Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 8 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 71
    Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Helter Skelter
    Het zal misschien al gezegd zijn maar naar mate je meer gain gebruikt zal het belang van het hout, constructie etc. op het uiteindelijke geluid afnemen. Highgainers kunnen m.i. beter prioriteit geven aan een high-end amp en PU's dan aan high-end gitaar. Met clean en low-gain hoor je het verschil daarentegen echt wel, laat daar geen misverstand over bestaan
    AMEN!

Inderdaad, je moet een gitaar gewoon clean in je versterker prikken en het onbewerkte geluid horen.

Senior Member

Standaard

Alhoewel de strekking van dat verhaal wellicht zal kloppen... heb ik een andere mening.

Ik, als part-time-high-gainer zijnde , ben toch ook wel kieskeurig geworden qua sound en dus hout, constructie etc. Het geluid wordt namelijk wel gemaskeerd door een laag gain maar ook sommige essentiële verschillen worden benadrukt. Een slechte constructie blijft dan gewoon ruk, of zelfs juist nog erger klinken.

Maar wil je het natuurlijke geluid van de gitaar kunnen beoordelen, doe je dat uiteraard clean.
    DA - doet je goed!

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

en als mostert na de maaltijd, Vai's Evo is van elzen gemaakt en Satriani heeft ook een mahonie versie van zijn JS, beide modellen zouden overbodig zijn geweest als beide gitaristen het verschil niet herkenden tussen basswood en ander hout

ik wissel regelmatig de nekken van mijn gitaren en iedere pickup die ik heb heeft minimaal in 2 gitaren gezeten, dit doe ik om de meest optimale combinatie van body, nek en electronica te vinden en ik heb gemerkt dat zelfs EMG's nog anders klinken wanneer ik ze bijvoorbeeld in ash of mahonie zet. Soms is het verschil minimaal maar het is er wel
    life sucks and then you die

Moderator

Music

Mag ik dit topic scharen in de rij: "Een Fender is beter dan een Ibanez" en "Een Les Paul is door de constructie veel beter dan een Stratocaster" ?
    Hier kun je uren overdoorlullen, maar het blijven meningen....
    Meningen over houtsoorten, pickups, amps, speakers, instrumentkabels en buffers zijn gebaseerd op ervaringen. Als je een beetje kritisch leest pik je er zó uit wie meer ervaring heeft dan de ander

Het uitwisselen van ervaringen heeft naar mijn idee altijd meer zin op een forum dan het uitwisselen van meningen. Maar dat terzijde.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Underdog
    Eum... ik speel altijd ZONDER versterker als ik een gitaar kopen.
    Ik denk dat niet iedereen mij begrijpt. Ik wil niet zeggen dat iedere gitaar met dezelfde pickups, snaren, brug,... identiek klinkt. Hout heeft weldegelijk een invloed. Maar dit betekent niet dat een gitaar van "slecht" hout niet mooi kan klinken met goeie pickups. Snaren, brug, kam, pickups, versterker en effecten hebben samen veel meer invloed op de klank dan het hout.
    Volgens mij heeft elk onderdeel van je sound, elke factor op een ándere manier invloed op je sound.

Als een gitaar van nature weinig bas in zich heeft en je zet er elementen in die meer bas geven, klinkt dat altijd anders dan een gitaar die van zichzelf veel bas heeft met elementen die juist meer hoog doorlaten.
    Het is aan de gitarist/eigenaar/individu om te bepalen wat hij of zij de belangrijkste factor vindt.

Desalniettemin is en blijft het geweldig om dit soort nutteloze discussies te lezen

Senior Member

Standaard

Er is nogal wat dat je geluid kan beïnvloeden:

- soort hout van de body
    - maple top of niet
    - constructie van de nek
    - soort hout van de nek
    - soort hout van de toets
    - soort brug
    - soort lak dat is gebruikt
    - topkam
    - headstock (tilted, reverse etc)
    - elementen
    - soort schakeling
    - potmeters
    - snaren
    - spacing van de elementen (22 of 24 fretter)
    - vintage decal of niet
    - eventuele stickers
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe
    Die Anders.. de Machiavelli van GN
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bassbitch Bekijk bericht
    Naar de schuilkelders! Anders is on the loose!

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

stickers weet ik niet zeker, daar heb ik niet zo'n ervaring mee, naar ik heb gemerkt dan een charvel logo met de 3 om 3 kop veel beter klinkt dan de versie met de 6 op een rij
    Laatst gewijzigd door fred dons; 21 augustus 2006 om 14:01
    life sucks and then you die

vinni
    Guest

Standaard

Dan heb je het alleen over zaken die nog enigzins meetbaar/hoorbaar zijn.

Maar wat te denken....
    "Een dure gitaar is beter dan een goedkope gitaar"
    "Held X speelt op die-en-die gitaar.....dus is het een goeie gitaar"
    "Vintage is altijd beter dan nieuw"
    "Er bestaan maar twee echte gitaarmerken....."
    "Dit hout is minstend 100 jaar oud....dus beter"

En wat heeft deze discussie nu opgeleverd?
    P'cies....iedereen blijft bij zn standpunt.

Nou....dat was dan weer mijn Off Topic bijdrage.

Groet,
    Vinni

Senior Member

Standaard

Ik weet niet of dit zon nutteloos topic is, volgens mij kan je er toech veel van oppikken. Toen ik een paar jaar geleden begon ging ik alleen maar op de looks af. Als ik toen al wat meer had geweten had ik meer gelet op het soort gitaar en de onderdelen ervan. Maargoed, uiteindelijk was ik toch tevreden en nu ook met mijn (basswood, ja ja) RG (fantastisch geluid heeft die plank) Soms ben ik echter wat meer in the mood voor een wat warmere sound, en daardoor ben ik nu mijn GSA aan het upgraden. En hoewel het 'maar' agathis is, vind ik het gitaartje echt een mooi geluidje hebben!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vonk
    Hilarisch, petrucci showt zijn gear: Theyre painted by michael angelo.. eeh.. I don't mean that guitarn00b, i mean the guy that painted Jezus on that ceiling and stuff...
    Ibanez RG 1570 prestige
    Ibanez GSA 60 piëzo
    Ibanez AXS 32 EMG 81/85
    Challenge Jazz Bass

Standaard Gitaar zonder body

Ik geloof dat de body/houtsoort nauwelijks invloed heeft op het geluid van een elektrische gitaar. Want de pickup registreert alleen maar de trillingen van de snaren. Om dit te onderzoeken heb ik een "gitaar" gebouwd bestaande uit een hals en een stalen plaat. Resultaat: een prachtig warm geluid en een goede sustain.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten