Wat was 'ie eerst dan?
Printable View
Lijkt me best fijn, die min-e-tune.
Keymusic is gestegen; kweenie hoe dat vroeger was, maar een maatje van me kreeg onlangs een afgestelde gitaar bezorgd door Keymusic.
Daarbij vroeg ik mezelf af of dat wellicht ook bij die prijsstijging inbegrepen is; dat ze 'm niet zomaar meer rechtstreeks uit de doos leveren ?
Sg standard zat een tijd tussen de 999 (of lager)-1100 euro. Nieuw model kost 14x0 euro. Flink stuk duurder dus, of ze lichten je op door die min e tune er bij te doen voor een paar honderd euro.
Daarom ook mijn vraag of het een optie is of niet en hoeveel hij zonder kost. 300 euro voor een machine om mijn gitaar te stemmen, no thanks! :D
Al zal er sowieso een lichte prijsstijging geweest zijn op alle modellen.
Die zie ik nergens staan? Ik heb al op thomann gekeken en sweetwater. Merendeel vd gitaristen zou toch zonder kiezen als je gitaar daardoor goedkoper is?!
Zonder binding en met dots als inlays is hij nog goedkoper. Goedkoop lakje er op ipv gloss cherry ... of een Epiphone headstock ... er zijn zat manieren om een goedkope SG te bemachtigen, maar wil men niet gewoon zo'n gave Gibson met Min-e-tune?
En hoezo is het oplichting? Verkopen ze niet wat ze beschrijven?
Waarom kun je niet tussen de regels lezen want je weet exact wat ik bedoel. Ik vind het belachelijk hoe Gibson dit product van ze pushed. Zoals ik zei, ik ben nog geen enkele SG Standard tegengekomen ZONDER die min-e-tune.
Een gitarist die 1000-1500 euro te besteden heeft kan zelf zijn gitaar stemmen. Ik zie het nut er deels van in maar iedereen wilt geld besparen, dus als je 300 euro kunt uitsparen door een normaal/gewoon model te nemen dan doet 95% van de kopers dat.
Maar je wil een SG standard kopen? Want anders snap ik helemaal niks van je probleem.
Het is vrij gebruikelijk dat een fabrikant zijn de specs bepaald voor zijn product. Je kan het ook wel belachelijk vinden dat, ik roep maar wat, Gibson een Melody Maker NIET met Etuners verkoopt. Of Fender een strat niet met 2 singlecoils.
Ik had ook liever van die draairaampjes in mijn Toyota maar goed, het was allemaal elektrisch. Maar je gaat verder met je leven.
Nope! Ze zijn er niet zonder de Min-e-tune. Vorig jaar waren de standards bij Thomann net zo duur... en does it really matter when walnut brown?! Echt tof dat ze kleur weer maken 8)
Niet de 2014 maar de 2013 serie is nog wel leverbaar
.http://www.keymusic.com/nl/item/gibs...ritage-cherry/
Ik heb al een SG standard. Ik heb er even over nagedacht om de mijne te verkopen en later terug een SG te kopen maar dat ga ik niet meer doen. Gibson heeft enkele wijzigingen/'updates' doorgevoerd zoals de grotere headstock, het vervangen van de potmeters door zo'n printplaatje waardoor je ook onder andere makkelijk je pickups kunt switchen en nu het min-Etune systeem. Het ziet er niet mooi uit, ook al hangt het aan de achterkant van je gitaar en ziet bijna niemand het. Hout aged mooi, plastic niet. En wat als het over 10-15 jaar niet meer werkt? Dan moet je dus je tuners vervangen en/of zit je met een systeem dat niet meer werkt of outdated is. Daarom vind ik je analogie met het draairampje/elektrisch niet echt correct. Een beter analogie is een mechanische vs digitale kilometerteller in je auto. De software en technologie verandert zo snel dat de digitale kilometerteller van een Lamborghini Aventador over 10-20-30 jaar outdated is en niet meer interessant of niet meer werkt. De kilometerteller uit een Porsche van 1965 zal gewoon blijven werken en is makkelijk te repareren in 2030.
Een gitaar mag/moet voor mij zo simpel mogelijk blijven, niks digitaal of rare gimmicks. Stel dat Gibson dit ook toepast op alle Les Paul Standards/Traditionals/studio's dan ga je heel wat meer kritiek horen.
Maar waarom dan geen tweedehands gitaar?
Lang verhaal soup, maar Pepes punt is even moeilijk als simpel: je bent momenteel niet in de markt, dus waarom zou je erover klagen dat Gibson bepaalde keuzes maakt in het huidige gamma? Ja, omdat dit een forum is en wij gitaarnerds met een mening en omdat het mag enzo en afijn... no sweat dude :hippie:
Of ik nu wel of niet in de markt ben doet er imho niet echt toe, toch? Ik vind deze evolutie/tendens gewoon jammer. Ik snap best dat Gibson vernieuwend moet blijven, dingen moet uitproberen, falen ze en slaat het niet aan dan komen ze na x jaar weer met iets nieuws. Wil je een echte gitaar, al dan niet vintage correct word je richting de custom shop gepu$hed of je moet zoeken naar een mooi vintage exemplaar.
Uiteindelijk maak ik me er ook niet echt druk om, zoals ik zei gewoon jammer. Al ben ik er wel zeker van dat dit systeem niet zo populair gaat zijn en snel genoeg verdwijnt.
Het voordeel hiervan is wel dat het niet zoals die robotgitaren je hele gitaar verziekt, dit kun je er altijd af halen als je dat wilt. Sterker nog deze dingen kun je los kopen om er zelf op te zetten.
Maar dat weet Gibson al een hele tijd uitstekend te vermijden :seriousf:
Kwam deze net op de site van Gibson deze 'firebird-on-steroids' tegen:
http://i783.photobucket.com/albums/y...pse2477f1e.jpg
http://www2.gibson.com/Products/Elec...-Firebird.aspx
Ik kan het wel waarderen.
Wat vinden jullie van die Les Paul Peace? :hippie: Ik vind die kleuren voor een Gibson wel verfrissend, vooral placid purple en serenity sunset. Mellow out green is ook weer eens wat anders (hoewel ik mezelf niet zo snel met zo'n kleur zie rondlopen).
Maar dan die knoppen... :stop: Die zouden er bij mij meteen afgaan, samen met die peace stop bar.
Die Min-ETune heb ik geen ervaring mee. Iemand? Zou denk ik best handig kunnen als het goed werkt. En als je ook nog gewoon handmatig kan stemmen.
De Les Paul Peace lijkt verdacht veel op deze: http://www.mylespaul.com/forums/gibs...-les-paul.html
Gelukkig is dat maar een slechte photoshop. :seriousf:
Ah. Dat zal de liefhebbers overtuigen.Citaat:
TRADITIONAL WEIGHT RELIEF
Updates voor 2015: http://www2.gibson.com/Gibson-USA-2015.aspx
Ik had het al gezien, toch erg vet dat je de slagplaat er altijd op en af kunt klikken zonder gaatjes in het hout. (Op de Les Paul modellen)
De "hologram" op de achterzijde van de kop en de nut vind ik ook wel een plusje waard.
De protector kees ben ik niet erg kapot van.
O man ik lig al weken in een deuk. Op TGP gaan ze al weken loos met bij vlagen fenomenaal goede grappen over de nieuwe lijn. Er was al het één en ander hier ook gemeld, maar de grappen over die trieste hologramstickers, de Les Paul handtekening, de verplichte G Force op de modellen, de enorme prijsverhoging van de Standard, de veranderingen van de halsformaten, ach ach... Ik begrijp er ook weinig van. Ik begrijp op zich wel dat ze de Standard nu een beetje willen positioneren tussen de Gibson USA lijn en de Custom Shop, maar maken ze dat ook waar? Het lijkt er niet echt op. Dat ze een nulfret erop zetten omdat ze al tijden geen topkammen kunnen invijlen en ze een goed systeem willen zodat de automatische tuners ook tot hun recht komen, oké, snap ik. Maar waarom dan die tuners door ieders strot duwen? Waarom naar PRS-achtige halzen?
Ja, maar ... de Les Paul van 2014 bestaat toch al? :???:
Ik had laatst een paar Duvel Tripel Hop 2014's en een maat van mij had liever die van 2013. Toen heeft hij die van 2013 gekocht.
Ja, je kan ook tweedehands kopen of een winkeldochter, whatever. Wil je nou een discussie starten of een wedstrijdje dooddoeners?
Anyway, some fun:
http://memedad.com/memes/280925.jpg
http://memedad.com/memes/280927.jpg
http://fc07.deviantart.net/fs71/i/20...rd-d81wm0h.jpg
Op een lefty hiervan zou ik nog wel kunnen gassen:
http://images.gibson.com.s3.amazonaw...IN_HERO_01.jpg
Maar die worden er dan weer niet van gemaakt...
Wacht, laat ik een paar dooddoenende plaatjes opzoeken ...
Verder wil ik alleen zeggen dat je het je niet aan hoeft te staan, en niet hoeft te kopen. Ik koop sowieso geen nieuwe gitaren, maar kan de nieuwe lijn zeker wel waarderen! Tuner lijkt me relaxed, kleuren zijn weer eens wat anders, de Les Paul Less+ is een goede toevoeging, compound fingerboard radius ben ik wel benieuw naar, removable pickguard ...
Bult innovaties/veranderingen in een traditionele markt: ik hou er wel van!
Bij die removable pickguards.
Waarom zit dat schroefje er dan nog op? Dat is toch enkel om die beugel aan vast te schroeven?
s.
Ik heb vluchtig even gekeken, maar wederom ben ik minder pessimistisch dan het gros hier. Die nut kan zeker nuttig en handig zijn. Het had allemaal wat innovatiever en mooier gemogen, maar ja, je kunt nu eenmaal niet alles hebben. En die tuners worden je misschien een beetje door de strot geduwd (zo lijkt het althans), maar ze werken echt prima. Het punt is dat ik zelf niet snel €300,- meer zou willen uitgeven voor deze zelf regulerende machientjes, als ik de keus had. En daarom is het ook zo makkelijk nu, je hebt gewoon vaak geen keus!!! Lullig wellicht, maar daarvoor heb je wel een gitaar met een ingenieus stemsysteem. Ik zou er waarschijnlijk zeer tevreden mee zijn op het podium (en daarbuiten).
En voor wie dit allemaal weer eens veel teveel van het goede is....., er is altijd nog genoeg keus. Zowel nieuw als tweedehands. :)
o en Harold...., die plank die Tupie zo geinig vindt is NIET symmetrisch. :D
Ik ben trouwens wel van mening dat Gibson Harold A zou moeten vereren met een Harold A signature SG. Dat ding is gewoon perfect. Voor de liefhebber tevens verkrijgbaar in room wit met een tortoise slagplaatje. :D
Ik kan die 2015 modellen wel waarderen. Vooral omdat de 2014 hierdoor weer een klap goedkoper zijn. Morgen eens voor kijken :P
Een rubber dop met een stukje vilt ter bescherming van de nitro lak meen ik ergens te hebben gelezen. Lijkt me niet ideaal. Dat vilt verslijt op den duur toch?
Op zich vind ik zo'n removable pickguard en die nul fret goede innovaties maar ik ben benieuwd wat de gebruikerservaringen zullen zijn. Grote kans dat er nog kinderziektes aan het licht gaan komen.
Kut Gibson, het wordt tijd op over te stappen naar een meer exclusiever merk.