Ik moet hier zo om lachen dat generd... ga toch spelen lui.
Printable View
Ik moet hier zo om lachen dat generd... ga toch spelen lui.
Allemaal goed en wel, en pedalen vs buizen levert gegarandeerd veel animo en replies op, maar door een verkeerde/onvolledige titel is het merendeel van de reacties eigenlijk toch een beetje naast de kwestie.
Het ging heel specifiek over:
De ME5 afkraken en vervolgens de meest amp-like pedalen voorstellen heeft dan ook weinig zin lijkt me in dit geval, want dan heeft ie opnieuw hetzelfde probleem als bij zijn versterker.Citaat:
complexe akkoorden( maj7, min7b5, min7 en dim) met een behoorlijke mate van oversturing.
[...] overdrive van de ME5 voldoende strak en gaaf blijft klinken terwijl het geluid van de buizen versterker gruizig en rommelig klinkt.
Concreet gaat de vraag dus eigenlijk over het feit of een bepaald pedaal beter overweg kan met intermodulation distortion dan een buizenversterker. De overmatige intermodulation distortion komt in dit geval door die 'complexe' akkoorden.
De geijkte oplossingen zijn:
-Simpelere akkoorden spelen
-Minder gain gebruiken
-Het frequentie gebied beperken
En net dat laatste doet die ME5, of althans het effectje dat hij daaruit kiest.
Pepe slaat, denk ik, de nagel op de kop:
Veel laag verwijderen onder de 500Hz en veel hoog verwijderen boven de 1200Hz levert je een lo-fi, middig telefoongeluidje op. Klinkt misschien niet lekker thuis in in je eentje, maar kan mogelijk wel goed in een mix zitten en door het beperkte frequentie gebied kan het beter overweg met die intermodulation distortion.Citaat:
De eerste klinkt alsof je door een telefoon speelt, dat is signature Boss.
De twee is buizen, je hoort gelijk de helderheid en bassen er in.
En bij de tweede, de buizenamp, heb je het tegenovergestelde: veel bas, veel hoog, minder mids, dus in verhouding een veel breder frequentie bereik en daardoor ook minder geschikt voor die intermodulation distortion.
En dat gruizige, rasperige, korrelige lijkt mij vooral ook voor te komen bij:
-teveel oversturing bij amps die oorspronkelijk niet ontworpen zijn voor distortion
-te weinig oversturing bij amps die ontworpen zijn voor veel distortion
Brad houdt nu eenmaal van zeer gecompliceerde akkoorden.
Leuk filmpje, echt heel leuk, maar ik beschouw Summers niet als iemand met een geweldige tone. Hij staat vooral bekend om z'n modulatie-effecten-gebruik, vernieuwend, en technisch gezien, zeker voor die tijd, een hele goede gitarist.
Ik vind het geen slechte sound, integendeel, voor die muziek perfect, maar in de meeste gevallen kies ik voor een andere sound, heeft ook met muziekstijl te maken...
Dit lijkt me wel een soort van mooie conclusie voor dit topic!
Je hebt het in ieder geval goed begrepen. :)
Dan heb je vast niet de moeite genomen om hemzelf te programmeren. Ik heb de ME-5 overigens helaas zelf pas relatief laat ontdekt en dus alleen tweede hands gekocht. En ook ik was geschokt over de meeste geluiden die de vorige eigenaar erin had gezet.
Ik ben overigens niet bij Boss blijven hangen, Ik ben begonnen bij Pearl en Ibanez op effectgebied. Ik vond Ibanez te metaalachtig en Pearl hoewel mooi te modderig.
Sorry, maar als je het verschil niet hoort tussen een TS-10 en een TS-5.:???:
Een TS-5 klinkt veel meer donker en reageert wat minder direct dan een TS-10. Het geluid van een TS-10 is veel meer crisp en helder en de respons is veel directer.
@Jan7: Ik kan mij grotendeels in jouw verhaal vinden Jan. Goed dat je nog even hebt aangestipt waar het in eerste instantie om ging. Inderdaad een oplossing is het akkoord vereenvoudigen maar ik heb nou eenmaal graag de vrijheid ook akkoorden te spelen met intervallen anders dan een reine kwint en grote terts(power akkoorden). De ME5 biedt mij die mogelijkheid.