Nee, zeggen dat je onderschat bent, da's pas ijdel :seriousf:
Printable View
In mijn boek is dat een beetje sneu.
Zullen we het eens omdraaien? Wie zijn de nogal onderschatte gitaristen?
Ik nomineer in dat geval Nils Lofgren die al sinds Harvest van Neil Young meestal 2de viool speelt. En alweer sinds 1984 in de E-street band van Springsteen zit. Zowel elektrisch als akoestisch vind ik hem een erg interessante gitarist die ook voor zijn solowerk van mij wel wat meer gewaardeerd mag worden.
Als je de studio platen van Led Zeppelin hoort dan zitten daar solo s bij die werkelijk waanzinnig zijn . Ik had het over Jimmy Page tijdens een gitaarles vroeger
Mijn gitaarleraar destijds zei dat hij solo s van Jimmy Page kende die ik van mijn leven niet na zou kunnen spelen
Lullige opmerking van die gast maar hij heeft wel gelijk dat die Jimmy Page dingen heeft gespeeld die je niet zo maar na speelt
Hoezo?!
Ik krijg het idee dat ik uit de tent wordt gelokt. :sneaky:
Jimmy Page is één van de belangrijkste gitaristen uit de rock-geschiedenis, punt!
Ik heb heel wat bootlegs van Led Zeppelin geluisterd, en wat mij opviel is dat ie altijd op zoek was naar de juiste vibe, feel en zich daarbij nogal eens liet gaan. Ik kan dat juist wel waarderen. Vooral live is het enorm belangrijk dat je niet enkel en alleen je riedeltje afdraait. Hij is daar nog steeds een meester in, maar goed, allemaal subjectief natuurlijk. ;)
Nou, geweldig:
http://assets.rollingstone.com/asset...b33d4bbdd6.jpg
I rest my case!
Ik niet, ik heb die docu gezien en die twee zijn echt voor voor een gesticht. Wat een idioten samen. Maar Hetfield alleen is best een sympathieke gozer, alleen die twee samen zijn zulke haantjes, terwijl hetfield veel meer talent heeft dan Lars Ulrich, dat terzijde.
In de film zoeken ze o.a. een nieuwe bassist omdat de vorige zijn heil ging zoeken in de geestverruimende middelen en zich zwaar ondergewaardeerd voelde. Ttv de opnames viel de producent in als tijdelijke bassist. De nieuwe bassist kreeg als welkomstbonus een miljoentje overgemaakt. Uit psychologisch oogpunt is de film heel aardig, zelfs een leek ziet het destructieve gedrag van de heren Hetfield en Ulrich
Gelukkig, Joost en arjan zijn beiden niet in de race voor wah wah fieperd....meer kans voor mij, als die hammett eens stopt :D
En toch hè, wordt hammett veelal overschat gevonden, internet staat er vol mee, maar ik vind dat ie toch best wel wat smaakvolle dingen gespeeld heeft eigenlijk.
Ik was Metallica eigenlijk best kwijt bij load, reload, en helemaal bij die s&m meuk, maar ik vind ze in recentere live dingen eigenlijk best ok (op de houterige drum en de korrel missende zang na).
Daarnet even Hammetts vibrato beluisterd. Klinkt inderdaad niet erg goed, maar ik heb erger gehoord. Persoonlijk vind ik die van Brendon Small ook wel te pruimen, en de man zelf vind ik persoonlijk best onderschat. https://www.youtube.com/watch?v=VzhMkSN9dQc
Ah , u wilt uitleg?
Welnu, de enige echt grote bijdrage van Page aan de gitaarmuziek is wel dat hij het bewijs leverde dat een gitaar en een vioolstok geen goede combinatie is. Het was niet om aan te horen. Pretentieus gepiel van de bovenste plank. En dan is zijn ritmewerk "leuk" en zijn solo's...tja....ook "leuk"? Maar niets om van wakker te liggen. Page is dus een beetje overschat ben ik bang. In de jaren 70 werd trouwens elke plaat die led Zep uitbracht verguisd....het is pas van de laatste paar jaren dat ze een (onterechte) legendarische status kregen.
Overigens is dat getob met die vioolstok nog mooi op de hak genomen in de film Spinal tap;
http://www.youtube.com/watch?v=IW5dFfCUYPI
Toch ben ik bang dat smaak hier de mening kleurt. Hun albums (en zeker I t/m IV) behoren toch tot de muziekgeschiedenis lijkt mij en Page speelde daar op zijn minst voor een 1/4 zijn rol in. Ik vind Page dan ook niet overschat.
Goed, ik zal uw mening noteren en er verder geen aandacht aan besteden.
Één "mislukt", misschien ietwat te pretentieus gebracht, maar wel goed uitgevoerd, experiment, en een gitarist is gelijk onderschat?
Oh nee, zijn ritmewerk is "leuk", tja, en daar sla je de plank volledig mis naar mijn idee; hij is de maatstaf voor menig ritmewerk wat daarna geproduceerd werd.
Maar goed, ik heb niet het idee dat ik jou kan overtuigen, dus ook voor jou geldt: mening genoteerd.
Can not stop loving you . Voor mij een hoogtepunt in de gitaarprestaties van Jimmy Page . Prachtige riffs , en die solo is van de hoogste categorie
Is dat zo? Zeker een nieuw liedje dan want ik ken het niet.
Heeft u een linkje?
Overigens, en dit zal u verbazen,was mijn eerste "echte "gitaar een Fender Telecaster was vanwege het geluid dat Jimmy Page er uit wist te halen bij dat Deense optreden.
Wat niet wegneemt dat ik het een overschatte gitarist vind. Maar dit terzijde.
Nu weten we het wel, tig pagina's over Jimmy page, het zal wel....
Ik gooi er nog eentje in de groep... Slash! Catchy rock riffs gemaakt maar live vaak niet best.... Wat vinden we daarvan?
OK, nog eentje dan.
Dat van de vioolstok, daarmee heeft de heer Page zich royaal laten 'inspireren' door de groep The Creation. Luister maar naar de single Painter man.
Ook hierop GN is rond 2011 iemand bezig geweest met een gitaar/vioolstok combi.
En is buitengewoon serieus genomen.
Iedereen die eens iets anders uithaalt op een gitaar verdient respect, vind ik.
Als werkpaard is Page niet mis te verstaan. Ook op Hold me van P.J. Proby speelt hij bijvoorbeeld met Ginger Baker een doorslaggevende rol.
Ik vind het bij lange na niet de beste gitarist. En is er de laatste 40 jaar nog iets opzienbarends gemaakt door de man?
Vriendelijke groet, Gus
Slash? Mooie melodieuse solo,s. Ik vind hem wel vrij goed.
Maar die Jimmy Page he....
Slash heeft idd een paar briljante solo's op zijn naam staan. Maar ja, Youp van 't Hek heeft ook een paar fantastische sketches, en om hem nou goed te noemen...
Page heeft dan veel sessie werk gedaan maar dat was meer omdat hij voorhanden was, er waren nog maar weinig rock'n roll gitaristen in studio's. Hij speelt vrij sloppy, best wel veel foutjes, ook bij Zeppelin. Maar hij had een goed oor voor drama en arrangementen.
Zo'n nummer als Since i've been loving you, het eerste couplet is single note, 2e bescheiden arpeggio's en het 3e zijn heavy akkoorden met wandelende patronen en daarnaast nog een opening opbouw en een solo apotheose. En zijn partij in het refrein lijkt wel een arrangement voor chello en viool. Daar is flink over nagedacht.
Misschien zijn er meer voorbeelden te vinden van gitaristen die zo bewust zijn van hun rol in het geheel (Fripp?)... maar niet veel.
Slash vind ik zo'n zeurderige, haast valse, toon hebben. Op zich wel een meer dan verdienstelijk gitarist, maar mij doet het niet zo veel.
Ik vind het wel mooi wat ie doet eigenlijk, ik houd er wel van.
Maar ja, ik vind die knakker van system of a down ook leuk, en die is ook niet echt goed of zo.
Altijd leuk om te zien dat ook gasten die minstens zo slecht zijn als ik, toch stadions vol krijgen.
Helemaal akkoord hiermee.
Zoals gezegd, hij heeft een paar briljante solo's gemaakt, maar regelmatig kom ik van hem dingen tegen die gewoon echt ronduit slecht zijn. En dat maakt hem voor mij redelijk overschat.
Aan de andere kant heeft hij bijna eigenhandig gezorgd voor de revival van de Les Paul.
Slash geef ik een 10 omdat hij echt een feestje van een optreden wil maken. En daar hard voor werkt. Dan mag een foutje...
Hmmm.... overschatte gitaristen zag je in de jaren 80 veel meer... Er wordt nu echt veel zorg aan optredens besteed.
Je hebt gelijk de titel is anders , let ook op die riff aan het einde van het thema echt zo goed gevonden
https://www.youtube.com/watch?v=MfxL8K6wR2I
Jimmy Page luisterde net als bv Clapton goed naar Freddie King. :)
Carlos Santana :hide:
Sorry, maar hij heeft me nooit kunnen boeien.
The Healer ook niet?
De meeste bekende gitaristen zijn overschat, en er zijn (bij het grote publiek) onbekende gitaristen die onderschat zijn. Zo werkt het nu eenmaal. Over Robbie Krieger hoor je nooit iemand, over Jimi Hendrix iedereen. John Cipollina noemde men een virtuoos, maar ik vond Gary Duncan eigenlijk net zo goed.
Ach ja ... als ik naar de jazz jongens luister vind ik eigenlijk alle rockgitaristen een beetje overschat :-)