Wat nou als je meer speakers hebt? Ik heb een 212. Zou je daar 2 blockers voor schroeven, of maar eentje voor 1 van de speakers?
Wat nou als je meer speakers hebt? Ik heb een 212. Zou je daar 2 blockers voor schroeven, of maar eentje voor 1 van de speakers?
Ik weet dat het mijn keuze is, maar wat is aan te raden? Ik denk zelf dat ik genoeg spreiding van geluid krijg als ik er eentje aanschaf. Het beamende van de tweede is dan niet erg en misschien zelfs wel fijn. Hoor je toch nog iets meer als je er recht voor staat.
Ik denk dat open back juist meer focus heeft.
Danm in welke tijdperk leef ik nu nog.
Ik doe het al jaren met Amstel bierfiltjes![]()
Zo, vandaag de Beam Blocker even geïnstalleerd. Hierbij even de ervaringen op een rijtje:
Eerste indrukken
De Beam Diffusor (van Tonefactory) is een zwarte, houten ring met drie dikke spaken en een cirkel in het midden. Op die cirkel is een kleine dustcap gelijmd. Het ding lijkt een beetje op een stuurwiel. Dikte is ongeveer 3 tot 4mm. Het hout is erg lichtgewicht en het geheel is nog redelijk buigzaam. Zie ook de foto's voor een beter idee.
De Beam Blocker (van Weber) is welbekend hier, dus geen foto's. Maar het is in feite een zwarte, metalen strip van ongeveer een millimeter dik, met in het midden een metalen cirkel en een dustcap daarop geplakt. De dustcap is een stuk groter dan die van de Beam Diffusor. Installatie is iets makkelijker aangezien je maar twee punten hoeft uit te lijnen en er wat ruimte is voor speling.
Geluid
Zoals ik al aangaf hier, snoept de Beam Diffusor wat van de tone weg. Ik mis zelf wat bas en wat 'attack'. De spreiding is echter super, en de prijs is natuurlijk wat goedkoper dan die van de Beam Blockers.
De Beam Blocker daarentegen heeft (zowel met de bolling naar binnen als naar buiten) geen merkbaar effect op de tone. Bas en attack dus nog gewoon dik in orde. De spreiding is een verbetering t.o.v. de 112 zonder de Beam Blocker, maar is wat minder dan de spreiding van de Beam Diffusor. Het is geen dag en nacht verschil en meer spreiding dan de Beam Blocker je geeft heb je ook niet nodig, dus de spreiding is ook gewoon prima!
Conclusie
De Beam Blocker is een solide metalen strip met een rondje in het midden en dustcap erop. Het voelt degelijk aan, is ook zwaarder dan de Diffusor. De Beam Blocker heeft geen merkbaar effect op de sound en feel, de Diffusor wel. De Diffusor heeft wel een 'betere' spreiding, maar das hetzelfde als met een Ferrari over 30-weggetjes rijden: je hebt er niet veel aan. De bevestigingsmethode van de Diffusor leek mij eerst beter, omdat de hele speakerrand ergens opkomt in plaats van op twee plekken, maar de Diffusor is ook 3x zo dik als de Beam Blocker en effectief plaats je een stuk afvalhout tussen je speaker en de baffle. Ik denk ook dat dit de reden is waarom de klank en feel achteruit gaan bij de Diffusor. Eigenlijk zou iemand die dingen even moeten monteren zonder dat ze tussen de speakers en baffle inzitten. Dat zou nog wel eens een verbetering kunnen opleveren.
Doe mij echter maar de Beam Blocker. Is iets duurder, maar je ziet ook waar het prijsverschil 'm in zit en hij werkt, in het geval van een rearmounted 112, gewoon beter.
Iemand een Beam Diffusor hebben tegen verzendkosten?
Favorieten/bladwijzers