Dat zou uiteindelijk ook moeten,alle 7 halzen gelijk van maat....(kosten tot nu toe schrikbarend...wel 12 euro.:seriousf::seriousf:....)
JJ
Printable View
Inmiddels zijn het nog maar 6 halzen....voor de 3de keer met deze frees ging het freesje en eigen leven lijden.(en vernielde de mal en het goede hout :crazyhappy::crazyhappy: )..inmiddels de frees in de vuilnis emmer gepleurd....zijn we gelukkig weer goed weg gekomen....alleen het freesje is onvindbaar...en die was nog vrij nieuw...
Ola beste mensen,
Ik weet dat het hier niet helemaal thuis hoort aangezien het hout niet voor een gitaar bedoelt is, maar toch:
Ik ben op zoek naar grof hout, ala wrakhout oid, waarmee ik van plan ben een tafeltje te fabriceren. Voor m'n gitaarhout kan ik perfect bij de Adam en Arnhemse houthandel terecht, maar ik zie niets staan over grovere houtsoorten. Weet iemand waar ik dit soort hout kan krijgen? Of iets dat er op lijkt. (steigerhout heb ik al gevonden :))
Excuses voor de semi-spam, tis geen gitaar maar wel hout. :P
Thanx!
Timme
Een oom van me heeft ooit een aantal tafels gemaakt van balken uit grondplaten van oude goederenwagons, maar die zijn allemaal opgebruikt. Mss eens in die richting zoeken?
Misschien eens rondneuzen op zo'n 'milieupark'?
Met dit mooie weer gewoon zelf gaan strandjutten ;)
Je kunt ook gewoon nieuw hout nemen en met staalborstels het zachte hout rond de nerven wegpoetsen. Dan krijg je van dat mooiere rustieke hout met niet zo'n glad oppervlak. Er zijn speciale machines voor, maar ik denk dat je het ook met een haakse slijper met daarin zo'n staalborstel kunt doen.
Hmm, goed idee. Volgens mij heb ik zelfs nog een staalborstel voor m'n haakse slijper liggen.
Enig idee wat voor hout hiervoor geschikt is?
Eikenhout doet het erg goed bij deze techniek met de staalborstel.
Tee.
ik ben een tijd bezig geweest met meubels maken. Ik heb een Festo Rustofix en daar zit een staalborstel in voor het grove werk en een zachtere borstel (kunststof) waarmee je het zachte hout weg borstelt. Dus mogelijk moet je dus niet alleen de staalborstel gebruiken maar ook nog iets anders.
Hallo gitaarbouwers
ik was vandaag tussen ons hout aan het zoeken naar een stukje hout voor een armsteun voor mijn western - niet gevonden - maar, ik vond wel wat anders
een plank eiken, 4-5 cm dik, en precies groot genoeg om een gitaarbody uit te halen
jullie begrijpen al waar ik heen wil...
maar ik wil eerst vragen of iemand ervaring heeft met eikenhouten bodies?
ik meen me te herinneren aaronstonebeat eens een eiken hals heeft gebruikt,
maar ik heb nog iets gelezen over eikenhouten bodies, en ook met de zoekfunctie vond ik niks nuttigs,
dus, iemand ervaring met eikenhouten bodies? hoe klinken ze? zijn ze te zwaar?
alvast bedankt :hippie:
Volgens mij is die gitaar van Brian May eiken.
Is wel heel zwaar, dus misschien niet helemaal massief laten.
Ik heb inderdaad een paar halzen van eiken gemaakt. Die houden zich heel goed. Heb ook mijn eerste complete zelfbouw helemaal van eiken gemaakt (zelfs de brug), op de toets na. Het is redelijk zwaar, maar niet zwaarder dan esdoorn of mahonie; op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel kun je een hoop details vinden.
Ik heb het gebruikt voor top en toets van mijn LP-achtige; voor de hals, rand en centraal blok van mijn ES335-afgeleide en voor het frame van mijn Aaronphone. Ik ervaar er geen problemen en nadelen mee. Het eiken dat ik heb is wel redelijk oud; het heeft voordat ik het 'oogste' 17 jaar in de oude keuken van ons huis gezeten; en dat is onderhand ook alweer vier en een half jaar geleden.
Een recent forumlid heeft lang geleden ook een semi-hollow van eiken gemaakt maar die is wel wat gaan werken, de body is wat bol gaan staan. Maar als ik het juist heb, waren dat behoorlijk dosse gezaagde stukken die misschien ook nog niet helemaal goed droog waren.
Het centrale blok in Brian May's gitaar is inderdaad ook eiken; de toets eveens dacht ik, en dan zwart geverfd.
Wat mij betreft heeft het absoluut mogelijkheden.
Deze gitaar bestaat voor het grootste deel uit eiken:
http://www.youtube.com/watch?v=nLUkgNu_onM
http://www.youtube.com/watch?v=Ey4eRzjIuQ4
Toets is wenge
Voor- en achterkant het een of andere multiplex; aan de geur te oordelen dacht ik tijdens de bouw aan iets ceder-achtigs (heeft oorspronkelijk ook een beetje een sigarenkistjes kleur)
Brug: wenge + been
Staartstuk: wenge + messing
http://www.adambent.co.uk/redspecial/rs_burns.jpg
Lijkt me inderdaad wat zwaar en lastig te bewerken... ik denk dat ie ook een vrij schelle respons gaat geven maar dat is piskijkerij. Eiken is mooi spul, kan je die plank niet bookmatchen (schulpen) en er een paar mooie tops uithalen?
we moeten nog een aantal van die planken hebben denk ik,
dus als ik hiermee doorga wordt de eerste gewoon uit die plank wat ik gevonden heb gehaald, en daarna ga ik wel die moeilijkere dingen doen, het wordt immers mijn eerste echte zelfbouw
ik ga ook de hals gebruiken van mijn beginnersset strat, wat het enige goede is aan deze gitaar,
de plank komt van een oude kast trouwens, die er al van voor mijn geboorte, dus al minstens 16 jaar stond.
Zorg dat je goed gereedschap gebruikt. Het zou zonde zijn zo'n mooi stukje hout te vern..ken.
Suc6. Ik vind het knap als een 16 jarige zo'n plan onderneemt. Toen ik jouw leeftijd was had ik ook zulke plannen moeten ondernemen. Zorg wel dat je het budget hebt om alle onderdelen aan te schaffen. Niks zo frustrerend als een project wat je in de kast moet leggen wegens geldgebrek.
onderdelen kosten me ongeveer 150 euro, ik heb nog een hals met redelijke stemmechanieken,
dus het wordt sowieso nog even wachten, 1 augustus krijg ik mijn salaris, maar ik ben weg tot halverwege augustus, dus ik wacht denk ik tot september of zo, dan heb ik zeker genoeg geld
maar dan heb ik nog genoeg tijd om een ontwerp en zo te maken
gereedschap wordt geen probleem, een vriend heeft me al een paar keer aangeboden dat ik in zijn werkplaats kon gaan werken, zijn opa was timmerman en zij wonen nu in dat huis,
en de vader van een andere vriend van me is instrumentenbouwer van beroep (Knooren, misschien bekend bij iemand hier?)
Je kan altijd een donorgitaar scoren via marktplaats e.d..
De rommelmarkten van nu zijn ook heel mooie plaatsen om iets te scoren.
Een element kun je vaak opnieuw wikkelen. Je neemt koperdraad en legt dat in was, waarna je het kan wikkelen.
Zoals ik het nu van je begrijp ga je een body maken en schroeft daarop standaard hardware en je schroeft daarop de nek.
Dat is een heel mooie manier om te starten. Misschien is een refret van de hals een mooi project hierbij.
Met aluminium folie kun je de holtes beplakken in de body. Dit zorgt voor een goede afscherming. En scheelt je heel veel brom.
Er is ook buigbaar koper in de handel met een plaklaag. Dat is wel wat duurder. Plak ook wat van de aluminium folie onderaan de slagplaat als je
een tele of strat soort gitaar zou maken. De folie kun je verbinden met de min van de jack aansluiting. Daarmee creeer je een aardeverbinding met het geaarde chassis van je gitaarversterker en dat voorkomt brom en een "vals aardecircuit".
Nog even een kleine update van het salontafel verhaal.
Ik heb deze gisteravond afgemaakt. Ik zal snel foto's plaatsen.
Uiteindelijk heb ik lekker origineel een steigerplank genomen, deze eerst stofvrij gemaakt met een handstaalborstel, vaders heeft een nieuwe nodig nu voor z'n bbq :P Daarna het zichtbare deel bewerkt met een staalborstel voor op m'n accutol, ging nog best lekker, al moet je wel uitkijken dat je niet te grote stukken hout eruit laat springen. Vervolgens de boel flink opgeschuurd met een standaard schuurapparaat en hier ook de hoeken mee afgerond. Het hout heb ik vervolgens met transparante meubellak bewerkt. Het verkleurde wel een beetje maar heel erg is het niet.
Het onderstel is door de naaste omgeving vervaardigt uit standaard staal. Deze heb ik vervolgens geschuurd en stof/vet-vrij gemaakt (wat een takkeklus! -_-') wat gaatjes in geboord en 3 lage transparante lak gegeven. Het staal ziet hiermee er nog precies hetzelfde uit, maar is wel beschermd tegen roest.
Uiteindelijk de plankies erop geschroefd en maar genieten! :) Het resultaat is een lekker grof stoer tafeltje maar wel met een zekere mate van strakheid. Ik ben er persoonlijk wel trots op en had niet verwacht dat ik het kon maken, aangezien ik niet zoveel klus. :)
Nogmaals, ik zal binnenkort eens foto's plaatsen.
Gr. Timme
Nou, ik zit al een paar dagen te zoeken, maar kan geen antwoord vinden:
wat is nu het verschil tussen het instrumenthout van bijv. de AF en het hout dat je bij elke houthandel kunt kopen? In hoeverre is hout van een houthandel geschikt voor gitaarbouw? Zal wel met de vochtigheid te maken hebben, maar hoe zorg ik ervoor dat hout van de houthandel geschikt wordt om te gebruiken?
Had al een mailtje naar AF gestuurd, maar die hebben 3 weken vakantie.
Kan iemand me hier antwoord op geven?
bij de AF staat er mooi vermeld over welkk hout het gaat, denk ik toch, bij een gewone houthandel moet je dat vaak zelf uitzoeken of vertrouwen op de kennis van de mensen daar (niet altijd juist...), da's vooral voor beginner niet gemakkelijk. hout is er wel meestal een heeel stuk goedkoper... maar over droogte enz... heb je weinig info
die droogte zal het probleem zijn, denk ik... ik doel bij een "normale" houthandel vooral op mahonie en essen, misschien esdoorn, maar vooral de recht-toe-recht-aan houtsoorten.
Aan welk vochtigheidspercentage dient instrumenthout te voldoen, dan kan ik dat altijd eens navragen?
ja hoor,daar heb je dr weer een.
zelf denk ik dennen voor het gele hout
het andere iets ziet er mooi uit, reddelijk zwaar, gered uit de buurman zijn afvalcontainer ik gok op merbau, aangezien het uit een verbouwing komt, klopt dit
(meteen een imageshack account aangemaakt, waar de fotos van t projeckt moeten komen)
[IMG]http://a.imageshack.us/img844/3840/p1000563.th.jpg[/IMG]
[IMG]http://a.imageshack.us/img820/9841/p1000564w.th.jpg[/IMG]
http://a.imageshack.us/img824/5164/p1000565m.th.jpg
[IMG]http://a.imageshack.us/img375/4166/p1000566i.th.jpg[/IMG]
voor mijn eerste zelfbouw heb ik sipo bij de lokale schrijnwerker besteld.
maar misschien kan ik dit hout ook nog ooit gebruiken, voor een tele kopie is het misschien goed genoeg :soinnocent:
anders heb ik mooi kachelhout
leon
Die bovenste lijkt me inderdaad een naaldhout.
Van die andere moet je misschien eens een stukje glad schuren. Ik heb eens merbau voor oa een toets gebruikt; het is nogal oranje van kleur en heeft hier en daar kleine gele stukjes (zwavel) in de nerf zitten.
Op de foto zie je er nog net langs de onderrand in het midden een zitten:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8PBMRMUL.jpg
net even een klein stukje glad geschuurd,
t stof en de balken zijn toch meer geel als het in eerste instantie leek,
de 1e foto is na schuren, de 2e na een nate doek,
dan zal t wel gewoon eiken wezen,
daar hebben een of andere may en stonebeat ook een gitaar van gemaakt.
[IMG]http://a.imageshack.us/img688/4988/p1000567f.th.jpg[/IMG]
[IMG]http://a.imageshack.us/img831/6840/p1000568.th.jpg[/IMG]
vandaag even een stuk wat beter geschuurd.
en de kopse kant ook.
http://a.imageshack.us/img820/5216/p1000571.th.jpg
http://a.imageshack.us/img688/6544/p1000572g.th.jpg
http://a.imageshack.us/img820/6677/p1000569a.th.jpg
http://a.imageshack.us/img820/2053/p1000570w.th.jpg
van beide delen een droog en een vochtig beeld
balken zijn 3m10 lang 17,5 breed en 7,5 dik,
dat zouden een paar leuke halzen en of body's kunnen zijn
Die 'andere' balk komt op toch niet zo heel erg als eiken over; ik weet niet wat dan wel. Op de droge foto eerder ook als een naaldhoutsoort.
Hey allemaal,,
Ik denk dat ik met deze vraag wel hier terecht kan(?)
Heeft iemand misschien een tekening/bouwplan hoe een Hollowbody telecaster (zoiets als de Thiline) er vanbinnen eruit ziet?
En of ik met zo'n hollowbody een HSH gitaar kan maken?
Want als ik eens genoeg geld heb, en ik ken iemand met de juiste machines, dan zou ik ook graag eens een gitaar willen bouwen ;)
Grtz. From Ijselrobo 07
Ik kan mogelijks aan een aantal mooie stukken kwartiers gezaagde echte topkwaliteit teak komen. Ike57 gebruikte deze houtsoort ook al eens hier: klikkerdeklik
Bruikbaarvoor een volledige akoestische gitaar of niet?
Ik weet al dat het een moeilijke houtsoort is (lijmt slecht bv.) maar dat schrikt me niet meteen af.
To buy or not to buy?
Ik heb de zoekfunktie al gebruikt maar het woord grenen kwam niet voor met het resultaat dat ik hoopte te krijgen.
Binnenkort wil ik gaan beginnen met het bouwen van een gitaar. De hals heb ik over van een oude BC Rich en ga deze gebruiken voor dit project. Nu heb ik wat mooie planken over van grenen en ik vroeg me af of grenen een goede houtsoort is om een body van te maken.
Hoe gaat het klinken?
Ben benieuwd of de zelfbouwers dit al eens hebben geprobeerd?
Moet zeker kunnen. Het wordt hier steeds populairder. Ik heb dit jaar een gitaar gemaakt waarvan de body (semi-hollow) deels van grenen is. Javaca is met naaldhout bezig, Oigun, Pirate, Wouter J. heeft het al gebruikt.
Op tdpri zijn roemruchte 'pinecasters' gemaakt.
Ik ben nu al benieuwd :ok:
Dan ga ik het zeker proberen. Het is wel bouwmarkt grenen en ik ga hem ook wat dikker maken dan m'n LP's. Het moet een Tele worden met een 24 frets neck en dan nog wat bedenksels.
Waar haal ik een mal vandaan voor een Tele body?
Top :cheerup:
Mallen maak ik tot dusver zelf, zagen en vijlen uit mdf; rand afgewerkt met een paar heel dunne laagjes PU-lijm. Voor de vorm van mijn tele heb ik het bekende 'Guitar_Building_Plans.pdf' gebruikt.
EDIT:
Guitar Building Plans
Thanks aaron, ik ga vol goede moed beginnen dit weekend en zal natuurlijk een topic openen en daarin verslag doen. :ok:
Grenen is best goed als klankhout te gebruiken. "Nadeel" is dat het vrij snel deukt en als je het strak wilt lakken je na verloop van tijd de houtnerf in relief door je lak heen ziet. Ook is het gebruik van een stevige neckplate wel aan te raden.
Als het maar een beetje klinkt, vind ik die deukjes niet eens zo erg. Snelle relics :).
Lak ga ik toch niet gebruiken, branden en oliën of alleen branden ofzo. Ik verzin het terwijl ik er mee bezig ben.
Ik heb dus twee planken van 2,7 cm en die worden op elkaar geplakt. Dus een Tele van 5,4 cm dik.