dank je! wat denk jij? gouden of zwarte brug?
goud wordt wellicht te veel...
gr
@je
Printable View
perfect.
Hoogglans lak erover en dat wordt een echt plaatje.
s.
Pfoe, ik denk dat je het zelf al zegt?
Maar soms werkt 'over the top'; jouw bouwsels getuigen daar toch wel van. Uiteindelijk lijkt het me een subjectieve ervaring van balans. Goudkleurige brug en een dito truss rod cover? Dan wel beide zwart?
Misschien eens wat photoshoppen of spelen met uitgeknipte folietjes en papiertjes?
Moeilijk. Dit is wat ik nu denk ;)
Wil je aub aan je vrouw doorgeven dat ik haar getekende vormen erg mooi vind (en daarbij wil ik aantekenen dat ik je vrouw nog nooit gezien heb).
Ik kijk al jaren naar gitaren en op een gegeven moment heb je ze allemaal wel gezien. Bij deze gitaar werd ik weer opnieuw 'verliefd'.
Hebben jullie goed gedaan...
tja, das wel de bedoeling... maar doe het maar eens... nou ja, jij kan het wel, dat hebben we allemaal al gezien! ;)
das wel een goed idee...:ok: beetje met photshop klooien..
haha, ik zal het doorgeven.... ik kan je vertellen dat mijn vrouw ook zo'n body heeft met heerlijke rondingen maar met een kop die behoorlijk puntig kan zijn... :sssh:
we hebben idd geprobeerd om iets te ontwerpen wat niet zo voor de hand ligt... dank voor je mooie compliment!
gr
@je
Ik denk dat een gouden brug met zwarte pickups ook heel erg mooi zou staan.
Dit is echt mooi!
(zwarte brug, zeker weten!)
Ik zou voor de zwarte brug gaan. Het contrast messing/zwart is mooi. Ik denk dat het met een gouden brug ietwat eentonig wordt.
ik heb 2 foto's gemaakt, 1 met een gouden brug en 1 met een zwarte... moet er nog even hard over nadenken.
Over de truss: in eerste instantie dacht ik dit ook maar ik vind het terug laten komen van het snake wood van de toets ook mooi.
Maar ik heb nog iets anders bedacht. Ik heb een zelfde plaatje van messing gemaakt maar dan een 0,5 mm groter rondom.Toen heb ik het snakewood plaatje op het messing geplakt met dubbezijding tape. Vervolgens heb ik de zijkanten afgeschuind. Zoals een strat slagplaat met 3 lagen. zodat je onder het hout net een randje messing ziet... Helaas geen foto van gemaakt... sorry! ( morgen!!) maar de foto's met de 2 verschillende bruggen staan onderaan mijn post...
Ik laat de foto's voor zich zelf spreken...
tja, de één vindt goud mooi, de ander zwart... en ik weet het nog niet! haha lijk wel een vrouw! :hippie:( sorry dames)
ik wou dat ik het ook zo zeker wist...
dank jullie voor de lovende woorden!
hier dan de foto's van de bruggen...
http://img.photobucket.com/albums/v1...usic/zwart.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v1...music/goud.jpg
duzzzz.... moeilijk, moeilijk...
Ik denk dat het beeld ook wat vertekent door de zadels van rvs. misschien is een gouden brug met zwarte zadels wel een idee...
Ik heb verder nog een plaatje gemaakt van messing voor de output.
Ik vond de rand van de gitaar nogal scherp dus ik ben met een afrond freesje langs de binding gegaan. Ik wilde elk risico van beschadigingen op mijn mooi gestainde topje voorkomen dus ik heb met dubbelzijdig tape een lap stof onder de frees geplakt en ging erg goed. Het voelt nu wat fijner om je arm over de rand te leggen..
http://img.photobucket.com/albums/v1...music/stof.jpg
Bovendien was er een plekje waar ik iets te ver was gegaan met de schraper en dat is nu ook weg... :sssh:
Verder heb ik nog wat gedaan aan de gitaar voor mijn vriendin..
Pick up rings gemaakt. gaten geboord voor de non trem brug. Ze wilde in eerste instantie een truss cover van messing zodat ik er iets voor haar in kon graveren maar nu het plaatje er op zit vind ik het niet zo mooi... zij gelukkig ook niet dus het wordt denk ik maar een gewone zwarte cover. of ebben net als de toets...
De achterkant van de body wordt gestaind in de donkerste kleur die in de top zit.. Nu is het nog gewoon swamp ash..
De volume en tone knop heb ik op de bekende wijze voorzien van brons kleurige covers. Daar ga ik ook de position markers van maken.
Hier is een pic van de "spalted" reign:
http://img.photobucket.com/albums/v1...c/DSCF0758.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v1...c/DSCF0756.jpg
Deze heeft alleen een binding aan de voorkant, aan de achterkant heb ik zo'n belly ding gemaakt en de rand rondom rond gefreesd...
En morgen gaan we gewoon lekker verder.. moet helaas wel naar het UWV morgen... maar goed, dat hoort er bij zeggen ze...
dat was het eerst weer..
gr
@je
zonder slagplaat zou ik er de zwarte op zetten, maar met slagplaat de gouden. Straalt meer eenheid uit.
Tof man!
Ik zou ook voor het goud gaan met zwarte zadels. En persoonlijk zou ik het zichtbare hout aan de binnenkant van de gitaar (door het f-gat) dan ook zwart spuiten. Met een chique stickertje van de bouwer er ingeplakt natuurlijk. Want uiteindelijk is de gitaar met recht chique te noemen. :)
nou, ik ben er uit!! Ik ga voor een gouden brug met zwarte zadels. Ik heb vandaag uit een cheapo brugje even de zadels gehaald en verwisseld met die rvs zadels. En ik moet zeggen dat dit wel de oplossing is. Ik denk dat ik maar een setje graphtech zadels oid monteer. Of gelijk maar piezo's met zo'n acousti- phonic preamp zoals in mijn paarse uitvoering.
hier is een pic:
Er zullen wel mensen zijn die dit niet mooi vinden maar ik ga toch voor deze combi!
Ik ga de binnenkant idd nog zwart maken. En die sticker.. tja, die moet ik dan ook nog maken... maar wel een goed idee!
Het wordt inderdaad wel een chique gitaarje zo..
Hier is een plaatje van het gisteren beloofde plaatje...
Helaas is het hout vandaag gescheurd tijden het boren van het eerste schroefgaatje. De andere 2 gingen zoals het zou moeten. Wel even een ander boortje gepakt, die ander was bot...
Ik heb helaas geen snakewood meer om een nieuwe te maken. Dus ik moet het maar zien te lijmen, zou geen problemen moeten opleveren.
Ben nog even bezig geweest met de gitaar van miranda, mijn vriendin..
Achter op de body zit dit.. is dit houtworm? Er zat een soort licht geel poeder in, maar dat kon ik er zo uithalen..
http://img.photobucket.com/albums/v1...tmusic/wtf.jpg
Klaar om te schaven/raspen/schuren/shapen:
http://img.photobucket.com/albums/v1...ic/shaping.jpg
de hals bijna helemaal geshaped. Morgen nog eventjes en dan is dat ook klaar en kan ik me gaan bezig houden met de inlays op de toets.
Het wordt nog wel wat...
http://img.photobucket.com/albums/v1...ic/rounded.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v1...c/neckback.jpg
En nog een laatste kiekje van de spalted Reign....
http://img.photobucket.com/albums/v1...usic/miran.jpg
to be continued - zoals ze in frankrijk zeggen...
gr
@je
Te gek dat je eruit bent! Aan mij kan dat soort twijfel behoorlijk vreten.
Die gangetjes lijken inderdaad wel op houtworm, of misschien wel boktor (ben daar lang geen expert in); ik zou zsm proberen dat te bestrijden, je weet nooit of het nog leeft of niet (eitjes). Als er nog leven inzit, kan alle hout in je huis aangetast raken.
Maar ik heb ook wel eens vergelijkbare sporen gehad doordat ik een gitaar met het kale hout ergens op had gelegd dat niet helemaal korrelvrij was.
Ik zou het even grondig onderzoeken.
Yups ze hebben lekker gesnoept van je body. Ze haten trillingen heb ik horen zeggen :sssh:
Anyways ik vind het een super gitaarken worden.
RESPECT!
Er zat een een soort geel poeder in dat wel wat leek op een soort vulmiddel. Je ziet het ook wel eens in triplex.
Het zullen dus zeker geen korrels op mijn werkbank zijn geweest.
De gleuven zijn ook best wel diep en breed, zo'n 1,5 mm. Ik zal eens informeren wat ik er op zou kunnen spuiten om zeker te zijn dat er niks meer leeft... Alhoewel er niks te zien valt.. geen sporen dat er nog iets de body in gaat ofzo... het blijft oppervlakkig..
Maar goed, better safe than sorry, toch?
gr
@je
ps, ben ook wel blij dat ik er uit ben, ben wat dat betreft zoals jij, het heeft me behoorlijk bezig gehouden.
volgens mij zou je ze ook kunnen vergassen (moet je wel voorzichtig doen uiteraard, even googelen op boktor houtworm gas...)
In de vriezer leggen.
damn, doe inderdaad maar even goed informeren voordat je je mooie gitaar verneukt. succes ermee hopelijk kom je er van af, anders hou je nog maar weinig hout over om op te spelen
Dat tweede gitaartje bewijst wel dat de vorm van deze gitaar een winnaar is.
Als ik 'm naast Gretsch, Gibson en Fender hou, dan denk ik dat ze allemaal even sterk zijn qua vorm.
M.a.w. ik hoop dat er hier nog meer van komen.... Daar zou ik wel twee jaartjes voor willen sparen....
Net Jennifer Batten in de Boerderij geboekt. Haar heb ik mijn enige gitaar gegeven waar ik ooit aan gewerkt heb (een Tele. Groen, gouden hardware en in en over het transparante groen een blanke lak met goudspiegeling. Een Tele helemaal "over the hill"). (hout bij Jack Zwier gekocht, professioneel laten spuiten, opgebouwd met GOTOH hardware en originele Fender elementen).
Ga haar dan eens vragen hoe het er mee staat.
Cheers,
Frans
Ik ben er al vanaf! Zou idd zonde zijn van al het werk! en om nou een gitaar te maken alleen als snoepgoed.... neee! :stop:
koud!!! brrrr... heeft dat geen effect op het hout? krom trekken bij opwarming of breken door krimpen/uitzetten? Het hoeft gelukkig niet maar de hals zit er al aan... en zo'n grote vriezer heb ik niet!
niet meer nodig. Bedankt voor de tips in elk geval! :ok:
Ik heb Espen.de gemaild en gevraagd of hun hout nog behandelt wordt. Het hout wordt kunstmatig gedroogd en de temperatuur loopt daarbij dermate hoog op dat al het leven dat in het hout zit, het loodje legt! Dus geen paniek! Jurgen garandeerde me dat de sporen slechts nog overblijfselen zijn..
Nou, ik moet nu wel toegeven dat mijn ego behoorlijk gestreeld is door je opmerking! Alhoewel mijn ontwerp waarschijnlijk nooit zo " mainstream" zal worden als de genoemde merken... maar toch, het is een dikke veer! dank je wel!
En ja, er zijn er al meer, 3 stuks om precies te zijn.. en ze zijn bijna allemaal klaar op wat kleine dingen na, en de toetsen nog lijmen... Ik wacht voornamelijk op een beetje warmer weer om te gaan spuiten...
Verder heb ik de inlay op de kop gedaan. Miran wilde graag een inlay van het zelfde materiaal als wat ik op de volume en tone knop gebruikt heb.... perloid plectrums... is wel erg dun dus ik hoop dat het er een beetje goed uit gaat zien...
http://img.photobucket.com/albums/v1...aftekening.jpghttp://img.photobucket.com/albums/v1...inlayklaar.jpg
Morgen als de epoxy droog is even schuren... Ik heb maar heel ondiep gefreesd, zou eigenlijk geen schuurwerk aan te pas hoeven komen behalve voor de epoxy dan... zullen het zien..
In het laatste half uurtje vandaag nog even de achterkant van miran haar gitaar gestaind... er zal nog de nodige grainfiller aan te pas komen maar ach... het houdt je van de straat!
http://img.photobucket.com/albums/v1...c/stained2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v1...ic/stained.jpg
Ik hoop dat ik morgen de tijd kan vinden om naar mijn hokje te gaan. Donderdag lukt ook al niet vanwegen een klus....
zal pas weer vrijdag worden eer er nieuwe updates te melden zijn..
tot dan
gr
@je
Inderdaad een hele aparte vorm maar begint wel steeds meer te groeien :)
Ik vind de body erg geslaagd en dan vooral met spalted maple. Erg toffe houtsoort!
Ik vind alleen de headstock te groot/grof in verhouding met de body. Het lijkt net alsof het niet vloeiend overloopt in het algehele design.
tja, net als de slagplaat is ook de vorm/ontwerp van de kop geheel naar mijn smaak. en daar over valt niet te twisten... ;)
je bent natuurlijk vrij om je mening te geven..
gr
@je
Ok, het is wat later geworden dan vrijdag maar hier is dan weer update..
De spalted versie heb ik in de epoxy gezet. Ik had me een beetje verkeken op de hardheid van dat spalted maple. Dat heeft harde gedeeltes maar ook HELE zachte, en daar ging mijn schuurmachientje een beetje te hard in.. met als gevolg een diepe geul boven op de body! die heb ik na een proefstukje volgegoten met epoxy. Vandaag alles een beetje glas geschuurd en het is redelijk goed gelukt. Je voelt nog wel wat hoogte verschil maar het is meer zo erg. Je ziet het in elk geval niet meer. Daarna heb ik de hele body nog een keer gedaan omdat dat de top verre van glad was. Ik hoop dat het nu het gewenste resultaat heeft.
De kleur is nu iets donkerder geworden, en dat misstaat zeker niet!
Oh ja, de kop ook maar in de epoxy gezet.
Veel meer heb ik niet kunnen doen aan deze gitaar maar wel aan de groene.
De toets is nu eindelijk gelijmd. vandaag de zijkanten van de hals en toets nog een beetje bijgewerkt zodat je de binding aan de zijkant van de toets niet meer voelt. Die frezen op de achterkant van de body dienen als tegengewicht... kan het niet gebruiken dat de gitaar van de werkbank pleurt!
Verder kon ik het niet laten om de zij- en achterkant zwart te stainen. Uiteindelijk ga ik hem zwart spuiten maar ik wilde zo graag zien hoe het er uit zou zien... geduld is wat dit soort dingen betreft zeker niet "my middle name".
ik moet de randjes van de binding nog strakker maken maar had geen tijd meer, maar wilde natuurlijk nog wat foto's maken! Op de foto zie je aan de rechterkant een lichte plek in het groen. Ik moest daar een freesfoutje in de binding herstellen en daardoor is de stain een beetje weg. Er komt nog een zwarte burst overheen dus dat zie je straks niet meer.. (gelukkig!)
Ik denk dat ik de eerstvolgende bouwdag de binnenkant maar even zwart ga maken. Het steekt nu zo af... en dan is dat ook maar weer gedaan...
De binding lijkt wit in de foto maar is cream. Net als het zwart dat meer blauw lijkt is toch echt zwart!
Helaas kan ik pas woensdag weer aan de slag. maar goed, geduld is een schone zaak... ( stainen niet btw..)
tot dan
gr
@je
looking good, die combinatie met dat zwart!
is het zwart maken onder het fgat wel nodig, mij zou het niet storen dat je daar hout ziet. op foto's met flash springt het licht erin maar dat is normaal niet het geval.
keep going
Spalted maple is esdoorn met schimmel.
Met name witrot (maar toch zwarte lijnen) Ik hoop dat je een maskertje hebt opgezet, want schimmel houdend hout is niet echt gezond...
De zachte plekken zijn dus aangetast door de schimmel, zolang je instrument droog en niet te warm bewaard is er niets aan de hand.
Maar t ziet er wel geweldig uit, zeker met die epoxy erover :crazyhappy:
s.
Nee, ik zou de binnenkant ook niet zwart maken. Lijkt me onnatuurlijk. Op mijn lopende project (eveneens groen ;)) ga ik dat ook bewust zo doen, juist omdat de houtkleur een beetje complementair is aan het groen.
Het lijkt nu overigens een beetje grijs-blauw aan de binnenkant?
Fantastisch allemaal :ok:
Hoi Stijn,
Ik wist dat het schimmel was. Ik heb er alleen niet bij stil gestaan dat dat niet zo gezond is. Ik ging er denk ik ook van uit dat die schimmel al lang en breed "dood" is....
dus nee, ik had geen kapje voor. ja, zeg het maar... altijd een kapje op tijdens het schuren!!!!
maar met die epoxy komen de kleuren wel heel goed uit inderdaad! bedankt voor je compliment!
gr
@je
dank je!!
er zit nog wat schuurstof op de bodem... vandaar het grijs-blauw... ik heb mijn compressor nog niet in mijn werkplaats staan..
ik denk dat ik hem maar niet zwart maak aan de binnenkant..
en groen is zeker mooi! alleen vind ik de gitaar voor je dochter naturel zoooo mooi... bijna zonde om die groen te maken...
maar goed, dat is wat ze will... dat betekent er nog maar één maken en dan naturel laten!
gr
@je
Kun je daar iets meer over vertellen?Code:De spalted versie heb ik in de epoxy gezet.
Epoxy heeft toch geen rek? Als dan de guitar krimpt of uitzet (want het blijft hout) gaat de epoxy dan niet barsten?
Ga je over de epoxy nog lakken?
Verder: Keep up the good work!
Ik volg deze thread als een verslaafde want ik vind het in een woord: Fantastisch!
Grtz
Gerard
Hoi Gerard,
Ik gebruik de epoxy als grain filler. Dit is mijn eerste keer dat ik het zo doe. Het spalted maple was vrij zacht en er zaten veel kleine putjes in. Ik had dit filmpje gezien op youtube http://www.youtube.com/watch?v=YYHxMg7n9cI
en ook hierop het forum wel eens iets over gelezen.
Ik denk dat epoxy op zich wel wat meegeeft. Het is ook niet zo dat er een dikke laag op zit. Alleen om de putjes wat op te vullen. Waarschijnlijk moet er nog een 3e laag over om eventuele plekken te vullen als je er door heen bent gegaan met schuren.
Na die 3e laag zou je weinig tot geen schuurwerk meer hoeven te doen. Ik ben heel benieuwd hoe het uitpakt.
en ja, er komt nog een laklaag overheen!
Heel erg bedankt voor je compliment!
Er komt van de week ongetwijfeld nog een update ( of 2, 3)
Gr
@je
ps. er zijn nog een deel 2 en 3 van dat filmpje...
succes!
Te gekke ontwerpen hoor, mooi eigen smoeltje hebben die bodies, goede kleuren ook.
Persoonlijk vind ik de slagplaat op de groene echt niet kunnen en vind 'm te hard in verhouding tot de mooie rondingen van de body en het klankgat. Je haalt naar mijn mening alle aandacht daarvan weg met een goudkleurige...werpster. De open structuur van de slagplaat vind ik wel goed gevonden, maar zou er zeker wat lijnen uit het gat in laten terugkomen.
Verder te gek allemaal.
Bedankt voor je lovende woorden. En ja, die slagplaat heeft al tot behoorlijk wat discussie geleid Ik wilde in elk geval niet teveel van het hout afdekken door een dichte plaat. en ik wilde iets met de vorm van de kop doen. dus terug laten komen. ach, weet je, smaak is natuurlijk iets heel persoonlijks dus daar kunnen we uren over discuzeuren maar dat doen we maar niet...
maar nogmaals dank!
gr
@je
Daar heb je absoluut gelijk in hoor, en voila, ik zou willen dat ik jouw bouwtalent had. Ik ben al een gelukkig mens als ik een diepvriesmaaltijd open kan krijgen zonder in mijn rug te solderen.
Hulde voor je bouwkwaliteiten!
Maareh.....klinkt ie ook? hehehe