Volgens mij krijgen ze order van Gibson om er bijvoorbeeld 10.000 te maken en maken ze er vervolgens gewoon 20.000 en de helft verkopen ze dan via eigen kanalen.
Printable View
ik vind het eigenlijk wel een mooi afgewerkte gitaar op de foto's te zien.misschien geen ekte gibson maar toch helemaal niet verkeerd. en als ie ook nog lekker speelt en klinkt :lp:
en als je dan ook nog eens bedenkt dat de helft van dit forum een echte en een nepgibson nog niet eens uit elkaar kan houden of zijn gibson in stukken zaagt of in de brand steekt. waar hebben we het dan nog over :lovelove:
Daarom heb ik ook voor Epiphone gekozen, dat komt voor mij als Gibson maagd het dichtste in de buurt heb ik het idee :P Die gibson komt er ooit nog wel, later, als ik groot ben...
Een Epiphone is in de verste verte geen Gibson hoor, hij lijkt er alleen esthetisch op. Qua speelbaarheid en sound verschillen ze dag en nacht hoor. Zeker de nek is heel anders.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de Epi geen goeie gitaar is in z'n eigen recht. Ik heb zelfs het gevoel dat mijn Epi een hele goeie leadgitaar is, omdat 'ie zo bright en smooth is. Voor Rhythm vind ik 'm dan weer een stuk minder.
Misschien ligt het aan persoonlijke ervaring, maar ik vind zo'n Epi LP dichter bij een Telecaster dan een Les Paul aanleunen.
Ah kijk, nouja daarom zei ik al voor mij, omdat ik nog nooit een Gibson met mijn vettige vingers heb aangeraakt laat staan bespeeld ;)
De Epi van TS is echt.
Wat ik al vaker predikte en waar ik bij blijf, is dat de Koreaanse exemplaren beter zijn dan de huidige chineese.
Deadherring vergelijkt hem met een Tele?, ik weet niet wat voor een Epi Deadherring heeft, maar mijn Koreaanse Epi heeft toch echt een volle humbucker sound en het halsje lijkt toch erg veel op mijn hals van mijn Gibson.
Deze discussie laat wel zien dat de huidige chineese exemplaren te wensen overlaten en eigenlijk de vervalsingen in de hand werken.
Overigens kon ik de echtheid zien aan de inlay in het fretboard welke op de foto van TS parelmoere reflectie geven en de vorm van de headstock klopt ook.
het is een nepiphone, dit kan je zien aan de schroef op de slagplaat, die veel te ver naar buiten staat, de potmeters wijken af, en het custom logo zegmaar dat staat veel te dicht bij de trussrodcover.
vr.gr
Die vergelijking bedoel ik niet dat ie echt zo klinkt, maar dat ie brighter klinkt dan een Gibson LP, niet zo donker en resonant, qua klankkleur is 'ie helemaal verschillend. De nek is ook wel dunner, maar ik heb 'n 50's neck.. fingerboard is ook minder breed op de Epi, waardoor 'ie niet even expressief uit de hoek komt. De originele hb's waren niet slecht, maar wel redelijk bright, wat nu wat verbeterd is met 59's in te steken.
Ik zei niet dat 'ie als 'n Tele klinkt, maar ik vind 'm toch qua klankkleur meer in die regionen dan een LP.
hoewel het idd wel een moeilijke is...
@TS: probeer 'm eens te vergelijken met een echte in een winkel/bij een bekende/oid...
Wij komen er hier niet uit en het lijkt me fijn voor jouw gemoedsrust dat er 100% duidelijkheid over bestaat...
Je zou toch verwachten dat naast uiterlijke kenmerken via de bespeelbaarheid en sound ook te bepalen zou zijn of hij echt is?
Zkers ik ga er alleen vanuit dat iedereen wel eens een echte epi in de handen hebt gehad. En als je er een naast moet houden om de verschillen te merken..ik bedoel als je ooit een Stagg bespeeld hebt, hoef je die er toch niet weer bij te halen als je een jaar later een echte Fender probeert en wilt vergelijken?
Dat vraag ik me af. Het is niet onvoorstelbaar dat de fabrieken die die kopieën bouwt dezelfde fabrieken zijn die door 'Gibson' worden ingehuurd om Epiphoontjes uit te poepen, waarbij de verschillen tussen een Ephiphone en een 'Nepiphone' wel heel klein worden.
Het lijkt me nogal naïef om te denken dat Gibson alleen de beste fabrieken uitkiest die hun 'Epiphonemodellen' mogen bouwen.
Probleem is, als een gitaar van het model Epiphone LP met een Epi serial number uit een Epiphone fabriek komt, is er dan iets fake aan?
Ik moet wel toegeven, ik heb ook m'n twijfels hoor. Vooral die pots vind ik raar gespaced, en de contour van de body doet me ook een beetje raar aan. Daar is wel, jammer genoeg, geen close-up of andere foto van, dus misschien is het allemaal gewoon gezichtsbedrog.
Een serie nummer is zo nagemaakt, er zijn nummers die zo vaak gebruikt zijn dat wanneer je ze bij Google invoert dat je zeker wat zult vinden.
Het is trouwens goed mogelijk dat er fabrieken zijn die eerst nepperds maakten nu onder licensie "echten" mogen produceren. Ik kan dit op geen enkele manier hard maken maar wanneer je naar de gitaren kijkt die beginnen met EE gevolgd door het nummer dan zijn de overeenkomsten zo sterk dat dit zomaar zou kunnen. Nogmaals ik vermoed het en heb het nergens kunnen staven.
Het maakt ook niet uit verder wie ze maakt of waar ze vandaan komen. Veel belangrijker is dat de specificaties kloppen en dat de halscontour overeenkomt met het "origineel" !
Zelf heb ik een gehad uit de Sain fabriek, Korean made. Na een bepaald jaartal is er ook een Sain fabriek in China gekomen. Deze serienr's worden vooraf gegaan door de letter i.
Ik ga nog eens grondiger en nauwkeuriger kijken naar ondelinge verschillen.
@HaroldA en LesStrat, zitten jullie nou een beetje te fucken met TS? Zo ja, waarom?
Waarom vind je dat ik aan het f*cken ben??? :???:
Ik weet niet zeker of het een origineel is en de TS wil het wel graag zeker weten. Op basis van de foto's komen wij er met z'n allen niet uit dus lijkt het mij het beste als de TS de gitaar 1 op 1 met een echte echte vergelijkt...
Dat vind ik nogal wat. Nu heb ik zelf een Epi Les Paul en ik heb nog een andere in mijn handen gehad, maar ik kan het me prima voorstellen dat de meeste (minder ervaren) gitaristen niet per se ooit op een Epi hebben gespeeld.
@ TS: als je nog niet zo lang speelt is het misschien moeilijker om vast te stellen, maar ik zou écht uitgaan van of de gitaar goed is of niet, en niet van of het een echte of neppe Epiphone is. Niet in de laatste plaats omdat Epiphone Les Pauls ook geen echte Gibsons zijn, maar vooral omdat een kopie ook goed zou kunnen zijn. Dat moet je zelf beoordelen!
(even ter toelichting mijn interpretatie van fucken: iemand voor de gek houden, iemand dollen). Maar aangezien je het serieus lijkt te menen mijn serieuze reactie:
Omdat verificatie op echtheid mijns inziens alleen nodig is als hier gerede twijfel over bestaat. Dit ding lijkt in de verste verte niet op de neppers (qua waterhoofd etc). TS twijfelt niet aan het ding, maar enkele forumleden lijken hem telkens aan het twijfelen te willen brengen, zonder dat daar gerede aanleiding toe is.
De gitaar van schuey is echt, ik heb twee dezelfde gitaren gezien metexact de zelfde "afwijkingen". De eerste die ik zag was tijdens de high gain meeting in boekel. Dat was dus bij guitarking te boekel. Ik heb het er met een van onze forumleden voor gestaan en er een kort gesprek over gehad. Vandaar dat dit mij bijgebleven is.
Nummer twee staat bij Souman muziek handel in wezep met weer dezelfde "afwijkingen"
Of de handelaren maken zich schuldig aan deze foute handel of dit zijn gewoon de specifieke afwijkingen die typerend zijn voor customs uit China.
Vooralsnog twijfel ik niet aan guitarking of souman totdat het tegendeel bewezen is.
Zelfs de potmeter uitlijning die iets afwijkt was het zelfde, maar deze was niet zo zoals die bekend zijn van muso gitaren.
Ik begrijp best dat leden twijfels hebben bij deze gitaren ik zou dit zelf ook gehad hebben wanneer ik er niet zelf voor gestaan zou hebben en bespeeld had.
Maak elkaar nou niet bij voorbaat als relschopper uit maar relatveer elkaars post met de nodige inzicht. Daar zijn we allemaal bij gebaat.
Je zou denken dat de importeur uitsluitsel kan geven of een bepaalde gitaar echt is of namaak?
Interessante discussie aangezien ik zelf dus ook een epi les paul heb, blijf dit zeker even volgen. Mijne komt ook bij Guitar King in Boekel vandaan, deze zaak is een paar posts hierboven genoemd. Kan er toch wel vanuit gaan dat zij gewoon de echt verkopen of niet? Aangezien zij zich officiele Epiphone/Gibson dealer noemen.
Er worden zeer interessante posts geplaatst, waarvoor dank!
Cool MacWilliams dat je precies dezelfde tegengekomen bent, denk dat je weleens dicht in de buurt van de waarheid zou kunnen met het fabriek verhaal. Voeg daarbij toe dat er ook weleens een maandagmorgen modelletje zou kunnen zijn waar ze gewoon maar de quality control sticker op hebben geplakt en het klinkt nog aannemelijk ook.
Ik zal vanavond van de verkoper wel horen waar die hem vandaan had, ben benieuwd :)
Net even netjes afgesteld, plug hem weer eens in ;)
Het lijkt me inmiddels ook wel duidelijk dat de verschillen tussen een goede kopie en een orgineel steeds kleiner worden...
mja weet je wat het is... hij is dus na iets minder dan twee maanden al kapot en heb hem zaterdag terug naar de winkel gebracht. Als je dan een paar dagen later zo'n topic leest over neppe epi's dan begin ik mezelf toch al een klein beetje zorgen te maken. Als dan de naam van de winkel waar ik 'm gekocht heb dan ook nog eens in het topic voorkomt... (ook al wordt het niet vermeld als zijnde een verdachte winkel, maar toch..)
naja zal in ieder geval eens duidelijke foto's maken als ik 'm terug heb.
Zoals al gesteld werd: wie zegt dat er nog verschil is? Het is ongeveer dezelfde situatie als in Japan aan het begin van de jaren 70.
In China staan een groot aantal fabrieken dag in dag uit gitaren uit te p**pen. Epiphone zal steeds op zoek zijn naar de fabriek die voor de laagste prijs gitaren wil bouwen die aan hun (naar mijn idee inmiddels te ruime) kwaliteitscriteria voldoen. De ene keer zal fabriek A de order voor 10.000 LP Customs binnenslepen, de andere keer fabriek B.
In China is er echter niemand die optreedt als fabriek A na het beëindigen van het contract gewoon Epiphones blijft maken en ze zelf op de markt dumpt (een kopie van de freesmallen en stickers is zo gemaakt)... Deze Nepiphones zullen dus identiek zijn aan de kort daarvoor gebouwde Epiphones.
Enige oplossing? Epiphone zoekt een ander lagelonenland waar copyrightregels wel worden nageleefd... Maar ja, dan zou de prijs van hun gitaren flink omhoog moeten...