Nou, Gibson heeft wel al eerder een poging gedaan ;)
http://i.ebayimg.com/00/s/MzMyWDUwMA...GV!~~48_80.JPG
http://www.sevenstring.org/threads/g...ontent.237849/
Printable View
Nou, Gibson heeft wel al eerder een poging gedaan ;)
http://i.ebayimg.com/00/s/MzMyWDUwMA...GV!~~48_80.JPG
http://www.sevenstring.org/threads/g...ontent.237849/
Deze al gezien?
http://s3.amazonaws.com/images.gibso...HES_FAMILY.jpg
:eek: M'n ouwe Studio winered/gold gaat er steeds beter uitzien.
Sinds ze door hun onverwoestbare geloof in de Amsterdamse magie uitkijken over het IJ, is er nog niet veel memorabels bij de koffie automaat vandaan gekomen. Dat is natuurlijk omdat er tussen de onderlaag (waar de ideeën vandaan komen) en het management, die het beste met de aandeelhouders voorhebben maar verder geen idee, er dikke lagen global juristen en accountants zitten. Zo’n goed idee wordt gefilterd, door lagen van mitsdien en alsdan gehaald en wat er dan over is komt bij het management.
En het management declareert voortvarend, maar heebben geen oren of kunnen geen gitaarspelen. Maar lunchen kunne ze verdraaid goed.
Dus wat deze gitaren nog kunnenredden is een kristal heldere klank en een goede mechanische dingest. Zoals zuiver blijven, niet aanlopen, kwalitatief spullen van tenminste Wilkinson kwaliteit en
Taddaaaaaaa:
EEN FATSOENLIJKE EINDCONTROLE.
sorry dat ik effe schreeuwde. Anders horen hunnie het niet aan het andere kant van het IJ.
Kortom, ik schrijf het niet bij voorbaat af, maar ik laat mij graag door mijn oren overtuigen.
Personal note to the management:
Is er misschien een beetje marktonderzoek gedaan? Weet u echt zeker dat wij hierop zitten te wachten? Heeft een stagiair een Rietveld proberen te doen?
Is die klote kleur er makkelijk af te schuren zonder de hele gitaar loss te maken?
En dan ga (Apple Mafia ging er gaap van maken - die wisten het goed te formuleren!!) ik er van uit dat bouwkwaliteit en klank het schuren de moeite waard maken.......!
Overtuigt umij maar. Of uitroepteken desnoods.
Vriendelijke groet, Gus
Nou, nog maar eentje dan? Gibson Les Paul Custom Ice Flame, $8.199,-.
http://s3.amazonaws.com/images.gibso...IN_HERO_01.jpg
Deze staat al in de grondverf, Gus.
Die is voor wanneer je een Les Paul mee wil nemen op een expeditie in Siberie. :D
Ik vind het juist geweldig dat ze toch iedere keer weer met nieuwe finishes komen. Het schijnt ook de nieuwe trend te zijn hè? De relics lijken plaats te maken voor aparte kleuren en 'paint jobs'. Leuk toch? Het bedrijf blijft een beleid voeren die ze naar de afgrond drijft, maar dat heeft niets te maken met hun kleurenpalet en hun keuze om beproefde modellen in een nieuw jasje te gieten met SC schakelingen en meer van die dingen. Ik juich dat zelfs toe.
Ze maken nog steeds de bekende shit en dat doen ze in verschillende prijsklassen. Allemaal goed.
Wat zeker NIET goed is, is de vaak belabberde kwaliteit (vooral bij hun solid body electrics). Dat mag natuurlijk niet. Wat ook niet goed is is de manier waarop het personeel behandeld wordt. Als je kijkt bij Martin & Co, of nog beter, bij Aristides, dan zie je dat mensen trots zijn op wat ze doen. Toch belangrijk, dunkt mij. :)
Als je gevoelig bent voor sentiment, ja dan is het een ramp. Wil je gewoon goeie gitaren hebben, lijkt het me een uitstekende zet!
Tja, de schuld afschuiven op de veranderende markt is een klassieker in mismanagement. Er zijn de laatste tien jaar ook nieuwe, interessante, innoverende en goed geprijsde gitaarbouwers bijgekomen met een goede kwaliteit (al weet ik niet of die in de zwarte cijfers presteren). Simpel gezegd wil Gibson op dit moment 'Top Dollar' voor kwalitatief matige producten. Dat is op geen enkele manier recht te praten.
En de nieuwe modellen. Hate them or love them, maar als je iets nieuws wilt introduceren dan moet het mijn inziens een aantrekkelijke prijs hebben of zo drastisch anders zijn dat het de 4k rechtvaardigt. Persoonlijk vind ik het design van de Modern V best vet. Heel toepasselijk voor spacerock en hairmetal, maar die prijs....
Ach, het is ook makkelijk praten vanachter m'n toetsenbord.
de moderne of doom http://www.gibson.com/Products/Elect...e-of-Doom.aspx
vind ik leuker en kost minder dan de Modern V.. ik ga niet in details treden maar los van de ridicule prijs vind ik de Modern V op en aantal aspecten een uitglijer... en dan ben ik nota bene sedert de mid seventies een verklaarde liefhebber van Flying V's....
Het zou ze goed doen de QC van PRS over te nemen. Geen instrument de deur uit zonder dat het 100% is. Direct uit de koffer zo het podium op kunnen. Ieder instrument zuiver en perfect spelend afleveren. Daar moeten de klanten voor naar een dealer komen. Alle andere zaken zijn overbodig.....
Als je weet hoeveel materiaalkosten er in zo’n instrument zitten dan mag je er iets voor terug verwachten. Toch?
Artikel in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/economie/l...liet~a4572942/
Je kunt de QC wel aanpakken, maar als het probleem al bij de productie begint, heb je alleen een hoop afkeur en komt er niet veel de fabriek meer uitrollen. Lijkt er bij Gibson op dat er simpelweg flink de bezem door moet. Je kunt je niet opwerpen als het paradepaardje in gitaarland, maar aan de basis schort het al aan alle kanten. Als Gibson niet heel gauw weer dichter bij zichzelf komt als bedrijf, is het, vrees ik, heel gauw afgelopen. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat een iconisch bedrijf als Gibson niet daarvoor goeie investeerders kan vinden. Maar wellicht is het al te laat en is er al te veel schade aan dit bedrijf. En zolang Gibson het in alles zoekt, behalve 's simpelweg de bezem door de organisatie, is het sowieso snel afgelopen. Daar ben ik heel erg van overtuigd. Gibson hoeft zich niet op te werpen als enorm innovatief bedrijf, daar ligt hun kracht niet. De markt voor Gibson wil simpelweg bijv. een top of the bill Les Paul. Geen gatenkaas, kamertjes met gebakken lucht en toetsen van geperst hout, wat men doorgaans associeert met goedkoopte. Daarmee hebben ze ook in een klap een gat in de markt gecreëerd voor andere bouwers, die modellen aanbieden zoals ze ooit gebouwd werden en waardoor Gibson iconisch werd. Ze hebben heel erg hun eigen graf gegraven en steken er nog hun kop in ook.
Niks fout met chambered bodies en richlite toetsen, integendeel. door schaarste van licht en ecologisch verantwoord hout wordt dit een noodzaak. Voor de gibson police (een kleine minderheid die wel hard kan roepen) kunnen ze daarnaast een period correcte ri lijn aanhouden.
Het is net dat wat ik zou doen: de gitaar niet uiterlijk gaan "upgraden" met allerlei fancy gimmicks of startreck flying V's maar inzetten op de oude ontwerpen en die qua materiaal en bouwtechniek/afwerking upgraden en dan klantenovertuigen van iets wat volstrekt logisch is: met nieuwe materialen, inzichten en bouwtechnieken is het mogelijk betere gitaren te bouwen dan 50 jaar geleden.
absoluut niet maar als je enige reden "weightrelief" is kom je al heel snel weer in de disco over houtsoorten ect terechtCitaat:
Niks fout met chambered bodies
Gibson laat zien door, willekeurig wat te beitelen of boren in een body dat ze ook maar wat aankloten imo
En de aankoop van krk leek me ook al niet zo slim
maja wie ben ik ?
Ik ben het met je eens en ik snap ook jouw visie als gitaarbouwer er op. Maar het is niet wat Gibson zo iconisch heeft gemaakt. Het is ook niet mijn kijk op de bouw van Gibson. Ik ben sowieso al niet de doelgroep voor Gibson. Niet merkvast cq merkgeil en ook mijn beurs maakt dat ik niet tot de doelgroep behoor. Wat is nou bijv. een iconische gitaar, de holy grail? Da's niet heel moeilijk, da's een '59 Les Paul Standard. Die waren niet gechamberd, hadden geen gaten en geen toetsen met geperst hout. Ook mensen met een kleinere beurs, ook niet de categorie custom shop noch reissue, die willen ook een beetje van die magie. Laten we zeggen dat de prijs voor die doelgroep zo ergens tussen de 1500 en 2000 eurie zit. Binding, fatsoenlijke hardware en zo, gewoon wat je wel minimaal mag verwachten in die prijsklasse. Dan val je bij Gibson al in niemandsland. Beetje duurder dan? De meeste gitaristen die voor een gemiddelde Les Paul Standard gaan verwachten dan al, in ieder geval van Gibson, een fatsoenlijk massieve plank, geen geperst hout, want wordt geassocieerd met goedkoop, maar vooral een gitaar die minimaal boven de categorie onder deze prijsklasse uitspringt qua niveau. En daar laat Gibson de steken vallen, maar is economisch gezien misschien wel de grootste doelgroep die ze gewoon mislopen. En daar zijn de Tokai's, Maybachs en weet ik het wat handig op ingestapt. Met als gevolg dat Gibson niet meer perse wordt gezien als exclusief en er nogal wordt getwijfeld aan de prijs/kwaliteitsverhouding. Daar heeft Gibson wat mij betreft de boot gemist. Die markt is nu voor vele andere, kleinere merken. Als ze die markt terug willen, wat met de naam Gibson alleen al best te doen is, zullen ze toch echt bij de basis moeten beginnen en dat begint toch al echt bij de productie. Gibson heeft de laatste jaren mijns inziens nogal ingezet op innovativiteit, maar daar ligt markttechnisch gezien hun kracht helemaal niet.
Een 59 bouwen met dezelfde specs kan gewoon niet meer: het vederlichte mahonie dat er vroeger was is nu gewoon heel schaars, brazilian rwood mag niet meer enz... Wil je nu grote aantallen goede 59'ers bouwen, moet je het anders doen. Ze moeten gewoon beter hun huiswerk doen. 70 jaar geleden zat letterlijk niemand te wachten op de eerste Les Paul, de eerste telecaster, de eerste strat... Dingen op dezelfde manier blijven doen omdat nieuwe dingen niet aanslaan is een zwaktebod. Altijd maar luisteren naar de consument ook. Totaal niet luisteren naar de consument is dat natuurlijk ook. Huiswerk dus.
Doet me een beetje denken aan Bill Lawrence, die heeft vele misslagen gemaakt met allerlei productnamen en verkeerde zaken partners, maar waar hij wel goed in was was de wetenschap rond pickups en waaruit ze gemaakt werden.
kon hij niet aan bepaald magneetmateriaal komen, wist hij precies wat en waar hij andere zaken aanpassen moest om toch hetzelfde resultaat te krijgen.
(ligt misschien met pickups wel makkelijker dan met gitaren, maar toch)
die kennis/wetenschap is blijkbaar niet (meer) aanwezig bij Gibson, want waarom zou je niet met andere materialen eenzelfde geluid kunnen maken?
daar ligt de basis van echt vakmanschap, en dan is het aan de marketing om te laten zien en horen dat het wel kan.
Het probleem is niet dat 'ze' geen LP meer KUNNEN maken die klinkt en voelt als een plank uit de fifties maar dat ze er niet 1 kunnen maken die betaalbaar is OF de specs heeft die kloppen. Brazilian RW zou je moeten vervangen voor iets soortgelijks; wenge of pau ferro (liefst wenge, komt tonaal het meest in de buurt). Het maple, nou, das op zich nog prima. Het mahonie; dat is een kreng, want welke houtsoort heeft het gewicht plus de juiste looks dat de juiste tone oplevert? Ik zou dan uitkomen bij bepaalde korina's. Maar dan heb je niet de specsheet die men wil: korina body ipv mahonie. Pau ferro of wenge ipv rosewood. Tja.
En voor de helderheid; Gibson's financiele issues komen niet door hun gitaren maar door overexpenditure door hun wil van diversificatie.
Eerlijk gezegd denk ik dat het gros van de Gibson kopers het allemaal niet zoveel uitmaakt, zolang die naam maar op de headstock staat en het verhaaltje klopt..... dus bijv. het donkere hout dat je gebruikt moet je wel mahonie noemen (ook al is het dat niet).
Vwb Gibson's financiële problemen ben je nu de 3e hier die dit uitlegt, maar het maakt niet uit, iedereen ziet Gibson als een gitarenfabrikant waar van alles mee mis is. ;)
Ik ben blij dat we zo'n alwetend persoon in ons midden hebben. Maar Gibson IS voor het grootste gedeelte een gitarenfabrikant waar van alles mis mee is. Maar ik begrijp uit jouw woorden dat het voornamelijk de andere takken van Gibson, of het aantal takken wat ze onder zich hebben genomen het grote financiële probleem met zich mee heeft gebracht? Ik kan daar ten dele inkomen, ware dat de gitarentak toch echt verreweg hun grootste divisie is. Verbeter me als ik er naast zit.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik;
Gibson Brands, Inc. – makers of the iconic Gibson guitars played by Slash among many others – is “running out of time” to resolve serious debt issues that could shut it down, a finance expert said.The company, which has annual revenues of more than $1 billion, has to deal with upcoming repayments totaling $375 million, with a further $145 million due if the first amount is not serviced by July 23.
Commentators noted the chances of refinancing in time looked “slim,” the Nashville Post reported. CFO Bill Lawrence recently left the company after less than a year in the position, and the options facing owner and CEO Henry Juszkiewicz looked “likely to sideline” him. A deal with equity firm GSO Capital Partners, which brought in an emergency $130 million loan last year, had left some holders of the $375 million bonds worried about the security of their investment and made worse by a “lack of clarity” from Gibson.
Juszkiewicz had three realistic options, one expert said: He could renegotiate the bonds for new ones, which might turn out to be too expensive; he could hand over some of his own equity to cover the amounts; or he could commence bankruptcy proceedings. “This year is crucial and they are running out of time – rapidly,” said Kevin Cassidy of Moody’s Investors Service. “And if this ends in bankruptcy, [Juszkiewicz] will give up the entire company.”
Gibson’s problems are thought to have arisen mainly through their electronics operations, which have seen a sales slump in recent years. The firm made a $16.6 million payment to bondholders last week after selling a warehouse for $6.4 million, while another building should raise $11 million when it is sold. A regular financial report is due by next week. “Some type of restructuring will be necessary,” Cassidy said. “The core business is a very stable business and a sustainable one. But you have a balance sheet problem and an operational problem.”
Het gekke is, en dat is niet gunstig voor Gibson, dat mensen zich dit niet afvragen bij bijvoorbeeld Maybach (en dan hebben we het over gitaren met een benaming waar men '58 of '59 achter zet). Blijkbaar is men dan toch minder kritisch.
Sterker nog, er zijn zelfs veel verhalen rondgegaan dat Maybachs een long neck tenon hebben....niet dus.
Oke. En in het geval er wat subdivisies niet goed zouden uitpakken, wat kan, zouden ze dan niet heel erg gauw divisies afstoten denk je? Want dat is wat multinationals in een oogwenk doen hoor. Ik heb het helaas aan den lijve ondervonden. Aandeelhouders gaan stuiteren en het is zo verkocht. Dat rijmt ook totaal niet met het afstoten van wat gebouwen. Ik wil ook best geloven dat er wat aankopen van andere takken niet goed hebben uitgepakt, maar ik kan me maar slecht voorstellen dat dat niet een probleem is wat in heel korte tijd zo opgelost is door het weer af te stoten. Ik denk toch echt dat het maar deels het probleem is bij Gibson en dat ze dat nu wel over een grens heeft getrokken, maar dat is wat anders dan dan maar te stellen dat het enkel daar aan ligt. Dan zou ik toch willen weten waar je die know-how vandaan hebt, want ik waag toch ook te zeggen dat niemand hier precies weet wat er bij Gibson aan de hand is. Wat je wel veel hoort en leest en wellicht zelf ook al ondervonden hebt, is dat Gibson qua kwaliteit hard achteruit is gegaan. Kan ook een geld kwestie zijn, dat dat ook voelbaar is in de basis, omdat daar wellicht verkeerd uitgepakte bezuinigingen inmiddels z'n uitwerking doet. Maar nogmaals, niemand hier zal precies weten wat er aan de hand is en dan is je jezelf opwerpen als alwetende in deze wat opmerkelijk. Haast wat arrogant. Maar ja, als je er al prat op gaat dat je een grote bek hebt omdat je oorspronkelijk uit Den Haag komt...
Het merk Gibson blijft heus wel bestaan al valt Gibson Brands om. Dan koopt iemand dat merk en dan worden het gewoon MIC gitaren zoals Hagstrom, Recording King etc. Krijgen we een veel betere prijs/kwaliteits verhouding.
Niet structureel, je hebt verdomd goeie Gibsons. Maar ook best veel middelmatige. Ik heb echt al dooie planken meegemaakt, waarin ik niet het heilige van Gibson uit kon halen. Ook de afwerking vind ik vaak matig. Persoonlijk vind ik bij een 3000 + eurie plank dat je er bijna blind op moet kunnen vertrouwen dat ie minimaal goed is afgewerkt en toch wel boven de middelmaat mag uitsteken. Ik vind dat er betere alternatieven zijn voor minder. Maar dan staat er geen Gibson op de kop, dat niet.
Dat is van alle jaren volgens mij. Tijdje terug nog een les paul custom uit ik meen 1978 in mijn handen gehad. Wat een natte scheet was dat zeg.
Toch was die vrij snel verkocht, terwijl ik gitaren die ik goed vind aan de straatstenen niet kwijt zou raken via MP, dus wellicht houd ik van slechte gitaren.
Het heilige van Gibson heb ik ook nog niet ontdekt. Zal wel met de jaren een aanname zijn geworden, omdat Gibson nou eenmaal wel iconisch is. Op die manier heb ik ooit ook een Gibson gekocht, eigenlijk voor te veel. Zeker geen slechte gitaar, ik heb 'm ook nog steeds. Maar ik heb gitaren die en goedkoper waren en veel beter. Een dooie plank, da's een goeie... Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet goed verder kan uitdrukken dan een gitaar met voor mij een niet erg levendig geluid. Sustain, resonantie? Zal ook voor iedereen verschillend zijn.:)