licht er aan wat voor blanke lak (jachtlak ? niet doen want dat wordt zacht als het warm wordt) parket lak ?
maar in principe kun je het gebruiken
Printable View
licht er aan wat voor blanke lak (jachtlak ? niet doen want dat wordt zacht als het warm wordt) parket lak ?
maar in principe kun je het gebruiken
Ik vind een 'dye' finish erg mooi op een figured maple topje. Hoe je zoiets precies doet is me alleen nog niet helemaal duidelijk... en is het eenvoudig thuis te doen?
een dye is een stain, stains zijn er in waterbasis versie (o/a Clou) of een alcohol basis
Ik gebruik zelf transtint van StewMac wat een hele sterke stain is die je kunt verdunnen met water of alcohol
En voor meer dramatische kleuren kun je ook ecoline gebruiken
clou yellow
http://www.pixum.nl/album/sharingImage/id/440038/page/1
transtint amber
http://www.pixum.nl/album/sharingIma...40038/page/154
ecoline roze
http://www.pixum.nl/album/sharingIma...440038/page/53
en oh ja, als het 1 kleur is (dus geen burst) dan breng ik de stain aan met een sponsje op het kale hout
Dank je! Dus gewoon met een spons, dat komt goed uit want thuis heb ik geen spuitruimte.
En daarna gewoon blank aflakken neem ik aan?
Dat transint amber is precies wat ik in gedachten heb :) Maar dan op een flame top.
Heb je de stain op die gitaar ook verdund?
die transtint heb ik inderdaad verdund met wat water (een paar druppels water, op een paar druppels stain, je hebt maar een heel klein beetje nodig),
dit is dezelfde stain maar dan onverdund
http://www.pixum.nl/album/sharingIma...440038/page/14
Hey,
Ik heb mn strat-body gespoten met spuitbussen van Motip,
ziet allemaal heel netjes uit!
De (blanke) lak die ik wil gaan gebruiken is parket lak van Karwei (zijdeglans op acrylbasis) Maar de verf van Motip is op alkyd basis..
Kan dit ??
(Volgens mij is de lak geen jachtlak,, staat nergens vermeld op het blik)
ben je zeker dat de motip alkyd is?
ik heb recent heel slechte ervaringen met alkyd icm acryl, testen op proefstukje dus
ik ken zelf alleen de acryl van motip maar ik zou zeker geen merken en oplosmiddellen door elkaar gebruiken
waarom wil je trouwens aflakken ? (is niet verplicht als je een kleurlak gespoten heb, alleen als je bijvoorbeeld hout gestaind hebt of een kleurlaag op waterbasis hebt aangebracht is een blanke lak nodig voor de "stevigheid" )
Ik dacht dat aflakken nog wat extra stevigheid gaf, maar nu snap ik dus dat het soms niet echt nodig is. Bedankt voor de reactie(s)!
oh ja, en sorry vergeten bij de vorige post; bij metallic lak moet je wel altijd blank aflakken omdat anders de metaaldeeltjes in de lak corrosie kunnen gaan vertonen
is de waterbeits van clou nog steeds in de handel ? verfgroothandel in de buurt heeft het niet meer. want naar mijn idee geeft waterbeits met blanke lak nog steeds het mooiste resultaat. maar ik moet zeggen dat geen lak meer gebruikt heb sinds ik via het houtdraaien aan de deense olie verslingerd ben geraakt. dit geeft niet zo'n geplastificeerd oppervlak, als je begrijpt wat ik bedoel.
ik heb eerlijk gezegd al zo'n 7 jaar geen clou meer gekocht omdat het spul wat ik had jaren meegaat én ik ook meer ben overgestapt op transtint stains (wat beter werkt als clou), dus ik zou het niet (zeker) weten maar ik kan me herinneren dat ik een tijdje geleden bij mijn lokale verfhandel in alkmaar nog een doos met dat spul zag staan
Support your local dealer, mijn verfhandel verkoopt nog Clou waterbeits! Maar zo niet dan bieden de internetshops voldoende mogelijkheden.
voorbeeldje: http://www.bestel-verf.nl/product/15...aterbeits.html
vr rg Wim
Ik ben mijn telebody aan het schuren nadat deze gelakt is (zwart en blank eroverheen (nitro)) Aan de zijkant van de body heb ik een paar putjes die glimmend zwart blijven en dus duidelijk kleine kuiltjes zijn. Om dit weg te schuren zou ik echt te veel moeten verwijderen. Ik zou ze kunnen vullen met secondelijm, maar dat wordt te hard en schuurt dan niet echt mooi gelijk weg met de lak. Nou staat mij bij dat ik ooit iets gelezen heb over blanke nagellak omdat dat dezelfde eigenschappen zou hebben als nitro (lost ook op met aceton).
Iemand ervaring met reparatiewerkzaamheden, bij nitro, met blanke nagellak?
Tussen projecten door ben ik weer eens een experimentje aan het doen. Via deze site http://www.monsterbass.nl/indexNL.html ontdekte ik dat je hout kunt insmeren met een dun laagje polyurethaanlijm (de bekende bruislijm) als afwerking. Gewoon met een doekje heel dun uitsmeren en fijn opschuren; en dat nog 1 of 2 keer herhalen. Geeft een satijnachtige afwerking die, naar verluidt, lijkt op olie maar duurzaam is.
Ik heb het geprobeerd op een stuk 'tuinpalenhout'; ik vermoed sterk dat het azobé is (dacht eerst bankirai, maar dat ziet er toch heel anders uit). Spreekt mij wel aan:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M3IX8WJE-D.jpg
Wie heeft ervaring met deze manier van afwerken? Als lid van de ik-haat-lakken-club wordt ik wel blij van zoiets :soinnocent:
Neem een wattenstaafje (een oorstokske) dop het in aceton en wrijf over een stukje lak dat verborgen zit onder een PU cover ofzo. Lost de lak drirect op heb je hoogstwaarschijnlijk met nitro te maken. De komende lagen nitro zullen mooi in de "oude" lak "insmelten" .
Net wat celluloselak ontvangen, naar ik heb gehoord vervelend spul om in te ademen of aan te raken.
Maar! Nu heb ik ook van iemand gehoord dat celluloselak tot een zeer intensieve zelfontbranding kan komen in aanraking met andere oplosmiddelen. Is dit ook van toepassing op grainfillers op terpentinebasis? (Rustin's in dit geval) Die vraag lijkt me iets te belangrijk om de zoekfunctie op los te laten.
Zeker. Gebruik ALTIJD Een koolstofmasker en een Bril!
Een bril lijkt overbodig, maar als de afzuiging niet optimaal is krijg je na enkele minuten erg last van je ogen. Ook het inademen is niet aan te bevelen, tenzij je na 1 minuut knetter stoned wilt zijn.
Ik overdrijf niet.
Bij mij is 't allemaal nog nooit ontploft. Maar nitrocelluloses variëren van zeer brandbaar tot hoogexplosief.
Ik geloof dat er wel warmte voor nodig is, niet zozeer de aanwezigheid van andere reagenten, of beweging zoals bij nitroglycerine.
EDIT:
En als nu iemand de stoffen noemt die wel tot spontane explosie leiden, worden we binnenkort nog als terroristen afgesloten en vervolgd :seriousf:
de thinner in cellulose is inderdaad zeer brandbaar (zie brand in het Catshuis) maar qua reageren hoef je niet zo bang te zijn voor andere gebruikelijk stoffen in de gitaarbouw zolang je de normale voorzorgsmaatregelen neemt. het zijn de oplosmiddellen die een eventuele reaktie zouden veroorzaken en thinner is zeer vluchtig; zorg daarom voor goede ventilatie in de ruimte waar je gaat spuiten en ga niet 2 minuten na het spuiten in die ruimte gezellig zitten knutselen
Balkon... werkt dat? ;)
OK misschien minder goed plan om mogelijk buren bloot te stellen, maar er woont verder niemand boven mij en er zit een scherm tussen mijn balkon en dat van de buren.
Daarnaast laat ik voor de zekerheid de grainfiller goed uitharden. Bij een kennis heeft iemand perongeluk schoonmaakdoekjes met resten (nitro)celluloselak in een stalen vat gegooid met doekjes waar andere oplosmiddelen in zaten. Het begon nogal te broeien en dat vat was drie dagen later nog te heet om aan te pakken.
Balkon werkt prima. Heb daar ook met een Wagner staan spuiten. Doe het wel als het net geregend heeft want dan zijn er geen stofdeeltjes in de lucht. En laat je gitaar niet in de volle zon hangen. Die bubbels die ik eerder getoond heb, die komen kennelijk door zonlicht dat te fel en te warm is (kwam tot die conclusie omdat het twee keer gebeurde, en steeds aan de kant die helemaal haaks op het zonlicht zat.
Heb dat trouwens opgelost met de nagellaktip, en het is echt 100% onzichtbaar geworden.
Geen idee of 'hondenvocht' iets is wat je in je gitaar wil hebben ;)
maar ik zou nog steeds voor 'na de regen'gaan, zo'n veld zit ook vol met stofjes, sporen, en andere meuk die niet in je gitaar thuis hoort.
Jongens, heb een groot probleem. Ben de lak aan het polijsten en kom tot de ontdekking dat ik sinasappelhuid ONDER mijn blanke lak heb. Het oppervlak is helemaal strak, maar onder die lak..... Ik dacht dat nitro altijd in elkaar ging smelten?
http://img12.imageshack.us/img12/4536/p1010940wuk.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/p10...pg/1/w2816.png
2 dingen, cellulose smelt wel in maar lost de bestaande lak niet volledig op ;) dus waar nodig (en mogelijk) altijd schuren tussen de blanke lak lagen , het ziet er overigens uit alsof er vuil in je lak zit en niet echt sinasappelhuid, but eniewee zo te zien (aan de schaduwen) komen die heuveltjes ook door je toplaag heen,ik zou het met een klosje weer vlakschuren en waarnodig met acryl weer een burst spuiten met zwart mocht je door het zwart heen gaan (maar liever niet natuurlijk)
Mogge!
Ben bezig met het grondig vernaggelen van en chevy black beauty. heb hem rond 90 gekocht en vervolgens netjes 18 jaar verwaarloosd. Nu is het tijd om de zaak eens grondig op te knappen, dus ik dacht schuur hem helemaal kaal, kijken wat er voor hout onder zit, want sustain hadden we niet echt.
Blijkt er een matige maple voorkant op te zitten maar een erg prettige mahonie body. Gitaar weegt ca 5 kg, en klinkt zonder lak als een bel! als je goeie oren hebt zo'n 18 -20 seconden sustain! Hij klinkt echt honderd keer beter.
Nu heb ik de blanke en amber cellulose lak klaar staan, maar twijfel of ik er die nog wel op ga spuiten: Raak ik dan een goed deel van de klank weer kwijt, of draagt die lak ook bij aan de klank?
Mijn dank is groot!
Hout
Bij normaal lakken niet, maar als je heel Oprah Winfrey er overheen plamuurt waarschijnlijk wel.
Cellulose gespoten zal niet meer dan een mm of zo aan dikte toevoegen, en dan ben je al erg enthousiast Je lakt m, met die transparante lakken ook met name voor houtbescherming, en een stukje looks. maar hoe dik, dat houdt je aardig zelf in de hand. Tussen de lagen heel zachtjes opschuren helpt ook ;)
tis trouwens wel een misverstand dat "olie"een gitaar meer zou laten ademen , afhankelijk van de gebruikte olie smeer je de porieen dicht met een rubberachtige substantie en vergelijkbaar met de vettige huid van een puber :D is dat niet het recept voor open porieen
als je alleen een olie zou gebruiken en geen wax is het al wat anders maar dat beschermt het hout niet, het houd het alleen vochtig, voor een body (wel afhankelijk van het gebruikte hout) gebruik ik het liefst een lak en een cellulose lak laag is bij normaal gebruik wel minder dan 1 mm dik
ff een topic hijack: hoe werkt dat met grainfiller? De naam zegt het eigenlijk al, porievuller is een soort verdunde houtvuller die de poriën opvult en vlak afwerkt voor een supergladde laklaag zonder dat je er liters teveel op hoeft te gooien. Maar ik denk dat het vooral gaat om zichtbare open gangen zoals bij mahonie. Om mijn eigen vraag te beantwoorden denk ik dat porievuller vrij oppervlakkig werkt en ook zorgt dat je toe kan met een dunnere laklaag.
Grainfiller sluit ook de ingangen van de capillaire vaten, (houtvezels) waardoor je minder lak nodig hebt, omdat dit er neit ingezogen wordt. Daarnaast worden inderdaad kleine onefenheden netjes afgewerkt, wat weer een mooi glad effect geeft voor het lak werk.
Geen slechte gok, maar de snaren waren al redelijk nieuw. Ik moet wel bekennen dat er door de grote renovatie ook een tonepro bridge opgekomen is (op de orginele schroeven) en een gotoh tailpiece :soinnocent:
Toch vermoed ik dat de dikke laklaag die eraf is gekomen heel wat heeft gescheeld, vandaar de oorspronkelijke vraag.
Gr Hout