Dat is waar. Zelfs als je met de grootste etters werkt, moet je toch je best blijven doen.
Printable View
Dat is waar. Zelfs als je met de grootste etters werkt, moet je toch je best blijven doen.
Ik deed laatst een hiphopavond.....na een wisseling van act kreeg een DJ geen geluid uit de mixer. Moest ik vanaf FOH-positie het podium op klimmen om de masterfader open te zetten. Hun hele intro viel in duigen.....
Ha, dit is wel herkenbaar. Echte beginners zijn vaak zenuwachtig, en doen gewoon alles wat je aan ze vraagt, en echte pro's hebben al zoveel meegemaakt dat die nooit zeuren. Het zijn de bandjes met een jaartje ervaring en een paar succesjes die opeens denken dat ze de wijsheid in pacht hebben.
Citaat:
I want everything louder than everything else!
....Engels?!!:dontgeti:
Kijk ik hier even een paar dagen niet is er ineens een wonderschoon topic geopend....wat zeg ik...een heel board!
N u even geen tijd om me volledig over te geven (zo met de band herrie maken lijkt me een fair excuus) maar dat maak ik van de week goed.
Woehoe!!! Live!!!:cheerup:
Ik stond laatst in RASA in Utrecht bij een optreden van een Roemeense band. Die hadden het te druk om ruzie te maken met ons, ze waren zelf aan het ruzien. Tijdens de soundcheck liep de zangeres boos de kleedkamer in en kwam er niet meer uit. Van de soundcheck kwam dus niet veel terecht......dus alles maar inregelen zonder geluid maar op ervaring.
Ze traden nog wel op 's avonds, maar volgens mij was ze nog steeds niet blij....
Meestal vraag ik dan ook om op te bouwen, van het podium af te gaan, dan kunnen wij miken, kableren en wedges leggen... en daarna terug te komen voor een uitgebreide soundcheck... werkt erg goed. Helaas is dat op festivals niet echt te doen op die manier ;). Ach ja... achteraf zijn ook deze gasten vrijwel altijd erg blij, maar het heeft wel wat grijze haren gekost om het allemaal voor elkaar te boksen.
Precies... als je dat hoort weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt.
Mijn reactie is dan meestal: ik zet er wat zang op en als je dingen echt mist, roep dan gerust, dan krijg je die ook... maar we gaan nu eerst even een stukje spelen en kijken hoe het gaat ;)
Ach, contact leggen met het bandje en laten blijken dat je het beste met ze voor hebt en er wordt meestal goed naar instructies geluisterd. Feit is dat je -wanneer je je vak een beetje goed verstaat- als monitortechneut wel al voor 95% weet wat iedereen wil horen, kwestie van logisch nadenken. De rest is een kwestie van hier en daar wat bijdraaien. Als je voordat een bandje binnenkomt al zorgt dat alle vocalen al goed in de betreffende mixen zitten, heb je al de halve race gewonnen. Muzikant komt binnen, doet even in zijn mic: TSAH... hoort zich uitermate goed en is er direct van overtuigd dat het wel goed gaat komen vanavond...
Soms lijkt het wel dat geluidstechneuten eigenlijk meer psychologen zijn... maar ook dat is onderdeel van het werk, niet? Ik heb het geluk dat ik meestal met een goede monitortech samen werk, dan mag hij die rol op zich nemen :seriousf:. Ik klets dan alleen maar over sounds en overspraak ;)... beetje FOH techneuten eigen misschien ;)
Ik ben zowel gitarist als geluidstech (FOH en monitor) en ik vind dit een mooi topic! Wat me wel soms opvalt als ik bezoeker ben is dat sommige geluidsmensen nog errrg veel aan de knoppjes zitten tijdens het hele optreden... Als ik een soundcheck doe heb ik alles voor 90% goed staan en hoef daarna niet veel meer te doen. Wat kleine aanpassingen tijdens t eerste nr, de solo's iets omhoog, en heel soms een tikje minder gain omdat t tijdens het optreden toch net ff wat harder gaat, maar verder nix. Daar doe je een soundcheck voor lijkt me.
Persoonlijk heb ik nooit veel moeite met techniekers. Het komt idd vaak neer op gebrekkige communicatie en als je dat probleem onderkent kun je er wat aan doen. Ik stuur vaak vooraf een technisch rider; ga dan ook altijd even kletsen voor de soundcheck met de ppl van de techniek; zorg dat mn setup kraakvrij en in orde is; heb eigen xtra mic's en kabels mee; heb as always mn sweetspot op mn amp gemarkeerd en ben binnen een minuut of tien klaar met opbouwen.
Waar ik dus WEL doodziek van wordt (en dat kom ik hier veel vaker tegen dan slechte geluidstehniekers!) is een gebrekkige organisatie!! Nu ook weer... Krijg ik vandaag een sms (een bloody sms ook gewoon!) dat het optreden van zaterdag a.s. toch niet uitbetaald kan worden op de manier dat wij dat graag zien. Ja.. en?? Geen compensatievoorstel niks... (??) Al meerdere malen is t voorgekomen (bij diverse organisaties/zalen) dat er moeilijk wordt gedaan over het aantal consumpties; er geen eten word verzorgd; de speeltijden tot diep in de nacht uitlopen en we veel te laat onstage gaan, etc etc. Heb zelf eens gehad dat er gewoon helemaal geen PA gehuurd was omdat de organisator het verschil niet wist tussen backline en een PA set! En dit alles terwijl er duidelijke afspraken gemaakt zijn.
Meestal is er niks aan de hand btw hoor, maar ik snap het soms niet dat mensen zo'n disrespect durven tonen. Gewoon iets afspreken en dan vervolgens doodleuk niks nakomen. Ik ben ook op tijd en kom mn afspraken na, dus jij ook.. Ik wordt echt link op zo'n moment en je hebt kans dat ik uuuren te laat het podium op ga.. ALS ik al ga. En de vaste clan hier kent het verhaal van de in de auto gestoken mengtafel wel geloof ik.
Gelukkig valt het erg mee en wij zijn een erg makkelijke band.. Een beetje uitlopen is no problem en we hebben ons spul staan binnen een minuut of tien. Kunnen we niet soundchecken? Nja, dan nemen we het eerste nr toch ff snel als soundcheck.. Komt goed.. Zolang ik mn vocal goed hoor over de monitor ben ik tevreden. Als je vaker speelt wordt je daar wat makkelijker in. En toch komt het elk jaar wel weer een paar keer voor dat je van die echte organisatie hampels hebt waar je niks mee kan. Echt slechte geluidsmensen kom ik echter niet vaak tegen... Gelukkig..
Grt R!!
Als geluidmensen weten waar ze mee bezig zijn heb ik geen problemen met ze.
Ik heb wel een paar keer slechte ervaringen gehad.
Paradiso - Op de monitor was geen zang en gitaar te horen, bezetting was zang/gitaar, drums en bas! Zat zeker te slapen? Is overigens al wel even geleden dit voorval.
Odeon (Zwolle) tijdens sound check alles prima voor elkaar. Na veel bandjes (dit was tijdens jazz vocalisten concours) tijdens het optreden geen gitaar geluid. Op dat moment speelde ik via de P.a., ook hier zat de geluidsman waarschijnlijk te slapen.
Kortom mijn slechte ervaringen hebben over het algemeen (meer dan deze twee voorbeelden) er mee te maken dat geluidsmensen niet opletten, dus zitten te slapen.
Ander probleem wat zich ook nogal eens voordoet is dat veel geluidsmensen niet weten dat een jazz band (b.v. big band) iets anders is dan een pop of rock band verstreken. Dus geen knallende base drums!
Yep, dat vind ik ook!
Hoe professioneler de leverancier zal zijn, hoe minder dit zal spelen, omdat een goede leverancier zelf ook wel snapt dat hij er mensen op moet zetten die snappen hoe zo'n band moet klinken.
Je kunt dit wel enigzins manipuleren door ofwel een eigen techneut mee te nemen, ofwel de keuze van de PA leverancier goed te matchen met het soort muziek dat er gespeeld zal worden... er zijn genoeg PA leveranciers die te boek staan als 'typisch rock 'n roll, sleur en pleur', of juist als 'zweverige jazz-gasten' ;)... of ergens daar tussenin...
Het blijft natuurlijk wel zo dat je het wel aan moet geven als er iets niet klopt aan je mix... Maar slapende geluidstechneuten zijn irritant inderdaad...
Het is me wel vaker opgevallen dat geluidsmensen onevenredig veel tijd spenderen aan de drums. Drie kwartier werken aan de trommels, en dan nog tien minuten voor de rest van de band, inclusief zang. Tijdens het optreden staat dan ook de drum meestal te hard.
Dit is de grootste dood doenner die er is hoor qua klachten over monitoring.
Dat klinkt als je eigen fout, als jij die kerel niet verteld dat je zang en gitaar wilt horen zal hij het er niet in draaien.
Zelf zal ik geen monitor mix op eigen initiatief gaan bedenken. Vocalen op het bijbehorende groepje uiteraard wel. Maar der rest is aan jou om aan te geven wat je wilt horen.
100 muzikanten 100 verschillende wensen.
Bij echt beginnende bandjes maak ik daarop een uitzondering. Ik leg ze ook altijd even het hoe en wat van monitors uit.
Op paradiso level die je dat jezelf aan te rekenen.
De "wat wil je horen? ~Alles!" was hier al gepasseerd zag ik.
Hier kun je als monitor man niks mee,en dan heb je het nog gedaan ook op het eind van de rit.
Mijn mooiste ervaring was dat de zangmonitoren het niet deden. De vorige geluidsman was weggegaan en het waren bijna allemaal zijn spullen. Ze moesten dus nog even uitzoeken hoe het werkte enzo....:dontgeti:
Verder is het bij ons altijd gewoon blazen met de versterkers, geen gezeik met geluidsmannen. Dit komt trouwens vooral door de plekken waar we spelen.
Ja als je soundcheckt is het inderdaad erg slordig als het daarna niet meer is zoals het was. nu kunnen temperatuur en een volle zaal wel wat uitmaken maar een gitaar verdwijnt er niet van uit de mix.:satisfie:
Met meerdere bands is het lastig ja. dan moet je als tech gaan schrijven, van de meeste tafels zijn wel "cribsheets" en dergelijke te vinden online, hoef je alleen nog maar streepjes te zetten.
Tippie:
Ik maak tegenwoordig, als ik meerder bands soundcheck, foto's van de mixer met m'n telefoon (5Megapixels) daar kun je behoorlijk mee inzoomen...ideaal.
Doe ik ook van het FX rack, compressors ed. Techniek is je vriend.
mooi topic...Ik ben een paar keer stagemanager geweest op een festival. Je kunt dan heel mooi observeren hoe bands en technici met elkaar en met de sound omgaan. Het is geloof ik al eerder gezegd, maar hoe meer onervaren de band is, des te onevenredig hoog is dan de attitude ten opzichte van het geluid. In de tussentijd sleep ik me dan rot aan spareparts die uit alle hoeken vandaan moeten komen, omdat de dit soort bandjes de helft zijn vergeten! Vervolgens zien ze 'n mooie koch buizenversterker staan waar ze perse over willen spelen, maar geen idee hebben hoe ze er een goed geluid uit moeten krijgen en met gevolg de zekeringen eruit blazen!
Ervaren bandjes/ bandjes met een goede instelling, hebben hun zaakjes voor elkaar. Band- sound is al goed, dat hoeft een techneut niet te maskeren. een eenvoudige line-check en gaan. Ik kan jullie melden dat ook als stagemanager dit je heel wat minder stress oplevert om het programma op tijd te laten lopen.
Geluidmensen zijn in mijn ervaring vaak geduldige en technische mensen. In dat laatste schuilt wellicht wel een probleem, want de meeste bandjes hebben vaak nauwelijks enige technische bagage en kunnen daardoor niet goed communiceren met de mensen aan de monitors en de FOH.
Wat ook echt helpt, hoe klein je gig ook is, zorg dat je een Technical- Rider hebt voor de techniek. Dan weten zij alvast waar ze aan toe zijn. Dat komt je geluid uiteindelijk altijd ten goede..
+1. Alleen wordt je soms moedeloos van hoe vaak zo'n geluidsman NIETS doet met zo'n technisch lijstje.
Ik mail standaard bij ieder optreden een pdfje met stageplan en een mooi lijstje van wat we (normaal gesproken) gebruiken aan mics, di's, kanalen en monitors... ook al wat we precies meenemen en wie welke kanalen/instrumenten over de monitor wil hebben.
Dan kom je in zo'n tent en vraagt zo'n figuur eerst nog even doodleuk "en wat hebben jullie allemaal nodig?"... meestal heb ik dan een biertje nodig.
Ik overhandig dan een printje van dat pdfje en dan krijgt zo'n gozer me meteen helemaal aan 't bier met de opmerking "Oh ja... die had ik volgens mij ook in m'n mail" :D.
Drank lost alles op ;)
Geluidsmensen zijn net muzikanten, hoe amateuristischer het bedrijf, hoe groter de ego's en onkunde dat er rondloopt.
De vaste geluidsmensen van een band zijn vaak het ergst, daar lopen een hoop gefrustreerde muziekanten rond die zich als een zak stront gedragen tegen voorprogramma's terwijl de echte muziekanten van zo'n band dan gewoon weer aardig zijn.
Een grappig verschijnsel dat je wel vaker tegenkomt trouwens buiten de muziekbiz.
De grote pa bedrijven, daar heb ik alleen maar goeie ervaringen mee.
Zeker waar... alleen denk ik dat bij geluidslui soms het idee heerst dat geluid geluid is en dat 't ze dus wel zal lukken ongeacht dat ze 't genre van de band nog niet eerder hebben beetgepakt.
Een muzikant zal dan misschien eerder toegeven dat hij in dat genre gewoon echt niets kan... alhoewel... gitaristen :D.
Dan projecteren ze plots hun muzikale ideeen op je bandgeluid, zonder dat ze proberen te snappen wat voor soort geluid je als band graag wilt. Wij zaten onlangs nog met een snare bijna als die pedaalemmer van Lars Ullrich op St.Anger. Niet handig voor ouwe blues :D.
Maar dat is idd niet snel 't geval bij de grotere bedrijven... eerder bij huis-geluidstechnici.
Toch gaat het niet altijd op. We hebben een hele poos gewerkt met een klein geluidsbedrijfje, twee jongens die het er voor de hobby bij doen. Maar die jongens wisten precies wat ze deden, en we konden ook goed met elkaar overleggen. Ze wisten ons geluid ook in de zaal te krijgen. Ze waren echt heel serieus met hun vak bezig. Was altijd prettig werken met die lui. Nu zijn ze de vaste geluidscrew van de Veldman Brothers.
Met ons bandje hebben we nog nooit op iets 'groots' opgetreden waarbij communicatie nodig was met een geluidsman. Waar ik me wel aan kan ergeren zijn passieve/luie geluidsmannetjes.
Eens per maand speel ik vaak op een open sessie, leuke en gezellige sessie.
Een grote mispunt is echt de geluidsman. Hij let nooit op. Wanneer ik de plug uit de bas trek en hem in mijn eigen bas druk zet ik altijd de bass-amp uit. Maar het geluidsmannetje zet nooit de kanalen even op mute tijdens het wisselen van muzikanten.
Gevolg ? 2 keer een vrij harde knal door de speakers, de akoestische gitaar en de bas gaan direct via een di weg. Dat soort dingen vind ik nogal hinderlijk. Ook dingen als ontzettend veel galm op een monitor, een microfoon voor in de basdrum die er telkens uit flikkert, een gammele mic standaard voor de snare die altijd naast of onder de snare hangt, dat soort dingen.
Ook aangeven of je monitor wat zachter/harder kan wordt nooit op gereageerd... volgens mij een goed voorbeeld van een echte kroeg-geluidsman. Zolang hij maar bier krijgt is hij tevreden..
Maar verder ben ik zelf ook geluidsman bij ons in de kerk. Daar werk ik met (voor de geluidsman) erg fijne muzikanten. Onze gitarist heeft een Engl buizenbak die lekker klinkt wanneer hij lekker hard staat. Hij kwam zelf al met het idee om hem achterstevoren te zetten met een stuk schuimrubber ervoor. Onze drummer drumt lekker constant en niet te hard, de bassist is lekker steady en heeft zijn eigen amp nooit te hard. Voor de toetsenist hetzelfde.. dat is fijn werken.
Een klein minpuntje is nog wel eens dat we op zaterdagmiddag soundchecken en oefenen. Zondagmorgen klinken alle stemmen weer anders en kun je dat overnieuw doen. Maargoed, daar valt mee te leven. Dingen als microfoons verwisselen en niet goed voor je mond houden zijn gelukkig verleden tijd.
Naar mijn idee is het wel een pluspunt als je als geluidsman ook een instrument bespeelt en verstand/kennis hebt van verschillende gitaarsounds, soorten amps en meer dat soort dingen.
Daar ben ik het heel erg mee eens. (Ik ben ook allebei:)) Het communiceert erg makkelijk als je elkaars situatie begrijpt. Sommige geluidsmensen zijn lui die graag bij een band willen maar niks spelen. 'O, ga jij dan maar geluid doen.' Of ze zijn heel technisch en weten alles over de knopjes maar niets van muziek.
Dit klinkt mij ook erg bekend in de oren. Hoelang heb je nodig om een simpele tom te EQen of wat het ook is dat ze doen?
Ik heb sowieso de ervaring van; maakt niet uit hoelaat je op komt draven als muzikant, er is nooit tijd voor een fatsoenlijke soundcheck. Ik kan er niet echt de vinger op leggen waar dit aan ligt. Mijn eigen zooi staat in 10 minuten speelklaar dus ik weet dat het niet aan mij ligt. Ik dacht eerst altijd dat geluidsmensen, mislukte muzikanten zijn. In het kader van "those who can't, mix". Dit kwam door een aantal slechte ervaringen en die mening is na een aantal zeer goeie ervaringen flink bijgesteld. We hebben ondertussen al jaren een vaste geluidsman en dat is echt een vakman die het beste uit het beschikbare PA materiaal haalt.
Laatst met een andere band gespeeld en de geluidsman die mee was is echt een slecht geval. Volgens mij is het noodzaak om kanalen te labelen op het paneel zodat je in één oogopslag kunt zien welk instrument op welk kanaal binnenkomt. Dit had hij dus niet gedaan en hetzelfde gold voor de monitoren dus als iemand om meer zang vroeg dan kreeg een ander dit op z'n monitor. Instrumenten verdwenen plotsklaps of waren op het mengpaneel niet te vinden (!) Echt een drama want het was voor ons een belangrijke avond. Het mag duidelijk zijn dat dit in ieder geval de laatste avond was dat hij ons heeft uitversterkt.
Kijk, het is natuurlijk niet zo dat een drummer tijdens een show de hele tijd op zijn toms loopt te meppen... als je dat dus voor elkaar wilt hebben, zul je tijdens de soundcheck daar effe wat extra tijd aan moeten besteden, want dan kun je hem wel de hele tijd erop laten spelen.
Met veel andere instrumenten, zoals gitaar of bas, speelt dat veel minder, omdat die constant bespeelt worden tijdens een show... voor mij hoef ik die dan niet uitgebreid te soundchecken. Als ze binnenkomen en het klinkt alsof alles OK is, vind ik het best... dan weet ik dat ik het snel genoeg aan heb gepast als er dadelijk gespeeld wordt. Bij toms en andere 'incidentele instrumenten' ligt dat anders... want voor dat je weet dat ze bepseeld worden tijdens de show is het alweer voorbij.
Misschien wil die gitarist zelf wel even tijd om zijn spullen niet alleen te checken, maar om wat sounds langs te lopen. Als je van die Santana achtige lange noten wilt spelen op feedback, zonder dat het van toeval afhangt, is het bv. best handig als je weet op welke plek welke toon feedbackt. (en dat even afplakken op het podium) Niet dat je daar in de gemiddelde kroeg last van hebt met een band. Meestal mag je blij zijn als je überhaupt al iedereen op het podium krijgt, laat staan dat je een paar meter loopruimte hebt :(
Mijn opmerking komt misschien nonchelanter over dan hij bedoeld is. Mensen die mij kennen weten dat ik mijn vak serieus neem en weet waar ik het over heb en wat ik doe en ik zit (gelukkig) vrijwel nooit meer in een kroeg of zaaltje... Als je, zoals mij, veel (grote) festivals draait, leer je op een gegeven moment vanzelf snel te worden en snel te herkennen of er iets klopt of niet. Bij een clubshow of concert heb je de tijd alles uitgebreid te doorlopen en zal ik dat zeker ook doen... op een festival is dat niet echt het geval.
Nou, je maakt absoluut geen nonchalante indruk, hoor.:) Het ging mij om de wat scheve verhouding tussen drums en de rest. Als je de tijd hebt, dan loop je natuurlijk alles na, en geef je iedereen de tijd om tot een goed geluid te komen.
Maar bij festivals ligt het anders, weet ik uit ervaring. Snelle wissels, en hooguit een korte linecheck mag je blij mee zijn. Dat is niet anders, het hoort erbij. Ik vond het altijd wel spannend om tijdens het eerste nummer de hele sound op de rails te krijgen.
Mijn slechtste ervaring qua niet soundchecken: een hiphopshow met zes draadloze microfoons en meer dan dertig rappers zonder ervaring die backstage een willekeurige mic grepen en al babbelend het podium oprenden...
Wij hebben één keer een bijzonder slechte ervaring gehad op een festivalletje. Vóór ons speelde een driemansformatie met een akoestische set. Daarna kwamen wij dus, met drums, bas, piano, twee keer gitaar, zang, saxofoon en trompet. 8 man dus. De piano en de blazers zijn het hele optreden niet te horen geweest (op het podium én op het veld), ondanks herhaaldelijk vragen om monitor. Dat heeft ons het hele optreden behoorlijk ontregeld. Jammer, want we hadden juist voor die gelegenheid die blazers erbij gehaald, met een compleet aangepaste setlijst met een hoop nieuwe nummers voor die bezetting.
Da's helemaal naatje, haal je er speciaal een blazersectie bij en dan komt het totaal niet uit de verf... :sneaky:
Ik hoor sowieso nooit toetsen op het podium, die valt altijd weg tegen het drum- en gitaargeweld. Af en toe maakten we met m'n coverband weleens een liveopname vanaf het mengpaneel, en kon ik achteraf horen wat voor te gekke dingen die gast speelde :dontgeti:
Ik heb met een toetsenist gespeeld die dit handig omzeilde door een actieve 15" JBL mee te slepen. Het mag duidelijk zijn dat hij nooit problemen had om zichzelf te kunnen horen.
Het blijft ook altijd een probleem in kleine kroegen met een luide drummer. Je krijgt die gasten ook nooit zover om zonder oordoppen te drummen terwijl de rest van de band, net zo dicht tegen de drums aan zit/staat als de drummer zelf. Gevolg is dat iedereen zijn monitor weer harder zet waardoor je bijna geen zaalgeluid meer nodig hebt.
En om nou plexiglas om die drummer heen te zetten is ook zo wat. Kunnen die kerels nou nooit eens zachter? Wij hebben ook een lange tijd een drummer gehad die zo hard drumde. Altijd mijn bassamp op 100%, oordopjes in.
De drummer ging weg, we kregen een nieuwe en mijn mond viel open. Hij drumde ten eerste veel beter, maar ook gewoon lekker zacht! geen oordopjes meer, bassamp op standje 6 ipv 10. Dat speelt zo lekker ontspannen...
hehe jah idd, ik stond een keer klaar voor de soundcheck, ging de monitorjongen iedereen bij langs om te vragen hoe hij zijn monitor mix wilde.. Alsof hij dat allemaal zou onthouden tot hij weer achter de knoppen stond:p.. Ik speelde toen nog in een 9-koppige band XD...
Hij onthoud niet exact wat iedereen zegt, maar onthoud vooral wat de verschillen zijn tov een 'normale' mix. Een drummer wil 9 van de 10 keer kick, snare, bas en een totaaltje van de rest hebben. De gitarist die helemaal links staat wil wat toetsen horen die helemaal rechts op het podium staan... en zo zijn er tal van logische standaard-dingen die een goede monitortechneut zich vantevoren al kan bedenken. Aanpassingen hoort ie vanzelf wel (als de muzikanten met hem communiceren natuurlijk ;)... da's wel een voorwaarde !!)
Ja, vooral dat laatste is mooi gezegd. Laatst was ik 'assistent monitorman'. Oftewel, ik was gewoon roadie en hielp mee met alles waar de monitorman niet aan toe kwam. Het was op een klein festivalletje waar diverse bands speelden. Komt natijd een bassist na me toe: 'ik hoorde de drums niet eens en ik stond zelf nogal hard!'
Hij stond ongeveer 5 meter van de monitortafel. Dan vraag ik me af waarom je dat dan niet even aangeeft.
Overigens wel leuk op grotere festivals zoals lowlands, bij ieder 1e nummer zijn ze meer aan het wijzen en hun duim omhoog steken dan aan het spelen, haha.
da's wel het handigste, zo'n monitorman langs het podium.
onze drummer vraagt altijd gitaar, klinkt toch duidelijker dan een bass + het zit zijn basdrumgeluid minder in de weg.
hangt van het genre af natuurlijk. in principe moet iedereen toch de drummer volgen en niet omgekeerd ?
alhoewel, neem Metallica, dan zal Hetfield wel veruit het beste ritmegevoel hebben.
Hetfield is ook een veel betere drummer dan Ulrich, maar ik vrees dat die geen gitaar kan spelen. :D
Mijn dieptepunt was op het kleine podium van De Mezz in Breda. Zo'n 'Uit je hok' avond ofzo.
Wij mochten soundchecken (2 bands die avond) dus dat zou in ons voordeel werken. Soundcheck ging ook heel prima, voor het eerst in tijden hoorde ik m'n eigen gitaar geluid fatsoenlijk...ging vol goede moed het podium op.
Vervolgens krijgt 1 of ander stagiartje achter de knoppen het voor elkaar om ca. 8 x in een optreden van 40 min. mijn gitaar weg te draaien op de monitor. Na elk nummer kon ik weer vriendelijk vragen of ik mn geluid terugmocht, en halverwege het nummer draaide ie 'm weer weg....
Wtf doet een geluidsman sowieso met z'n fikken aan de monitorknoppen? Hij kon vanaf daar niet eens horen of het beter werd voor ons.
Jaja, dat was echt de grootste kneus op de aardbol