Wat nou als je meer speakers hebt? Ik heb een 212. Zou je daar 2 blockers voor schroeven, of maar eentje voor 1 van de speakers?
Printable View
Wat nou als je meer speakers hebt? Ik heb een 212. Zou je daar 2 blockers voor schroeven, of maar eentje voor 1 van de speakers?
Ik weet dat het mijn keuze is, maar wat is aan te raden? Ik denk zelf dat ik genoeg spreiding van geluid krijg als ik er eentje aanschaf. Het beamende van de tweede is dan niet erg en misschien zelfs wel fijn. Hoor je toch nog iets meer als je er recht voor staat.
Ik denk dat open back juist meer focus heeft.
Danm in welke tijdperk leef ik nu nog.
Ik doe het al jaren met Amstel bierfiltjes :makeup:
Zo, vandaag de Beam Blocker even geïnstalleerd. Hierbij even de ervaringen op een rijtje:
Eerste indrukken
De Beam Diffusor (van Tonefactory) is een zwarte, houten ring met drie dikke spaken en een cirkel in het midden. Op die cirkel is een kleine dustcap gelijmd. Het ding lijkt een beetje op een stuurwiel. Dikte is ongeveer 3 tot 4mm. Het hout is erg lichtgewicht en het geheel is nog redelijk buigzaam. Zie ook de foto's voor een beter idee.
http://dl.dropbox.com/u/1955976/beam_diffusor1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/1955976/beam_diffusor2.jpg
De Beam Blocker (van Weber) is welbekend hier, dus geen foto's. Maar het is in feite een zwarte, metalen strip van ongeveer een millimeter dik, met in het midden een metalen cirkel en een dustcap daarop geplakt. De dustcap is een stuk groter dan die van de Beam Diffusor. Installatie is iets makkelijker aangezien je maar twee punten hoeft uit te lijnen en er wat ruimte is voor speling.
Geluid
Zoals ik al aangaf hier, snoept de Beam Diffusor wat van de tone weg. Ik mis zelf wat bas en wat 'attack'. De spreiding is echter super, en de prijs is natuurlijk wat goedkoper dan die van de Beam Blockers.
De Beam Blocker daarentegen heeft (zowel met de bolling naar binnen als naar buiten :soinnocent:) geen merkbaar effect op de tone. Bas en attack dus nog gewoon dik in orde. De spreiding is een verbetering t.o.v. de 112 zonder de Beam Blocker, maar is wat minder dan de spreiding van de Beam Diffusor. Het is geen dag en nacht verschil en meer spreiding dan de Beam Blocker je geeft heb je ook niet nodig, dus de spreiding is ook gewoon prima!
Conclusie
De Beam Blocker is een solide metalen strip met een rondje in het midden en dustcap erop. Het voelt degelijk aan, is ook zwaarder dan de Diffusor. De Beam Blocker heeft geen merkbaar effect op de sound en feel, de Diffusor wel. De Diffusor heeft wel een 'betere' spreiding, maar das hetzelfde als met een Ferrari over 30-weggetjes rijden: je hebt er niet veel aan. De bevestigingsmethode van de Diffusor leek mij eerst beter, omdat de hele speakerrand ergens opkomt in plaats van op twee plekken, maar de Diffusor is ook 3x zo dik als de Beam Blocker en effectief plaats je een stuk afvalhout tussen je speaker en de baffle. Ik denk ook dat dit de reden is waarom de klank en feel achteruit gaan bij de Diffusor. Eigenlijk zou iemand die dingen even moeten monteren zonder dat ze tussen de speakers en baffle inzitten. Dat zou nog wel eens een verbetering kunnen opleveren.
Doe mij echter maar de Beam Blocker. Is iets duurder, maar je ziet ook waar het prijsverschil 'm in zit en hij werkt, in het geval van een rearmounted 112, gewoon beter.
Iemand een Beam Diffusor hebben tegen verzendkosten?
Prime kleine review. Kleine aanvulling:
Dat er ruimte is voor speling komt niet vanwege slechts punten, maar vanwege het feit dat de gaten zijn uitgevoerd als twee zogeheten sleufgaten. Op deze manier is het iets makkelijker de beamblocker te plaatsen, als de gaten voor de speakers niet precies goed zitten.
Vet, ik ben overtuigd en ga er binnenkort ook een halen. Ik heb een ENGL PRO 212 cabinet, zou het heel veel toevoegen om er twee te halen? Of is eentje gewoon genoeg?
Tja, één is al voldoende om voor jezelf de spreiding te verbeteren. Ik had er twee in m'n bogner, en er zit nu één in de Vernet. Daar komt een tweede bij, omdat:
* Ik mijn luisteraars niet wil teisteren met een eventueel vervelend hoog (strat speler hier)
* Die tweede beamblocker anders toch in de weg ligt :D
Ziet er inderdaad een stuk kleiner uit, die dome van de Diffusor. Niet voor tobben dan hoor, als het minder werkt...
Anyway, waarom het beter werkt bij een open back: ik weet het niet precies meer. Gewaardeerd forumlid piezo had daar een keer een prachtig betoog over gehouden met volledige natuurkundige uitleg maar dat heeft -ie destijds weer verwijderd. Er was toen wat weerstand tegen die veel te dure en onndige Beam Blocker :chicken: Gitaarvolk...
Ik ben om. Ik zat al te twijfelen sinds Mitch erover begon. Beamblocker it is! Bedankt voor de review MjS! :crazyhappy:
Net als Liquid_Metal (en meerdere leden hier) ben ik er wel nog niet over uit of het er één of twee worden. Ik heb een AC30 2x12 combo (open back dus). Het gaat mij vooral om de verbeterde spreiding (tijdens repetitie en voor podiumgeluid) en evt. vermindering van de beam. Is de speaker nog goed te mic'en met Beam Blocker? Of is het beter/even-goed-maar-goedkoper om één Beam Blocker te installeren en de andere speaker te mic'en?
In een open back 2x12 zou ik er gewoon 2 doen inderdaad tenzij je bijvoorbeeld de vaste podiumplaatsing hebt dat je amp uiterst rechts staat en jij iets naar links. Als je er dan alleen één voor de linker speaker hangt heb je er voldoende plezier voor en kan de rechter speaker worden uitgemic'ed waar je maar wil.
De AC30 combo die wij gebruiken heeft er overigens twee. Mijn eigen 2x12 closed back cab (diagonale plaatsing speakers) heeft er één in de bovenste speaker.
Bij het uitmic'en moet je overigens niet alleen erop letten dat ze 'm pal voor het (gedempte) midden zetten, maar ook dat ze 'm niet pal voor de spijlen van de Beamblocker zetten. Al zal dat in een studio belangrijker zijn dan op een podium, of bij de gemiddelde geluidsman die een SM57 laat bungelen aan een kabel, voor je speaker...
Hmm, moet ik morgen toch nog maar even grondig gaan testen. Vandaag even kort geprobeerd en hoorde geen noemenswaardige verschillen, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik daarvoor ook weinig geexperimenteerd had met mic plaatsing.
Op zich wel logisch dat het wat anders gaat klinken, waarschijnlijk wat meer hoog in de meeste posities omdat dat wat meer verspreid wordt.
Ik heb net toch maar een 15" Beam Blocker besteld voor mijn Peavey Delta Blues.
Ik had ze al lange tijd en naar volle tevredenheid in mijn 2x12" V30 cab en ook mijn Bugera V22 was voorzien, omdat ik nog een 12" had liggen uit een andere amp die ik eigenlijk nauwelijks nog gebruik.
Gisteren opgetreden en ik had de versterker licht gekanteld op de grond staan om mezelf goed te horen en om niet te hard in de zaal te zijn. Er was alleen wat zangversterking en ik kreeg al gauw het signaal dat ik te zacht was... Ja ja, het kan dus wel.... ;)
Maar goed, als die versterker op de vloer recht de zaal in gaat mis ik wat helderheid en ga je ´m misschien toch te hard zetten. Laat je ´m gekanteld staan, wordt je gek van het volume en je eigen gitaargeluid.... Ergo: toch maar een Beam Blocker er in!
Gr. C.
Dat zegt -ie in zijn eerste zin ;)
Heey Mitch,
Ik vind best wel grappige opmerkingen en smileys op zijn tijd leuk. Voor alle duidelijkheid je hebt beamers voor 10 12 en 15 inch luidprekers. Voor 15 " luidpsrekers heb je nog keuze tussen 4" en 5" dome. Voor Pevaey delta blues moet het een bemaer blokker voor 15 " speaker zijn met 4 " dome cap.
Dome = difusing cap .
Zo leer je iedere dag wat bij ;-).....
Hallo Aca.
Net als Mitch dacht ik ook dat je bedoelde dat ik dan de goede maat Blocker moest hebben en je me er even aan herinnerde dat de Delta Blues een 15" speaker had, iets dat ik wel kan waarderen. Ik ken bezitters van combo's die niet weten hoeveel of welke maat speakers er in zitten... ;)
Ik wist echter (ook?) niet dat er twee maten domes te krijgen zijn bij de 15" BB en dat staat ook niet op de site van de Gier, waar ik 'm besteld heb.
Ik zal 'm even bellen hierover.
Wat is het effectieve verschil tussen een 4" en een 5" dome c.q. waarom moet er voor mijn speaker een 4" versie?
In ieder geval bedankt !!!
Gr. C.
Edit. Net even met de Gier gebeld. Ze hebben alleen de 4" versie en het verhaal is dat de spreiding van de 5" wat groter is en het hoog wat meer "geblocked wordt". Da's logisch, lijkt me. Maar uit jouw verhaal maak ik op dat het toch ook wel met het type speaker te maken heeft.
Hoe dan ook, ik laat 'm gewoon komen.
is hier ergens een verdeler in limburg (België)? Bij mijn Valveking is het echt een wereld van verschil als je er dicht bij staat met je oor op hoogte van de speaker (wat de mic dus opvangt) dus dit kan wel eens een enorme verbetering zijn
thanks voor complie's C,
PDB zijn echt killer amps. In eerste instantie gekocht als back up amp, maar ondertussen speel ik iedere gig op. Misschien dat ik op een of ander manier probeer te bewijzen dat ze erg onderwardeerd zijn, en dat je toch killer blues geluid uit zo'n bakkie krijgt...
Ik bedoelde je ook niet te dollen hoor, ik dacht dat je zijn opmerking gemist had! Ik ben me bewust van de verschillen, ik heb jarenlang op twee straten van de importeur gewoond en ze vanaf het eerste ogenblik dat -ie ze binnen had mogen aanschouwen en ben ze daarna overtuigd gaan gebruiken :)
Dames, heren ook!
Heb zojuist een 15" BeamBlocker (met 4" dome) in mijn Peavey Delta Blues gezet. Ik heb daarvoor wel zo'n beetje dat ding (de Delta Blues) helemaal moeten demonteren, maar ach, een beetje moeite er voor doen kan geen kwaad....
Maar toen zette ik 'm weer aan en wat een verschil! Echt ongelofelijk. Weg met dat toch wat agressieve hoog recht voor de speaker en de sweetspot is groter dan ik ooit had durven dromen. Het rendement lijkt (is ?) groter dan van de BeamBlockers in mijn 2x12" V30 en die in mijn Bugera V22.
Ik was al erg enthousiast over de Delta Blues en de Beam Blockers, maar deze combinatie is echt top!
Gr. C.
Ik heb zojuist een 12" besteld bij De Gier. Wat een onduidelijke site zeg. Prijzen zijn exclusief btw dus je wordt nog genaaid ook (het staat lang niet bij alle producten duidelijk aangegeven) en de shipping costs worden pas duidelijk gemaakt in een confirmation email...
Wat zijn de verzendkosten dan?
Lijkt me toch heel simpel; site opzoeken > webshop > weber > beamblocker bestellen.... Prijzen zijn incl. BTW, dus ik geloof niet dat je genaaid wordt! De verzendkosten waren mij inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Bleken 7 euro, normaal voor een pakketje dat verzekerd en aangetekend wordt verstuurd.
Hoe dan ook, ik had binnen drie dagen de BB in huis.
Gr. C.