Zet die pot in de ronde uitsparing die altijd in de slagplaat van een telecaster zit. Dan hou je die herkenbare vorm in tact.
Printable View
Zet die pot in de ronde uitsparing die altijd in de slagplaat van een telecaster zit. Dan hou je die herkenbare vorm in tact.
Kan, maar dan moet daar een kleine 'control plate' komen, want de pot kan niet rechtstreeks op het geperforeerde staal. Of ik moet in het bovenblad een uitstulping maken waar normaal de uitsparing voor de control plate zit. En de pot zou dan eigenlijk ook nog op de rvs slagplaat moeten zitten. Ik ga er over denken !
http://i48.photobucket.com/albums/f2...ps8bk8zna3.jpg
Deze zijn ook gearriveerd. Met de Wax kan je inderdaad ook metaal afwerken. Nog bedankt voor de tip, D3nnis !
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psp6nuhkwh.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psxif7zbxs.jpg
kan je aan dun cortenstaal geraken ?
in "ieder" geval de corrosie passiveren met een base + degelijk neutraal naspoelen anders blijft je zuur actief;
en je gitaar wordt na een tijd vederlicht.
Nothing lighter than a hole, maar 't stopt ergens :-)
F.
Ik vnd TR zijn voorstel eigenlijk wel een goeie!
Even proberen op een ouwe tak van naaldhout die hier al jaren binnen staat. Het eerste dunne laagje zit er op. Ongeveer tussen de lijntjes, niet de hele tak natuurlijk !
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pscahm1zov.jpg
ik denk aan 1,25 mm voor boven- en onderblad, zo dun mogelijk voor de zijkanten (want die moet ik in vorm buigen en weegt weer wat minder), en 0,7 mm geperforeerd rvs. Dat komt met een paar puntlasjes aan de onderkant van de bladen. Wordt een zaak van gewicht vs. 'werken' van het staal ...
Yep. Probleem wordt wel dat als ik de patina ga aanbrengen de body al af is, inclusief de houten kern. Dus echt flink afspoelen gaat 'm ook niet worden. En als ik een paar lagen wax er op breng na grondige reiniging, zou dan het roesten onder de wax toch verder gaan ?
EDIT: het houten kernstuk wordt wel gebeitst of iets dergelijks.
... en we sluiten deze vruchtbare dag af met het waxen van een stukkie verroest staal.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psokb9xyjq.jpg
En echt als allerlaatste voor vandaag: de ruimte boven de slagplaat is smaller dan op de tekening, dus daar zal het staal onder de slagplaat verbonden zijn met dat van de rand. Dat geeft ook wat meer stevigheid.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psrhwiezzv.jpg
Wat een.ontzettend tof bouwverslag.
Haha, als het te saai en uitgebreid wordt dan zeg het maar. 10 pagina's en nog geen cm. gelast ! Maar ik vind het niet erg, en ik heb echt al veel geleerd ! ... en tijd zat ... Werkeloos he, dan krijg je dat. Ach, het houdt me van de straat moet je maar denken.
Vanmorgen het tweede laagje Oil op het hout en Wax op het staal aangebracht na licht schuren met 000 staalwol.
Een beetje glans zit er al op.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psau1tjauf.jpg
Mooi man, ik hoop dat het bevalt, zo'n geoliede hals.
Ik vind het vwb bespeelbaarheid echt enorm fijn.
Volgens mij gaat het gewoon goed, dus ik begin straks gewoon met de neck. Mooi spul inderdaad, die olie ! De eerste laag trok bijna helemaal in het hout, en bij de tweede begon ie al te glimmen. En zeer zuinig in gebruik, dus wie er nog een geweer heeft staan kan bij me langs komen haha !
Ik denk dat ik de hals bewerk met een paar lagen olie, en daarna de headstock en het fretboard met een (of meer) lagen Wax inwrijf.
A small step for a cowboy, a giant leap for a Telecaster !
De eerste actie aan de daadwerkelijke gitaar: ik heb net de eerste laag Tru-Oil op de achterkant van de neck en headstock gewreven. Fluitje van een cent; het was na wat licht opschuren met staalwol en stofvrij maken in vijf minuten gepiept. Vanavond laat laag 2.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psspaysi6g.jpg
't is vooral het zelf zoeken en oplossingen proberen die dit topic boeiend maken.
En met tips die anderen ertussen gooien ( en waarvan iedereen iets opsteekt :-) ) aan de slag gaan !
Je patinalaag :
Roest, of beter gezegd : corrosie is een reactie van metaal met zuurstof (oxidator) of met een andere component, in jouw geval een zuur (reductor);
om dat proces te stoppen moet "de oorzaak" weggenomen worden, anders blijft het ongecontroleerd doorgaan. Een zuur geraakt uiteindelijk uitgewerkt, maar zuurstof onder de vorm van water(damp) is steeds en overal aanwezig en wordt gretig opgenomen.
Daarom zou ik proberen om na de behandeling en het bekomen van het gewenste resultaat het metaal luchtdicht af te sluiten, langs beide zijden van de plaat. Met die olie olie, met gulle hand aangebracht en daarna een beetje laten leegdruipen moet dit wel lukken.
Met 1.25 heb je trouwens al wat vlees achter de hand.
Cortenstaal heeft de eigenschap om na het vormen van een huid niet verder door te roesten ( om volledig te zijn : mits het kan ademen ; een stuk cortenstaal zal in een vochtige omgeving ook de moed verliezen en rustig door-roesten )
Je centrale balk zit netjes weggestopt. En dat maakt je ontwerp sterk, want het geeft de illusie dat de body enkel "metaal" is.
Hoe ga je het metaal vastzetten op het hout ?
Hout bevat vocht en dit migreert naar het metaal, tenzij je daar een goede buffer tussenzet; ik denk aan een laagje epoxy met een dun netje erin, en dan lijmen met sikaflex.
't Koelen tijdens het lassen zal nog een probleem worden.
Heb je TIG overwogen ?
F.
Ja echt hartstikke leuk dit ! Ik heb al veel geleerd ! We maken mijn staalplank hier met z'n allen, haha !
Het behandelen van de binnenkant van de gitaar wordt een probleem, want die zit na het lassen vrijwel helemaal dicht. Ik kan zoveel mogelijk alle oppervlakken aan de binnenkant vóór het lassen behandelen, maar de lasnaden en het staal zullen heet worden en dat lijkt me voor veel opties funest. Olie (of beter nog: wax !) er achteraf in druipen kan, maar dan moet ik een goedkoper alternatief vinden voor de Tru-Oil of Gun Stock Wax want die zijn tamelijk prijzig. Lijnzaadolie ? Radiatorverf/Hammerite ? Tips zijn welkom !
EDIT: Een handige vriend kwam met de tip om de body, inclusief gebeitste houten kern, nadat hij is afgelast en het patina er op zit, onder te dompelen in motorolie. Dan is de binnenkant behoorlijk beschermd, en moet de buitenkant weer worden schoongemaakt en verder behandeld. Verder vertelde hij dat 1,25 mm staal wel roest, maar dat het eeuwen kan duren voordat dat écht een probleem wordt
Het zou natuurlijk helemaal gaaf zijn als de body op niet-cruxiale plekken gewoon helemaal doorroestte, zodat er echt roestgaten in vallen. Maar laat ik daar maar niet op aan sturen :-)
Dat is de bedoeling ja. Ik geloof dat Trussart in zijn eerste gitaren ook een houten kern had zitten.
Verzinkte schroeven door het 'centrale deel' van boven- en onderblad.
Ik zat te denken om het hout zelf af te sluiten. Beits ? Hammerite radiatorlak ?
Ja TIG heb ik overwogen, kan ook. Maar dat is voor een gevorderde beginner zoals ik een stuk moeilijker.
Het koelen is vanwege de problemen van vervorming van de body door hitte en de invloed van gloeiend heet staal op andere materialen de grootste uitdaging van het project. Puntlasje voor puntlasje zetten en perslucht om alles meteen te koelen bij de hand. Mijn lasleraar gaat me daar uiteraard bij helpen.
En omdat ik echt álles laat zien aan jullie: na protesten van het thuisfront over dat de keukentafel wel een werkbank van een gestoorde gek begon te lijken heb ik maar een eigen custom shop ingericht. Tussen de andere plankies.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psbbhymfp6.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psjcglnmsy.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psarzdk089.jpg
De tweede laag Tru-Oil zit er op. Wat is dat prachtig spul ! Ik heb altijd opgekeken tegen het lakken van een neck, maar dit ziet er geweldig uit en is super eenvoudig op te brengen. Ik ben benieuwd hoe de hals voelt als ie klaar is. In elk geval zit er nu al een mooie satijnen glans op !
I owe u, D3nnis !
Beetje zitten googelen op behandelen van kaal staal met gekookte lijnolie. Dat zou ik in de binnenkant van de dichtgelaste body kunnen gieten, het goed rond laten lopen en wat er overblijft er weer uit laten lopen. Het wordt ook gebruikt om hout te behandelen, dus dat zit goed. Dat moet dan wel lang opdrogen, maar ik heb tijd zat.
Ik heb ergens gelezen dat dat op die manier bij dubbelwandige (kleinere) stalen schepen die gelekt hebben zo kan.
Wat denken jullie ?
Vroeger, als een auto nieuw uit de fabriek kwam, werd die eerst langs een tectyleerbedrijf gebracht voor een anti-roestbehandeling. Dan werd de bodem in de tectyl gezet en alle onbereikbare delen (binnenin de kokerbalken en deuren en zo) volgespoten met ML. Misschien is dat voor jou ook de oplossing. Het spul bestaat in elk geval nog steeds: http://www.rustbuster.nl/Quickshop/?...ectyl-ml-0-6-l
Ik heb toch een Stetsbar Pro II Tele tremolo gekocht, tweedehands voor een goede prijs ! Nieuw vond ik ze knap duur (tussen de € 200,- en € 230,-) maar deze kon ik voor die prijs niet laten liggen. Mijn dag kan niet meer stuk. Totale uitgaven met olie, wax, hout voor mal etc. meegerekend nu rond de 350 eutjes. Daar koop je een Squier Tele voor ... Dus het hele verhaal moet wel gaan lukken.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...stozkioqo.jpeg
Als ik hem binnen heb monteer ik hem om te proberen eens op mijn 'echte' Telecaster. Gewoon brug er af en de Stetsbar in de bestaande gaten schroeven. Mooi systeem, en alles kan gewoon in de oude staat worden teruggebracht !
... is stukken beter
dan
- motorolie : is visceus; het duurt dus een eeuwigheid eer het teveel eruit gelopen is; wordt dunner bij opwarming en begint dan spontaan na te lekken; vormt geen huid maar blijft een kleverige massa waarin stofdeeltjes vastkleven, die op hun beurt verzadigd worden en stofdeeltjes kunnen binden; is hygroscopisch : slorpt water en dus ook zuurstof op, oxideert en begint zuur te ruiken. vooral geschikt om, ja, drijfwerken en motoren te smeren :)
- gekookte lijnolie met toegevoegd siccatief : droogt eerlang maar aan een zeer rustig tempo; ( ik ruik ) naderhand een duidelijke visgeur.
Eventueel naar een verdunner zoeken om de tectyl wat vloeibaarder te maken; wel een compleet uitdampende verdunner wat anders zit je weer met een "stofhuid" opgescheept.
F.
Dus jullie zeggen: een scheut verdunde tectyl in de body gieten, goed verdelen, de rest er uit laten druppen en de zaak laten drogen. Kan ik eventuele tectyl-resten die op de buitenkant terecht komen makkelijk verwijderen ? De halve gitaar bestaat uit geperforeerd staal ... Dus er zal hier en daar wel wat uitlopen. Maar het gaat vooral om de zijkanten, dus eea zal met beleid moeten gebeuren.
En over het contact tussen het hout en het staal: voldoet het om het hout in de beits te zetten om contactroest te voorkomen ? En/of het staal dat de houten balk raakt in de Hammerite te zetten ?
Nondeju wat is dit een lekker forum ! Bedankt allemaal voor de tips en reacties tot nu toe, en 'keep 'em coming' !
ik zou 't zo doen, ingieten, uitlekken,
en met weinig oplosmiddel de buitenkant voorzichtig afwrijven, eerder mechanisch verwijderen;
- beits kleurt, sluit niet af; staal kan op die plaats inderdaad in de hammerite, wat op zich niet corrosiewerend of roestomzettend is, maar wel goed afsluit. Rustoleum is ook ok. Misschien is de verdunner van Rustoleum geschikt al verdunner voor de tectyl; die verdunner is namelijk tamelijk inert t.o.v. additieven in de verf, dus mss ook mild voor tectyl. Proberen dus.
F.
Hoe ga je het rvs aan het staal lassen? Nichroma?
Moet ik nog even uitvogelen. Hoeft alleen met een paar puntlasjes vast, draagt verder niks. Maar moet niet losroesten natuurlijk. En rvs gebruiken wil ik graag voor de 'looks' maar ik zal even overleggen eerst met de Meester. Anders wordt het gewoon dun geperforeerd blank staalplaat zonder patina.
Heb je overwogen om de hele body van rvs te maken, en die aan de buitenkant gecontroleerd te laten oxideren? Hoef je aan de binnenkant niks te doen :)
Rvs is wel wat duurder ja, maar over zo veel kilo's gaat het niet, dus ik denk niet dat daar de kosten in zitten.
Ik ben geen lasser, maar rvs is prima te lassen, trekt wel behoorlijk wat meer. Goede oefening juist? :D
Haha jullie zetten me wel weer aan het denken. Een rvs gitaar zou ik helemaal laten glimmen zonder een spat roest ... En ik heb mijn hoofd eigenlijk al gezet op een ruige patina gitaar, een luxe roestbak zeg maar. Maar glimmend rvs met de slick geöliede maple neck ... Gelukkig begin ik pas over anderhalve week met het staal.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psvcrlgo4h.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pspw6nsseq.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psypcza87j.jpg
Hmm....gladgeschuurd rvs, en dan zonder echte slagplaat, maar de slagplaat vorm gestraald?:D
Hey mensen, overschat me niet he ! Ik ben al lang blij als dat ding een beetje recht blijft en er een beetje fatsoenlijk geluid uit de pickup komt. Gelukkig ben ik van de stroming die stelt dat het materiaal waavan een Telecaster gemaakt is, voor de klank niks uitmaakt. Er trillen gewoon een paar snaren boven een single coil pickup die aan een stuk ijzer hangt met drie schroefjes en een paar veertjes. Dus hout of staal of gewoon niks maakt niks uit. Maar we gaan het zien. Horen bedoel ik. :-)
Het opbrengen van de Tru-Oil, laag 3. Je kan het in HD (1080p) bekijken. En de achterkant van de headstock is natuurlijk wél bewerkt; de vóórkant nog niet.
https://www.youtube.com/watch?v=C5JaLZ6ych4