Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 24 EersteEerste ... 61415161718 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 238
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Maar WTF is negatieve roosterspanning, wat is die -1.5V?

Maar -1.5V? (MIN 1.5V) Hoe kan je nou minder dan 0 hebben?
    Zo......, ff een schone broek aangetrokken.

Komt ie
    De anode is 300 positief, daarmee staat in serie de anode weerstand, de buis en dan de kathode weerstand. Over al deze componenten valt spanning. De kathode weerstand ligt aan de onderkant aan massa en is dus 0 volt. Door de weerstand loopt een stroompje van 1 mA dus de bovenkant is 1.5V positief. De kathode is dus 1.5V positiever dan het rooster wat aan massa ligt via een lekweerstand. Het rooster is dus lager dan de kathode. Om precies te zijn 1.5V. Voila, doel berijkt. daar is je -1.5V rooster level TOV DE KATHODE.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 21 juli 2010 om 20:54
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Zo......, ff een schone broek aangetrokken.

Komt ie
    De anode is 300 positief, daarmee staat in serie de anode weerstand, de buis en dan de kathode weerstand. Over al deze componenten valt spanning. De kathode weerstand ligt aan de onderkant aan massa en is dus 0 volt. Door de weerstand loopt een stroompje van 1 mA dus de bovenkant is 1.5V positief. De kathode is dus 1.5V positiever dan het rooster wat aan massa ligt via een lekweerstand. Het rooster is dus lager dan de kathode. Om precies te zijn 1.5V. Voila, doel berijkt. daar is je -1.5V rooster level TOV DE KATHODE.

Frans.
    Kijk, da's duidelijke taal. Ik snap em. Super!

Banned

Standaard

Het kwartje begint te vallen. Heb van het internet een simpel champ-achtig schemaatje gehaald:

http://www.ampmaker.com/images/ak00kit/ak00sc2.jpg

Als ik het goed begrijp is (vanaf input):
    R1 grid leak weerstand omdat het rooster altijd een verbinding met massa moet hebben.
    R2 grid stopper wat rare storingen tegen houd die vanaf de gitaarelementen en kabel opgepikt worden.
    Signaal komt dan aan op het rooster. Rooster is verbonden met massa.
    HT is met massa verbonden via anodeweerstand R3, anode, cathode, cathode weerstand R4, massa. Cathode weerstand zorgt ervoor dat daar iets van spanning blijft, waardoor het rooster negatiever is dan de cathode.

Signaal (wisselspanning) gaat vanaf de anode naar het rooster van de volgende helft van de buis via de koppelcondensator C1. Die zorgt ervoor dat er alleen wisselspanning op het rooster komt te staan en gelijkspanning laat hij niet door.

Tussen de koppelcondensator en het rooster zit VR1, de volume potmeter. Wat me opvalt is dat er geen gridstopper zit, maar ik gok erop dat de weerstand van de potmeter in het signaalpad deze functie op zich neemt. Ook een grid leak weerstand zie ik niet, dat zal de andere helft van de potmeter waarschijnlijk wel voor zijn rekening nemen (of ik zit er gruwelijk naast).

C2 is de koppelcondensator van de tweede triode naar de eindbuis en R8 is de gridleak weerstand.

En dan ben ik alweer bij de eindtrap uitgekomen, die ik nu maar eens ga bestuderen.

PS: al het ingewikkelde rekenwerk ga ik me later in verdiepen, eerst maar eens proberen te zien wat er gebeurd.

Senior Member

Standaard

Het kwartje begint te vallen.....
    Daar lijkt het idd een beetje op. Muv enkele dingetjes klopt je redenering wel.

Rooster is niet echt met massa verbonden maar via een hoge weerstand wat niet hetzelfde is. Stel liever dat het rooster voor gelijkspanning massa niveau heeft.
    HT is niet met massa verbonden maar met plus. Zal wel een typo zijn he?
    Idd is het spanningsniveau voor het rooster van de tweede triode bepaald door de potmeter waarvan de weerstand altijd lager of gelijk is aan de waarde van de pot.

Als je met de eindtrap begint zul je waarschijnlijk tegen het probleem aanlopen dat je de aftakking voor de tegenkoppeling niet kan vinden. Dit is geen probleem want je kan de aansluiting naar de speaker gebruiken. Daarbij zal wel R7 aangepast moeten worden om het juiste level van tegenkoppeling te krijgen. Maar.....ga eerst maar eens bouwen, die tegenkoppeling komt later wel.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 23 juli 2010 om 22:35
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    HT is niet met massa verbonden maar met plus. Zal wel een typo zijn he?
    Nee, geen typo, dus ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. Ik bedoelde met verbonden met massa: HT > anodeweerstand > anode > door de buis heen > kathode > kathodeweerstand > massa.

Senior Member

Standaard

Nee, geen typo, dus ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. Ik bedoelde met verbonden met massa: HT > anodeweerstand > anode > door de buis heen > kathode > kathodeweerstand > massa.
    Oke, ik heb je stelling niet goed gelezen dus. Maar om nu te zeggen dat HT op die manier met massa verbonden is zou ik zo niet stellen al heb je ergens wel gelijk. Je zegt thuis toch ook niet dat de fase aan de nul ligt zij het via een lampje. Tis gewoon ff een vreemde uitleg van het begrip maar denk dat het kwartje idd is gevallen. Ga zo door en gij zult spinazie eten.

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Banned

Standaard

Yes!!!! het begint eindelijk een beetje logisch te worden voor deze N00B, en dat binnen een paar maanden

Banned

Standaard

Ik zat ff te denken... chassis is onderweg en ik heb wat schema's en ideeën liggen.

Helaas heb ik geen ervaring met versterkers met meerdere kanalen.

Stel nou dat ik twee identieke preamp gedeeltes zou bouwen. Kan ik die beide kanalen dan via een schakelaar tussen input en rooster van de eindbuis schakelen (als een soort van 2 lussen aan de schakelaar) of denk ik nu te simpel?

In theorie zou je dan ook in de tussenstand met de volume potmeters kunnen blenden tussen beide kanalen.

Senior Member

Standaard

Ik zat ff te denken... chassis is onderweg en ik heb wat schema's en ideeën liggen.

Helaas heb ik geen ervaring met versterkers met meerdere kanalen.

Stel nou dat ik twee identieke preamp gedeeltes zou bouwen. Kan ik die beide kanalen dan via een schakelaar tussen input en rooster van de eindbuis schakelen (als een soort van 2 lussen aan de schakelaar) of denk ik nu te simpel?

In theorie zou je dan ook in de tussenstand met de volume potmeters kunnen blenden tussen beide kanalen.
    Let er wel op dat het rooster van de eindbuis altijd een referentie aan GND heeft. Ook tijdens het schakelen. anders loop je de kans dat die buis ff zweeft en een tik krijgt.
    2 kanalen blenden kan wel, maar houdt er rekening mee dat de loads van beide kanalen elkaar beïnvloeden.
    Nico

Banned

Standaard

Nico, kan je een begrijpelijk simpel schemaatje noemen van een twee kanaals versterkertje. De schema's die ik zie zijn zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten