Frans, Frits was je al voor, vannacht :)
Printable View
Je hebt ook wel weer gelijk...... maar wat me tegen houd om gelijk los te gaan is: je maakt gaten in je chassis'tje en dan blijkt iets bijv. geen goeie OT te zijn, moet je je chassis weer gaan verzagen, etc.... Dat is wat me een beetje tegen houd, maar eigenlijk moet ik niet zeuren en gaan solderen.
Net gedaan Frans, ik hoop op de juiste manier:
Ik heb vanaf de PT de beide 6.3 V draden verbonden met de OT op punt 3 en 5. Nog ff nagekeken en de PT geeft inderdaad keurig 6.3V.
Ik heb met een 100K weerstand tussen de pennen de waarden tussen de punten 1, 2 en 4 opgemeten:
Da's dan 1-2 = 126V
1-4 = 125V
2-4 = 248V
Nou dan geldt het volgende:
De spannings verhouding is de wikkelverhouding.
M.a.w.
6.3V : 125V = 1: 19.84
6.3V : 248V = 1: 39.36
Er geldt ook dat:
Zs / Zp = Ns^2 / Np^2
M.a.w.
1^2 / 19.84^2 = 1 / 393
1^2 / 39.36^2 = 1 / 1549
Wat je nu weet is dat voor elke ohm secundari wat de primaire impedantie is.
Dus waar je 125V meet geldt dus dat bij 4 ohm belasting, je 4 x 393 ohm = 1572 ohm primair hebt.
Waar je 248V meet, geldt bij 4 ohm een primaire impedantie van 4 x 1549 = 6.2K (ongeveer).
Lijkt wel een balans uitgang. Weet je nog waar je deze uitgehaald hebt? Misschien kan ik het schema nog achterhalen.
Frans.
Die komt uit die Metz 305W, waar jij een soortgelijk schema van gepost hebt in dit topic. (was een Metz 500 schema). Wat een balansuitgang is weet ik niet, maar als ik een andere OT moet nemen, dan heb ik er nog wel wat liggen hoor.
balans is gewoon push pull
Ik snap geen zak meer van jullie discussie, balans uitgang, pushpull, UL etc..... Denk ik eerst ff wat info lezen over uitgangstrafo's.
Ja sorry, dat vergeten we weleens.:soinnocent:
Ik denk dat Nico gelijk heeft en deze trafo voor een penthode in triode schakeling is, realiserend dat je ook geen reet kan met die veronderstelling. Neem maar aan dat de trafo gewoon te gebruiken is als uitgang voor jouw projectje. (zie hier je eerste onderdeel :rockon:) De middenaftakking gebruik je dan niet. De waarde staat in het rekenvoorbeeld van Nico.
Frans.
ool, deze dus:
http://www.mesaboogie.com/US/Smith/C...WebVersion.htm
ga hem lezen, thanks.
Tja je wilde het inhoudelijk leren en niet een kunstje toch?
Maar het kan geen kwaad om ff wat over uitgangstrappen te leren:
- Single Ended (Waar je nu mee bezig bent)
- Push-Pull (=balans) (2 tegenovergestelde eindbuizen; vaak voor meer vermogen)
Ultra lineair is een manier waarop de G2 wordt aangesloten op ongeveer 1/3 van de primaire wikkeling ipv met een weerstand op B+. Wordt voornamelijk gebruikt in HiFi segment. Zoals de naam al zegt, zal de frequentie response langer vlak blijven.
Voor het chassis heb ik een beetje een vreemde basis, maar hij heeft een paar voordelen:
http://img826.imageshack.us/img826/9903/p1020495.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Ondersteboven goed op te hangen voor werkzaamheden. Het opstaande randje maakt montage in een behuizing erg makkelijk voor mij en ten slotte is het f#cking sterk.
Wat wel een grote uitdaging wordt is het zagen en boren in dit RVS. Maar ik ga het gewoon proberen.
Een vette braadslede zal wel vet geluid geven hoop ik. :crazyhappy:
Lang leve de Ikea!
Haha, een omgekeerde gezandstraalde BBQ, leuk idee. Ooit had ik eens een RVS Tisue doosje als test chassis. Ben je wel in een keer klaar.
Maarehh wat doet die kleuter playboy op de achtergrond, haal je daar je inspiratie uit? Had Nico toch gelijk met "jeugd"!
Frans.
Is een boekje van Nijntje van mijn zoontje. Wel heel grappig. Hij vind Nijntje vet! maar dit boekje schijt hij op. In dit boekje zijn het geen tekeningen van Nijntje maar een soort foto's van een soort kleiachtige figuren, te realistisch (Buurman&Buurman-achtig, voor de dertigers onder ons).
Wat betreft het chassis, dat moet gaan lukken, heeft ook prima afmetingen en is 5.5 cm hoog, dus werkruimte genoeg. Hoop dat het te b oren is.
Die braadslee! Geweldig & origineel idee!!!
Succes met boren...
http://images6.thomann.de/pics/prod/244294.jpg
Deze Kustom Defender 5H is misschien voor 95 euro een makkelijkere basis voor een klein buizen ampje?
We gaan het gewoon heel voorzichtig proberen. Misschien met de kolomboor als die overal een beetje bij kan en anders uit de losse hand. Het voordeel is dat ik geen haast heb. Dat het lastig zal worden ben ik wel bang voor want het is ook nog eens best dik materiaal. Met de juiste houten behuizinng eromheen die de handgrepen afdekt moet het wel een heel strak geheel kunnen worden denk ik.
Misschien dat ik nog wel een identieke, maar kleinere braadslede haal voor een mini projectje met mijn kleinste OT en PT en 1 12ax7 en 1 EL84 ofzo. Aan/uitknopvol. Potmetertje ingang en uitgangs jack en klaar........
Heb vorig jaar deze aangeschaft. Kostte me een vermogen (25 euro ofzo) maar zeer bruikbaar. Je kunt er hele nette buisvoetgaten mee maken.
http://img828.imageshack.us/img828/8053/trappenboor.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Tommus42. Werkt dat een beetje met rvs?
Moet bekennen dat ik alleen nog maar een slordig gat heb bijgewerkt, was wel dik degelijk staal. Deze is nog vlijmscherp, wel een beetje olie toevoegen en met weinig toeren boren.
Goed nieuws:
Dat staal van Ikea is werkelijk van een dramatisch zachte kwaliteit. Heb mijn 5 mm boortje even goed geslepen en binnen 5 a 6 seconden is ie door het plaatmateriaal. Had geen zaag bij de hand dus ik heb zelfs het gat waar de PT doorheen komt te hangen helemaal gemaakt door gaatje naast gaatje een perforatierand te boren. Tocj lijkt het "chassis" wel zo stevig dat ie waarschijnlijk niet door zal gaan hangen door het gewicht van de PT.
PT en OT komen in een van de hoeken, zo ver mogelijk weg van de voorversterkerbuis.
Omdat ik ook wil weten waarom je iets doet (de theorie erachter) wil ik ff wat checken bij de techneuten. Wat ik heb kunnen vinden op het internet, her en der, verward me af en toe, aangezien alles vaak in het engels is en vaak ook redelijk onbegrijpelijk voor iemand met weinig kennis van zake.
Een buis (ECC83/12AX7) is een zooi onderdelen in een glazen behuizing. Pin 4 en 5 zijn van de gloeidraden en daar staat wisselspanning op (6.3V). Pin 9 hangt aan de massa zodat er bij beide gloeidraden stroom kan gaan lopen. Hierdoor worden de gloeidraden warm, wat ervoor zorgt dat er electronen van kathode (pin 3) naar anode (pin 1) kunnen stromen.
Stel er is een hoogspanning van 300V en aan de anode hangt een anodeweerstand van 100k (het gebruikelijke sommetje dat overal te vinden is) dan kan je een loadline trekken. In die loadline zie je dat -1.5V curve op de loadline uitkomt op Ia ongeveer 1mA.
Nu wordt het pas echt verwarrend (ik zie overal in de voorbeelden een kathodeweerstand van 1k5 (1500Ohm)).
Volgens mij is die weerstand uitgezocht/gerekent om voor -1.5 te zorgen:
R=V:I 1.5V : 0.001A =1k5.
Maar WTF is negatieve roosterspanning, wat is die -1.5V? Ik snap dat er 220V wisselspanning bestaat. Ik snap ook dat het gelijk te richten is met een EZ80, EZ81 of een zooitje diodes.
0V snap ik ook nog wel.
Maar -1.5V? (MIN 1.5V) Hoe kan je nou minder dan 0 hebben?
Sommigen onder jullie zullen de broek wel bevuilen van het lachen, maar ik kan het echt niet vinden.
Kan iemand me kort op weg helpen?
Zo......, ff een schone broek aangetrokken.
Komt ie
De anode is 300 positief, daarmee staat in serie de anode weerstand, de buis en dan de kathode weerstand. Over al deze componenten valt spanning. De kathode weerstand ligt aan de onderkant aan massa en is dus 0 volt. Door de weerstand loopt een stroompje van 1 mA dus de bovenkant is 1.5V positief. De kathode is dus 1.5V positiever dan het rooster wat aan massa ligt via een lekweerstand. Het rooster is dus lager dan de kathode. Om precies te zijn 1.5V. Voila, doel berijkt. daar is je -1.5V rooster level TOV DE KATHODE.
Frans.
Het kwartje begint te vallen. Heb van het internet een simpel champ-achtig schemaatje gehaald:
http://www.ampmaker.com/images/ak00kit/ak00sc2.jpg
http://www.ampmaker.com/images/ak00kit/ak00sc2.jpg
Als ik het goed begrijp is (vanaf input):
R1 grid leak weerstand omdat het rooster altijd een verbinding met massa moet hebben.
R2 grid stopper wat rare storingen tegen houd die vanaf de gitaarelementen en kabel opgepikt worden.
Signaal komt dan aan op het rooster. Rooster is verbonden met massa.
HT is met massa verbonden via anodeweerstand R3, anode, cathode, cathode weerstand R4, massa. Cathode weerstand zorgt ervoor dat daar iets van spanning blijft, waardoor het rooster negatiever is dan de cathode.
Signaal (wisselspanning) gaat vanaf de anode naar het rooster van de volgende helft van de buis via de koppelcondensator C1. Die zorgt ervoor dat er alleen wisselspanning op het rooster komt te staan en gelijkspanning laat hij niet door.
Tussen de koppelcondensator en het rooster zit VR1, de volume potmeter. Wat me opvalt is dat er geen gridstopper zit, maar ik gok erop dat de weerstand van de potmeter in het signaalpad deze functie op zich neemt. Ook een grid leak weerstand zie ik niet, dat zal de andere helft van de potmeter waarschijnlijk wel voor zijn rekening nemen (of ik zit er gruwelijk naast).
C2 is de koppelcondensator van de tweede triode naar de eindbuis en R8 is de gridleak weerstand.
En dan ben ik alweer bij de eindtrap uitgekomen, die ik nu maar eens ga bestuderen.
PS: al het ingewikkelde rekenwerk ga ik me later in verdiepen, eerst maar eens proberen te zien wat er gebeurd.
Daar lijkt het idd een beetje op. Muv enkele dingetjes klopt je redenering wel.
Rooster is niet echt met massa verbonden maar via een hoge weerstand wat niet hetzelfde is. Stel liever dat het rooster voor gelijkspanning massa niveau heeft.
HT is niet met massa verbonden maar met plus. Zal wel een typo zijn he?
Idd is het spanningsniveau voor het rooster van de tweede triode bepaald door de potmeter waarvan de weerstand altijd lager of gelijk is aan de waarde van de pot.
Als je met de eindtrap begint zul je waarschijnlijk tegen het probleem aanlopen dat je de aftakking voor de tegenkoppeling niet kan vinden. Dit is geen probleem want je kan de aansluiting naar de speaker gebruiken. Daarbij zal wel R7 aangepast moeten worden om het juiste level van tegenkoppeling te krijgen. Maar.....ga eerst maar eens bouwen, die tegenkoppeling komt later wel.
Frans.
Oke, ik heb je stelling niet goed gelezen dus. Maar om nu te zeggen dat HT op die manier met massa verbonden is zou ik zo niet stellen al heb je ergens wel gelijk. Je zegt thuis toch ook niet dat de fase aan de nul ligt zij het via een lampje. Tis gewoon ff een vreemde uitleg van het begrip maar denk dat het kwartje idd is gevallen. Ga zo door en gij zult spinazie eten.:D
Frans.
Yes!!!! het begint eindelijk een beetje logisch te worden voor deze N00B, en dat binnen een paar maanden :crazyhappy:
Ik zat ff te denken... chassis is onderweg en ik heb wat schema's en ideeën liggen.
Helaas heb ik geen ervaring met versterkers met meerdere kanalen.
Stel nou dat ik twee identieke preamp gedeeltes zou bouwen. Kan ik die beide kanalen dan via een schakelaar tussen input en rooster van de eindbuis schakelen (als een soort van 2 lussen aan de schakelaar) of denk ik nu te simpel?
In theorie zou je dan ook in de tussenstand met de volume potmeters kunnen blenden tussen beide kanalen.
Let er wel op dat het rooster van de eindbuis altijd een referentie aan GND heeft. Ook tijdens het schakelen. anders loop je de kans dat die buis ff zweeft en een tik krijgt.
2 kanalen blenden kan wel, maar houdt er rekening mee dat de loads van beide kanalen elkaar beïnvloeden.
Nico, kan je een begrijpelijk simpel schemaatje noemen van een twee kanaals versterkertje. De schema's die ik zie zijn zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie.