Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 71
    Senior Member

Standaard Het ECHTE belang van hout in een elektrische gitaar...

Dat wordt volgens mij overschat. Bij een akoestische gitaar is het hout echt van belang, dat hoor je immers meetrillen met de snaren en dat is wat de klank van je gitaar bepaalt. Een elektrische gitaar wordt versterkt door magnetische elementen die de trillingen van de snaren opvangen. Ze reageren dus op metaal, niet op hout. Een ander soort snaren of een andere brug (als hij van metaal is) hebben dus meer invloed op het geluid dan het hout van de gitaar. Ik zou zeggen dat de klank van een gitaar voor 80 % bepaald wordt door de pickups. De andere 20 % worden bepaald door brug, snaren en hout. Het hout heeft weliswaar invloed op de sustain en zorgt voor minieme nuanceverschillen, maar dit is versterkt meestal niet te horen. Ik vraag mij dan af waarom veel gitaristen zoveel belang hechten aan hout, dat toch niet veel invloed heeft op de klank.
    Nog iets: virtuozen als Vai en Satriani spelen op gitaren gemaakt van basswood. Die hechten dus ook niet veel belang aan de houtsoort.
    Laatst gewijzigd door The Underdog; 21 augustus 2006 om 11:56

Senior Member

Standaard

Hier wil ik toch even op reageren. Hout is wel degelijk van invloed op het geluid. Mijn strat bijvoorbeeld, is een Japanse Fender. Die is gemaakt van basswood. Ik mis de attack, het felle stratgeluid op de dikke snaren. Dat is de oorzaak van de houtsoort, waarschijnlijk. Je hebt wel gelijk, het zijn nuanceverschillen, maar het kan wel het verschil zijn van hoe je door de mix prikt. En het gaat toch om een behoorlijk klankverschil.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Hier wil ik toch even op reageren. Hout is wel degelijk van invloed op het geluid. Mijn strat bijvoorbeeld, is een Japanse Fender. Die is gemaakt van basswood. Ik mis de attack, het felle stratgeluid op de dikke snaren. Dat is de oorzaak van de houtsoort, waarschijnlijk. Je hebt wel gelijk, het zijn nuanceverschillen, maar het kan wel het verschil zijn van hoe je door de mix prikt. En het gaat toch om een behoorlijk klankverschil.
    Dat ligt waarschijnlijk aan de PICKUPS van je strat.

Senior Member

Standaard

Ik denk van niet...
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Underdog
    Een elektrische gitaar wordt versterkt door magnetische elementen die de trillingen van de snaren opvangen.
    Ja, en DOOR WAT wordt het trillingspatroon van die snaren bepaald? Juist, door de resonantie eigenschappen van de rest van de constructie. De HELE gitaar bepaalt hoe snel de volumepiek bereikt wordt, welke snaartrillingen steeds sterker doorkomen en welke eerder uitdoven.

Jouw mening ben ik vaker tegengekomen, en helaas, die is gewoon niet echt goed doordacht.

EDIT: Geloof me, ik heb jarenlang de verschillen tussen een PRS custom 24 en een CE-24 kunnen beoordelen. Met dezelfde electronica en versterker, dezelfde afstelling. Alleen ander hout. En een verschil van dag en nacht in geluid.
    Laatst gewijzigd door piezo; 21 augustus 2006 om 12:05

Senior Member

Standaard

Inderdaad, maar ik vind het wel grappig dat je het post als zijnde een nieuw gevonden waarheid ofzo...

Dat ligt waarschijnlijk aan de PICKUPS van je strat.
    Geniaal.

Nee, er is toch echt wel iets meer van invloed op je geluid. Anders zou iedereen wel rondlopen met een paar plakken karton en snaren.
    DA - doet je goed!

Standaard

Ik speel dus ook op een Jap.strat en dat basswood valt wel goe mee hoor.
    Maaaar...neem een identieke constructie met bvb een ash body en je kan het verschil wel degelijk horen.
    Whether you think you can or think you can't, you are right.
    The blues is the soundtrack to reality...

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Underdog
    Dat wordt volgens mij overschat. Bij een akoestische gitaar is het hout echt van belang, dat hoor je immers meetrillen met de snaren en dat is wat de klank van je gitaar bepaalt. Een elektrische gitaar wordt versterkt door magnetische elementen die de trillingen van de snaren opvangen. Ze reageren dus op metaal, niet op hout. Een ander soort snaren of een andere brug (als hij van metaal is) hebben dus meer invloed op het geluid dan het hout van de gitaar. Ik zou zeggen dat de klank van een gitaar voor 80 % bepaald wordt door de pickups. De andere 20 % worden bepaald door brug, snaren en hout. Het hout heeft weliswaar invloed op de sustain en zorgt voor minieme nuanceverschillen, maar dit is versterkt meestal niet te horen. Ik vraag mij dan af waarom veel gitaristen zoveel belang hechten aan hout, dat toch niet veel invloed heeft op de klank.
    Ha, eindelijk iemand met een nuchtere kijk op het hele hout-verhaal.

waarom mensen waarde hechten aan goed hout? Nou, het moet stabiel zijn, en dat jaren blijven (zeker bij een hals). Het moet mooi zijn (mooie flame maple top of een birdeye hals ziet er gewoon goed uit).

Je wilt gewoon het beste, dus ook het beste hout.

Voor wat betreft de klank bij een electrische gitaar begin ik steeds meer te denken dat het hout de klank bepaald, maar dat doen de elementen, je vingers, de snaren en je versterker veel meer.

Wat je zegt over dat houtsoorten onderling een miniem klankverschil opleveren dat versterkt meestal niet te horen is, is niet waar. Houtsoorten bepalen wel degelijk je klank.

Je merkt het bijvoorbeeld al heel goed als je een strat hebt met een esdoorn toets, en je vervangt de hals voor eentje met een rosewood toets.

Doe het eens, als je de kans hebt, en je hoort het verschil.

Persoonlijk denk ik dat het grootste verschil zit in je manier van spelen. Ik klink op een strat anders dan op een LP, maar je kan nog steeds horen dat ik het ben, en dat geldt denk ik voor bijna iedereen.

Als de klank van hout niets zou uitmaken, waarom zouden de fabrikanten dan nog die mooie houtsoorten gebruiken, en niet gewoon multiplex met fotoflameprint?

Je zou een gitaar ook kunnen gieten uit een kunststof, maar juist doordat ieder stuk hout anders is, heeft iedere gitaar zijn eigen geluid en karakter.

Ik ben het voor een groot deel wel met je eens, behalve met deze zin: "Het hout heeft weliswaar invloed op de sustain en zorgt voor minieme nuanceverschillen, maar dit is versterkt meestal niet te horen. Het hout heeft weliswaar invloed op de sustain en zorgt voor minieme nuanceverschillen, maar dit is versterkt meestal niet te horen. "

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Letsgo21
    Ik speel dus ook op een Jap.strat en dat basswood valt wel goe mee hoor.
    Maaaar...neem een identieke constructie met bvb een ash body en je kan het verschil wel degelijk horen.
    Jawel, het is ook best een fijne en goeie gitaar. Maar met een essen body krijg je toch net even een helderder klank, meer attack, meer de sprankelende stratsound in de lage snaren.
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Ik zei niet dat hout HELEMAAL geen invloed heeft op ht geluid, alleen dat het geluid van een elektrische gitaar voor 80% bepaald wordt door pickups.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten