de Turbo kan zijn, is de "Sweetened tunings" functie.
Wie zal er horen dat zijn/ haar gitaar met een nauwkeurigheid van 1 of 3 cent is gestemd, om nog maar te zwijgen over het verschillen tussen 0,1 en 0,2 cent.
Het is natuurlijk wel handig om te weten of een A bij bijv. een Behringer ook daadwerkelijk 440 Hz is. Als de referentiefreq. maar okay is.
Wat is het nou?Citaat:
FYI, the Pitchblack is +/- 1.0 cent, the StroboStomp is +/- 0.1 cents, and the Turbo Tuner is +/- .02 cents. Just throwing that out there before the numbers get all confused.
http://www.thegearpage.net/board/sho...9&postcount=17
De turbotuner doet +/- 0,02 cent.
Mjah, ach.. stemmen..
Als je open zuiver stemt, dan is het natuurlijk altijd lastig om een gefret akkoord alsnog zuiver te krijgen ( lengte van de snaar veranderd, spanning in de snaar veranderd, diameter snaar veranderd, hoe hard fret je een akkoord, zijn je fretjes mooi rond of al ietwat versleten, etc).
Op een gegeven moment heeft het geen zin meer om zuiverder te gaan stemmen, je kan namelijk zelf niet zuiverder spelen..
Uiteraard mijn waarde: Maar ik bedoelde te zeggen dat op een bepaald moment het niet veel uitmaakt als je nóg zuiverder gaat stemmen. Of producten gaat maken die ipv 0.01 zuiver naar 0.005 gaan o.i.d.
Een mooi voorbeeld vind ik altijd wel les pauls: Stem je de g snaar (open) zuiver, dan klinkt het een stuk minder als je een akkoord fret. Meestal stem ik hem dan ook iets lager.
Ik vergeet iedere keer weer wat nou het probleem was met die g-snaar, maar volgens mij had het wat te maken met zuivere stemming oid. Moet dat toch eens iets beter in m'n kop stampen.
En toch beweer ik dat dat juist wel uitmaakt.
Op mijn les paul zit het buzz feiten kammetje geinstalleerd en dat geeft al veel minder problemen. Maar hoe dan ook, je zult altijd tijdens het spelen moeten blijven intoneren, dat is nou eenmaal een nadeel maar daarbijh toch zeker ook het mooie van de gitaar? Je kunt er alle kanten mee op, en hoe zuiverder daarbij de beginopstelling oftewel stemming, des te makkelijker zul je de door jou beoogde toonhoogte weten te raken.
Mjah,
ik snap je wel, maar goed :)
Ik denk (vind) gewoon dat op een bepaald moment het niets meer uitmaakt. De invloed van de overige componenten (temperatuur, ongelijk versleten frets, roestig snaartje, whatever) maken die extra toegevoegde precisie gewoon ongedaan.
Maar dat moet een ieder gewoon voor zichzelf bepalen. Met m'n DT-10 krijg ik m'n gitaren naar mijn mening, zuiver genoeg. Overigens fysieke kwaliteit ook voor mij belangrijk, maar dat is een heel ander verhaal.
Voor mij is het belangrijk dat, wanneer ik na het stemmen een open G en open D accoord speel, dat ie dan zuiver klinkt. Dat lukte met de meeste pedalen uit de test in één keer, maar er waren ook waarbij een tweede stemronde nodig was. Een beetje op-goed-geluk-gevoel. En dat moet ik niet hebben. De DT-10 was trouwens nauwkeurig genoeg.
Het is ook juist de invloed van omgeving en componenten waarom ik een nauwkeurige tuner wil. Op een goede dag maakt het eigenlijk ook niet zo veel uit, maar op een slechte dag wil ik graag geholpen worden door een goede tuner.
En of 0.1ct tov 0.02ct hoorbaar is weet ik ook niet, maar schaden zal het zeker ook niet denk ik dan. Die turbotuner lijkt mij te gek, niet direct vanwege zijn 0,02ct nauwkeurigheid, maar vanwege zijn directheid en duidelijkheid en het feit dat het een echte strobotuner is ipv een 'virtual'.
Nee, het schaadt zeker niet om een nauwkeurige tuner te hebben. Ik vind ook gewoon dat mensen die dingen moeten kopen, zelfs ik vind de Korg af en toe wat te langzaam. Maar het was ook meer bedoelt als een 'beide benen op de grond' opmerking, het moet hier geen gear page worden ;).
Goeie tuners zijn heerlijk, maar een goeie tuner wil niet zeggen dat je gitaar zuiverder wordt, je moet de rest ook in acht nemen :)
Dat verschil ga je echt niet horen. Het was ook zeker niet de reden tot aanschaf. Maar het ding is bijna de helft goedkoper dan een Strobostomp. En compacter. Ik heb versie 1 van de SS gehad en daarvan vond ik de in- en output nogal goedkoop, deze zaten in principe alleen vast aan de print en niet geborgd aan de behuizing. Voor het oog lijkt het wel zo maar het bleken losse plastic ringetjes. Ik weet niet of ze bij versie 2 nu die ringetjes hebben vervangen door moertjes. Ook liet op een gegeven moment het plastic schermpje (dus niet de LCD zelf) aan één zijde los, wat ongetwijfeld exemplarisch is.
En natuurlijk was ik erg benieuwd of die Halleluja-stemming op TGP terecht was, Amerikanen overdrijven graag. Dus als echte Hollander kan ik niet anders zeggen dat de TT een prima ding is dat goed zijn werk doet, snel, helder en accuraat.
Ik vind mijn TU2 in ieder geval niet echt zuiver genoeg, dus toch maar aan de Turbo Tuner dan misschien, het is ook fijn dat 'ie zo snel reageert...
Die TT lijkt me ook een gaaf ding, maar de TU-2 is toch ook prima?
Ik zou een beetje tureluurs worden van die cirkeltjes.....
Ja, inderdaad wel weer jammer dat het zo'n raar strobocirkel geval is, tsja, ik weet het niet...
Ik vind mijn gitaar toch altijd net niet lekker gestemd als ik 'm zonder geluid direct op de TU2 stem, maar dat had ik met de DT10 ook hoor, de Strobostomp is wat dat betreft wel duidelijk zuiverder...
Nou ja, dat hoeft niet uit te maken natuurlijk. Het zooitje moet gewoon in evenwicht zijn. Dus ook met D-drop-C met bepaalde snaar dikte moet je gewoon een strakke stemming kunnen krijgen, je hals moet natuurlijk wel genoeg koppel terug kunnen geven.
Maar als je vaak van stemming wisselt, dan is het wel lastig, hout doet er wat langer over om zicht 'te zetten'.
Klopt, maar als je je dikke C snaar hard aanslaat, stijgt de toonhoogte al een beetje, dus ik stem altijd net ietjes te laag...
Vandaag weer met m'n TU-2 gerepeteerd en hoe blij ik er vroeger ook mee was, ik denk toch dat GAS gaat overwinnen...
(natuurlijk nog niet tegen de TU-2 gezegd! :sssh:)
Haha, uiteindelijk niet veel slechter dan ik ermee was vrees ik, helemaal gek werd ik van dat ding... :seriousf:
Als ik de gitaar dan eindelijk gestemd kreeg met die SS'er, was 'ie ook in tune, dat moet ik wel zeggen... :D
HaroldArling:
Niet doen hoor, het is al een vals kreng en als ze 't hoort wordt ze waarschijnlijk alleen maar valser... :D
Gisteren ook gerepeteerd, met een andere band. Ik had geen tuner bij me, de andere gitarist heeft een TU-2. Wel grappig om te merken dat je heel snel aan een bepaalde tuner went. Ik heb vroegah ook een TU-2 gehad maar gisteren vond ik het een onding. Beetje te vergelijken met DTR-1 vs. DT-1 pro.
Ik ben om! Je kunt op de tt met die custompresets dus ook zelf settings programmeren zoals bijv de bfts offset. De tt heeft in mijn ogen alleen maar voordelen, ik heb hem dus maar alvast besteld... :)
Hij is binnen en wat een geweldig ding. Het stemt heel intuitief met die strobe, als ie naar rechts draait ben je te hoog en andersom te laag -duh-.
Prima investering! :)
Hoe kom je erbij dat de DT-10 een buffer heeft?
Ik hoorde een verhaal dat een buffer voor je wah de wah minder laat klinken.Ik heb mijn DT-10 voor mijn wah staan dus ik dacht erover om die twee om te wisselen. Maar voordat ik dit wil doen ging ik even googlelen. Maar ik kom nergens tegen dat die DT-10 een buffer in zich heeft....
Mocht de DT-10 inderdaad een buffer hebben, loont het dan de moeite om mijn wah voor de DT-10 te zetten?
DT-10 is bufferd bypass, dus ja, hij heeft wel degelijk een buffer.
Of en hoe hij klinkt met een wah ervoor/achter is ene kwestie vna proberen denk ik zo, ik heb zelf in ieder geval de wah voor mijn buffer.
kort vraagje!
Ik heb mijn pedalenkist qua volgorde iets omgegooid. Eerst gebruikte ik de DT-10 in een ABC - switch.. Nu staat hij als eerste pedaal in mijn keten. Echter, als ik hem nu intrap en wil tunen. Bromt mijn versterker wanneer mijn DT-10 een noot oppakt.. iemand bekend hiermee? en wat doe ik ertegen?
Hoe heb je het geheel aangesloten, voedingstechnische gezien?
Wellicht heb je een combinatie met een daisychain die nèt niet goed werkt, dat is mogelijk. Van de DT-10 is bekend dat 'ie af en toe een beetje 'fluit' in silent-mode, maar brommen hoort hij niet te doen.