Van de website...Citaat:
The cost is estimated to be around 65-75 Euro also pending
Printable View
Van de website...Citaat:
The cost is estimated to be around 65-75 Euro also pending
Ik heb vandaag een Carbon Copy gescoord op mp, ben benieuwd!
eTAP2HW echo
Zoooo dan!
Het is een DIY kit die exclusief verzending en drie potentiometers,een BCD switch en behuizing rond de 65€/70€ zal kosten dit omdat de ontwikkelings kosten door mij gemaakt niet zijn meegenomen ( labour of love) dus je betaald alleen de componenten en verzending. Hierdoor is de unit's prijs/kwaliteit ratio optimaal. De unit's geluid kwaliteit kun je inschalen zeker boven de Alesis Q20 ,met vintage echoes geprogrammeerd als referencie, dit vanwege mijn speciale tape/disc artifacts code maar ook omdat de ontwerper van de gebruikte DSP unit de developer van de Alesis Q Familie was.
Piet
Da's nie analoog hé...
Ik heb er verschillende
MMD dat is een van mijn favoriete, wel groot maar vooral met die chorus vol open erg spacy.
MBD iets minder kwa BBD geluid maar in combinatie met m'n CP-251 kan je de LFO chorus achtige dingen laten doen(de CP-251 LFO op rate ZZ) En de effects loop is ook leuk om bv een Q-tron op je delays te ZZ.
Tokai TDL-1 mooie sound alleen sub bassen lust die niet.
Boss DM-3 lekkere bread&butter delay niet echt speciaal, maar opzich ook wel leuk.
M'n Guyatone PS-109 heb net de geest gegeven, was wel een leuke lo-fi BBD delay, heb D_H wel de delay wat harder laten ZZ en een compander erin, want ik vond'm wat subtiel.
Rack: Yamaha E1005 wat een toffe delay vind ik dat zeg, je kan met de modulatie een soort versnelling in de delayrate draaien. Echt kicke, nou nog een ibanez AD-202 zien te scoren.
Inderdaad. Hank Marvin gebruikt vaak twee verschillende delaytijden/delays tegelijkertijd, waardoor de echo een ritme krijgt. Er zijn weinig analoge delays die dat kunnen naar mijn weten. Vandaar dat vaak gegrepen wordt naar digitale delays. Yamaha UD stomp of Magicstomp zijn daardoor populair bij Shadows fans. Maar ook Alesis heeft een 19" delay waarbij je een hele bank van Hank Marvin kan kopen.
Misschien is de El Capistain van Strymon ook nog een optie voor je vanwege de tape delay simulatie? Ik weet niet of je daar ook twee verschillende delaytijden tegelijk uit kan halen?
Apekop,
En ook gratis te downloaden op mijn www.echotapper.nl site
Die twee echo units klopt niet echt, de oude echo machines hadden de koppen op verschillende tijden staan en/of regelbaar in groepen van koppen. Hierdoor lijkt het meerdere machines te zijn. Bij een versie nl. De Meazzi Echomatic model 2 zijn de eerste 3 koppen samen onder een volume te regelen en kop 4 apart. Deze configuratie kan meer dan 70 Shadows afdekken! De moderne echo's zijn op BPM gebaseerd en worden in de maat an de muziek gebruikt. Bij de oude echo's kan men over het algemeen zeggen dat dit niet mogelijk was alhoewel er well wat correlaties mogelijk zijn als men verondersteld dat het model een varispeed had!. In mijn eTap2hw heb ik bij de Echomatic 1 model F-special wel een paar patches gemaakt die voor 120 BPM te gebruiken zijn...
Het product Elcapstan is equal spacing dus niet geschikt voor dit soort werk. De DSP ontwerper heb ik wel eens contact mee gehad om ook de oude configuraties mogelijk te doen. Vanuit een commercieel perspectief was dit niet haalbaar omdat die markt veel te klein is. BTW. Die ontwerper is in de DSP wereld in de top 3!
Piet
Carbon copy?
Carbon copy is 'equal spaced'. BBD's worden door een klok aangestuurd en zijn bijna altijd met dezelfde tijd per BBD? Er bestaan speciale BBD's met verschillende tabs zodat ook andere tijden mogelijk zijn. Bij een hoortest zojuist heb ik alleen equal spacing gehoord. Bij een equivalent van de Echomatics met niet gelijke tijden hen je een tweetal bordjes vol met BBD's nodig. Elk bordje 20x20 cm groot! . Alhoewel ik niet bekend ben met Carbon Copy zal het veel lijken op de Elcapstan, klinkt er mooi. Kan ook met eTap2hw ;-)
Helaas Dirk, de Akai is net een brandkast. Nadat ik'm open had bleek natuurlijk de electronica aan de bovenkant te zitten. En de inbus schroeven in de potmeters zitten zo strak dat ik er 1 heb dolgedraaid. Wat een klootjavanen zeg. Dus het blijft geheim wat er nou inzit.
Jammer......
Ik heb de akai naast de biyang ad-8 gelegd, en kwa geluid zijn het echt 2 verschillende beestjes. De biyank heeft een nogal klikkerige en hoog decay geluid, en de akai heeft niet dat klikkerige en veel meer vervorming(schurend) in de decay, hij is niet heel donker in't geluid maar wel donkerder dan biyank. Ik vind de akai een stuk mooier klinken, want de biyank is nogal kunstmatig in het geluid. Bij het openen van de akai kon ik wel meerdere groene condensatoren waarnemen via de zijkant en op de achterkant kon ik volgens mij ook zien dat er iig 2 gewone IC opzitten. Voor de rest is't smd, ook via de zijkant iig 1 smd IC kunnen waarnemen. Het is volgens mij een beetje mix smd en oude onderdelen. Ik zal volgende week eens de biyank mee naar huis nemen om te kijken of hij ook zo klote in elkaar zit als die akai.
Heeft iemand die Carbon Copy al eens kunnen vergelijken met dat oude groene bakbeest van MXR (die gewoon "Analog Delay" heet)?
Die had een leuke feature, dat hoe korter de delaytijd, des te hoger de freq. response. Langere delays werden dus donkerder en zaten je directe sound dus ook minder in de weg, terwijl slapback standen die benodigde 'spank' en 'grit' hebben.
@Dirk_H; behalve elco's, zijn er nog meer zaken die 'vergaan' bij zulke oude pedalen? Ik maak me met name zorgen over de BBD's, aangezien die niet zo maar te krijgen zijn, of zijn daar (SAD?) al drop-in replacements voor? Ben d'r al een tijdje uit zeg maar. :soinnocent:
Als ik die Carbon Copy aanschaf willik'm gelijk ombouwen om de 2 trimmers aan de binnenkant voor de modulatie eruit te halen en vervangen voor pot meters aan de buitenkant. Zal wel gelijk ook een andere behuizing erom heen moeten denk ik.
Of je koopt gelijk een Malekko Ekko 616.
Is geen kwestie van "ervaren". De MXR waar Speeddemon aan referereert past z'n filtering aan aan de delaytijd. Datbetekent dat in trage repeats minder hoog zit dan wanneer het ding op een korte delaytijd staat ingesteld.
En het heeft niets te maken met de "jengel" die je krijgt als je tijdens een gespeelde noot aan de delaytijd knop draait. Da's het effect van het ineens sneller of langzamer gaan afspelen van samples tov de snelheid waarmee die samples genomen zijn. Tot de snelheid waarmee gesampled wordt weer gelijk is aan de afspeelsnelheid.
sterker nog, de meeste oudere digitale delays doen het niet. Pas toen digitale delays wezenlijk analoge delays bewust gingen nadoen (zoals de Ibanez DE-7 of de Line6 Echo Park), werd het gemeengoed.
Maar als je het met een Boss DD-5 probeert, klinkt 't eerder brak en glitchy dan het mooie Judas Priest-Starbreaker (live) intro. (dat waren bij mijn weten trouwens tape-echo's).
Check: Starbreaker-Unleashed in the East
Een DD3 doet dat pima, als je maar binnen de delayrange van de rangeschakelaar blijft. Anders mute ie em even. Juist oudere digitale delays doen hun sample recording en playback met het aanpassen van de klokfrequentie. Jengel dus. Pas als je grotere ranges gaat instellen, en dus grotere RAM-chip geheugenblokken gaat aanspreken, moet je even actie ondernemen om geen grafgeluiden te krijgen.
Meanwhile met dank aan conculega Bernardduur vers van FSB:
Weer een leugendelay ontmaskerd. Dank.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bernardduur
Dat is een mooie prijs. Ik heb die wel eens met een Carbon Copy vergeleken, maar vind de 616 toch veel mooier klinken. De modulatie heeft pots aan de buitenkant en gaat lekker ver. Hij is ook net iets minder donker dan de CC.
Ik heb hier op het forum wel eens iets gelezen over dat de oude versies een beetje gaar van binnen waren, maar daar heeft de mijne geen last van. Doet het goed, ken nog een paar lui die er een hebben en die zijn er ook blij mee.
Net een pearl AD-08 gekregen, ik hoop dat alles nog werkt. Die schijnt ook wel een dark soundje te hebben.
Is mijn fav delay pedaal! Heb ik al +10 jaar en ik geniet er nog steeds van!
Hij ziet er erg nieuw uit, een piepklein stukje verf eruit geen krassen op de verf batterij drukker ongebruikt alleen op de rubbere vloerplaat wat doffe slijtage plekken en een paar krasjes.
Maar ook klankmatig op een mooie, 'analoge' manier?
Nou heb ik wel eens een 'analog repeat' mod uitgevoerd op een DD-3, en dat leek zeker te helpen, maar kan ie stock ook zo mooi 'infinite oscilleren met resolutie-verlies, zonder digitale artifacts', om het wat juridisch ondubbelzinniger te maken? :)
Een BBD delay neemt analoge samples speelt die een tijd X later weer af
Een Digitale delay a la de DD3 neemt digitale samples en speelt die een tijd X later weer af.
Hoe lang die x is is afhankelijk van je delayknop die rechtstreeks de afspeelsnelheid regelt.
En dus doen ze dat allebij op precies dezelfde "analoge" manier.
Dat snap ik, maar die zelf-oscillatie die zo mooi is bij analoge delays, heeft wel te maken met de hoeveelheid repeats en HOE die repeats consecutief weergegeven worden. Bij een analoge delay is elke volgende repeat 'beroerder', dus dat heeft z'n effect op de zelf-oscillatie.
Dus mijn vraag staat nog steeds. :hide:
De digitale herhalingen blijven gelijk, bij een BBD lijkt elke herhaling te corroderen en krijg je steeds meer vervorming. Volgens mij is daar best een ingewikkeld circuitje voor nodig omdat analoog te emuleren, anders moet je het misschien in de DSP hoek zoeken. Wat volgens mij ook niet echt simpel is. Mogelijk is bitcrushing de makkelijkste manier.
Dat valt wel mee. Een schakelbare condensator over de buitenste 'lugs' van de feedbackpotmeter van een DD-3 doet dat trucje al grotendeels. Uiteraard niet 100% volgens de puristen, maar dan zou je idd echt een soort toenemende vervorming moeten toevoegen met idd de analoge equivalent van bitcrushing; de 'resolutie' gaat nl. ook omlaag.