En echt als allerlaatste voor vandaag: de ruimte boven de slagplaat is smaller dan op de tekening, dus daar zal het staal onder de slagplaat verbonden zijn met dat van de rand. Dat geeft ook wat meer stevigheid.
![]()
En echt als allerlaatste voor vandaag: de ruimte boven de slagplaat is smaller dan op de tekening, dus daar zal het staal onder de slagplaat verbonden zijn met dat van de rand. Dat geeft ook wat meer stevigheid.
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 februari 2016 om 23:06
Wat een.ontzettend tof bouwverslag.
147-c Guitars
Haha, als het te saai en uitgebreid wordt dan zeg het maar. 10 pagina's en nog geen cm. gelast ! Maar ik vind het niet erg, en ik heb echt al veel geleerd ! ... en tijd zat ... Werkeloos he, dan krijg je dat. Ach, het houdt me van de straat moet je maar denken.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 februari 2016 om 09:55
Vanmorgen het tweede laagje Oil op het hout en Wax op het staal aangebracht na licht schuren met 000 staalwol.
Een beetje glans zit er al op.
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 februari 2016 om 11:20
Mooi man, ik hoop dat het bevalt, zo'n geoliede hals.
Ik vind het vwb bespeelbaarheid echt enorm fijn.
Volgens mij gaat het gewoon goed, dus ik begin straks gewoon met de neck. Mooi spul inderdaad, die olie ! De eerste laag trok bijna helemaal in het hout, en bij de tweede begon ie al te glimmen. En zeer zuinig in gebruik, dus wie er nog een geweer heeft staan kan bij me langs komen haha !
Ik denk dat ik de hals bewerk met een paar lagen olie, en daarna de headstock en het fretboard met een (of meer) lagen Wax inwrijf.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 februari 2016 om 14:29
A small step for a cowboy, a giant leap for a Telecaster !
De eerste actie aan de daadwerkelijke gitaar: ik heb net de eerste laag Tru-Oil op de achterkant van de neck en headstock gewreven. Fluitje van een cent; het was na wat licht opschuren met staalwol en stofvrij maken in vijf minuten gepiept. Vanavond laat laag 2.
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 februari 2016 om 14:10
't is vooral het zelf zoeken en oplossingen proberen die dit topic boeiend maken.
En met tips die anderen ertussen gooien ( en waarvan iedereen iets opsteekt :-) ) aan de slag gaan !
Je patinalaag :
Roest, of beter gezegd : corrosie is een reactie van metaal met zuurstof (oxidator) of met een andere component, in jouw geval een zuur (reductor);
om dat proces te stoppen moet "de oorzaak" weggenomen worden, anders blijft het ongecontroleerd doorgaan. Een zuur geraakt uiteindelijk uitgewerkt, maar zuurstof onder de vorm van water(damp) is steeds en overal aanwezig en wordt gretig opgenomen.
Daarom zou ik proberen om na de behandeling en het bekomen van het gewenste resultaat het metaal luchtdicht af te sluiten, langs beide zijden van de plaat. Met die olie olie, met gulle hand aangebracht en daarna een beetje laten leegdruipen moet dit wel lukken.
Met 1.25 heb je trouwens al wat vlees achter de hand.
Cortenstaal heeft de eigenschap om na het vormen van een huid niet verder door te roesten ( om volledig te zijn : mits het kan ademen ; een stuk cortenstaal zal in een vochtige omgeving ook de moed verliezen en rustig door-roesten )
Je centrale balk zit netjes weggestopt. En dat maakt je ontwerp sterk, want het geeft de illusie dat de body enkel "metaal" is.
Hoe ga je het metaal vastzetten op het hout ?
Hout bevat vocht en dit migreert naar het metaal, tenzij je daar een goede buffer tussenzet; ik denk aan een laagje epoxy met een dun netje erin, en dan lijmen met sikaflex.
't Koelen tijdens het lassen zal nog een probleem worden.
Heb je TIG overwogen ?
F.
Favorieten/bladwijzers