Dan is het bij deze onomstotelijk bewezen en moeten we deze nieuwe evangelie verspreiden over de hele.wereld opdat er geen boom meer sneuvelt voor onze hobby.
Wee ons wee ons wat waren we blind al die tijd.:(
:stop:
Printable View
Dan is het bij deze onomstotelijk bewezen en moeten we deze nieuwe evangelie verspreiden over de hele.wereld opdat er geen boom meer sneuvelt voor onze hobby.
Wee ons wee ons wat waren we blind al die tijd.:(
:stop:
Iedereen aan de Sonex. :cheerup:
mdf is dus de oplossing!
lekker goedkoop en gemakkelijk te bewerken.
alleen jammer dat een mdf gitaar amper sustain heeft.
de grootste invloed van het geluid van de gitaar is de kwaliteit van je gehoor (en wat je nog hoort) en wat je qua geluid/tone het ultieme geluid vind.
ik speel alleen via een gnx via mijn hoofdtelefoon.
het wordt een hele andere ervaring als iemand mijn gitaar gebruikt over een echte buizenversterker.
jouw ideale plaatje is dus de samenstelling van alle zaken vanaf je oren, via je vingers tot aan de luidspreker(s) en alles wat daar tussen zit.
een mooie hobby die ons van de straat houd toch? ;-)
o ja, niet elk stukje mahonie, esdoorn etc klinkt hetzelfde, niet eens van de zelfde boom.
daarom is het ook zo leuk als je eens een goedkopere gitaar te pakken krijgt die net wat beter klinkt als die dure versie ondanks dat ze 'hetzelfde hout' als bron hebben
Cool ding inderdaad, maar een matige redenering. In mijn ervaring is het toch al zo dat de hals bepalender is dan de body. En een hals humbucker en een stuk staal als minibody en dan een warm geluid, ja duh...
inderdaad, warm is zo ongeveer elke gitaar op het neck element.
de brug, die is denk ik het meest bepalend.
die doet altijd mee aan de sound, waar je ook bent op de hals.
D'r zijn er meer die basswood wel een lekker geluid vinden hebben.
aseptiem, je moet me dan toch eens uitleggen waarom bijvoorbeeld een SH5 anders klinkt in een les paul dan in een strat :stop:
Het is echt heel simpel hoor, onversterkt zal een mahony body echt ander klinken dan een basswood body en ga zo maar door.
ook wanneer de constructie anders is, neem 2 tele's 1 in ash en 1 in mahony. het klinkt gewoon echt anders
Headstock maakt heel veel uit. Subtiel, maar het doet wel wat met je tone. Net als de lak. De laksoort is minder van belang dan de dikte.
Over dat gekke minigitaartje. Het is pas een test als je die plaat staal vervangt voor ook een plank elzen, mahonie en Essen en dan zegt wat de verschillen zijn. Dit is schieten met losse flodders.
Als gitaren niet van hout waren, hadden we ze niet stukken kunnen slaan of in brand kunnen steken. Hout is dan ook van wezenlijk belang, zonder hout geen Rock n Roll!
valt mee.. ik heb een gitaar met 3 tot 5 lagen stickers.. valt reuze mee
Wat een stelletje houten klazen hier op het forum.... Ik ga een andere hobby zoeken!!! Ballen!! :dontgeti:
ik heb ooit in een dolle bui een gitaar in jeansstof laten bekleden..
en dat was niet alleen mooi, het opgestikte plectrumzakje kwam ook goed van pas! :)
Maar ik heb het er snel weer afgehaald...de klank was weg.
Hoezo?... Het HOUT eronder was toch goed en duur en oud en zeldzaam en uit een tropisch oord en mooi getekend en.....
http://www.fourpeaksguitars.com/wp-c...%20jeans_2.jpg
De zogenaamde cottonsound
Ja, dat was wel goed (niet tropisch, maar wel bookmatched tweedelig elzen..) maar het werd gedempt door spijkerbroek ( zoals een scheet! )
de akoestische klank was weg en daarmee ook de elektrische..
Een jaar later liet ik de gitaar overspuiten, dat heeft m ook geen goed gedaan..
( al ziet ie er sindsdien wel mooi uit, ongebruikt hangend in de slaapkamer...)
Mensen die zeggen dat het alleen om je pickups gaat omdat die de trilling van de snaren overbrengen moeten eens na gaan denken..
Wat beinvloed die trillingen? De rest van je gitaar, en zelfs hoe je hem vasthoud. Zoals gezegd, anders zou het niet uitmaken welke gitaar je hebt, als je maar dezelfde pickup erin gooit.
Het verklaart ook niet waarom je gitaar zonder versterker anders zou klinken.
En zo komen we bij het meest belangrijke element van je geluid: De versterker. Je gitaar bepaald de basis, maar met je versterker kan je bepalen welke delen je naar voren laat komen.
Je houtsoort bepaald wel degelijk je geluid, samen met alle andere dingen op je gitaar en je versterker.
Waar ik het wel mee eens ben is dat hout wat in slechte gitaren gebruikt wordt niet per se slecht klinkt.
Deze houtsoorten worden niet gekozen omdat ze slecht klinken, maar omdat het goedkoop hout is, want de productie moet zo goedkoop mogelijk zijn.
Wat deze gitaren slecht maakt is de goedkope productiemethode, waardoor alles net niet lekker past of net niet klopt.
Ik heb net een gitaar klaar van vurenhout en hardboard met een hals van meranti uit de bouwmarkt. Die heb ik gemaakt om te kijken of het nou echt kut zou klinken. Dat ding klinkt tot mijn grote verbazing goed, omdat hij degelijk gebouwd is en in een geweldige versterker gaat.
Mijn scheetjes klinken altijd te gek door mn jeans.. hoewel het wel uitmaakt of je een dure Levi's of Replay jeans draag.. In een C&A spijkerbroek klinkt dat ook nergens naar.. het moet wel een dure broek zijn natuurlijk! Naakt is het altijd met een rauw knetterend randje.. Ieder nadeel heeft zo zn voordeel denk ik dan maar.. of onder de douche.. die zijn het mooist.. eh.. sorry.. ik dwaal af..
Maar eh.. Ik was cynisch jongens.. Overigens wel jammer dat ie nu aan de muur hangt.. (schuren?)
Niks mis met basswood (linde), het is wat minder helder dan bijv elzen of essen en is wat gevoeliger voor butsen/deuken ook ziet het er niet uit als je een transparante finish wilt. Maar als je op zoek bent naar een wat warmere sound met meer mids>>> linde. Wil je nog wat warmers>>Mahonie
Van die 2 prs vergelijking geloof ik wel van dat er een duidelijk verschil is tussen de 2 maar dit hoeft niet door de houtsoort te komen. Ik heb 2 Musicmans Axis gitaren op specificaties exact hetzelfde maar in klank klinkt de ene veel feller en helderder dan de andere die heel donker klinkt. Diezelfde ervaring heb ik ook al met andere eerdere gitaren gehad waarbij ik 2 dezelfde dacht te hebben maar waar er wel degelijk een klankverschil in zat. Ook elk stuk hout binnen een houtsoort is gewoon anders en klinkt anders.
Houtsoort maakt wel verschil maar het gaat inderdaad om hooguit 20% verschil waarbij je ook nog moet bedenken dat je vaak met pickups weer rechttrekt wat het hout eventueel tekort komt. IN een donkere gitaar zet je fellere pickups, je stelt je amp met meer treble in etc etc. Dan is het verschil uiteindelijk niet erg groot meer al helemaal niet als je er een bak effecten overheen gooit.