Stoer. Vertellen aan je maten dat je tot 4-5 uur in de nacht bezig bent geweest met 1000 bruine M&M's te zoeken. xD
Printable View
heb 1 keer iemand meegemaakt voor een bandje echt top die gozer is nog extra naar de lokale muziekzaak gereden 10 min voor sluitings tijd om een aantal kabels die tijdens transport kapot waren gegaan te kopen. echt een geluidsman van de bovenste plank.:):rockon:
Mjah,
als hij het echt serieus nam had hij al het een en ander zelf meegenomen ;)
Een geluidsman moet top zijn voor zijn vakbekwaamheid enzo, niet omdat een aardige peer is. Natuurlijk moet het geen klootzak zijn...
Een barman had het ook kunnen doen...
Kabels gaan tijdens transport niet kapot, tenzij je ze ook als sleepkabel gebruikt. PA mensen hebben als het goed is ruim voldoende reserve spullen, kabeltester, soldeerspullen, XLR delen etc.
Ik heb wel eens een zaalmengtafel kapot zien gaan, maar evengoed de hele avond gedraaid met een klein 8 kanalen zanginstallatie dingetje van Roland.
The show must go on.
Ervaringen met geluidsmensen:
-een keer bijna mn basgitaar over zn hoofd gebroken...de sukkel gaf me een opgeblazen versterker om mee te werken. Ik zeg dat hij opgeblazen is, hij beweert dat mn bas kapot is. Vervolgens moet ik van hem mn andere basgitaar pakken, beweert hij dat die ook kapot is.
-kwam die sukkel van parkhof ongeveer in het midden van de set naar me toe lopen. Hey, ik kan je in de zaal niet horen, zet je versterker harder. Doet hij ff na 3 kwartier van een anderhalf uur durende set. Podiumgeluid was perfect, dus had het ook niet kunnen weten.
Verder alleen maar goede ervaringen, voornamelijk omdat ik zoveel mogelijk mijn eigen prive geluidsman meeneem. Heb zelfs het luxe om te kunnen kiezen...heb er twee:P.
Om zo'n jongen nou meteen als sukkel weg te zetten vind ik wel wat te ver gaan. Een PA boer gebruikt voor de bas een DI en dat kan hij vanaf de mengtafel net zo hard zetten als hij nodig vindt. Als hij daarbij ook nog een microfoon voor de basspeaker neerzet is hij een echte PA boer, zet hij alleen die microfoon neer dan kan hij in de problemen komen.
(dat 'boer' is vriendelijk bedoeld)
Je hebt overigens bassisten die het volume op de bas zelf zachter zetten, nooit doen. De volumepot op het instrument moet op voluit staan.
Misschien stond die basversterker te zacht om handig te mixen.
Ik herinner me ook dat de clean op de repetitie goed klonk, maar op een optreden véél te zacht klonk. :D
Omdat als je de bas op het instrument zachter zet dan wordt hij ook op de DI zachter en dus in de zaal. Daar hebben FOH mensen geen probleem mee, het probleem komt als de FOH man de bas op de mengtafel harder heeft gezet en wanneer de bassist dan zijn volumeknop weer open zet.
Dat is inderdaad een probleem, een ander probleem is dat (passieve) basgitaren vaak heel veel power en definitie verliezen als ze hun volumepot lager zetten. Dynamisch bassen kan je beter doen door je aanslag te veranderen dan door het volume te veranderen.
Sukkel is wel terecht. Hij was dus een echte PA-boer. Maar wist hier dus niet mee om te gaan. Mijn eigen geluidsman was in het publiek, mee voor support. Die is uiteindelijk zelf achter de knoppen gesprongen en heeft alles gefixt.
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een fan die opeens achter de mengtafel springt en de boel fixt tijdens een nummer. Klinkt als een verhaal van superman. xD
Al denk ik ook wel dat ik dat zou doen als ik het kon. Ik vind het onfair dat mensen slechte kritieken krijgen als de geluidstechnicus het slecht afstelt. Zo kreeg ik eens klacht van een experimentele muzikant, dat de geluidstechnicussen pauze hadden toen zij soundcheck moesten doen. Bijgevolg: eerste twintig minuten slecht geluid, dus slechte recensies in de kranten. :o
Vind je het erg als ik dit een vrij arrogante opstelling vind? Veel centrums draaien met vrijwilligers en daar zitten mensen tussen die niet de deskundigheid hebben van de ervaren PA technicus, maar wel hun best doen.
Om ze sukkel te noemen verdienen ze niet, ze krijgen er geen stuiver voor.
Die gasten was jarenlang een van de vaste geluidsboeren daar. Dan verwacht ik wel dat je op zn minst een bassist hoorbaar weet te maken daar. Dan ben ik maar arrogant, ik vind het een sukkel...Heeft hij wel mijn optreden mee verneukt.
Ik begrijp niet waarom je als je een eigen geluidsman hebt, toch iemand anders het geluid laat doen die A jullie niet kent en B jullie reportoire niet kent.
De procedure is heel simpel, de band vraagt of ik het geluid voor ze wil doen, ik stel me netjes voor aan de geluidsploeg aldaar en leg ze uit dat ik het geluid kom doen en dat is nog nooit een probleem geweest.
Han heeft gelijk, en het was in parkhof. Parkhof draaide op vrijwilligers. Als je het nou over de melkweg oid hebt ok, maar in Parkhof speelde volgens mij alleen maar amateurbandjes, de technici waren amateurs, de mensen achter de bar waren amateurs. Wat verwacht je dan? Die mensen doen gewoon hun best achter de knoppen net als jij op het podium doet. Jij maakt toch ook wel eens een foutje op het podium, moeten zij als vrijwilligers dan perfect zijn?
Vrijwilliger of niet, hij was de vaste geluidsman, jarenlang. Hij hoeft niet perfect te zijn, maar ik verwacht wel dat hij een bas hoorbaar kan maken.
Wij waren een last-minute toevoeging aan het programma en wat we ook deden, wilden ze ons niet ons eigen geluidsman mee laten nemen. Maar goed, uiteindelijk moest hij het toch oplossen.
Dat je vrijwillger bent is geen smoes om je werk maar half te doen. Als je geen verstand hebt van bandje svan gelui voorzien, moet je dat ook niet gaan doen.
Dat je iets als vrijwilliger doet en niets krijgt, is geen reden om iets dan maar slecht te doen. Da's duidelijk... het gaat in zo'n geval goeddeels om inzet, niet 100% om resultaat.
Alleen als een geluidsman na 45minuten spelen pas eens over het basisvolume van de bas langskomt, dan zou ik ook wel aardig aan de inzet twijfelen.
En "verstand van" is in de vrijwilligerswereld natuurlijk nogal relatief. Je huurt geen professional in, dus andere factoren spelen mee. Beschikbaarheid en bereidheid voornamelijk.
Niet iedereen die qua kennis/ervaring de beste zou zijn, is beschikbaar of bereid om ruim voor de start aanwezig te zijn en zo. Of niet bereid om hun zuip-avond iets te laten beperken door een extra taakje. Niet erg... da's hun goed recht... maar zo'n tent heeft dan dus beperkte opties qua personeel op dat gebied. En dat kan dus betekenen dat ze steeds op dezelfde geluidsman (moeten) leunen. Ook al is hij niet bijzonder capabel.
Jij ziet dan jarenlang die "geluidsman"... maar dat kan dus een vertekend beeld zijn.
@Skanky
Goed punt, het maken van een mix met een ervaren en goed op elkaar ingespeelde band is een eitje. Met sommige beginnende bands kun je nog zo je best doen, het gaat je nooit lukken en waar dat aan ligt zal vast wel ergens in dit draadje te vinden zijn.
Laten we eens op de bands gaan hakken...........of toch maar niet?
Gelukkig hebben we daar al een topic voor: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122301
;)
Bij mijn laatste optreden heeft de geluidsman alles compleet verneukt door mij ( ik speel lead) Zachter dan de rest te zetten :makeup:
Yep... bij eigen ingrijpen in volume is 't altijd goed om vooraf door te nemen.
Ik speel altijd met m'n volumeknop. Het verandert niet alleen het volume, maar ook het geluid van m'n amp op een manier die ik prettig vind, dus is dat beter dan (alleen) aan de mixer het volume te regelen. Als ik zelf op 1 volume zou blijven, zou ik immers een meer "vlak" geluid krijgen.
Dat is wel iets waar ik ff met de geluidsman over praat.
Het is voor de man achter de knoppen anders ff schrikken als hij het ingangsvolume zo heeft ingeregeld dat er bij de pieken nog net geen clipping is... en halverwege 't tweede nummer schieten plots zijn metertjes vol in 't rood :D.
Ik heb na 300+ shows ervaringen van megaslecht tot supergoed, het is altijd maar afwachten hoe het loopt. Over het algemeen is even voorstellen en een praatje prima voor een goede samenwerking, soms ook niet.
Deze schoot me net te binnen, verhaal van een bevriende band van jaren geleden...
De band staat op te treden, en over de monitors klinkt de samenzang raar, anders. Soms lijkt iemand een beetje vals te zingen, maar wie dat precies is, kunnen ze niet ontdekken. Tot ze zien dat de - vaste! - geluidsman op eigen initiatief een microfoon heeft ingeprikt en mee staat te zingen achter zijn tafel! :seriousf:
Die heeft het volgende optreden niet meer meegemaakt.
Wat een ONTZETTEND lekkere muziek maak jij zeg,
echt te gek !
Haha, geniaal!
vorige maand heb ik hetzelfde gaan, was aan het monitoren voor een cubaans gezelschap (theatertour)... één van de laatste shows zat de zanger ons te sarren tijdens de soundcheck door steeds weg te vallen (qua stem, alsof er draadbreuk is), dus gemute op zijn monitor en mijn talkback gepakt en heel vals lalalalalalalala mee te doen...
Ik heb over het algemeen goede ervaringen met geluidmensen (en draai toch al zo'n 15 jaar mee). Grootste problemen die ik ooit ben tegengekomen zijn toondove geluidsmensen (jaah, die zijn er!) en ongeinteresseerde geluidsmensen (staan meer aan de bar dan aan de tafel). Ook mijn advies is -zoals vele anderen voor mij- communicatie: maak direct een praatje met de geluidsheren en werk samen!
Onlangs speelden we in een zaal van zo'n 300 man (uitverkocht). Goede apparatuur, aardige (lokale) geluidsmensen met verstand van zaken. Wij hebben behoorlijk wat apparatuur bij ons, maar dat was geen enkel probleem. Ze hadden nog nooit met clicktrack gewerkt, maar dat was na wat proberen tijdens de soundcheck geen probleem. Ook de eerste set ging prima, lekker geluid over mijn in-ears en onze oren in de zaal waren tevreden. Tweede set begonnen met een compleet andere mix over mijn oren... Naar de monitor man gelopen, maar die had niets veranderd (zei hij). Vlug een globaal mixje erop gezet en verder gegaan. Vervolgens in een tussenstuk waar alleen drums en keys zitten, doe ik naast de buhne mijn oortjes uit - maar ik blijf de clicktrack horen..... Staat de clicktrack ineens loeihard over alle monitors. Monitor man staat aan de andere kant van de buhne; er is geen backstage. Na wat oogcontact heeft hij het direct in de gaten en de clicktrack verdwijnt. Het tussenstuk duurt een tijdje, maar ineens weer een tiental seconden clicktrack in de zaal, weer voor tien seconden weg, weer tien seconden hoorbaar....
Ik ben toen over het podium gerend naar de monitor man om te vragen wat er aan de hand is. Staat pipo daar de stoere bink uit te hangen richting zijn vriendinnetje en blijft maar draaien en schuiven aan alle mogelijk knoppen, terwijl hij zijn charmes voor de volle 100% inzet. Toen hij mij met een kwaad gezicht zag staan, wist hij hoe laat het was en werd zo rood als een boei. We hebben zonder problemen onze set kunnen afmaken.
Onprofessioneel...
Dit weekend de Melkweg... de beste technici tot nu toe, a league of their own. Ze komen ongevraagd met gitaarstandaards aanzetten en met gitaarsnoeren als ze horen dat er iets kraakt. Attent, behulpzaam, een super geluid, niet onbelangrijk, en geen spoor van blase.
Alleen de Fender TRANSISTOR amp die ze klaargezet hadden -backliine aanwezig- was een minpuntje but I worked my way around that.
Welke zaal stond je? En met welke technici? Ik werk er ook regelmatig als tech maar een Fender transistor amp heb ik daar nooit eerder gezien. Weet je zeker dat die niet van een andere band oid was? De Melkweg zelf heeft namelijk een Twin een Jazz Chorus en een JCM800 + cab.
De oude zaal met die 2 kleedkamers erachter. De mensen ken ik niet, 2 podium en zaal mixers en nog 2 mensen voor licht en dergelijke.
Ik ging uit van een twin maar er stond een Fender FM12R. Op zich niet zo'n punt maar het viel me niet mee wat er uit kwam. Hard zat, dat weer wel. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Ik heb onlangs gespeeld op een podium, maar ik kreeg de indruk dat mijn gitaar te zacht in de mix stond.
Tot op het einde een speech werd gegeven en die op het podium zei: "amai, dat heeft precies geen zin"
Waarom staan er monitors op dat podium als ik mezelf niet eens hoor spelen?! :dontgeti: